Gå till innehåll

derivera arctan


Arne68

Recommended Posts

Varje dag ska man lära sig något nytt.

 

Hm, blev osäker. Ganska säker på att det är så, men jag reserverar mig för enventuella missförstånd från min sida.

 

Men ni kan väll ändå det här på källkritik grabbar ;-) Ifall random användare på pokerforum uttalar sig om någon sånt här så kanske inte trovärdigheten är den högsta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, blev osäker. Ganska säker på att det är så, men jag reserverar mig för enventuella missförstånd från min sida.

 

Men ni kan väll ändå det här på källkritik grabbar ;-) Ifall random användare på pokerforum uttalar sig om någon sånt här så kanske inte trovärdigheten är den högsta.

 

Jag menade inte att det var fel, jag menade bara att det var en jävligt sjuk mening för en som inte är så prima på matte :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att derivera eller integrera trigometriska funktioner fungerar inte i grader. Det är därför radianer finns till.

 

Nja. Tänk derivatan som lutningen, en sinuskurva kommer ju fortfarande ha samma lutning för motsvarande rad/grad.

 

Sinus för 90 grader exempelvis är en lokal maxpunkt (lutning=0), och cos 90 (derivatan)=0.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara älskar den här tråden! Har inte tänkt på att meningar som "att derivera eller integrera trigonometriska funktioner fungerar inte i grader, det är därför radianer finns till" kan låta som en instruktionsvideo till en kvantfillibrator! :D

 

Edit: Glöm min edit

Edit2: Det var en sjukt självfördummande edit. Ville bara säga det.

Edit igen: Edit2 var egentligen min tredje edit, för den första editen editerade jag.

Nu ska jag nog sluta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara älskar den här tråden! Har inte tänkt på att meningar som "att derivera eller integrera trigonometriska funktioner fungerar inte i grader, det är därför radianer finns till" kan låta som en instruktionsvideo till en kvantfillibrator! :D

 

Edit: Glöm min edit

Edit2: Det var en sjukt självfördummande edit. Ville bara säga det.

Edit igen: Edit2 var egentligen min tredje edit, för den första editen editerade jag.

Nu ska jag nog sluta.

 

hahaha :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej jag är lite lost alltså:shock: , tack för hjälpen hitttills :-D

Men jag fattar inte vad som händer här:

tan(v)=tan((u+v)-u)=(tan(u+v)-tan(u))/(1+tan(u)tan(u+v))

 

varför är tan((u+v)-u)=(tan(u+v)-tan(u))/(1+tan(u)tan(u+v)) ?

 

Det går ju att visa på nåt sätt men det pallar jag inte... Däremot står det i valfri matematisk formelsamling (förhoppningsvis) på nån sida med trigonometriska formler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej jag är lite lost alltså:shock: , tack för hjälpen hitttills :-D

Men jag fattar inte vad som händer här:

tan(v)=tan((u+v)-u)=(tan(u+v)-tan(u))/(1+tan(u)tan(u+v))

 

varför är tan((u+v)-u)=(tan(u+v)-tan(u))/(1+tan(u)tan(u+v)) ?

 

Det går ju att visa på nåt sätt men det pallar jag inte... Däremot står det i valfri matematisk formelsamling (förhoppningsvis) på nån sida med trigonometriska formler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej jag är lite lost alltså:shock: , tack för hjälpen hitttills :-D

Men jag fattar inte vad som händer här:

tan(v)=tan((u+v)-u)=(tan(u+v)-tan(u))/(1+tan(u)tan(u+v))

 

varför är tan((u+v)-u)=(tan(u+v)-tan(u))/(1+tan(u)tan(u+v)) ?

 

testa att ersätta tan u med cos a/2. nej skämt åsido. jag har ingen aning. är det envarren vi snackar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej jag är lite lost alltså:shock: , tack för hjälpen hitttills :-D

Men jag fattar inte vad som händer här:

tan(v)=tan((u+v)-u)=(tan(u+v)-tan(u))/(1+tan(u)tan(u+v))

 

varför är tan((u+v)-u)=(tan(u+v)-tan(u))/(1+tan(u)tan(u+v)) ?

 

testa att ersätta tan u med cos a/2. nej skämt åsido. jag har ingen aning. är det envarren vi snackar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...