Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hand 299,464,246, startade 2007-05-08 19:11 (EDT)

Bord 'Reno': $1-$1 No-limit HE (Real)

Plats 0: pkrwayne ($48,85 i marker)

Plats 1: MrHubert ($87,35 i marker) (på knappen)

Plats 6: Gros-Jean ($310,75 i marker)

Plats 9: F4lc0- ($35 i marker)

*** Blind bet-omgång *** :

Gros-Jean : Lägger mörk ($0,50)

F4lc0- : Lägger mörk ($1)

Gav till pkrwayne: Ks

Gav till pkrwayne: 2s

*** Pre-flopp *** :

pkrwayne : Satsar ($3)

MrHubert : Ligger

Gros-Jean : Synar ($2,50)

F4lc0- : Synar ($2)

*** Flopp *** : 3c 7d Js

Gros-Jean : Passar

F4lc0- : Passar

pkrwayne : Satsar ($4)

Gros-Jean : Ligger

F4lc0- : Synar ($4)

*** Turn *** : [ 3c 7d Js ] Kh

pkrwayne : Satsar ($10)

F4lc0- : Synar ($10)

*** River *** : [ 3c 7d Js Kh ] 4c

pkrwayne : ?

F4lc0- är ny vid bordet, tror detta var första handen. Själv har jag precis blivit utköpt för halva inköpet och är lite semi-tiltad.

Kanske bör tillägga att han mer eller mindre blixtsynade på turn.

Postad

Jag går mot strömmen och checkar river.

Den enda handen han rimligtvis kan ha och syna med är ju just

JQ och JA som du slår. Ett missat drag får du ju inte syn med inte heller något lägre par än JJ Risken här är att han bara synar om du är slagen.

Inte ens säkert han skulle syna med sin QJ i det här läget han måste ju vara rädd för Kungen med tanke på ditt spel.

Jag skulle checka denna och ta showdown.

Jag tycker Cbeten är bra. Den skall vara omkring halva potten och eftersom det inte ligger något färgdrag eller troligt stegdrag så skulle ju en bra värdebet ligga kring halva potten. Och du vill ju att dina cbet och värdebet skall smälta samman så fi inte kan skilja dem åt.

Postad

Jag tycker Cbeten är bra. Den skall vara omkring halva potten och eftersom det inte ligger något färgdrag eller troligt stegdrag så skulle ju en bra värdebet ligga kring halva potten. Och du vill ju att dina cbet och värdebet skall smälta samman så fi inte kan skilja dem åt.

Ursäkta? 4 i en pott på 9 är verkligen inte bra. Och vem säger att det ska vara omkring halva potten?

Postad
Ursäkta? 4 i en pott på 9 är verkligen inte bra. Och vem säger att det ska vara omkring halva potten?

Ett Continious bet "skall" vara runt halva potten därför att du då bara behöver vinna handen 1 gång av 3 för att den skall gå plus minus noll.

Sen kan man variera det i det oändliga men att beta mer än halva potten gör ju att du måste lyckas mer ofta för att inte gå back.

Dessutom måste jag fråga hur mycket skulle du beta på den floopen mot en moståndare om du satt med JJ+ eller AJ?

Ett Cbet skall ju representera att du fått träff eller hur? Om det legat ett färg eller stegdrag på brädan är ju ett större bet 2/3 - 3/4 pottbet rimligt. Representerar träff som vill skydda sig mot dragen. På denna bräda vill du väl med dit Cbet representera ett värdebet?

Jag har nu förklarat varför jag tycker cbet på halva (lite drygt faktiskt) är bra i detta fall. Förklara nu varför du tycker att den verkligen inte är bra. Så kanske jag får lära mig nått jag inte tänkt på här.

Postad

Jag tycker att man bygger för lite pott med 1/2 potbet när man väl har träffat och det ser ju skumt ut om man bettar mindre med miss. Dessutom tolkar väldigt många sådana bets som svaghet och spelar tillbaka.

Postad

Jag har nu förklarat varför jag tycker cbet på halva (lite drygt faktiskt) är bra i detta fall. Förklara nu varför du tycker att den verkligen inte är bra. Så kanske jag får lära mig nått jag inte tänkt på här.

Värde.

Pusha river OP.

Postad
Ett Continious bet "skall" vara runt halva potten därför att du då bara behöver vinna handen 1 gång av 3 för att den skall gå plus minus noll.

Sen kan man variera det i det oändliga men att beta mer än halva potten gör ju att du måste lyckas mer ofta för att inte gå back.

Dessutom måste jag fråga hur mycket skulle du beta på den floopen mot en moståndare om du satt med JJ+ eller AJ?

Ett Cbet skall ju representera att du fått träff eller hur? Om det legat ett färg eller stegdrag på brädan är ju ett större bet 2/3 - 3/4 pottbet rimligt. Representerar träff som vill skydda sig mot dragen. På denna bräda vill du väl med dit Cbet representera ett värdebet?

Halvpott är inte standard. Att man inte behöver vinna potten mer än just 1 på 3 är ingen förklaring till varför den skall vara på just halva potten.

Postad
Jag tycker att man bygger för lite pott med 1/2 potbet när man väl har träffat och det ser ju skumt ut om man bettar mindre med miss. Dessutom tolkar väldigt många sådana bets som svaghet och spelar tillbaka.

Jo fast Cbetet gör vi ju innan vi fått träff.

Värde.

Pusha river OP.

Ja beta för värde är ju intressant när man inte har träff?

c-betta halvpott vid miss och betta pott vid träff är inte alls exploaterbart.

inte det minsta.

Var skrev jag att man skulle beta halvpott vid miss och beta pott vid träff? Jag skrev att jag skulle beta runt halv pott vid träff och därför även vid miss. Sen skrev jag att jag skulle beta mer om det låg färg/stegrag där då jag skulle göra det både med och utan träff.

Postad
Halvpott är inte standard. Att man inte behöver vinna potten mer än just 1 på 3 är ingen förklaring till varför den skall vara på just halva potten.

Nej man behöver inte beta just halv pott. Men det finns en spelteoretisk orsak till att det är bra att beta halv pott. Sen ska ju dina Cbet passa in bland dina värde bet och om du alltid betar pott för värde ska ju du alltid cbeta runt pott.

Jag å andra sidan som varierar mina bet mellan halv pott och pott ska ju naturligtvis variera mina cbet där oxå. Som jag skrev på den floopen tycker jag att ett halvpot bet är bra. Om fi missat sin hand räcker det för en fold. men om fi som nu träffat toppar så lägger han antagligen inte även om du betar pott. Att OP här har tur och och på turn träffar en av sina enda 3 outs är ju inte skäl nog att överbeta floop tycker jag.

Postad

Du svarade på de som sa "beta mer än ½ pott för värde" med att "man cbettar inte för värde". Men om man cbettar halvpott måste man ju betta halvpott med sina träffar också annars så blir man ju sönderägd direkt av alla med en halv hjärna. Därför får man inte ut maximalt värde av sina bra händer för att potten är för liten på turn och river för att spela om stacks utan att få rejäla omslag mot sig (och då kanske potten skeppas åt fel håll ändå).

Sen så är ännu en anledning att man vill ha FE med sitt cbet i de flesta fall. Ponera att du har höjt med AK, floppen kommer Q83 med ett flushdrag. Fi har 77 och du betar halvpott. Nu synar han nog rätt ofta för att du verkar ganska svag, han får bra odds och han kollar in vad du gör på turn istället. Om du bettar nära helpott här tänker han att det blir för dyrt och han vill inte spela en stor pott med en så marginell hand så han kastar betydligt oftare.

Jag ser för små bets som ett av de absolut vanligaste misstagen på SSNL, de spelare som bettar mer har stor edge eftersom de "känns farligare/sprider rädsla" och spelar för stacks med sina bra händer istället för att vinna medelstora potter.

Postad
Betta vad din HD är värd oavsett vilka kort du själv har.

Bra sagt.

Du svarade på de som sa "beta mer än ½ pott för värde" med att "man cbettar inte för värde". Men om man cbettar halvpott måste man ju betta halvpott med sina träffar också annars så blir man ju sönderägd direkt av alla med en halv hjärna. Därför får man inte ut maximalt värde av sina bra händer för att potten är för liten på turn och river för att spela om stacks utan att få rejäla omslag mot sig (och då kanske potten skeppas åt fel håll ändå).

Sen så är ännu en anledning att man vill ha FE med sitt cbet i de flesta fall. Ponera att du har höjt med AK, floppen kommer Q83 med ett flushdrag. Fi har 77 och du betar halvpott. Nu synar han nog rätt ofta för att du verkar ganska svag, han får bra odds och han kollar in vad du gör på turn istället. Om du bettar nära helpott här tänker han att det blir för dyrt och han vill inte spela en stor pott med en så marginell hand så han kastar betydligt oftare.

Jag ser för små bets som ett av de absolut vanligaste misstagen på SSNL, de spelare som bettar mer har stor edge eftersom de "känns farligare/sprider rädsla" och spelar för stacks med sina bra händer istället för att vinna medelstora potter.

Jag håller med dig om att man ska betta med två saker i åtanke FE och Hur man normalt värdebetar.

1 betar man för lite kommer folk att syna med marginella händer.

2 betar man för mycket kommer man förlora mer när fi har en legitim hand och synar.

Det gäller att hitta balansen mellan 1 och 2.

På den brädan skulle jag med träff beta halvpott för värde för jag är säker på att en svag knekt skulle lägga sig mot ett pottbet. Men det beror ju på var man spelar och hur aggresiva spelarna är. På lägre nivå på SS måste man ju beta runt pott+ för att få bort folk speciellt om de redan limpat in.

Jag spelar nu mest på PokerStars och där vinner 1/2 -2/3 potbet nästan alltid potten direkt. Om man inte vinner då är man oftast slagen och det blir dyrt att ta reda på det.

Så åter till min tes Beta så mycket du skulle ha betat om du hade träffat Knekten eller har ett överpar. I mitt fall brukar det på den brädan landa på halv pott.

Postad

Det är inget fel att variera floppbeten efter flopptextur, så länge man är konsekvent vid träff och miss. Halvpott är kanske i lägsta laget, men jag ser inget större fel med det. Själv brukar jag beta mellan 65% och 90%. Spelar man någorlunda tight och vettigt har jag svårt att tänka mig att ett stort bet är mer skrämmande än ett litet på en sån här flopp. Och att motståndarna börjar syna för mycket är ju inte bara dåligt...

Postad

Kanske beror väldigt mycket på vilket motstånd man möter och hur stor pott man vill spela. Där jag spelar vill jag hemskt gärna spela för stacks med t.ex KK på denna bräda och då kommer ju halvpott aldrig få in degen.

Postad
Det är inget fel att variera floppbeten efter flopptextur, så länge man är konsekvent vid träff och miss. Halvpott är kanske i lägsta laget, men jag ser inget större fel med det. Själv brukar jag beta mellan 65% och 90%. Spelar man någorlunda tight och vettigt har jag svårt att tänka mig att ett stort bet är mer skrämmande än ett litet på en sån här flopp. Och att motståndarna börjar syna för mycket är ju inte bara dåligt...

Tack för det stödet ;) började känna mig ensam :D

Jag brukar nog ligga mellan 55-90%. Oftast så blir det lite drygt halv pott. Tex så brukar jag i en 9$ pot beta 5$ som ju blir 55%

Sen blir det ju högre bet ju farligare brädan ser ut med färg/stegdrag och också högre mot fler motståndare. Ungefär som jag skulle göra med mina legitima händer.

Kärnpunkten här är att FI skall ha svårt (omöjligt) att skilja dina Cbet från dina värdebet.

Cbet -> Bet utan legitim hand

Värdebet-> bet med legitim hand.

Mål med Cbet och värdebett skall vara att fi inte skal kunna skilja dem åt vilket gör att vi inducerar misstag både i form av att lägga den bästa handen och att syna med den sämsta.

Postad
Kanske beror väldigt mycket på vilket motstånd man möter och hur stor pott man vill spela. Där jag spelar vill jag hemskt gärna spela för stacks med t.ex KK på denna bräda och då kommer ju halvpott aldrig få in degen.

Sant och då har du en strategi som säger att du vill få in alla pengarna när du sitter med KK, AA och liknande och då måste du ju spela likadant även när du missat. Annars skulle du ju aldrig lyckas när du har handen.

Cbet och Värdebet skall vara svåra att skilja åt.

Det här har ju "urartat" till en intressant diskussion om just Cbetet i allmänhet än just det Cbet OP gjorde här. Det tycker jag är bra. För det är just sån här diskussion som man utvecklas av. Hoppas OP inte misstycker att vi lyckats kidnappa hans tråd så här :)

Postad

Jo, visst, men hur ofta har du monster när du öppnar i sen position? Du har väl mkt oftare händer du vill spela mindre potter med, typ TPWK, mellanpar osv? Och sen bygger ju din tanke på att du ska få in degen med kbc, kbc, kbc. I många fall får du ju hjälp av fi att boosta potten om han har en hand han kan tänka sig att stacka av med.

Alltså, det är ju knappast spew att beta fullpott, eller nära på, oavsett bräda, men jag tror det finns ett värde i att anpassa sig efter textur.

(Sen är ju stackarna bara 50BB i just den här handen, men jag antar att du snackar mer generellt.)

Postad

Jo, man cbettar ju alltid mindre summa mot shortstacks för att A) de är oftast inte tänkande och reagerar inte på att du bettar annorlunda. B) de spelar oftast fit/fold (fast fit kan i deras fall betyda BPNK). C) man kan spela för stacks utan att bygga upp potten rejält på flop.

Angående att spela för stacks med överpar så tycker jag ofta att jag möter folk som på brädan i OP med QJ synar ner valfria bets på alla gator och även tar hjältesynen på river med överkort ute men aldrig höjer. Då gäller det att man själv har kapacitet att värdebetta dem maximalt.

Postad

Ja beta för värde är ju intressant när man inte har träff?

Värdet ligger ju i att du kan beta mer när du har träff. Om du skjuter halvpott med riktiga händer pissar du ju värde. Okej att variera betsizes efter flopptextur men halvpott är ju bara löjligt.

Postad

Mål med Cbet och värdebett skall vara att fi inte skal kunna skilja dem åt vilket gör att vi inducerar misstag både i form av att lägga den bästa handen och att syna med den sämsta.

Ett cbet kan vara för värde.