Gå till innehåll

Problem vid köp av beg dator av vän


ltdrichard

Recommended Posts

Jo jag köpte en beg laptop av en vän för någon/några månader sen.

Jag fick köpa datorn välldigt billigt, tom för en begagnad dator var det väldigt billigt, detta pga av en defekt på datorn.

Vi trodde båda att det var relativt enkelt fel för strömkontakten glappade och själva sladden var skadad så det verkade ganska glasklart att det var sladden som var felet.

Nu i efterhand har det visat sig vara ett annat fel, antagligen själva kontakten i datorn för en ny sladd hjälpte inte.

Det var ju några månader sen jag köpte datorn men jag vill nu ändå häva köpet då jag trodde det skulle lösa sig med en ny sladd.

Min kompis har gått med på det tycker det är helt fel och säger sig vara besviken.

Han säger ungefär: att jag fick köpa datorn jättebilligt med en uttalad defekt som vi både trodde var sladdens fel men ingen kunde ju vara säker

 

Jag anser att eftersom vi är vänner så kunde jag vara trygg i köpet och hade rätt att ångra mig om det var så.

 

Vem anser ni ha rätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade det hänt mig så hade jag bitit i det sura äpplet. Du köpte ju varan "as is" och eftersom du inte kollade upp själv hur stort felet var så känns det ju rätt så pyrt. En dator är inte som en gammal volvo 240 som man lagar med silvertejp liksom.

 

Var istället nöjd med att du kanske kan lämna in den för en billig reparation så har du kanske gjort en bra affär i slutändan ändå. Du skriver ju själv att du fick den väldigt billigt.

 

Pengar är, oftast, inte mer värt än en vänskap.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag har frågat på ett ställe där hade de ingen kunskap om felet. Så nej, jag tänker/vill inte lämna in datorn.

Eftersom vi är nära vänner så tycker jag att jag borde kunna lita på honom och därmed känna mig trygg i affären.

Jag anser mig ha rätt och tänker inte rucka på min uppfattning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det så att det är jag som är "kompisen" och jag som sålde datorn.

Jag försökte framställa saken så neutralt och verklighetsbaserat jag kunde, dock är den ju skriven med mina egan tankar i bakhuvudet.

Pengarna är inget problem för mig och jag gick direkt med på att köpa tillbaka datorn dock med protester i vilket det "rätta" var då min vän tycker det hela är väldigt borderline galenskap hur jag reagerar.

Jag föreslog att han skulle prata med någon som kunde reparera datorn och att vi kunde dela på kostnaden. Men det örat fanns inte.

Han hävdar envist att mellan goda vänner som vi så finns det en ed som talar till hans fördel.

Jag är sjukt trött på detta men också på hur han behandlat saken vilket fått mig att ändra uppfattning om hur han ser på en del saker.

Denna affär skulle aldrig ha gjorts från början, jag skulle själv ha reparerat datorn och sålt den på annat håll.

Något jag hade tjänat på både ekonomiskt men framförallt "själsligt".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är sjukt trött på detta men också på hur han behandlat saken vilket fått mig att ändra uppfattning om hur han ser på en del saker.

 

Men andra ord så var det ju bra att ni gjorde denna deal och blev upplyst om hur han egentligen är. Kanske inte så mycket att hänga i julgranen trots allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart fan det ska vara öppet köp. Vad förlorar du liksom på att ge tillbaka pengarna och få tillbaka din dator? Felet visade sig vara större än båda trodde från början och det har väl bara gått några dagar? Okej om det gått +1månad, annars förstår jag fan inte hur ni tänker..

 

EDIT: Okej, märkte att det var för några månader sedan han köpte datorn, my bad :oops:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade aldrig sålt datorn till en vän om jag visste att något var fel. Även om det handlade om en billig pening och ett fel som kändes uppenbart.

Hur svårt är det att testa en annan strömkabel innan köpet?

Jag hade förmodligen också gått med på att häva köpet, även om det till stor del vore emot mina principer. Känns dumt att skapa någon form av missämja över en sådan sak. Men samtidigt hade jag inte någonstans accepterat att tagit förgivet att jag skulle gå med på det.

 

Det bäste vore ju, som någon sa, att försöka fixa problemet och dela på kostanden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan personen som köpte datorn ha fel?

 

Ni båda trodde att det var ett litet fel, det var ett stort fel. Självklart ska köparen ha pengarna tillbaka.

 

Köper jag en defekt soffa på ikea som säljs billigare pga en uppmärksammad fettfläck och det visar sig i efterhand att balkarna på undersidan är loss, så måste jag få lämna tillbaka den.

Hur dryg ovettig och omdömmeslös jag än är. Att jag stormar in på ikea och anser att säljaren är på gränsen till galenskap hör inte dit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan personen som köpte datorn ha fel?

 

Ni båda trodde att det var ett litet fel, det var ett stort fel. Självklart ska köparen ha pengarna tillbaka.

 

Köper jag en defekt soffa på ikea som säljs billigare pga en uppmärksammad fettfläck och det visar sig i efterhand att balkarna på undersidan är loss, så måste jag få lämna tillbaka den.

Hur dryg ovettig och omdömmeslös jag än är. Att jag stormar in på ikea och anser att säljaren är på gränsen till galenskap hör inte dit.

Testa att köpa en soffa på IKEA, vänta ett par månader och spring sen in och försök häva köpet. Lycka till. Berätta gärna hur det gick.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att köpa en soffa på IKEA, vänta ett par månader och spring sen in och försök häva köpet. Lycka till. Berätta gärna hur det gick.

 

QFT!

 

I övrigt så instämmer jag med tidigare skribenter om att det är bättre att inte göra affärer med nära vänner. Det blir, som synes, lätt fel.

 

Rent allmänt så ska man komma ihåg att man har helt andra rättigheter om man köper något av en näringsidkare än om man gör affärer privat, och i fallet ovan så tycker jag att köparen är fel ute. Datorn köptes i befintligt skick och defekten var känd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

QFT!

 

I övrigt så instämmer jag med tidigare skribenter om att det är bättre att inte göra affärer med nära vänner. Det blir, som synes, lätt fel.

 

Rent allmänt så ska man komma ihåg att man har helt andra rättigheter om man köper något av en näringsidkare än om man gör affärer privat, och i fallet ovan så tycker jag att köparen är fel ute. Datorn köptes i befintligt skick och defekten var känd.

 

Defekten var inte känd.

En defekt var misstänkt av båda parter men den verkliga defekten var inte känd av någon.

 

 

Vad gäller tidsramen.

Ni måste alltså mena att köparen hade haft rätt om han upptäckt det tidigare.

Var drar ni gränsen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Defekten var inte känd.

En defekt var misstänkt av båda parter men den verkliga defekten var inte känd av någon.

Defekten var känd, bara inte omfattningen. Och eftersom ingedera av dem kunde vara säker på vad som egentligen var fel så var det jäkligt pantat att genomföra affären. Hade jag vart köparen så hade jag sett till så att en datorbutik kollade upp laptopen först och därefter tagit ställning efter att ha sett en offert på reparationskostnaderna.

 

Vad gäller tidsramen.

Ni måste alltså mena att köparen hade haft rätt om han upptäckt det tidigare.

Var drar ni gränsen?

Varsågod: Vad konsumentverket säger om Privatköp
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gäller tidsramen.

Ni måste alltså mena att köparen hade haft rätt om han upptäckt det tidigare.

 

Just därför avstod jag ifrån att ens nämna tidsramen. Den är i sammanhanget ointressant eftersom defekten visst var känd, och därmed är det köparens skyldighet att informera sig om defektens omfattning. Punkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vidare angående tidsram. Hur sjysst är det av köparen att inte kolla upp defektens omfattning förräns efter att par månader har gått? Låt oss säga att han betalade 3 papp för laptopen. På ett par månader har ju säljaren spenderat dom på läsk och smågodis. Sen kommer köparen gnällande om att vi är kompisar och det borde räcka för att häva köpet. Puh-leaaase...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att köpa en soffa på IKEA, vänta ett par månader och spring sen in och försök häva köpet. Lycka till. Berätta gärna hur det gick.

Precis det har jag gjort med skillnaden att soffan var nästan 2 år gammal. Fick 4000kr dvs. soffans inköpspris insatt på ett presentkort som jag kunde handla vad jag ville för sen. Felet var att en balk i ryggstödet hade gått av och det ansåg IKEA var ett tillverkningsfel och inte slitage. IKEA går inte att förväxla med andra skitmöbelbutiker som inte bryr sig om sina kunder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis det har jag gjort med skillnaden att soffan var nästan 2 år gammal. Fick 4000kr dvs. soffans inköpspris insatt på ett presentkort som jag kunde handla vad jag ville för sen. Felet var att en balk i ryggstödet hade gått av och det ansåg IKEA var ett tillverkningsfel och inte slitage. IKEA går inte att förväxla med andra skitmöbelbutiker som inte bryr sig om sina kunder.
Word! Det trodde jag verkligen inte. Hursom, liknelsen om soffan haltar ju lite eftersom en soffa kan ju vara användbar trots att den har en defekt. I det här fallet snackar vi ju om en defekt som gör att prylen i fråga är obrukbar. Lite skillnad.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att flera månader senare försöka häva köpet verkar helt fel. Du har ju ingen aning om vad han gjort eller vad som hänt med datorn under den tiden. Jag antar att ni som polare ej heller skrivit några papper, exempelvis ett kvitto där det står att varan är kollad av köparen och säljes i befintligt skick.

 

Man ska undvika göra affärer med vänner, varken privat eller som företag. Det blir oftast bara skit av det, det har jag själv upplevt alltför många gånger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tiden som förflutit kvittar ju, om den inte är så lång att preskribtionstid har inträtt. Ett par månader är inte tillräckligt för det. Felet dök ju upp när en grundligare undersökning gjordes.

 

Däremot är det ju ett intressant rättsläge vad gäller om felet är dolt eller inte. Jag tror att det skulle vara svårt att häva köpet baserat på felet. Tror nog att det är köparens ansvar att undersöka detta. Säljaren säger ju att produkten är felaktig och att det därför blir reducerat pris. Säljaren ger inga garantier för vilket felet är. Det är då upp till köparen att endera "köpa grisen i säcken" eller undersöka felet närmare.

 

Hade köparen varit seriös hade han väl först/direkt köpt en kabel för att undersöka om det var där felet satt. Nu köpte han datorn "as is" och gjorde en miss. Tungt men sant.

 

Och som sagt, finns anledningar till att du aldrig ska ha affärer med närstående eller diskutera politik med din käresta....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...