Gå till innehåll

Träffad AJ möter miniraise


dr_kvist

Recommended Posts

Men kom ut och diskutera istället för att lägga såna här kommentarer utan att bidra med nånting.

 

På nåt sätt kändes det som om din möjlighet att droppa såna här kommenterar försvann i och med "Synknappen använder man för att trappa fisk".

 

Hela ditt resonemang runt Sklansky är förresten vilset. Du skriver att om man vet vad Fi har är syn fel. Även om det stämde, så vet vi inte vad han har här - varför syn är ett utmärkt sätt att billigt ta en halvbra hand mot showdown.

 

Återhöja ur pos "för info" är ett klassiskt fiskspel, men verkar väl inte heller förespråkas av någon egentligen. Folda träff för en miniraise utan hänsyn till pottstorlek är så vekt att det som att be om att bli förnedrad. Märker folk att ni spelar på det viset kommer ni bli sönderplockade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 129
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

"Every time you play a hand differently from the way you would have played it if you could see all your opponents' cards, they gain; and every time you play your hand the same way you would have played it if you could see all their cards, they lose. Conversely, every time opponents play their hands differently from the way they would have if they could see all your cards, you gain; and every time they play their hands the same way they would have played if they could see all your cards, you lose".

 

Jag har läst boken, och jag kallar mig inte för pokerteoretiker.

 

Som jag trodde har du missuppfattat texten. Jag kan inte för allt i världen förstår hur du har fått tolkningen att raise/fold gäller ur det här stycket.

 

Rent hypotetiskt, Om du såg din motståndares kort o såg att han var på ren bluff och faktiskt drog dött på turn, med säg två låga oparade kort, menar du fortfarande då att det rätta draget är att höja? Folda? eller syna?

 

Sedan kastade jag inte paj, utan försökte få dig att ta till dig argument.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men vad tusan, vi har ju redan konstaterat att det där är grundfel.

Eurythmech beskrev det bra, om vet att fi sitter på t.ex A2-A7 är det i regel jättefel att göra annat än att syna.

 

Nja... sitter han på A6 el A7 är väl fold att föredra;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De som förespråkar syn på flopp, om han nu är tom eller har en hand vi slår, hur ofta är det då han bettar vidare på turn/river? Gör han det inte har vi inte fått ut något extra värde än om vi raisat tillbaka på flopp redan, utan bara gett honom två gratiskort. Och skulle han betta ut, hur har vi en aning om vart vi ligger i handen? Vågar vi syna halvpottbett på turn?

 

Har han däremot en hand vi ligger under mot och vi synar visar kommer han väl antagligen betta ut turn med allt utom möjligen AQ.

 

MEN problemet kvarstår på turn likväl på river tack vare att vi synat, vi har inte en blekaste vad han har. Minibet på turn betyder? Om han istället lagt 50%-70% pottbet betyder det?

 

Dessutom, om vi bortser från denna FI, så brukar syn framkalla starkare bet från normal FI då han ofta får uppfattningen att vi sitter på tveksam hand eller drag. Och det är absolut något vi inte vill, för även om han sitter på A2 kommer vi få svårt att syna om han gör ett pottbet på turn/river.

 

Slowspela genom att syna, gör man med nötter eller starka händer eller drag. Inte med en hand man inte har en aning om som dessutom antagligen är stor underdog på en trolig HD på FI.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en principsak du inte riktigt förstår sulla.

Ibland checkar folk!!.

Här ex med ett tveksamt A eller drag. Ibland inte. Vi vet inte men vi behöver inte veta heller. Det visar att det finns värde i handen eftersom vi ibland kommer att vinna den oförbättrad!. Vi behöver göra det ca 20%(lär er pottodds för helvete) för att det ska vara EV+ att syna floppen.

Är detta så svårt att förstå så tror jag att ni borde sluta med poker för eran ekonomis skull.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du att vi ska göra då, slå om på flop och hålla tummarna för att han viker? Och därigenom förvandla TPGK till en total bluff?

 

Om fi betar 50-100% pott på turn så får vi väl anta att vi är slagna, inte så mycket mer än så. Orkar han värdebeta AT eller tvåtunna oss så all heder åt honom.

 

Vi måste släppa alla tankar om att krama ur fi värde i den här handen, i vart fall på flop och turn. River är en annan historia.

Men, vi kan ju knappast värdehöja flop. Och dom enda gånger vi får in deg som favorit på turn är om fi spelar som här, med en lillbet, och dessutom ligger efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en principsak du inte riktigt förstår sulla.

Ibland checkar folk!!.

Här ex med ett tveksamt A eller drag. Ibland inte. Vi vet inte men vi behöver inte veta heller. Det visar att det finns värde i handen eftersom vi ibland kommer att vinna den oförbättrad!. Vi behöver göra det ca 20%(lär er pottodds för helvete) för att det ska vara EV+ att syna floppen.

Är detta så svårt att förstå så tror jag att ni borde sluta med poker för eran ekonomis skull.

 

Pottodsen du har är ju ett reslutat av HD´n, på min HD får jag som sämst ett 20/80 läge och i absolut bästa fall 45/55. Problemet dock är att beslutet du tar på floppen påverkar resten av handen. Du har två kort som ska komma, "bluffar" FI igen har du fortfarande ingen aning om du har odds att syna en minirejs ens.

 

Möter du dessutom en agressiv spelare lär han continuebluffa/värdebeta turn då du verkar vek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du att vi ska göra då, slå om på flop och hålla tummarna för att han viker? Och därigenom förvandla TPGK till en total bluff?

 

Om fi betar 50-100% pott på turn så får vi väl anta att vi är slagna, inte så mycket mer än så. Orkar han värdebeta AT eller tvåtunna oss så all heder åt honom.

 

Vi måste släppa alla tankar om att krama ur fi värde i den här handen, i vart fall på flop och turn. River är en annan historia.

Men, vi kan ju knappast värdehöja flop. Och dom enda gånger vi får in deg som favorit på turn är om fi spelar som här, med en lillbet, och dessutom ligger efter.

 

 

NEJ, om du läser vad jag skrivit förespråkar jag fold på flopp.

 

MEN, jag anser att raise är bättre än syn, du får en tydligare bild av vad han har, han lär tom kunna kasta AQ,AJ om han är en kompetent spelare. Dessutom får du bort händer som kan dra ut dig och du kan enklare vika om det senare kommer bet. Slipper svåra beslut helt enkelt.

 

Värde har jag redan släppt på flopp, jag vill antingen ha gratis showdown, alt max syna hans reraise för showdown, annars kastar jag handen. Och eftersom syn av hans reraise inte garanterar nåt kastar jag. Det kan bli onödigt dyrt och oavsett om han är på bluff,tveksam hand eller nötter lär han lägga nåt bet i denna hand medans vi inte lär våga höja varken turn eller river.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade väl ingen aning om du förespråkat vik eller raise, ickesyn som ickesyn, liksom.

 

Men raise är bara så obeskrivligt horribelt, hur kan man vara så paralyserat rädd att ge gratiskort? Man får helt enkelt leva med att nån gång ibland har han 98 för OESD och klonkar här, so what? Man kan inte beta på som en vettvilling med marginella händer av rädlsa för att bli utdragen.

Och ja, vi kommer vika AQ relativt ofta om vi trebetar här, så varför inte trebeta med 32o och spela AJ för showdownvärde istället?

 

Nu lirar jag väldigt sällan cashgame på nätet, men det här måste ju vara väldigt basic.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade väl ingen aning om du förespråkat vik eller raise, ickesyn som ickesyn, liksom.

 

Men raise är bara så obeskrivligt horribelt, hur kan man vara så paralyserat rädd att ge gratiskort? Man får helt enkelt leva med att nån gång ibland har han 98 för OESD och klonkar här, so what? Man kan inte beta på som en vettvilling med marginella händer av rädlsa för att bli utdragen.

Och ja, vi kommer vika AQ relativt ofta om vi trebetar här, så varför inte trebeta med 32o och spela AJ för showdownvärde istället?

 

Nu lirar jag väldigt sällan cashgame på nätet, men det här måste ju vara väldigt basic.

 

Läser du mina inlägg tror jag nog du kan utläsa att det är fold jag förepråkar. Och huvudanledningen att betta framför syna är inte att jag är rädd för att han ska sätta stege eller dra ut mig. Det är delvis för att det finns chans att han lägger en hand som slår mig, men framför allt är det för att definiera hans hand så du slipper investera mer pengar vilket du oundvikligen kommer göra om du vill ha showdown, och detta oavsett om du leder eller ligger efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läser du mina inlägg tror jag nog du kan utläsa att det är fold jag förepråkar. Och huvudanledningen att betta framför syna är inte att jag är rädd för att han ska sätta stege eller dra ut mig. Det är delvis för att det finns chans att han lägger en hand som slår mig, men framför allt är det för att definiera hans hand så du slipper investera mer pengar vilket du oundvikligen kommer göra om du vill ha showdown, och detta oavsett om du leder eller ligger efter.

 

Jaha du vill hellre investera pengar i handen och veta att du är slagen än att investera lika mycket pengar och inte veta om du är slagen eller inte:shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha du vill hellre investera pengar i handen och veta att du är slagen än att investera lika mycket pengar och inte veta om du är slagen eller inte:shock:

 

Potten på flopp är 8250, vi behöver syna 1800 om vi vill vara med, min tanke är att raisa ytterligare dryga 3000.

 

Om vi inte gör det, och möter regular FI här (vi vet ju faktiskt inte att han tänkre minibetta även turn) kommer det antingen checkas eller betas här, och betas det blir det ofta åtminstone 5000 i potten som nu är 10000. Vad tänker du i så fall göra här brut? vika rätt av?

 

Om han istället checkar turn, kommer du då våga betta ut? Om inte lär ju ofta FI betta river med kanske halvpott (5000).

 

Hur som har du sparat pengar genom att redan på flopp ta reda på styrkan i hans hand. Med en bonus att han får en chans att vika bättre händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vadå syna bort sin stack? Det handlar om 1600 till, med en hand som har showdownvärde. Det är ju fullständigt uppenbart att det inte funkar att vika allt under TPTK när folk minraisar vår CB.

 

Så du menar att du syn-check-foldar.

 

Du tror alltså allvarligt att han kommer checka ner handen efter din syn på flopp efter att ha checkraisat dig som visat styrka både innan flopp och på flopp? Antingen har han en stark hand här eller köper inte att du har ett A eller är han jävligt iskall bluffare och då lär han ta ett skott till antingen på turn eller river. Du lär få betala mer än de 1800 för att se showdown oavsett. Eller är synen bara för att du ska ha chans att träffa J på turn och du bestämmer dig för om du träffar den leder du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vadå syna bort sin stack? Det handlar om 1600 till, med en hand som har showdownvärde. Det är ju fullständigt uppenbart att det inte funkar att vika allt under TPTK när folk minraisar vår CB.

 

Det lär inte räcka med de 1600 för showdown.

 

Man måste kunna vika en hand som är vansinnes marginell och som aldrig kan vara favorit över hans HD och som i många fall bara har tre outs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart checkar fi ofta turn, hur är det ens något att diskutera?

 

Vet inte vilka fiskar du möter, men i en 55$ på party och syna en öppningsbet, för att sedan minireraisa på flopp. Hur ofta uppskattningsvis tror du han checkar ner turn o river?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ehm, lol. Vi behöver inte vara ens nära favorit över hans hd eftersom höjningen är så liten i relation till potten.

Dessutom mår vi sannolikt ganska bra mot hans hd om han checkar turn.

 

Ingen har påstått att 1600 räcker för showdown, däremot så är 1600 bra mycket billigare än ditt fåniga andralternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte vilka fiskar du möter, men i en 55$ på party och syna en öppningsbet, för att sedan minireraisa på flopp. Hur ofta uppskattningsvis tror du han checkar ner turn o river?

 

Har inte ens nämnt river. Har ingen som helst aning om hur ofta han checkar turn, 1/4? Nån annan har nog något mer intelligent att säga om det. Det är bara realistiskt att tro att han ger upp bluffar, samt spelar händer som AJ/AQ för pottkontroll då vi visar styrka på flop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Potten på flopp är 8250, vi behöver syna 1800 om vi vill vara med, min tanke är att raisa ytterligare dryga 3000.

 

Om vi inte gör det, och möter regular FI här (vi vet ju faktiskt inte att han tänkre minibetta även turn) kommer det antingen checkas eller betas här, och betas det blir det ofta åtminstone 5000 i potten som nu är 10000. Vad tänker du i så fall göra här brut? vika rätt av?

 

Om han istället checkar turn, kommer du då våga betta ut? Om inte lär ju ofta FI betta river med kanske halvpott (5000).

 

Hur som har du sparat pengar genom att redan på flopp ta reda på styrkan i hans hand. Med en bonus att han får en chans att vika bättre händer.

 

Hehe miniraise. Du börjar närma dig 1800;-)

Nejmen det det är inget stabilt sätt att spela och att börja förutsätta hur fi reagerar låter inte så solitt. Dessutom är det väldigt exploaterbart. Han kan börja ljuga för dig. Fö kan han väl dega in med stegdraget om du miniraisar tex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...