Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Första handen:

Varför vill du hålla potten nere? Även om du synar så har du mindre än ett halvt pottbet kvar så jag tycker nog att det är en easy push.

Andra handen:

Jag tycker T9 känns mer rimligt. När han bettar ut all-in sådär känns han ju rätt stark men samtidigt är det inte ens pott han bettar ... svårt, men jag skulle nog syna.

• Svars 222
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Postad

Beror väl lite på vad han sätter dig på. Du har reraisat pre så överpar känns ju mest troligt i det här fallet. 88 måste ju vara undre gränsen för vad du reraisar med pre, right? Så han kanske tror att det är safe att syna och sedan betta ut river.

Alltså, nu säger jag inte att T9 är den mest troliga handen utan jag menar att jag tror mer på att han har T9 än 65. Finns väl en del andra händer som han skulle kunna ha, typ 77, 33 eller en bluff. Jag skulle nog syna som sagt.

Postad

1:a handen, vad uppnår jag med att protecta i detta läge egentligen, om jag pushar är det 27$ över hans bet i en fet pott? Han lär ju inte folda ett flush drag? Men å andra sidan kommer han ju inte att folda typ två par heller.

Om jag synar, bluffar han inte river med en rätt fet range oxå om han missar ?

Postad

Fast synar han med ett färgdrag är det fortfarande -ev. Sen har han ju typ ett halvt pottbet kvar så han kan ju inte räkna med så mycket fold equity på rivern. Men visst, om du tror att han kommer bluffa rivern om du synar så är det helt ok.

Postad

1a handen: Gå all in.

Undrar om det är någon som tänker fold här. Jag tror att han sitter på en dam känns som han sätter handen på turn alternativt sitter på färg och stegdrag. Finns många händer du slår fortfarande och är nog inte bra att folda här. Syna tror inte jag på, känns verkligen inte som han bara bluffar här iaf inte med det brädet.

2a handen: Syna honom. Har inte så mycket att tillägga.

Postad

hej

har heller inte så mycket att tillägga.

1:a handen. Förstår inte vitsen med att hålla potten nere om du inte tänker folda ett all-in på rivern om du missar kåken. Och det tycker jag är sådär... Som Zalon säger, just att han inte foldar med färgdraget på turn om du trycker gör ju att det är tokbra att trycka.

2:a handen. Å.... Frågan är vad han sätter dig på, och vad han själv har... Han synade din preflop raise från sb, så förmodligen har han inte piss. AA, AK, eller litet pp eller suited connector är det som känns troligt, allt annat är lite för svårspelat ur position. När han checkraisar flopp känns det som att han är antingen stark, eller tror att du inte är det. Troliga händer på dig på floppen är AK,AQ, AA-99.... :)

När du raisar honom på turn sätter man dig ännu mer på AA-99, och en person med t ex 2-par kan nog känna sig rätt trygg här mot dig, även om callen med 2-par känns lite suspekt, men... Han kanske vill hålla nere potten...

När han sedan kör vidare på rivern så känns det som att han har antingen AA, ett set, tvåpar eller T9... Mao tycker jag att det är rätt att syna eftersom du slår allt detta utom just T9, och dessutom drar du inte kasst mot T9 heller. Syne!!!! (uttalas [s:aj:nnnnn])

Postad

Nu gissar jag att eftersom alla tyckte syna/push på båda händerna är det troligt att även du tyckte det vid tillfället, men att det visade sig vara ödesdigert, så jag tippar på att Fi i första handen hade AhQh och Fi i andra handen hade T9...?:-P

Postad

tack för all input. Å andreas gissade halvt rätt, jag gjorde som ni sa.

H1: jag pusha, men fick förvånande nog en fold av fi. Därav jag funderade på värdet i att bara syna å låta fi bluffa river. Men jag inser nu i efterhand att jag måste pusha här för att inte t.ex. låta en enkortstege gå in!

H2: Jag funderade en stund men synade hyffsat snabbt. Problemet med denna hand är att min hand har blivit en "Bluffcatcher" var sig jag vill det eller ej. Vad är min hand jämställd med egentligen? Vad slår jag med den givna actionen?.. inte mycket.. En något tänkande spelare har i dessa lägen T9, JJ, 56 eller bluff, finns inga andra händer jag ser att en sådan spelare kan ha. Min hand kan man nästan jämställa med AJ i detta läge. Nu är ju problemet att man verkligen inte kan anta att alla spelare på NL50 är tänkande. Nu var det just bluffen jag lyckades pricka in med en syn, 96s.

Om ni är intresserade av cash game strategi så finns en podcast på pokerroad.com som heter cash plays. Där finns bl.a. ett avsnitt som tar upp Bluffcatcher händer.

Postad

Jo visst 33, 77, är möjliga händer pre, på flop å turn. Jag personligen tror inte många med 33 eller 77 hade betat ut all in på river eftersom de förmodligen bara får syn av en hand som slår dem. Mer värde och pottkontroll genom att check calla river med 33/77 då du får en hel del bluffar eller dåliga spelare som tror de värdebetar toppar.

Edit: Sen visst, jag spelar Nl50, finns säkert randoms som gör det med 33/77 för att dem tror att det är ett bra spel.

Postad

Är det bara jag som skiter i risken att fi har ett bättre set när jag träffar? Såvida brädan inte är AKQ efter galen action pre och jag har QQ tycker jag att det ska mycket till innan man lägger ett set, eller ens funderar på att checka det. Nu förstår jag ju att du menar att det finns andra händer förutom över-set som slår 33 och 77, men om jag hade haft dessa händer hade keramiken åkt in på turn... Uppenbarligen felaktigt i detta fall, men frågan är om det var fel spel egentligen?

Postad

I övrigt... Vad tror du att din table-image är? Med tanke på att efter mycket action på 2 gator lägger sig en snubbe när du går all-in och en annan snubbe bluffade all-in när du hade låg fold-eq... Om jag skulle basera min kunskap om ditt bord på bara dessa två händer så skulle jag komma fram till följande tre teser:

1. Din table-image är att du går att bluffa eftersom du "apparently" foldar om det är mycket action.

2. Folk på NL50 är bluffbenägna

3. Din table-image är att du bluffar mycket. Mao kan det vara rätt att bluffa tillbaks mot dig med en all-in, vilket gör att du inte kan syna...

Om 1 och 2 stämmer måste du börja syna mer när du tror att du ligger under fastän du har en rätt bra hand. Om 3 stämmer måste du sluta bluffa :) men däremot fortsätta syna.:mrgreen:

Postad

Jag tror iförsig att shothanded NL är till för att spelas väldigt aggresivt sen om man kallar det att bluffa är nog rätt fel. Jag tror dock att en hel del spelare retar sig på en sån spelare som jag tror noq är. Man vill inte lägga sin hand men trots det spelar man ur position många gånger och med för dåliga kort 69 till exempel. Det gör det svårt att svara upp mot det aggresiva spelet och de blir ofta otåliga och det enda sättet för dem att försvara sig är att göra stora bluff bets.

Postad

Stämmer bra, det flesta uppfattar nog mig som aktiv dvs. Loose Aggro, visst det händer att folk bluffar all in mot mig. Men det är så de kan vinna potten mot mig, sen relativt ofta tycker jag att jag synar ned dem med en halvbra hand, och det krävs mycket mod att bluffa all in, det kan jju hända att jag har nått bra just denna gång. Detta jag förösker komma fram till är iaf att allt är beroende av situationen och tidigare clashes.

Hade idag en snubbe som semibluffa all in med flushdraw. efter flera raises, fattar inte att han tror jag lägger mig när jag har redan investerat halva stacken, med KK å tyvärr river flush, men men, så går det

Postad
Är det bara jag som skiter i risken att fi har ett bättre set när jag träffar? Såvida brädan inte är AKQ efter galen action pre och jag har QQ tycker jag att det ska mycket till innan man lägger ett set, eller ens funderar på att checka det. Nu förstår jag ju att du menar att det finns andra händer förutom över-set som slår 33 och 77, men om jag hade haft dessa händer hade keramiken åkt in på turn... Uppenbarligen felaktigt i detta fall, men frågan är om det var fel spel egentligen?

På flop å även kanske turn brukar man skita om den andre har högre set eller ej, för man måste skydda mot drag osv. På river finns det inga kort att komma utan man måste försöka komma på hur man ligger till. Betar man inte sitt set på river missar man nog värde. Men fi pushar all in över? Vad har han? Jo monster eller bluff. Å då måste man ju förståts utvärdera om fi tycker att bottenset är monster.. vilket de iofs gör rätt ofta på NL50

Postad

Tror att synar man hälften av gångerna är det väl bra, för hälften av gångerna borde man väl vara bättre än fi? Rent statistiskt sätt? :)

Eller hur är det nu...

Vad jag menade med att skita i högre set är att visst kanske tar det lugnt om det ligger en fyrkortsfärg eller när det saknas 1 kort till stege på rivern, men jag är nog aldrig rädd för det högre setet... Detta kanske i sin tur är dålig poker men vad vet jag. "Ja vad vet du" tänkte buffe skriva nu men det hann han inte för jag var först...

Postad

Här kommer en hand som enbart hanterar preflop spel.

NL50 TexasHoldem

------------------

NoQ is in sb :Qs::Qd: with stack of 50$

------------------

Jag är relativt ny på bordet å inte uppfattat några speciella reads.

------------------

UTG bets 1.5$ (40$ behind)

UTG+1 raises to 6$ (47$ behind)

Cutoff reraises to 16.25$ (60$ behind)

Dealer is all in for 11$

NoQ??

När jag spelade den här handen tänkte jag genast fold eller push, men finns call?

Vad hade ni gjort? Vad borde jag gjort?

Postad

Callen tycker jag inte finns, push eller fold är det som gäller. I detta fall tycker jag fold då så många visat så mycket styrka. Det ska verkligen till maximalt med tur för att du inte ska vara uppe mot ett överpar. Det här är ett av få (jag spelar inte cg som ni vet) tillfällen jag hade lagt QQ pre, vilket faktiskt säger en hel del.

Postad

Synd att du inte hade mer koll på spelarna...Verkar ju vara nån galning iaf så en eller två av spelarna slår du nog. Kanske inte skulle va helt fel att trycka in här.

Men utan någon koll så är det bog lite klurigare.

Postad

callen känns vissen eftersom

1) det är stor risk att någon reraisar all-in

2) om du callar får de andra värde att syna vilket i princip betyder att om det inte kommer en Q på floppen så måste du lägga dig. Iofs, om du callar och ingen annan gör det så är det typ fortfarande så att du måste träffa Q på floppen för att vinna.

Här tycker jag man kan anta att han som tryckte upp det till 16$ inte har AA. Han har snarare JJ, KK eller AK. UTG och UTG+1 är mer i mörkret, men båda kan verkligen ha sämre händer än AA och KK. Tycker dock som Ulf här, d v s fold. Detta eftersom det är för liten sannolikhet att du leder, och för att du måste comitta hela stacken för att vinna som mest typ 160$ (?), när du åtminstone 50% av ggr är uppe mot AA eller KK, och de andra 50% är uppe mot AK (visserligen kanske mot flera AK men ändå).

Frågan är, vems raise skulle man vilja göra till en call för att rättfärdiga en call eller en push?

• 5 months later...
Postad

Jaha inspirerad av buffes turnerings poker gör jag mig själv ett försök då jag tenderar att tilta bort på cash game. så cash game = forbidden.

T1 12$- 50th of 61

Dålig read på dålig spelare ger mig utgång på 3:e plats på bordet denna shootout när jag ställer med top två mot färdig färg på turn och jag är ute.

T2 12$ turbo -118th of 180

Ställer med AKo mot tidgare raiser som täcker mig med 3 bbs jag har 11 bb.

Han blixtsynar med KJo å jag floppar A men hand drar Q på turn och T på river. Bye bYe

T3 11$ 15Kguarantee - 643 of 1746

Börja me 3K chips, va uppe i max 4025 tidigt sen blev min trips outkickad å jag var nere på 1400.. jobba upp mig igen till 3K vid ett tillfälle, men tillslut blev jag återigen utdragen med AQo mot QJs när jag ställde mot annan shortstack med 1700 på blinds 75/150

T4 11$ SnG - 6 of 9

Förlora all in pre med JJ mot AT och gav mig 4bb kvar. Ställde handen efter med QTs lycjade ej suga ut mot KJo

Det löjliga var att jag torska 3 av de 4 gånger jag var all in preflop och blev synad på hela kvällen...dvs jag vann verkligen inte mina all ins trots att jag var stor favorit i 3 av dem

hmm -46$

Postad

T5 16$ - 15th of 88

Double shootout turbo, kom tvåa på mitt bord. torska flip med 33 mot A6o som sista hand den hade dock enda jämnatut markerna till even.

T6 16$ - 40 of 136

HORSE

T7 4,5 $ - 84 of 180

Lyckas som vanligt inte bygga stacken, ställer med 8,5 bb med KQ vs QJ å självklartså kan jag inte vinna mina domination händer.

dagen= - 36,5$