Gå till innehåll

Online-SM 2007


Recommended Posts

  • Svars 363
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Personligen föredrar jag varje dag i veckan mer övervärde framför en mer platt prisstruktur. Men en vettig diskussion är ju alltid bra.

Det gör nog alla. Blir det övervärde igen och det mesta går till ettan eller de som placerar sig högst så får vi ju acceptera det. Men jag tror inte att någon inte hellre ser att det fördelas ut jämnare över alla de platser som ger betalt. Den som vinner SM kommer ändå att få riktigt bra betalt. Oavsett om det blir övervärde eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vadå är du rädd för att vi inte får se något övervärde alls när folk säger vad de tycker? Ingen vettig pokerspelare ser hellre att så gott som allt övervärde går till ettan än att det delas ut så som det bör göras, med en normal prisstruktur. Säger inte vi spelare någonting så kommer NordicBet tro att så som det var för året var bra och då kommer de köra på samma sak igen det här året. Nu har vi chansen att säga hur vi tycker och komma med åsikter så att SM blir så bra som möjligt det här året.

 

Jag hörde då mest klagomål förra året i alla fall.

Det handlar om att folk är otacksamma. Om en sajt skjuter till övervärde, är vi spelare inte i position att gnälla över det direkt. Ingen vettig pokerspelare gnäller över ett övervärde!

 

Grundinköpen bygger en bra platt prisstruktur. Sedan kommer sajten och som grädde på moset ska lägga till 5 miljoner SEK i övervärde. Vad tror du dom hellre gör? Sprider ut det över alla betalande-platser eller lägger allt på förstaplatsen? Vad tror du ger mer publicitet, ett första pris på 5 miljoner eller 1.5 miljoner kronor?

Att den som kommer på 267:e plats får 3000 dollar istället för 2500 dollar ger ingen extra publicitet direkt.

 

Dessutom lockar ett första pris på 5 miljoner kronor mycker mer än ett på 1.5 miljon, och lockar därav mer fisk. Man kan lyckas locka över flertalet vanliga "Svenssons" från SvS, som hör om det massiva förstapriset på 5 miljoner sek, och cashar in på NB, och väl där gillar dom klienten så pass bra att dom stannar där... Så reklam-mässigt är ett stort förstapris mycket bättre för NB än en plattare struktur med ett 3-4 gånger så litet första pris.

 

Så, den stora skillnaden mellan ettan och tvåan är knappast dålig i NB`s ögon... Tror hellre dom lockar till sig några hundra nya hobbyspelare, än att gör en minoritet "mer kunniga" spelare belåtna.

 

Och angående ditt sista citat "Jag hörde då mest klagomål förra året i alla fall.". Det är ju precis det jag säger. Folk borde varit tacksamma och inte klagat på övervärdet indirekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gör nog alla. Blir det övervärde igen och det mesta går till ettan eller de som placerar sig högst så får vi ju acceptera det. Men jag tror inte att någon inte hellre ser att det fördelas ut jämnare över alla de platser som ger betalt. Den som vinner SM kommer ändå att få riktigt bra betalt. Oavsett om det blir övervärde eller inte.
Du säger det själv här. De "mer kunniga" accepterar en brant prisstruktur trots att dom är missnöjda. Många hobby-lirare/svenssons/fiskar däremot är inte lika intresserade att spela om det inte finns en stort första pris.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till att börja med så undanbedes fraser som "Vilka jävla idioter". Onödigt att uttrycka sig på detta vis i en annars konstruktiv diskussion.

 

För övrigt; Utvärderingar har gjorts av förra årets SM, och såväl vi som NordicBet har kunskap nog att se vilka bitar som inte var ultimata.

 

Vår uppfattning är att förra årets SM var en stor succee med några undantag, där vi kan bättra oss. Vi upplever att även spelarna uppskattade denna turnering.

 

Blindsen sent i turneringen, prisstruktur, deals, mm är saker där vi kommer få se skillnader.

 

Hur många gånger ska jag behöva säga det, garantin ligger inte på samma nivå som förra året, prisstrukturen kommer inte se likadan ut. Att inte tillåta deals var ett gemensamt beslut och diskuteras i detta nu. Att prisstrukturen såg ut som den gjorde, beror delvis på att förstapris garanterades i kronor, samt prispott i $, sedan skönk $-kursen som en sten, samt delvis på antalet deltagare.

 

Fortsätt diskussionen, men inga påhopp plz!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till att börja med så undanbedes fraser som "Vilka jävla idioter". Onödigt att uttrycka sig på detta vis i en annars konstruktiv diskussion.

 

För övrigt; Utvärderingar har gjorts av förra årets SM, och såväl vi som NordicBet har kunskap nog att se vilka bitar som inte var ultimata.

 

Vår uppfattning är att förra årets SM var en stor succee med några undantag, där vi kan bättra oss. Vi upplever att även spelarna uppskattade denna turnering.

 

Blindsen sent i turneringen, prisstruktur, deals, mm är saker där vi kommer få se skillnader.

 

Hur många gånger ska jag behöva säga det, garantin ligger inte på samma nivå som förra året, prisstrukturen kommer inte se likadan ut. Att inte tillåta deals var ett gemensamt beslut och diskuteras i detta nu. Att prisstrukturen såg ut som den gjorde, beror delvis på att förstapris garanterades i kronor, samt prispott i $, sedan skönk $-kursen som en sten, samt delvis på antalet deltagare.

 

Fortsätt diskussionen, men inga påhopp plz!

 

Vad kan du avslöja redan nu? Den totala prissumman exempelvis borde väl vara klar även om strukturen inte är hundraprocent klar.

 

Är det december som gäller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul ide att spela inför dumburken men ändå med publik. Undra om det kommer vara tillåtet att skärma av datorskärmen så att publiken ändå inte kan se? Hoppas inköpet kommer vara större i år och bra att det finns mer tävlingar i år och inte bara texas holdem. Om det finns något övervärde i någon av tävlingarna får vi väl se, men flera bra iniativ redan nu i alla fall. Förresten tror jag att SM kommer att innehålla många deltagare även om den helt skulle sakna övervärde, titta bara på live sm t.ex. och den kostar ju i alla fall lite till skillnad från vad det online har kostat tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad kan du avslöja redan nu? Den totala prissumman exempelvis borde väl vara klar även om strukturen inte är hundraprocent klar.

 

Är det december som gäller?

 

Det diskuteras fortfarande lite olika upplägg, och ja, det finns en garanterad summa.

 

Det lär inte bli i december. Exakt datum ej spikat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul ide att spela inför dumburken men ändå med publik. Undra om det kommer vara tillåtet att skärma av datorskärmen så att publiken ändå inte kan se? Hoppas inköpet kommer vara större i år och bra att det finns mer tävlingar i år och inte bara texas holdem. Om det finns något övervärde i någon av tävlingarna får vi väl se, men flera bra iniativ redan nu i alla fall. Förresten tror jag att SM kommer att innehålla många deltagare även om den helt skulle sakna övervärde, titta bara på live sm t.ex. och den kostar ju i alla fall lite till skillnad från vad det online har kostat tidigare.

 

Självklart kan man inte tvinga ngn spela med åskådare som ser ens skärm, iaf inte i samma rum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gnäller absolut inte på förra årets garanti pengar.

Men jag tycker det är konstigt att ni skyller den branta prisstrukturen på lågt deltagarantal.

Det hade ju blivit ännu brantare med fler spelare!

 

Svara gärna Peder......

Garantin var den samma. Det var bara summan på 5mj sek till vinnaren som gjorde det riktigt brant. Från andraplatsen och neråt hade det inte varit lika brant om fler varit med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gnäller absolut inte på förra årets garanti pengar.

Men jag tycker det är konstigt att ni skyller den branta prisstrukturen på lågt deltagarantal.

Det hade ju blivit ännu brantare med fler spelare!

 

Svara gärna Peder......

 

Hade det blivit dom 12.000 spelare det pratades om i ett tidigt skede så hade prisstrukturen inte nödvändigtvis blivit lika brant, speciellt inte på finalbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade det blivit dom 12.000 spelare det pratades om i ett tidigt skede så hade prisstrukturen inte nödvändigtvis blivit lika brant, speciellt inte på finalbordet.

 

Har ni analyserat anledningarna till att deltagarantalet blev mindre än planerat? Det borde ju ligga ganska högt uppe på prio-listan inför årets tävling. //Keep up the good work.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ni analyserat anledningarna till att deltagarantalet blev mindre än planerat? Det borde ju ligga ganska högt uppe på prio-listan inför årets tävling. //Keep up the good work.

 

Jodå, allt är analyserat. 12.000 var nog mer av en förhoppning än rimligt. Själv trodde jag på mellan 5- och 6 000.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra val med NB, men jag hoppas att man har en timebank i år vilket inte fanns i förra SM. Hur högt är inköpet? Jag tycker att det borde ligga på $1000 och jag tycker att man borde kunna göra deals på finalbordet.

 

Timebank utlovas härmed.

 

Inköpet på main event kommer inte ligga så högt.

 

Angående deals så är det på diskutionsstadiet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde inte en garanterad prissumma eller en adderad prissumma redan vara avtalad mellan pokerförbundet och nordicbet? Eller har pokerförbundet förhandlat med flera olika siter, och det enda som skett under förhandlingarna är att de olika siterna säger att det ska arrangera ett bra SM och så har pokerförbundet bestämt sig för att det ska bli nordicbet ska få det i år igen eftersom dom var duktiga förra året och gav övervärde då.

 

Att SM förra året genomfördes på ett bra sätt ska ju självklart väga in i valet av site, men att dom gav övervärde förra året kan ju knappast vara till fördel till dom nu.

 

Om nu nordicbet inte ger något garanterad prissumma eller adderad prissumma det här året, har i så fall inga andra siter erbjudit det heller?

 

Och om ingen har erbjudit garanterad eller adderad prissumma skulle ju SM lika väl kunna arrangeras av svenska spel eftersom argumentet, att konkurens gynnar kunderna i så fall faller helt och hållet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde inte en garanterad prissumma eller en adderad prissumma redan vara avtalad mellan pokerförbundet och nordicbet? Eller har pokerförbundet förhandlat med flera olika siter, och det enda som skett under förhandlingarna är att de olika siterna säger att det ska arrangera ett bra SM och så har pokerförbundet bestämt sig för att det ska bli nordicbet ska få det i år igen eftersom dom var duktiga förra året och gav övervärde då.

 

Att SM förra året genomfördes på ett bra sätt ska ju självklart väga in i valet av site, men att dom gav övervärde förra året kan ju knappast vara till fördel till dom nu.

 

Om nu nordicbet inte ger något garanterad prissumma eller adderad prissumma det här året, har i så fall inga andra siter erbjudit det heller?

 

Och om ingen har erbjudit garanterad eller adderad prissumma skulle ju SM lika väl kunna arrangeras av svenska spel eftersom argumentet, att konkurens gynnar kunderna i så fall faller helt och hållet.

 

Ett SMs kvalitet kan inte bara mätas i övervärde. Att få en bra pristrukur, bra flyt i spelet, bra organisation är sådant vi pokerspelare uppskattar. Om vi till exempel jämför med hur det såg ut när Expext anordnade Sm häromåret så vet jag att majoritet av oss hellre tar NB utan övervärde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart mäts inte ett SMs kvalitet bara utav dess eventuella övervärde,

men borde inte konkurrensen mellan de olika aktörerna på marknaden bidrar till något annat för kunderna än tillgång av en programvara och ett nätverk som inte kraschar?

Det mest grundläggande för att få annordna ett SM bör vara att så många som vill vara med och spela kan spela utan att nätverket krashar. Dessutom ska siten marknadsföra sig och SM turneingen(arna?) på ett sådant sätt att så många spelare som möjligt deltar.

Detta bör alla siter som ens funderar på att anmäla sitt intresse till SM klara av.

 

Men nu ska SM spelas på en site och det ska vara den siten som gynnar spelarna på bästa sätt. Vad är det då som i slutändan skiljer de olika siterna åt i kampen om att få annordna ett SM, och på så vis få en hel del nya spelare och en massa publicitet i media som i sin tur genererar ännu fler spelare. Nya spelare som inte själva deltog i SM, med som nu fått höra att siten har arrangerat ett välordnat SM som alla spelare var nöjda med och därför väljer just den siten på grund av dess goda rykte som vuxit fram till viss del med hjälp av det välarrangerade SMet.

 

Det som i slutändan kommer skilja siterna åt är ju hur mycket de är villiga att ge tillbaka till spelarna eftersom de alla kan arrangera ett SM utan krashande nätverk. Om det inte ges något extra till spelarna än just tillgång till programvaran och nätverket kan ju SM lika väl annordnas av Svenska Spel.

Jag har svårt att tro att SvS som så många andra siter inte skulle klara av att arrangera ett väl genomfört SM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla håller på och tjatar om priser hit och inköp dit. Visst, man kan alla ha åsikter om detta och helst skulle vissa här vilja bara skrika ut vad denne tycker bara för att få en gnutta uppmärksamhet...

Det vi igentligen ska irikta sig på är väl själva pokerspelandet?

Det jag menar då är helt enkelt att vi (amatörer, låginkomstagare och pokerspelare :) helt enkelt inte har så mycket att säga till om.

 

Visst, Peder skriver att "ej citat", -klart era åsikter beaktas..

 

Men helt allvarligt, nog besitter NB och SVPF så mycket information och rutin så alla dessa förslag om pris/blinds strukturer har nog redan beaktas!?

Och isåfall har dom en del alt att tänka igenom.

Och man behöver ju inte vara ett geni för att räkna ut att NB tsm med SVPF kommer ta det rätta beslutet, dvs det som kommer gynna alla 4parter (NB, SVPF,spelarna,nya spelare) när det gäller pris/binds struktur, Datum mm.

 

Så tillbaka där vi började istället, dvs "Det vi igentligen ska inrikta sig på är väl själva pokerspelandet?"

Nu vet vi ju med all sannolikhet att SM kommer ligga ca 4-6mån framöver.

Så under tiden, istället för att sitta på ett pokerforum och försöka hävda sin rätt i hur ett svensktmästerskap ska genom föras när man i själva verket inte har ett dugg med det att göra igentligen. 8-)

 

Kanske man istället skulle rannsaka sig själv, dvs pokerspelandet, vad ska jag ändra på mm, och sen när man vare sig kommit ITM eller inte, kunna logga in här och skriva av sig...

 

Men har aldrig sagt att alla har ju självklart en egen åsikt!

 

Det finns alldeles för lite Fiskar :oops::lol:

 

Inte e jag den som e den :shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde inte en garanterad prissumma eller en adderad prissumma redan vara avtalad mellan pokerförbundet och nordicbet? Eller har pokerförbundet förhandlat med flera olika siter, och det enda som skett under förhandlingarna är att de olika siterna säger att det ska arrangera ett bra SM och så har pokerförbundet bestämt sig för att det ska bli nordicbet ska få det i år igen eftersom dom var duktiga förra året och gav övervärde då.

 

Att SM förra året genomfördes på ett bra sätt ska ju självklart väga in i valet av site, men att dom gav övervärde förra året kan ju knappast vara till fördel till dom nu.

 

Om nu nordicbet inte ger något garanterad prissumma eller adderad prissumma det här året, har i så fall inga andra siter erbjudit det heller?

 

Och om ingen har erbjudit garanterad eller adderad prissumma skulle ju SM lika väl kunna arrangeras av svenska spel eftersom argumentet, att konkurens gynnar kunderna i så fall faller helt och hållet.

 

För att prata klarspråk. Det finns i princip 2 avtal. Ett med en garanterad prissumma, och ett med added value. Vilket vi i slutändan väljer får vi se.

 

4 sajter kom in med fullständiga anbud, 3 av dom hade samma garantisumma.

Bland annat så ingår marknadsföringsbudet, garanterad prispott och säker klient som avgörande faktorer om vem som slutligen blir utvald.

 

Vad denna ligger på får ni reda på så småningom. Själv förutsåg jag det, och det bör inte behövas någon större ekonom för att lista ut vilka summor det handlar om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla håller på och tjatar om priser hit och inköp dit. Visst, man kan alla ha åsikter om detta och helst skulle vissa här vilja bara skrika ut vad denne tycker bara för att få en gnutta uppmärksamhet...

Det vi igentligen ska irikta sig på är väl själva pokerspelandet?

Det jag menar då är helt enkelt att vi (amatörer, låginkomstagare och pokerspelare :) helt enkelt inte har så mycket att säga till om.

 

Visst, Peder skriver att "ej citat", -klart era åsikter beaktas..

 

Men helt allvarligt, nog besitter NB och SVPF så mycket information och rutin så alla dessa förslag om pris/blinds strukturer har nog redan beaktas!?

Och isåfall har dom en del alt att tänka igenom.

Och man behöver ju inte vara ett geni för att räkna ut att NB tsm med SVPF kommer ta det rätta beslutet, dvs det som kommer gynna alla 4parter (NB, SVPF,spelarna,nya spelare) när det gäller pris/binds struktur, Datum mm.

 

Så tillbaka där vi började istället, dvs "Det vi igentligen ska inrikta sig på är väl själva pokerspelandet?"

Nu vet vi ju med all sannolikhet att SM kommer ligga ca 4-6mån framöver.

Så under tiden, istället för att sitta på ett pokerforum och försöka hävda sin rätt i hur ett svensktmästerskap ska genom föras när man i själva verket inte har ett dugg med det att göra igentligen. 8-)

 

Kanske man istället skulle rannsaka sig själv, dvs pokerspelandet, vad ska jag ändra på mm, och sen när man vare sig kommit ITM eller inte, kunna logga in här och skriva av sig...

 

Men har aldrig sagt att alla har ju självklart en egen åsikt!

 

Det finns alldeles för lite Fiskar :oops::lol:

 

Inte e jag den som e den :shock:

 

:-D

 

Helt allvarligt så är vi väldigt tacksamma för den debatt som förs, även om det naturligtvis är vi i styrelsen som slutgiltigt tar besluten. Det dyker upp många goda ideer, åsikter, frågor mm som i aldra högsta grad hjälper oss utveckla såväl SM som förbundet när det gäller diverse frågor.

 

Och ja, direkt efter SM 2006 gjordes utvärderingar av såväl oss som NordicBet. En klar majoritet av det som debatterats här och på andra ställen är med i dessa utvärderingar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...