Gå till innehåll

NLT - Trn, RookieFreeroll, hur spela mot tomtar?


RaMz

Recommended Posts

Eftersom jag öppnat ett nytt konto hos TGC så fick jag spela i deras 5K RokieFreeroll, det var ca 500 personer som anmälde sig. Visst jag är fortfarande nybörjare, men ansåg det som en bra chans att vinna lite stålar relatvit enkelt mot i princip bara tomtar.

 

Jag åkte ut runt omkring 250:de plats ganska frustrerad över att jag hade(vad jag tycker och tror) för stort pokerkunnande för att lyckas i turneringen. Folk limpade in med såväl mellanbra händer som pocket Ace. Generellt sett så spelade folk ganska så tight innan floppen och det verkade som att en av tomtarna vid mitt bord började fatta begreppet av att bluffa. så han började att höja typ varje hand och folk bara foldade och gav honom pengar. Visst, tänkte jag, låt honom hållas, jag väntar på en bra hand och sen så kan jag ta över hans fina stack.

 

Så kommer handen: KK. Flop 99T. lite rädd så jag checkar för att se om någon visar styrka. Alla checkar.

 

Turn X (lågt), ok jag har antagligen den bästa handen tänker jag, får väl ta ner denna potten, bettar 300 på en 250 pot. Som en blixt från klar himmel kommer en av tomtarna som bara foldat i en halvtimme och re-raisar All-In för 1200. Den alltid bluffande tomten synar före mig. Ojdå, någon hade visst trissen tänkte jag. Så jag foldar. Båda visar sina kort: ace high och king high !!!!!!

 

flera sådana scenarion händer under min 45 minuters-period i turneringen. lyckades sjabbla bort 2 st TT och 2 st KK.

 

så försökte jag mig på att bluffa en pot när min enda motståndare i potten bara checkade 2 rundor igenom. Han "Bluffsynar" mig med jack high. Jovisst jag hade bara Ten high...men ändå?

 

Alla möjliga konstiga situationer hände och jag förlorade det mesta av min stack på att tro att mina motstånader var starkare än vad dom var. Ace high tycktes upskattas som en bra hand för dom jag spelade mot.

 

Undrar bara hur man ska spela i en sån multi-bords turnering där man möter spelare som är tight weak / loose weak och framför allt de övervärderas sina händer kapitalt och spela helt ologiskt i olika situationer. (checkar ner nutflush och raisar all in me par i treor)

 

Hur ska man spela för att skydda sig mot all världens tomtefasoner i en sådan turnering?

 

Just for the record, jag gnäller inte, jag skulle helt ärligt vilja veta om någon har en bra strategi för sådant spel, då man säkert kan vinna rejäla pengar i sådana fall.

 

/Ramzi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allin med toppar, allin med triss, allin med mittenpar mot riktigt dåliga motståndare, allin med AT med A på bordet, allin med...

 

ja, du förstår. I sådana freerolls går det inte att spela särskilt "bra". Jag har haft störst framgångar då jag gamblat tidigt i turneringen och byggt en stor stack genom det. Man måste ha lite tur och inte råka ut för den gången av fem då tomten faktiskt har en bra hand, samt inte bli utdragen tidigt i turneringen att åka. När man har en bra stack är det vanlig turneringsstrategi som gäller, att stjäla blinds osv. Tomtar respekterar stora stackar.

 

Det är i alla fall mitt tips, funkar inte att spela tight, limpa med många prospektiva händer. A7o behöver inte vara dåligt, då par i sjuor med A kicker vinner på en bräda av 7-5-2 där tomten synar din allin med J5o typ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill man ta så stora risker när man vet att man antagligen är en mycket bättre spelare än 90 % av alla i turneringen?

 

Självklart kan man satsa på att ha lite tur i början...men jag känner inte att jag vill satsa på tur när jag egentligen inte ska behöva det? Jag bord ekunna spela ut dessa tomtar.

 

Som jag ser då så skulle jag vara en lika stor tomte om jag skulle gå all in med AT innan floppen och liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska ju inte gå all-in innan floppen, du ska få in tomten med A7 när T-7-2 kommer allin efter floppen :x

 

Freerolls spelar jag iofs sällan seriöst innan jag är in the money, men som sagt, hur tight och bra du än spelar så måste du fortfarande ha tur nog att inte bli utdragen. Kolla efter tomtar som går synar stora bets/all-ins med skitkort efter floppen och utnyttja det till max. Går det bra så femdubblar du din stack under de första 2-3 perioderna och kan sedan återgå till lite lugnare spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men grejjen är den att det fanns folk som bluffsynade med dåliga händer. Och ligger floppen T-7-2 Och jag ska bestämma mig om jag vill calla all in på floppen med AT då en agressiv tomte raisat som fan och en tight tomte synat före mig. Det anser jag fortfarande som en ganska stor risk som jag inte är intresserad av att ta? Ungefär som att Slänga sim framför en buss i full fart för att plocka upp en 500 lapp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill man ta så stora risker när man vet att man antagligen är en mycket bättre spelare än 90 % av alla i turneringen?

Hur vet du att du är det? Oavsett om du är mycket bättre eller ej; folk gör monumentala misstag i början på de här historierna så hittar du ett läge att dubbla upp så kör.

 

Självklart kan man satsa på att ha lite tur i början...men jag känner inte att jag vill satsa på tur när jag egentligen inte ska behöva det? Jag bord ekunna spela ut dessa tomtar.

Tomtar trixar man inte ut, man skickar in alla pengar med en 60%+ chans och ler. Så länge du tror att du har en fördel i den ordningen (jag skulle köra på 51% tidigt i en stor turnering som jag inte bryr mig om så mycket också) så kör du tidigt i en freeroll, på det sättet så maximerar du din timlön och chansen att placera ordentligt högt. Notera förstås att all-in med AT preflopp svårligen uppfyller 50%+kriteriet, så jag tycker nog att parres strategi är lite för liberal. Men egentligen inte så mycket.

 

Här lite info om varför man inte försöker trixa så mycket mot tomtar, och varför de inte är så jäkla tomtiga ändå.

 

http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?p=11018#11018

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men grejjen är den att det fanns folk som bluffsynade med dåliga händer. Och ligger floppen T-7-2 Och jag ska bestämma mig om jag vill calla all in på floppen med AT då en agressiv tomte raisat som fan och en tight tomte synat före mig.

Om en spelare som är tight och därmed per definition inte synar med sämre än tvåpar/överpar här så lägger du dig såklart. Om det finns en god chans att du är bäst så kör du.

 

Förresten "bluffsyna"? Visserligen så förekommer spelet ibland, men det är väl knappast något sånt du talar om här. Vad menar du egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just for the record, jag gnäller inte, jag skulle helt ärligt vilja veta om någon har en bra strategi för sådant spel, då man säkert kan vinna rejäla pengar i sådana fall./Ramzi

Väldigt bra läge för en freeroll eftersom det här är att betrakta som en $10-turnering, medans standardvarianten snarare brukar motsvara en $1- eller $0,1-turnering. Men oavsett så kan du inte räkna med att tjäna enorma pengar. [insert name of jävligt bra turneringsspelare] skulle kanske plussa $30 eller max $40 i snitt per sådan här turnering, jag kanske skulle hamna på $20 i bästa fall (antagligen lägre alltså). Det finns nämligen en strikt övre gräns för hur många inköp man kan vänta sig att vinna på en turnering där motståndarna inte foldar varje hand, och för att man ska plussa så mycket som 1 inköp så krävs det att skicklighetsgapet mellan en själv och fältet är väldigt stort. Så några rejäla pengar blir det nog inte tal om här, jag kan tänka mig att du snittar kanske $12 eller något sånt per turnering, men då kan nog också räkna med att lägga rätt många timmar per tillfälle. Poängen är att det helt enkelt inte finns så stora pengar att hämta i freerolls, även om jag måste säga att den här verkade väldigt trevlig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske är viktigt att komma ihåg att bara för att det heter Rookies Freeroll innebär inte detta att merpartern av deltagarna är tomtar.

 

Rookies Freeroll innebär att de som senast signat ett konto på siten blir inbjuden, därmed inte sagt att de är nybörjare i poker.

 

Mao, skulle 50st av världens pokerelit signa upp så skulle de också bli inbjuden till en Rookies Freeroll.

 

Som jag läser det är det du som är ute och tomtar då du går på deras bluffar mm.

 

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten "bluffsyna"? Visserligen så förekommer spelet ibland, men det är väl knappast något sånt du talar om här. Vad menar du egentligen?

 

Med bluffsyna menar jag att syna fast man inte har något, en bluff. Lite tomte-ironi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske är viktigt att komma ihåg att bara för att det heter Rookies Freeroll innebär inte detta att merpartern av deltagarna är tomtar.

 

Rookies Freeroll innebär att de som senast signat ett konto på siten blir inbjuden, därmed inte sagt att de är nybörjare i poker.

 

Mao, skulle 50st av världens pokerelit signa upp så skulle de också bli inbjuden till en Rookies Freeroll.

 

Som jag läser det är det du som är ute och tomtar då du går på deras bluffar mm.

 

/Anders

 

Självklart var inte alla som spelade tomtar, men det märktes tydligt att merparten inte hade där at göra.

 

Huruvida jag var tomten eller inte är väl lite av en bedömningsfråga, Blir man tillräckligt frustrerad av att förlora mot tomtar så börjar man själv att lira som en. I detta fann är jag dock ganska säker att det inte var jag som var en av tomtarna. Det var bara det att jag inte visste hur man spelar mot tomtar som inte följer mönster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om en spelare som är tight och därmed per definition inte synar med sämre än tvåpar/överpar här så lägger du dig såklart.

 

Som en blixt från klar himmel kommer en av tomtarna som bara foldat i en halvtimme och re-raisar All-In för 1200. Den alltid bluffande tomten synar före mig. Ojdå, någon hade visst trissen tänkte jag. Så jag foldar. Båda visar sina kort: ace high och king high !!!!!!

 

Jag tänkte som dig Johan.

Det är sådana situationer som gör mig frustrerad när man spelar mot ultratomtar. man skulle å andra sidan kunna säga att den tighta "tomten" gjorde en väldigt bra bluff eftersom jag skulle foldat även om ingen annan synade och tomten med ace high borde inte direkt ha synat. Men i en förlorares ögon så ser han ju självklart ut som en tomte :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske är viktigt att komma ihåg att bara för att det heter Rookies Freeroll innebär inte detta att merpartern av deltagarna är tomtar.

 

Visst ska man titta på hur motspelarna beter sig, men jag kan nästan lova att majoriteten faktiskt var tomtar. Bra spelare hittar oftast bättre saker att göra med sin tid än att spela freerolls eftersom de är så olönsamma. Däremot så ska man ju ha klart för sig hur de spelar, vilket nästan alltid är "dubbla ut eller busta ut"-tekniken dragit till sin extrem. Eftersom det kommer flyta runt så mycket gratispengar så gör det att det blir rätt att anta en liknande strategi, fast inte alls lika desperat. Man kan lugnt vänta på en bra hand eftersom man kan känna sig rätt säker på att få kunder när man väl får den, att däremot börja veva runt med halvdåliga händer och sedan lägga sig mot ultraaggressiva spelare när man väl träffat är inte en så bra strategi.

 

 

Huruvida jag var tomten eller inte är väl lite av en bedömningsfråga, Blir man tillräckligt frustrerad av att förlora mot tomtar så börjar man själv att lira som en. I detta fann är jag dock ganska säker att det inte var jag som var en av tomtarna. Det var bara det att jag inte visste hur man spelar mot tomtar som inte följer mönster.

De följer ett mönster, nämligen att dubbla upp nu och det spelar ingen roll vad det kostar. Och den strategin kontrar man genom att hitta en bra hand och få in pengarna, faktiskt så blir ni ju båda glada då eftersom tomten får just dubbla upp eller busta ut.

---

 

Med bluffsyna menar jag att syna fast man inte har något, en bluff. Lite tomte-ironi.

Det finns två spel som kan kallas bluffsyn. Det första är när man synar en spelare som man tror man kan slå i syfte att få den tredje spelare som man inte kan slå att lägga sig, vilket är ett spel som förekommer oftare i stötpoker. Det andra spelet är att syna med 0 och sedan ta potten på nästa gata om fi blinkar. Den varianten är väldigt vanlig i short-handed big-bet, särskilt effektiv är den mot folk som inte har mod nog att ta sin bluff förbi en viss punkt (vanligtvis turn).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns två spel som kan kallas bluffsyn. Det första är när man synar en spelare som man tror man kan slå i syfte att få den tredje spelare som man inte kan slå att lägga sig, vilket är ett spel som förekommer oftare i stötpoker. Det andra spelet är att syna med 0 och sedan ta potten på nästa gata om fi blinkar. Den varianten är väldigt vanlig i short-handed big-bet, särskilt effektiv är den mot folk som inte har mod nog att ta sin bluff förbi en viss punkt (vanligtvis turn).

 

Sorry, visste inte att det var en officiel pokerterm. Man lär så länge man lever!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De följer ett mönster, nämligen att dubbla upp nu och det spelar ingen roll vad det kostar. Och den strategin kontrar man genom att hitta en bra hand och få in pengarna, faktiskt så blir ni ju båda glada då eftersom tomten får just dubbla upp eller busta ut.

 

Vissa av dom jag mötte var ett steg sämre än tomtarna och gick från att spela tight weak till att calla all in med ace high och liknande. Vissa av dom följde absolut inga som helst mönster. Å andra sidan skulle de spelat i en 1000$ buy in skulle jag kallat dom proffs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vissa av dom jag mötte var ett steg sämre än tomtarna och gick från att spela tight weak till att calla all in med ace high och liknande. Vissa av dom följde absolut inga som helst mönster.

Titta noggrannare, de följer visst mönster, människor är väldigt, väldigt dåliga på att randomnisera. Om inte annat så kan du antagligen konstatera att de spelar alldeles för många händer i stort sett alla situationer, vilket räcker för att ha koll på dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det går väl alltid att hitta mönster om man är vaksam, men slutsatsen jag drar av denna tråd är att man får riskera lite mer till en början och försöka få in alla sina pengar i potter där man vet att man har övertaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det går väl alltid att hitta mönster om man är vaksam, men slutsatsen jag drar av denna tråd är att man får riskera lite mer till en början och försöka få in alla sina pengar i potter där man vet att man har övertaget.

Du får den möjligheten ja, Men du har ju fortfarande råd att sitta och vänta på ett bra läge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla!

Jag har läst en del på detta trevliga forum men ännu inte hittat ett ämne som jag kännt att jag haft något att tillföra.. tills nu :D

 

Jag har spelat en del freerolls (jobbar på att skaffa en bankroll på det viset) och har testat lite olika strategier, bl.a. att spela extra tight, ta stora risker och så vidare. Lite som har diskuterats tidigare i tråden.

 

Men det som har fungerat bäst för mig hitills har varit att spela ungefär som de andra vid bordet, dvs se många floppar om de gör det men samtidigt försöka hålla hårt på de marker jag har. Tidigt i turneringen så ser jag säkert nära 50% av flopparna så länge det är billigt. Däremot så är jag snabb på att lägga mig om jag inte efter floppen tror mig ha mycket goda chanser på att vinna. Min tanke är att eftersom de andra ofta har "tur" och får en flop som passar deras hand så är det inte så mycket att göra annat än att hoppas på samma tur själv.

 

När jag spelade tight och såg få floppar så förlorade jag ofta mot en starthand som hade sämre utgångsläge från början, då spelade jag ännu tightare utan att det gick bättre (snarare tvärtom).

 

Det gäller bara att vara beredd på att snabbt lägga sig om floppen inte ser bra ut. Ställ höga krav på handen, par räcker sällan. Försök inte skrämma ut folk, de verkar ofta se det som en förolämpning eller en utmaning om man höjer. När du väl har en hand du är tämligen säker på att vinna med så är det bara att försöka samla in så mycket pengar som möjligt på den.

 

Ju längre turneringen går så tenderar folk att se färre floppar, då är det bara att haka på. Spela alltid lite tightare än de övriga runt bordet. Jag antar att det är en kombination av att n00bsen åker ut samt att blindsen och de mycket högre satsningarna skrämmer lite. Sent i turneringen så brukar folk faktiskt spela riktigt bra, så då kan man börja halvbluffa lite och stjäla någon blind emellanåt. Saker som sällan fungerar tidigt.

 

Helt enkelt, anpassa spelet efter hur förhållandena är vid bordet så som det så ofta skrivs här på forumet ;)

 

I början när jag var helt ny så brukade jag kunna komma ganska långt ibland men åka ut tidigt ibland. Men jag märkte också att ju mer jag lärde mig hur man bör spela desto sämre gick det, jag spelade tightare och tightare och det slutade med att blindsen egentligen åt upp min stack när jag bara kastade mina kort. Det fick mig att tänka över situationen lite vilket snabbt gav resultat, tror inte att det bara är tur att jag efter att ha lagt om min strategi kom top 30 tre gånger på fyra freerolls :D

Jag gör fortfarande stora missar (schabblade bort min ganska klara ledning och åkte ut strax efter, men det är bara att lära sig av sina misstag och gå vidare!)

 

Tacksam för tips om hur jag kan förbättre mig och med förhoppning att jag kan hjälpa någon!

 

/ Perli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

har precis börjat spela freerolls på expekt, är ju ganska noob på området. spelar tight och det går hyfsat, får bättre placering varje gång jag kör, till och med i Soko & Omaha 8/b som inte är mina spel alls.

 

i och med min spelstil, så har jag alltid minst stack när det närmar sig final och sitter mot fi som har 20 gånger min stack. vad ska jag göra åt det problemet tycker ni? konkreta förslag till en tightis..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...