Gå till innehåll

Antal händer som underlag för analys?


Kape

Recommended Posts

Jag roade mig med att köpa in Poker Tracker när jag la ner SnG-spelet för ett tag och håller nu på att i långsam takt försöka få ett bättre grepp över NL CG. Sen spelar jag ihop ett bonusar också.

 

Största anledningen till att lägga ner SnG är att jag helt enkelt inte har tid att sitta mer än 30-45 minuter många gånger då småbarnen tar så mycket tid ibland. Sen blir det oväntade incidenter ibland som tvingar mig att sitta ut och gå ifrån spelet ibland och då vill man inte sitta på bubblan i en SnG.

 

Nåväl, det jag undrar över är vilket antal spelade händer per nivå som är det allra minsta för att duga som ett underlag för att få en uppfattning om mitt spel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om min spelstil, winrate är just nu mindre intressant men ligger kring 10-15 BB/100.

Jag har dock svårt att säga HUR jag spelar höga par, sc, utg, blindsspel, osv

 

Hur du spelar enskilda händer tar nog över 50k händer, minst. Om du är en vinnande spelare eller ej kan du not lätt avgöra (om du är ärlig mot dig själv) efter 20k händer.

 

Det som du kan utnyttja mest med en låg sample size är väl simpla saker som VPIP, PFR och Agression.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur du spelar enskilda händer tar nog över 50k händer, minst. Om du är en vinnande spelare eller ej kan du not lätt avgöra (om du är ärlig mot dig själv) efter 20k händer.

 

Det som du kan utnyttja mest med en låg sample size är väl simpla saker som VPIP, PFR och Agression.

 

Jag har haft breakevenperioder på ca 50k händer så håller inte med dig om att 20k räcker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft breakevenperioder på ca 50k händer så håller inte med dig om att 20k räcker.

 

Du kanske är breakevenspelare! :P

 

Nä, sjuka mängder händer ska det till för att kunna avgöra någonting alls med någon form av säkerhet. Ju fler observerade händer man har, desto säkrare blir approximationen, men även efter ett hundratal tusen händer så finns det stor osäkerhet kring så basic värden som winrate. Att då dra slutsatser om enskilda händer är en rätt omöjlig uppgift, då sample-storleken blir ännu mindre för dessa.

 

Många säger att 10k händer är fullt tillräckligt, men när jag filtrerade mina senaste 10k händer på lite olika sätt fick jag kvitto på variansen. Filtrerade bort de ca 300 händer jag hade spelat SH, och min winrate minskade med ungefär 20%... Bara en sån sak att 300 händer gör så stor skillnad för en sample om 10k händer säger en hel del...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaren.

Då var det lite som jag misstänkte och med min volym spelade händer så kommer det att ta lång tid innan jag får ihop tillräckligt bra värden. Framför allt för att bekräfta en del luckor kring positionsspel som jag anser mig ha.

 

Min winrate tror jag dock är ganska rättvisande då min varians antagligen är rätt låg då jag just nu spelar mycket tajt. Största anledningen till mitt tajta spel är att jag är under en upplärningsperiod i NL CG och bara spelar 10-bord.

 

Följdfråga: Har någon ett exempel på hur stor samplesize som krävts för att få korten att jämna ut sig någorlunda? Antalet 22, 77 och JJ borde ju t.ex. vara lika men när närmar de sig?

 

Jag har som sagt var knappt använt PT ännu utan håller på och pillar lite i den och har nästan ingenting (4-5k) att leka med vad gäller samplesize. Winrate har jag dock haft koll på då jag noterat antal händer per nivå och vinst manuellt (excel) en längre tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följdfråga: Har någon ett exempel på hur stor samplesize som krävts för att få korten att jämna ut sig någorlunda? Antalet 22, 77 och JJ borde ju t.ex. vara lika men när närmar de sig?

 

Räknat i antal gånger du fått händerna kommer du se en ökad spridning över tiden. I % av alla tillgängliga händer går värdet mot sitt rätta värde väldigt snabbt. 50k händer och du bör ha hyffsade siffror. Vad nu du kan ha för nytta av detta.

 

Om du vill analysera händer så titta på grupper av händer och inte på "A6o från knappen". Typ, A9s-, ATo+ SC, S1G, låga pockets etc. Runt 100k händer bör funka bra om du har klara tendenser. Händer eller ens grupper av händer från enskilda positioner, nej det går bara inte.

 

Fäst dig inte för mycket över resultaten bara. Det är helheten som räknas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räknat i antal gånger du fått händerna kommer du se en ökad spridning över tiden. I % av alla tillgängliga händer går värdet mot sitt rätta värde väldigt snabbt. 50k händer och du bör ha hyffsade siffror. Vad nu du kan ha för nytta av detta.

 

Om du vill analysera händer så titta på grupper av händer och inte på "A6o från knappen". Typ, A9s-, ATo+ SC, S1G, låga pockets etc. Runt 100k händer bör funka bra om du har klara tendenser. Händer eller ens grupper av händer från enskilda positioner, nej det går bara inte.

 

Fäst dig inte för mycket över resultaten bara. Det är helheten som räknas.

 

Huvudet på spiken!

Jag har naturligtvis inte för avsikt att isolerat titta på hur jag spelar 55, AQo eller 98s utan på grupper av händer.

 

Dessutom vill jag så småningom få en "bekräftelse" på om t.ex. min teori om att jag förlorar mer i 7-8 position än t.ex. 5-6 position. Kanske kan ett större underlag ge mig hjälp att täta en lucka från vissa positioner...

 

Jag har tidigare haft problem i SnG med hur jag spelade AQ, AJ men jag tror att jag fixade till en del i den luckan utan hjälp av PT eller liknande program. Dock är det ju så att man i SnG lättare kommer ihåg hur klantigt man spelade vissa händer under föregående vecka då stackdjupen är så grunda. I CG så kanske man tappar några BB extra per pott eller vinner några BB för lite med samma hand.

 

Tack för all hjälp, jag har blivit lite klokare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minsann kk 140 ggr du måste vara en riktig hunk, eller så gillar du bara att skryta?

Eller så kommer du på ett skämt som faktiskt är roligt tills nästa gång du bestämmer dig för att skriva ett meningslöst inlägg i en tråd där någon ber om hjälp med något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...