Snabelguy Postad 8 Juni , 2007 Rapport Postad 8 Juni , 2007 Teoretiskt: Du Spelar en rebuy-turre på Stars. Du jämför dig med en bra turneringsspelare. Du är också bra (lika bra). Han har rulle för att spela turneringen och kan göra 4+ rebuys + add-on. Du gör ingen rebuy och ingen add-on. Prisstrukturen är som du har märkt likadan som i freeze (pengarna i toppen). Han hamnar MYCKET oftare i toppen (du kanske aldrig). Han vinner pengarna. Det var inte mycket teori det... Citera
Franco_Baresi Postad 8 Juni , 2007 Författare Rapport Postad 8 Juni , 2007 Teoretiskt: Du Spelar en rebuy-turre på Stars. Du jämför dig med en bra turneringsspelare. Du är också bra (lika bra). Han har rulle för att spela turneringen och kan göra 4+ rebuys + add-on. Du gör ingen rebuy och ingen add-on. Prisstrukturen är som du har märkt likadan som i freeze (pengarna i toppen). Han hamnar MYCKET oftare i toppen (du kanske aldrig). Han vinner pengarna. Som sagt.. inte så mycket teori kanske Det här har aldrig varit en rulle-fråga käre MJ. Det jag var intresserad av var det teoretiska resonamanget bakom varför man ska göra det ena eller andra. Citera
Hjort Postad 8 Juni , 2007 Rapport Postad 8 Juni , 2007 Rebuy= Ta alla coinflips eller bättre du kan hitta under första timmen och få in pengarnaMao, spela exakt som i en freezeout... Citera
MJ Postad 8 Juni , 2007 Rapport Postad 8 Juni , 2007 Det var inte mycket teori det... Du menar att jag matematiskt ska bevisa det dåliga med att en bra spelare har +3ggr så mycket marker som dig när turneringen startar på "riktigt"? Citera
MJ Postad 8 Juni , 2007 Rapport Postad 8 Juni , 2007 Som sagt.. inte så mycket teori kanske Det här har aldrig varit en rulle-fråga käre MJ. Det jag var intresserad av var det teoretiska resonamanget bakom varför man ska göra det ena eller andra. Det blir visst en rulle-fråga, om du säger att add-on dubblar din insats i turneringen. För de flesta som är framgångsrika i rebuys är det inte så. Citera
Franco_Baresi Postad 8 Juni , 2007 Författare Rapport Postad 8 Juni , 2007 Det blir visst en rulle-fråga, om du säger att add-on dubblar din insats i turneringen. Ett add-on som i fallet ovan dubblar insatsen i turneringen oavsett om jag har en rulle på två miljarder dollar eller inte... För de flesta som är framgångsrika i rebuys är det inte så. Ok Är det för att de tidigare gjort så många rebuys att ett add-on då påverkar insatsen i turneringen mindre procentuellt eller är det för att de får ett bättre pris på add-on än vi andra dödliga? Citera
Saint_Bjorn Postad 8 Juni , 2007 Rapport Postad 8 Juni , 2007 Bläddrar lite i "Poker Tournament Strategies" (Sylvester Suzuki), men det enda rådet jag kan hitta om add-on i NLT-MTT är att man i princip alltid ska ta den, men att han låter bli de gånger han är massiv chipleader vid sitt bord (!) och add-on bara är en bråkdel av hans stack. Är ju inte heller särskilt teoretiskt underbyggt. Men säg att man är massiv chipleader plus att man är avsevärt bättre än motståndet, varför skulle det ens då vara fel att ta add-on? Är man så säker på att ro hem det hela så spelar det ju ingen större roll, då kan man ju snarare se det som en förhållandevis billig extraförsäkring ("a chip and a chair"). Citera
Saint_Bjorn Postad 8 Juni , 2007 Rapport Postad 8 Juni , 2007 Är inte add-on egentligen till för att straffa alla de som är korkade och inte tar den? Eller med andra ord: belöna de som är lite smartare och bättre spelare? I ovan nämnda bok vill jag minnas att han skriver just att rebuy-turneringar infördes på proffsens begäran, eftersom många amatörer började spela på 70/80-talen och turmomentet gav proffsen för liten edge. Citera
Franco_Baresi Postad 8 Juni , 2007 Författare Rapport Postad 8 Juni , 2007 Mao, spela exakt som i en freezeout... Det där är jag också nyfiken på... Så du menar att man i turneringssammanhang ska resonera likadant som i cg... dvs är ett beslut +ev rent chipsmässigt så tar man det. Jag trodde man även var tvungen att fundera på andra plan tex i termer av utslagning kontra mer chips och någon typ av övergripande totalEV-matematik. (Utöver då de här klassiska situationer när du är shortstack och tre stora stackar går all-in på finalbord osv.. ni vet vad jag menar..) Citera
Snabelguy Postad 8 Juni , 2007 Rapport Postad 8 Juni , 2007 Du menar att jag matematiskt ska bevisa det dåliga med att en bra spelare har +3ggr så mycket marker som dig när turneringen startar på "riktigt"? Nä, jag menar att det inte var mycket teori i det du skrev. Citera
MJ Postad 8 Juni , 2007 Rapport Postad 8 Juni , 2007 Ett add-on som i fallet ovan dubblar insatsen i turneringen oavsett om jag har en rulle på två miljarder dollar eller inte... Ok Är det för att de tidigare gjort så många rebuys att ett add-on då påverkar insatsen i turneringen mindre procentuellt eller är det för att de får ett bättre pris på add-on än vi andra dödliga? Herregud! Om det är så att en add-on dubblar din insats, då har du bara köpt in dig en gång. Varför har man då bara köpt in sig en gång? Jag antar att det är för att rullen är för liten i förhållande till turneringen man spelar. Och käre FB det kan ha något med procent att göra. Framgångsrika rebuy spelare gör inte ett inköp. Citera
heltok Postad 8 Juni , 2007 Rapport Postad 8 Juni , 2007 nu börjar jag förstå folk som är frustrerade på pf. många inlägg i denna tråden är helt onödiga. jag gör alltid addon. turneringar handlar ju om att överleva, inte om ta alla beslut som ökar väntevärdet av ens stack. ideala för mig i en turnering är alla alla andra flippar coins till jag sitter ensam HU mot en bigstack. så får jag garanterat pengarna för andraplatsen och får min beskärda del av förstaplatsen. =) Citera
Franco_Baresi Postad 11 Juni , 2007 Författare Rapport Postad 11 Juni , 2007 Herregud! Om det är så att en add-on dubblar din insats, då har du bara köpt in dig en gång. Korrekt. Varför har man då bara köpt in sig en gång? För att man inte gulat sin stack nån gång? Jag antar att det är för att rullen är för liten i förhållande till turneringen man spelar. Har du flyt (eller inte oflyt) så behöver man ju inte göra rebuys eftersom man aldrig gular sin stack. Varför fortsätter du tjata om bankrulle? Jag säger ju till dig att det inte har något med rullen att göra i det här fallet. Exakt vad är det du inte förstår när jag säger det? Käre utvecklingsstörde mongolid-MJ Anledningen till att jag inte gjorde några rebuys i ovan nämnda turnering var för att jag sakta men säkert byggde på min stack och således aldrig gulade den utan snarare hade under hela rebuytimmen en bra stack. Det har ingenting att göra med rullen. Jag upprepar. Det har INGENTING med min rulle att göra. Har det gått in? Eventuellt kan jag hyra in en speciallärare som går genom detta med dig lugnt och tydligt i ditt eget tempo. Cp. Citera
MJ Postad 11 Juni , 2007 Rapport Postad 11 Juni , 2007 F.B: Det är upp till var och en att avgöra vem det är som är mongo. Jag råkar veta att i special olympics TNLH rebuy, där gör ingen rebuy. Alla bygger sin stack, sakta men säkert. Lycka till med spelandet! Citera
sulla Postad 12 Juni , 2007 Rapport Postad 12 Juni , 2007 Mao, spela exakt som i en freezeout... Nja, jag menade alltså lägen där du ligger 45% eller bättre, själv pushar jag även i 40% lägen och pushar gärna de flesta flervägspotter ihopp om att hitta stor stack från start. EDIT: För jag antar hjort att du inte lirar freezeout coinflips där du förväntas ha sämre än 50% om du inte är i pressad situation? Jag spelar mina freezeouts o rebuys väldigt olika 1a timmen hur som helst, ser det som att man på alla sätt oavsett kostnad ska skaffa sig största möjliga stack inför freezeouten efter en timme. Citera
sulla Postad 12 Juni , 2007 Rapport Postad 12 Juni , 2007 Hade du tagit nån/några/massor av rebuys ifall man fick ta oavbrutet med rebuys första timmen oavsett stackstorlek? Varför? Citera
Hjort Postad 12 Juni , 2007 Rapport Postad 12 Juni , 2007 EDIT: För jag antar hjort att du inte lirar freezeout coinflips där du förväntas ha sämre än 50% om du inte är i pressad situation? Det är stor skillnad på att vänta sig kring 50% i snitt och vänta sig typiskt sämre än 50%. Verkar också lite märkligt att dels prata om coinflips och "sämre än 50%" i samma mening. Anyway, om jag tror att snittvärdet på synen är marginellt över 0 i markerEV så synar jag så länge större delen av prispengarna är långt borta. Finns det någon jättedonator vid bordet så kan man ju justera lite uppåt. Och eftersom det finns extramarker i potten vid syn av push så är en 45%-are normalt väldigt långt över "marginellt värde". 45% när man stoppar in 33% av totalpotten är ju guld. Jag spelar mina freezeouts o rebuys väldigt olika 1a timmen hur som helstJag också, men det beror på att stackstorleken och blandningen av spelstilar ändras. Citera
strater Postad 12 Juni , 2007 Rapport Postad 12 Juni , 2007 den dagen någon lyckas förklara varför en rebuy är bra (istället för att direkt joina en exakt identisk turnering fast med skillnaden att du har lika mycket marker som alla andra istället för mindre) den dagen slutar jag med poker... Alltså, det enda som skiljer med att göra en rebuy mot att joina en ny turre är att dom andra har lite mer marker än du, hur kan detta möjligtvis vara bra? (därmed inte sagt att det finns andra turneringar just då så en rebuy kan mycket väl vara lockande och ok, men inte "bra" rent penga-mässigt utan istället pengar/tid) add-on är ju dock en helt annan sak, då din stack här (som någon nämnt) ofta är värd mer pengar än inköps-värdet. Kan ju dock knappast alltid vara bra, exempelvis enkel teori med ovan resonemang om du endast har en marker kvar och gör addon (läs rebuy). Lär ju finnas nån gräns (2x start-marker kanske?) när det lönar sig dock, intressant dock om det finns något tillfälle då man har för mycket marker för att göra addon, mycket tveksamt imo. Så, nån som inte alls håller med?? Citera
sulla Postad 12 Juni , 2007 Rapport Postad 12 Juni , 2007 den dagen någon lyckas förklara varför en rebuy är bra (istället för att direkt joina en exakt identisk turnering fast med skillnaden att du har lika mycket marker som alla andra istället för mindre) den dagen slutar jag med poker... Alltså, det enda som skiljer med att göra en rebuy mot att joina en ny turre är att dom andra har lite mer marker än du, hur kan detta möjligtvis vara bra? (därmed inte sagt att det finns andra turneringar just då så en rebuy kan mycket väl vara lockande och ok, men inte "bra" rent penga-mässigt utan istället pengar/tid) add-on är ju dock en helt annan sak, då din stack här (som någon nämnt) ofta är värd mer pengar än inköps-värdet. Kan ju dock knappast alltid vara bra, exempelvis enkel teori med ovan resonemang om du endast har en marker kvar och gör addon (läs rebuy). Lär ju finnas nån gräns (2x start-marker kanske?) när det lönar sig dock, intressant dock om det finns något tillfälle då man har för mycket marker för att göra addon, mycket tveksamt imo. Så, nån som inte alls håller med?? Finns väl typ ingen sida som kräver 0 marker kvar innan rebuy kan göras, däremot finns det ett gäng nissar som spelar rebuy turrar utan att varken göra rebuy eller addon, resultatet blir att man kan köpa sig 3ggr mer marker än de andra, dessutom kan jag pusha händer medans den som inte kan rebuya måste spela tight enligt freezeoutmodell vilket gör att alla andra skenar i väg i stack medans han ligger kvar. Citera
strater Postad 12 Juni , 2007 Rapport Postad 12 Juni , 2007 själva principen var ju dock att han som ej gör rebuy inte alls behöver spela tight utan spelar exakt lika aggressivt med den skillnaden att han gör sitt "rebuy" i en turnering där han får lika mycket marker som de andra, inte mindre Citera
XaaL Postad 12 Juni , 2007 Rapport Postad 12 Juni , 2007 själva principen var ju dock att han som ej gör rebuy inte alls behöver spela tight utan spelar exakt lika aggressivt med den skillnaden att han gör sitt "rebuy" i en turnering där han får lika mycket marker som de andra, inte mindre Det låter faktiskt smart.. fast nu är jag en turneringsn00b så det blir kul att se när någon kommer och äger up strater... eller? Citera
Saint_Bjorn Postad 12 Juni , 2007 Rapport Postad 12 Juni , 2007 Det låter faktiskt smart.. fast nu är jag en turneringsn00b så det blir kul att se när någon kommer och äger up strater... eller? Ligger man under snittinköpen så har man ju övervärde i turneringen. Citera
Kape Postad 12 Juni , 2007 Rapport Postad 12 Juni , 2007 Finns väl typ ingen sida som kräver 0 marker kvar innan rebuy kan göras, däremot finns det ett gäng nissar som spelar rebuy turrar utan att varken göra rebuy eller addon, resultatet blir att man kan köpa sig 3ggr mer marker än de andra, dessutom kan jag pusha händer medans den som inte kan rebuya måste spela tight enligt freezeoutmodell vilket gör att alla andra skenar i väg i stack medans han ligger kvar. OK, då kommer MTT-fisken in med ett dåligt underbyggt inlägg men ändå en "åsikt". Jag spelar inte ofta rebuys av just den anledning många nämner, nämligen att man måste leta upp dubblingslägen aggressivt för att snabbt öka sin stack. För mig passar inte den spelstilen så bra men det kan vara underhållande. De turneringar med rebuy och add on som jag har spelat har inte tillåtit rebuy så länge man har mer än startstack. Om man då dubblar ett par gånger så är det inte säkert att det blir någon rebuy. Detta har hänt mig 1 gång av 20+ MTT med rebuy. Ska vi säga att det "kan" ska vid 5% av turneringarna då? Jag har ALLTID köpt en add on. Där känns värdet av markerna klart överväga insatsen. Dock har jag aldrig varit stor chiplead vid Add on men hade kanske ändå köpt in mer marker. Rullen påverkar helt klart mitt val att inte spela Rebuy/add on MTT. Jag räknar oftast en rebuy/add on med $10+1 i inköp som motsvarande $100+10 eller något lägre men 5 rebuy + add on har varit standard för mig. Tycker för övrigt att Gdaily förklarar detta mycket bra i sin artikel på poker.se, länk finns tidigare i tråden. Läs den ni som undrar och om ni har avvikande uppfattning så rikta in er mot de argument som finns i artikeln då jag tycker att de är väl underbyggda. Citera
Franco_Baresi Postad 12 Juni , 2007 Författare Rapport Postad 12 Juni , 2007 F.B: Det är upp till var och en att avgöra vem det är som är mongo. Jag råkar veta att i special olympics TNLH rebuy, där gör ingen rebuy. Alla bygger sin stack, sakta men säkert. Lycka till med spelandet! Jag förstår väl visserligen vad du menar men din argumentation blir ju aningen lustig(olustig) när du hävdar att det skulle vara positivt att vara inne för mesta möjliga pengar i en rebuy-turnering. Det du egentligen menar är (antar och hoppas jag) att man ska lira aggro och inte vara rädd för att göra rebuys. Citera
MJ Postad 13 Juni , 2007 Rapport Postad 13 Juni , 2007 Jag förstår väl visserligen vad du menar men din argumentation blir ju aningen lustig(olustig) när du hävdar att det skulle vara positivt att vara inne för mesta möjliga pengar i en rebuy-turnering. Det du egentligen menar är (antar och hoppas jag) att man ska lira aggro och inte vara rädd för att göra rebuys. Bra att du lugnade ner dig:-D Nej, jag har aldrig menat att man ska vara inne för mesta möjliga pengar. Standard i rebuy-turrar för mig är att starta med dubbelt inköp och sedan avgör bordet om det blir "maniac-spel". Om jag har +4 inköp är jag nöjd och vill inte ta för stora risker med den stacken. En normal rebuy-turre gör jag 3-7 inköp (inkl add-on). Så angående rulle tycker jag att man kan behandla en rebuy som en 5ggr så hög freezeout. Men alla är olika. Ladbrokes $100 rebuy är nog den turren som har flest "anti-rebuy anhängare". Citera
Recommended Posts