Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

NL50 6-max

Jag sitter med 50, FI täcker.

FI är en tight multitablare. Han har varit inblandad i två stora potter preflop de senaste 10 händerna. Ena gången reraisade han till 50 efter en person reraisat till 9 prf med AA. Andra så synade han en som raisade till 50 prf med KK. I övrigt har han varit ganska osynlig.

Jag sitter UTG+1 och plockar upp :Td::Ts: raisar till 2 bara FI på knappen synar.

Floppen kommer:9d: :6d::4c:

Jag bettar 5. Fi miniraisar till 10. Vad göra? Potten är nu på ca 20.

Problemet är att jag inte vet hur FI spelar sina drag. Som jag ser det finns det ett visst antal händer han kan ha här. Set, överpar, eller färgdrag, förmodligen med minst ett överkort. Två par är uteslutet då han skulle foldat dessa prf. 78s är tveksam, men möjlig.

Vad som förvirrar mig är att det känns som ett ganska dåligt spel att miniraisa med annat än drag på den floppen, eftersom den är så dragig. Borde han inte vara rädd för att jag sitter med ett drag?

Frågan borde väl vara om jag ska ställa eller folda här? Vad tror ni?

Postad

Det enda du leder mot där är väl nötfärgdraget. Beror ju mycket på fi, men inte så stor chans att han miniraisar med stegdrag, eller? Jag hade nog lagt och inte gett honom betalt för hans set, QQ eller vad han nu kan ha. Fast när man väl sitter där vill man förstås hemskt gärna att ens överpar leder och kanske tar synen ;) Jag skulle i alla fall aldrig ställt.

Postad

Känns ju ganska readbetonat. En "tight multitablare" kan innebära ganska mkt. Men mot standard FI skulle jag nog synat flop, bettat blank turn och lagt om han fortsätter sprattla.

EDIT: Kom på att jag kanske skulle motivera mig... Då ger man honom chansen att lugna ner sig på turn med drag samtidigt som han säkert fortsätter haka på med TPTK type of hands. Har han set höjer han igen och då kan vi folda. Missar han sitt drag är chansen stor att han synar igen och vi kan dra ut värde. Kommer skrämselkort på river försöker vi hålla ner potten med blockbet el. check-utvärdera ev. bet.

Frågan är vad man gör vid syn - ruter 7 landar på turn. Bäst att bara ge upp kanske...

Postad
Tja, du ska ju absolut inte ställa iaf... Jag tror på en passiv linje- syna flopp och omvärdera turn.

Om jag sätter honom på drag är det väl rätt att ställa? Men jag antar det är omöjligt att utesluta set, vilket gör det fel att ställa?

Problemet som jag ser det med att syna miniraisen och omvärdera turn. Är att det är väldigt få turn kort som jag vill se. dr_kvists linje med att betta ut blank turn och folda mot omslag kan ju vara nåt. Men blir inte potten väl stor då? Jag menar synar jag floppen är potten 25. Bettar jag halvpott på turn är potten 37. Höjer han mig då all in får jag ändå rätt fina odds. Hittar man fold då? Syna 25 för att vinna ca 75. Behöver bara vara bäst ungefär 25% för att syna ska vara rätt då...

Känns nästan lättas att släppa den här handen på flopp.

Postad
Om jag sätter honom på drag är det väl rätt att ställa? Men jag antar det är omöjligt att utesluta set, vilket gör det fel att ställa?

Ja, vad är det som säger att han har just drag?

Problemet som jag ser det med att syna miniraisen och omvärdera turn. Är att det är väldigt få turn kort som jag vill se. dr_kvists linje med att betta ut blank turn och folda mot omslag kan ju vara nåt. Men blir inte potten väl stor då? Jag menar synar jag floppen är potten 25. Bettar jag halvpott på turn är potten 37. Höjer han mig då all in får jag ändå rätt fina odds. Hittar man fold då? Syna 25 för att vinna ca 75. Behöver bara vara bäst ungefär 25% för att syna ska vara rätt då...

Bettar du turn och får omslag all-in är du nog inte bäst 25% av gångerna, eller vad tror du...?

Postad

Bettar du turn och får omslag all-in är du nog inte bäst 25% av gångerna, eller vad tror du...?

Sant. Då måste jag vika. Men vad tycker du om linjen att syna flopp, och betta halvpott på turn? Bättre att vika floppen?

Postad

Känns nästan lättas att släppa den här handen på flopp.

Precis, en del av fi:s HD utgörs av drag, men en del utgörs ju även av tvåpar och triss vilket med all säkerhet gör det till ett minusspel att pusha. Samtidigt känns det lite väl vekt att bara vika rakt av för en miniraise med överpar här. Jag skulle iaf spela vidare handen, men definitivt försöka hålla nere potten.
Postad
Varför inte mini-raisa igen (en sk. informationsbet)? Höjer han igen hade jag troligtvis funderat på att lägga mig, men tycker absolut inte att det är fel att syna ner du kan ju trots allt ha honom slagen.

LOL

Postad
Varför inte mini-raisa igen (en sk. informationsbet)? Höjer han igen hade jag troligtvis funderat på att lägga mig, men tycker absolut inte att det är fel att syna ner du kan ju trots allt ha honom slagen.

Det där låter ju som limit-poker.