Gå till innehåll

Knegarna vs Highrollaballas, och lite pension


baller

Recommended Posts

Det skulle vara intressant och veta vad folk som skriver i denna tråden och predikar värdet i att ha ett vanligt jobb jobbar med. Kan ni som har skrivit i denna tråden säga vad ni jobbar med? Rent spontant tror jag inte det är några knegare allifall. För först predikar ni att det är bra och jobba sedan i nästa andetag säger ni att ni själva har ett bra och välbetalt jobb.

 

Lets face it, den här tråden heter: Knegarna vs Highrollaballas

vilket är helt fel. Ser inga knegare jag diskuterar med. Ser däremot, pianolärare, egenföretagare, folk som tjänar 28,000 SEK brutto osv.

Tråden borde heta egentligen Knegarwannabes vs Highrollaballas

 

Jobbar som undersköterska inom äldreomsorgen, jobbar drygt 60% samtidigt som jag pluggar för att få formell kompetens för yrket, dvs USKA.

På de 60% har jag ut runt 8-9k, då jobbbar jag ändå 2 helger av 5 och kör kvällar, samt att jag jobbar lite extra då det behövs.

Spelar supermicro på nätet samtidigt och det jag får in från det ligger nästan i paritet med min lön från vårdyrket.

men,men som någon sa även om jag skulle kunna dra in 20 eller 30k i månaden skulle jag nog behålla mitt jobb, finns inget som kan slå den där goe känslan man kan få i magen ibland då man känner att man faktiskt gjort något för någon annan som är viktigt, floskler jo jag vet men så är det faktiskt.

det är kanske lite som Yin å Yang, 2 vågskålar, pokern står för det individuella och det egocentriska och vårdyrket väger upp det med att göra osjälviska handlingar för någon annan, jag mår iaf mkt bättre av det, arbetskamraterna är oxå en viktig del i det hela även om det kan låta som en hönsgård där ibland.

Men ser samtidigt absolut inte ner på en kille som lever på sin poker och Jennez ja jag har gjort lumpen men vettefan om jag tyckte det gav så mkt heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 148
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jobbar som it-konsult. Poäng är ju dock att man har ett val när det gäller jobb, man kan välja att utbilda sig och jobba med det man vill (förutsatt att det inte är jobb av typen sängtestare hos Hästens). Alltså, de som jobbar som "knegare", typ lager, har ändå gjort ett val. Vill man jobba med annat finns alla möjligheter att göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men ser samtidigt absolut inte ner på en kille som lever på sin poker och Jennez ja jag har gjort lumpen men vettefan om jag tyckte det gav så mkt heller.

 

Ber du mig att beskriva ditt liv utifrån det du har skrivit här? Om du berättar vilken befattning du hade skulle jag garantera kunna måla upp en bild av dig som stämmer till 90%. Men tror mig, du vill inte det, det kommer att göra ont.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ber du mig att beskriva ditt liv utifrån det du har skrivit här? Om du berättar vilken befattning du hade skulle jag garantera kunna måla upp en bild av dig som stämmer till 90%. Men tror mig, du vill inte det, det kommer att göra ont.

Nej tack det behövs inte var bara ett konstaterande om att jag upplevde tiden som ganska bortkastad, eller känner du dig nödgad så shoot.

Naturligtvis är inte allt svart eller vitt heller, några grejer som polare man hade galna fester med och så var väl nice, men rent generellt så gav det inte så mkt.

Gjorde min värnplikt som skytteslusk btw.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Civilingenjörer har runt 23-27000 sek i månaden före skatt i det scenario du beskriver, vad pratar du om för utbildning egentligen?!

 

Nu pratar jag om att om man kör målmedvetet så kommer man ganska lätt upp till 50k ca 3-4 år efter examen. Dagens utbildningar är ju som ett deltidsjobb ungefär, så man tar en civiling och civilekonom utbildning samtidigt, då har du ca 35 - 40.000 i ingångslön (50’k inkl bonus). Efter 3-4 år sitter man i det här scenariot på ca 80-100’k i månaden. Det här är dock lite toppstilen.

 

Eller så kan man köra lite över snittet, ta en bra examen och köra hårt då sitter man på ca 40-50k efter 3-4 år. Här pratar vi om civ-ing (inte storföretag dock som Ericsson), juridik, ekonomi (bra skola som Handels typ, inte Mälardalens högskola).

 

Kan man tänka sig jobba som säljare och har lite fallenhet/begåvning för det kan man lätt tjäna 40-50k något år efter examen oavsett betyg/linje. Dom som tjänar bäst av mina kursare är de som kunde snacka mycket och jobbar som säljare nu, de var dock slappast under utbildningen.

 

Snittet kanske inte kommer upp till 4k direkt (snittet är typ civ.ing. med snittbetyg inga meriter, tar jobb på ericsson el. Annat storföretag som inte betalar så bra).

 

Mina 50 cents

 

EDIT: lägg till potential här som man inte kan få i pokern, typ % i företaget du jobbar för etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej tack det behövs inte var bara ett konstaterande om att jag upplevde tiden som ganska bortkastad, eller känner du dig nödgad så shoot.

Naturligtvis är inte allt svart eller vitt heller, några grejer som polare man hade galna fester med och så var väl nice, men rent generellt så gav det inte så mkt.

Gjorde min värnplikt som skytteslusk btw.

 

Jag avstår då det känns onödigt att gå till ”personangrepp”. Det finns (har jag för mig) runt 600 olika befattningar som man kan göra sin värnplikt/civilplikt i. Naturligtvis är många av dem mindre utvecklande (skytteslusk kan tänkas vara en av dem även om det finns värre exempel). På samma sätt finns det en jäkla massa jobb man kan ha i det civila varav många är rent psykiskt och mentalt nedbrytande.

 

Btw, det mesta är svart eller vitt om man ser det hela ur en livskvalitetssynpunkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu pratar jag om att om man kör målmedvetet så kommer man ganska lätt upp till 50k ca 3-4 år efter examen. Dagens utbildningar är ju som ett deltidsjobb ungefär, så man tar en civiling och civilekonom utbildning samtidigt, då har du ca 35 - 40.000 i ingångslön (50’k inkl bonus). Efter 3-4 år sitter man i det här scenariot på ca 80-100’k i månaden. Det här är dock lite toppstilen.

 

Eller så kan man köra lite över snittet, ta en bra examen och köra hårt då sitter man på ca 40-50k efter 3-4 år. Här pratar vi om civ-ing (inte storföretag dock som Ericsson), juridik, ekonomi (bra skola som Handels typ, inte Mälardalens högskola).

 

Kan man tänka sig jobba som säljare och har lite fallenhet/begåvning för det kan man lätt tjäna 40-50k något år efter examen oavsett betyg/linje. Dom som tjänar bäst av mina kursare är de som kunde snacka mycket och jobbar som säljare nu, de var dock slappast under utbildningen.

 

Snittet kanske inte kommer upp till 4k direkt (snittet är typ civ.ing. med snittbetyg inga meriter, tar jobb på ericsson el. Annat storföretag som inte betalar så bra).

 

Mina 50 cents

 

EDIT: lägg till potential här som man inte kan få i pokern, typ % i företaget du jobbar för etc.

 

Säg till när du vaknat.

 

Det du beskriver är möjligt, se Svanberg t.ex. som tagit dubbla examina.

Men hur många människor klarar av det i praktiken under 4,5 års perioden?

1-2% av alla människor kanske.

 

Om du är en av de procenten så grattis, du är en smart, ambitiös jäkel som kommer lyckas i livet.

(Ja, jag är avundsjuk)

 

edit:

80'k = 80 000 000

' / k betyder samma sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säg till när du vaknat.

 

Det du beskriver är möjligt, se Svanberg t.ex. som tagit dubbla examina.

Men hur många människor klarar av det i praktiken under 4,5 års perioden?

1-2% av alla människor kanske.

 

Om du är en av de procenten så grattis, du är en smart, ambitiös jäkel som kommer lyckas i livet.

(Ja, jag är avundsjuk)

 

 

QFT!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man tar dubbelexamen så är man tillräckligt duktig att bli highroller på riktigt också.

 

Debatten handlar med om "knegare" respektive "$5500 är tillräcklig bankrulle-pokerproffs", inte vad den yppersta eliten i de olika formerna gör/lyckas med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu pratar jag om att om man kör målmedvetet så kommer man ganska lätt upp till 50k ca 3-4 år efter examen. Dagens utbildningar är ju som ett deltidsjobb ungefär, så man tar en civiling och civilekonom utbildning samtidigt, då har du ca 35 - 40.000 i ingångslön (50’k inkl bonus). Efter 3-4 år sitter man i det här scenariot på ca 80-100’k i månaden. Det här är dock lite toppstilen.

 

Eller så kan man köra lite över snittet, ta en bra examen och köra hårt då sitter man på ca 40-50k efter 3-4 år. Här pratar vi om civ-ing (inte storföretag dock som Ericsson), juridik, ekonomi (bra skola som Handels typ, inte Mälardalens högskola).

 

Kan man tänka sig jobba som säljare och har lite fallenhet/begåvning för det kan man lätt tjäna 40-50k något år efter examen oavsett betyg/linje. Dom som tjänar bäst av mina kursare är de som kunde snacka mycket och jobbar som säljare nu, de var dock slappast under utbildningen.

 

Snittet kanske inte kommer upp till 4k direkt (snittet är typ civ.ing. med snittbetyg inga meriter, tar jobb på ericsson el. Annat storföretag som inte betalar så bra).

 

Mina 50 cents

 

EDIT: lägg till potential här som man inte kan få i pokern, typ % i företaget du jobbar för etc.

 

Jag hoppas för din egen skull att du inte tror att vi snackar en 40 timmars arbetsvecka här. Du går hem när allt jobb är klart. 60 - 80 timmars arbetsvecka är inte ovanligt.

 

Nu snackar vi lite tid över till den sociala biten...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Elitidrott.

 

Antalet elitidrottare är få. Enligt statistik från Riksidrottsförbundet fanns det 7000 elitidrottare (av 2.4 miljoner aktiva idrottsutövare) i Sverige 2004, vilket är motsvarar 0.3 procent. Det finns ännu färre som kan leva av sitt idrottande i Sverige år 2005. Säkra uppgifter på antalet avlönade idrottare saknas, men en uppskattning säger att det borde röra sig om runt 1 000 personer.

 

Manliga fotbolls- och ishockeyspelare i allsvenskan och elitserien ger drygt 700. Därtill kommer ett mindre antal män och kvinnor från övriga idrotter som bland andra damfotboll, tennis, friidrott, skidor, basket, golf och simsport. Av dessa bör en del vara finansierade av SOK:s elitprogram.

 

Snittlönen för ishockeyspelare i elitserien uppgavs 2005-09-22 vara cirka 60 000 kronor i månaden.

 

Enda skillnaden mellan en poker spelare och en elitidrottare som lever på sin talang är att det förstnämnda inte är socialt accepterat medans det andra är det.

 

Vad ska alla dessa elitidrottare göra när dom har blivit 30 år och är slutkörda och inte lyckats klonka någt VM eller någon annan stor turnering? Kan ni inte börja tjata på dom att dom slänger bort sina liv och att dom ska börja plugga osv.. ;)

 

Jag kan dra upp så många paralleller mellan dom båda yrkena men tror att ni är så smarta att ni kan räkna ut dom själva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste precis en artikel. Den kompleterar mitt inlägg ovan bra.

http://www.idrottsforum.org/articles/norberg/norberg060201.html

Idrott kostar pengar, betydligt mer pengar än de som utövar idrott kan eller är villiga att betala. Mer också än de som konsumerar idrott, direkt eller medierat, kan eller är villiga att betala. Någon måste skjuta till, och här har man valt lite olika lösningar i olika länder. Vanligast i Europa är att staten bistår den organiserade idrottsrörelsen med en ekonomisk grundplåt, som kompletteras med medlemsavgifter, inträdesavgifter, sponsorspengar, etc. I Sverige kommer dessa pengar från spel och dobbel. I runda slängar en miljard kronor går från det statliga spelbolaget Svenska Spel till svensk idrott, och ytterligare bortemot en halv miljard drar BingoLotto in. Jaha, då så; vad är då problemet?

 

Så en stor del av elitidrottarnas löner kommer från spel. Från att människor förlorar pengar. Men deras yrkesval är social accepterat. Medans yrkes pokerspelaren som får sin lön från samma källa som idrottaren inte är socialt accepterat. Det är ironi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså vilket århundrade lever du i? För dig verkar jobb endast vara industri, där man börjar i botten och har man tur slutar man som förman efter 30 år? Det handlar verkligen inte om att röra sig vertikalt utan mer om horisontellt. Det finns inget eget värde i att arbeta som chef, jag har inga sådana ambitioner själv. Att jobba med något man tycker är kul och intressant, att bli bra på det, att få nya utmaningar.

 

Vilket århundrade lever du i?

Det behövs fortfarande ett visst antal sopgubbar städare och industriarbetare. ärligt talat tror jag inte många tycker det är roligt att städa toaletter på t centralen. Men likväll måste någon göra det.

Alla som vill kan inte skaffa sig roliga jobb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man tar dubbelexamen så är man tillräckligt duktig att bli highroller på riktigt också.

 

Debatten handlar med om "knegare" respektive "$5500 är tillräcklig bankrulle-pokerproffs", inte vad den yppersta eliten i de olika formerna gör/lyckas med.

 

Ursäkta att jag gick OT, men jag tycker det är intressant diskussion. Debatten har utvecklats till att handla om jobb v poker med den gemensamma nämnaren i pengar.

 

 

Ber om ursäkt för att jag skrev 80’k, det är givetvis fel att skriva både ’ och k.

 

Vissa drivs av pengarna i jobb/poker, det får stå för dem, själv så drivs jag av den mentala utmaningen. Satsade relativt hårt på en linje och gillade att plugga, det var inte pengarna som lockade utan mer personlig utveckling. Med bra studier bakom sig öppnas förutom bra betalt även intressanta karriärsvägar, det kan bli en sjuhelvetes intressant resa skall ni veta. Köra gig i olika obskyra länder, jobba på psykotiska jobb med grym stressfaktor eller vanliga 9-5 kneg i offentlig regi – you name it, välj själv. Va fan är pokern jämfört med det? Är pokern någonting ni kan vara stolta över om ni suttit och grindad i 30 år för ynka 5k usd i månaden? Troligen inte ...

 

Dubbelexamina och highrollers är inte samma sak. Highrolling kräver bra money management något som inte är så svårt att läsa in. En sak kan man enas om – skall man lyckas i båda krävs Engagemang, beslutsamhet, uthållighet och tid. Visst, det är mer än 40 timmar i de flesta fallen(om man inte är säljare, då jobbar man ca 30 timmar/vecka för samma lön).

 

Fast jag skulle hellre grinda poker för 2,5k USD i månaden än att städa kontor eller spyor på lokala stadshuset. Det som är bra med knegarjobb är att man varje fall kan byta bransch hejfriskt, ena dagen kriminalvårdare, nästa dag hemtjänsten, några år inom vården, sen kontorsråtta, ratta lite budbil etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket århundrade lever du i?

Det behövs fortfarande ett visst antal sopgubbar städare och industriarbetare. ärligt talat tror jag inte många tycker det är roligt att städa toaletter på t centralen. Men likväll måste någon göra det.

Alla som vill kan inte skaffa sig roliga jobb.

 

Varför inte?

 

Det är klart att om alla utbildade sig till civilekonomer skulle några av dom utbildade få städa toaletter men det scenariot känns ganska avlägset.

 

Förstår inte varför en städare inte skulle kunna utbilda sig?

 

Det behöver inte vara något sjukt krävande finns ju jättemånga yrkesutbildningar där man får jobb direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte?

 

Det är klart att om alla utbildade sig till civilekonomer skulle några av dom utbildade få städa toaletter men det scenariot känns ganska avlägset.

 

Förstår inte varför en städare inte skulle kunna utbilda sig?

 

Det behöver inte vara något sjukt krävande finns ju jättemånga yrkesutbildningar där man får jobb direkt.

Poängen är att det finns yrkesgrupper som är behövda av samhället, men ändå får personerna som utför detta arbete väldigt lite tillbaka av samhället. Och om de klagar får de uppmaningen att byta jobb så att någon annan kan ta deras lågt värderade jobb. Problemet är bara att det på varje VD med 100 arbetare under sig går just 100 arbetare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna diskussion är nog fånigaste jag läst. Jag har livnärt mig på pokern i 3 år. köpt bil och lägenhet för pokerpengar, ändå har jag lite dåligt samvete för att jag inte bidrar med ngt konstruktivt till samhället!

 

Vi borde tacka alla som faktskt betalar skatt och som bidrar till att vi kan nyttja, sjukvård, utbildning mm.

 

Var-i-helvete tror ni pengarna som bygger infrastruktur, universitet mm. kommer ifrån??

 

Ni borde skämmas...

 

 

 

 

WELL PUT!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket århundrade lever du i?

Det behövs fortfarande ett visst antal sopgubbar städare och industriarbetare. ärligt talat tror jag inte många tycker det är roligt att städa toaletter på t centralen. Men likväll måste någon göra det.

Alla som vill kan inte skaffa sig roliga jobb.

 

Jo alla som vill kan göra det. På dig låter det som dessa människor har tagit på sig en martyr-roll och gör det för att samhället ska gå runt. Faktum är att det finns många människor som tycker det är rätt skönt med monotona jobb där man varje dag vet vad som väntar och när man jobbat sina 8 timmar så kan man helt släppa jobbet. De har gjort sitt val, alla har ett val.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Var-i-helvete tror ni pengarna som bygger infrastruktur, universitet mm. kommer ifrån??

 

Ja i Sverige har vi som bekant inte bara en inkomstskatt. Vi har även moms, avkastningskatt, fastighetsskatt, fordonskatt, punktskatter, trängselskatt, arvskatt, gåvoskatt, kupongskatt mm.. Så vi pokerspelare är med och betalar vi också.. :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...