Gå till innehåll

Träffad AJ möter miniraise


dr_kvist

Recommended Posts

sen håller jag med dlinder om att vi inte alls kan räkna med en massa asbra lägen senare. spela dom situationer du är i på ett ordentligt sätt istället för och hoppas på AA mot KK all in pf senare. Om det är så att du alltid får en massa finlägen så borde du vinna en massa turneringar, eller ha en massa oflyt, eh

 

 

Går hellre in med AK mot ett förmodat PP eller tvärtom senare i turren än att offra några mer chips på denna handen, vi skänker bort chips till något vi troligen inte kommer kunna följa till slutet oavsett, bettar han får vi lägga, checkar han med sämre hand har vi fått minimalt betalt av en dominerad hand.

 

Uppskattningsvis kastar han ofta iväg ett halvpottbet antingen på turn eller river med any A här, något som vi får svårt att syna.

 

Men kanske har vi för olika spelstilar, jag vet att jag ofta vid showdown redan är allin om jag tror på min hand annars avgörs det nästan alltid tidigare. Spelar väldigt TAG en bit in i turren, medans man såklart i början av turren synar mer löst.

 

Kanske gillar jag inte bara tanken på att lämna över initiativet i potten till FI utan att ha nästnöt eller trygg hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 129
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

För om vi nu anser oss slagna i denna pott på flopp har vi tre outs motsvarande 12%

 

Problemet ligger i att bestämma sig 100% för att vara slagen eller leda. Man måste helt enkelt acceptera att det är väldigt osäkert här, och därmed blir det för vekt att ge upp potten för en miniraise.

 

Dessutom gillar jag inte att visa upp den passiva imagen som inte bara synen ger, utan hela sättet vi måste spela handen för showdown.

 

Men du gillar imagen du får av att vika för miniraisar?

 

Personligen har jag mycket hellre en bild av att vara synfisk, eftersom man därefter kan lita rätt bra på att folk har vad de representerar. Ger man istället en bild av att vara vek kommer de andra spelarna hacka på en hela tiden, varefter man måste trycka tillbaka ordentligt tillslut och kanske hamna inne med hela stacken och en marginell hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tror inte att fi har den battre handen, kanske samma som du. om han hade haft a k hade han formodligen hojt fore floppen. och med en riktigt bra hand troligtvis bettat hogre pa turn for att undvika att bli utdragen. jag hade bettat pa river, typ en fjardedel av pott. jag tror han slanger eller callar och att du vinner ev. delar ni. om han reraisar stort pa river sa omvarderar jag och kastar min hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går hellre in med AK mot ett förmodat PP eller tvärtom senare i turren än att offra några mer chips på denna handen, vi skänker bort chips till något vi troligen inte kommer kunna följa till slutet oavsett, bettar han får vi lägga, checkar han med sämre hand har vi fått minimalt betalt av en dominerad hand.

 

Men då foldar du för att du tycker att syn är -EV, vilket ju är ett vettigt resonemang. Att säga "vänta på bättre lägen" däremot är ju rätt uppåt väggarna. Klart man får bättre lägen än ett -EV, men anser man det däremot +EV bör inga senare lägen påverka ens beslut.

 

Sen tyckte jag frågan om hur du spelar AQ här var intressant. Vad sägs?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

vad gör du med aq här?

 

Jag ger min hand några % till att leda. Och reraisar antagligen.

 

Anledning till detta är, att jag känner FI genom mig själv, skulle jag sitta i hans pos med A2-AK och bestämt mig för att reraisa flopp och få syn skulle jag snabbt lagt ut ett halvpottbet då jag uppfattar det som att han är osäker på sin hand. Detta ibland som bluff, ibland i vetskapen att jag har bästa hand.

 

Och om jag var FI hade min HD legat på AK-A10 mer klart övervikt på AK-AQ, lite mindre på AJ och i vissa fall A10.

 

Frågan är vilken FI som synar en openraise med kicker 10 eller sämre till sitt A

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet ligger i att bestämma sig 100% för att vara slagen eller leda. Man måste helt enkelt acceptera att det är väldigt osäkert här, och därmed blir det för vekt att ge upp potten för en miniraise.

 

 

 

Men du gillar imagen du får av att vika för miniraisar?

 

Personligen har jag mycket hellre en bild av att vara synfisk, eftersom man därefter kan lita rätt bra på att folk har vad de representerar. Ger man istället en bild av att vara vek kommer de andra spelarna hacka på en hela tiden, varefter man måste trycka tillbaka ordentligt tillslut och kanske hamna inne med hela stacken och en marginell hand.

 

Vi har olika strategi...

 

Jag tycker handen är VÄLDIGT tveksam, jag väljer att kapa av donationerna på floppen med en hand som var värt en preraise, kanske värt en floppraise men inte mer om jag får motstånd.

 

Att vika här kan tolkas olika, bordet kan lika gärna sätta mig på 1010-KK som jag nu viker med rätt.

 

Och att ge bild av att vara nån man kör över borde ju också vara rätt bra? Gäller ju bara att känna sin image och spela därifrån, ditt problem som synfisk gör ju snarare att du oftare blir utdragen av folk som semibluffar samt att när du väl själv har en hand och vill betta ut kommer folk förstå att du träffat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tror inte att fi har den battre handen, kanske samma som du. om han hade haft a k hade han formodligen hojt fore floppen. och med en riktigt bra hand troligtvis bettat hogre pa turn for att undvika att bli utdragen. jag hade bettat pa river, typ en fjardedel av pott. jag tror han slanger eller callar och att du vinner ev. delar ni. om han reraisar stort pa river sa omvarderar jag och kastar min hand.

 

Sätter du FI på samma hand som hero redan på flopp, du är duktig du!

 

Vill FI reraisa pre med AK tror du? Nja, finns lika många som vill ha träff på A el K innan de slänger in sim pott, speciellt med hyfsat djupa stackar.

 

Bettat högre på turn? Om FI nu har AK el triss, vilka händer är han då rädd för på river från Heros HD som raisat preflopp och på flopp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men då foldar du för att du tycker att syn är -EV, vilket ju är ett vettigt resonemang. Att säga "vänta på bättre lägen" däremot är ju rätt uppåt väggarna. Klart man får bättre lägen än ett -EV, men anser man det däremot +EV bör inga senare lägen påverka ens beslut.

 

Sen tyckte jag frågan om hur du spelar AQ här var intressant. Vad sägs?

 

Ska nog redigera mitt AQ svar till att jag spelat den på samma sätt som AJ fast hade nog reraisat mer frekvent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ger min hand några % till att leda. Och reraisar antagligen.

 

Reraise där är väldigt inkonsekvent med ditt uttalande om att undvika svåra situationer. Att bygga pott ur pos på flopp med en hand du i princip anser vara en coinflip mot Fi:s HD, och du bara får syn av en bättre hand är... svårt. Milt uttryckt.

 

Anledning till detta är, att jag känner FI genom mig själv, skulle jag sitta i hans pos med A2-AK och bestämt mig för att reraisa flopp och få syn skulle jag snabbt lagt ut ett halvpottbet då jag uppfattar det som att han är osäker på sin hand. Detta ibland som bluff, ibland i vetskapen att jag har bästa hand.

 

Varför synar du inte det halvpottbettet på turn istället då? På så sätt har du kommit närmare showdown, investerat mindre pengar än det skulle kosta att göra en reraise ur pos som ändå går att vika för, samt plockat upp bluffvärde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag ar inte sarskilt duktig men tror anda att fi skulle bettat mer pa turn om han har den basta handen. finns langsokt stegdrag, men framforallt 2 par eller triss. vet sjalvfallet inte vad fi sitter pa men efter hans laga bet pa turn efter check sa tror jag att heros a j ar basta handen. tycker eg. att hero borde hojt bet pa turn. och visst att bada sitter pa aj ar inte heller sarskilt troligt men det hander. i vilket fall sa tycker jag fi visar svaghet, beraknad eller inte ar sjalvfallet svart att veta da det inte finns ngn read.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reraise där är väldigt inkonsekvent med ditt uttalande om att undvika svåra situationer. Att bygga pott ur pos på flopp med en hand du i princip anser vara en coinflip mot Fi:s HD, och du bara får syn av en bättre hand är... svårt. Milt uttryckt.

 

 

 

Varför synar du inte det halvpottbettet på turn istället då? På så sätt har du kommit närmare showdown, investerat mindre pengar än det skulle kosta att göra en reraise ur pos som ändå går att vika för, samt plockat upp bluffvärde.

 

Kort svar-Jag vill inte ha showdown utan att ha starkare hand själv. Jag vill vinna potten här och nu eller definitivt veta att jag är slagen.

 

Facit ser du ju faktiskt hur handen spelades och jag tror att den ofta spelas på det viset eller hårdare. Han fick alltså betala rejäla chips för inget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, exemplet här är ju dåligt för att OP stopbettade river, det är en enkel ckeckfold på river.

 

i annat fall hade vi betalat 3k för att ta oss till showdown där det är rätt osäkert att många fi skulle orka valuebetta ens aq. om så är fallet har vi lyckats få en fi som kommer kunna va kapabel till ge bort sina pengar till oss senare när vi kommer kunna syna. jag tvingar gärna folk att betta ordentligt när de bluffar, däremot gillar jag verkligen inte att låta folk minraisa mig och räkna med fold, det kommer bli sjukt jobbigt om folk listar ut att vi kan folda en massa mot småraisar

 

ser kärnan i den här disskussionen som passivt spel ibland eller inte. Det illustreras väldigt bra när vi gör om handen till aq el ak där det bästa spelet helt klart är syn. klassiskt wa/wb situation

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo ångrade det i efterhand såklart... Tanken var naturligtvis att jag var rädd att han skulle pusha river med väldigt många händer och att jag då inte kunde syna. Jag ville helt enkelt få showdown utan att betala hela hans stack. Jag tänker att han kommer syna med alla sämre A och vissa bättre händer. När han pushar så vet jag ju att jag e slagen (?). Om han hade synat med AT så kanske det inte sett så hemskt ut?

 

jobbigt med svåra beslut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kort svar-Jag vill inte ha showdown utan att ha starkare hand själv. Jag vill vinna potten här och nu eller definitivt veta att jag är slagen.

 

Kort fråga: vad ska du höja till som inte committar dig?

 

EDIT: Förresten är det ju en bisarr inställning att inte kunna visa en förlorande hand vid showdown. Är det en prestigefråga? Siktar du på en jättehög %WonSD måste du spela oerhört vekt. Vilket du kanske iofs också gör.

 

Facit ser du ju faktiskt hur handen spelades

 

Är det här nåt slags webbversion av dolda kameran?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kort fråga: vad ska du höja till som inte committar dig?

 

EDIT: Förresten är det ju en bisarr inställning att inte kunna visa en förlorande hand vid showdown. Är det en prestigefråga? Siktar du på en jättehög %WonSD måste du spela oerhört vekt. Vilket du kanske iofs också gör.

 

 

 

Är det här nåt slags webbversion av dolda kameran?

 

Nej, ingen dolda kameran, tycker bara att så som den utspelades representerar hur den oftast kommer spelas, det kommer nära på alltid bettas på turn/river eller både och, och oavsett om han har stark hand eller bluff så kommer han baserat på agressivitet trycka in stor del av sin stack.

 

Ja Linder, mitt spel är i stunder vekt, men därmed inte sagt att det är ett förlorande spel att vara vek. Handlar som sagt att kunna utnyttja sin image. Men om jag kallar en reraise här vekt, det vet jag inte.

 

Ska nog inte stirra sig blind på commited eller inte här, utfallet i denna hand är ju faktiskt Hero commited på river men viker för att han "vet" att han är slagen. Jag bettar hans raise x 2,5-3 skulle jag tro.

 

Handlar inte om prestige, har du en image att vara en som bettar varje gata och reraisar så sätter man ju press på sina FI att bara spela händer de är villiga att gå in med hela stapeln med. Får man då reraise får man ofta respektera det om det inte finns tydliga tecken på resteal. Som jag sa tycker jag mig ha en TAG stil i turrarna, reraisar hellre än att syna, foldar dock om jag känner mig slagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sulla du verkar inte fatta vissa enkla matematisk logiska principer. Du kör på med dina humanistiska argument. Och ändrar dem allt efter som. D-linder och vi andra som försökt att förklara har sagt samma sak men på olika sätt om och om igen. För att du ska förstå.

Men det gör du inte. Eller vill inte, eller något annat typ att du vill käfta.

Förstår du inte efter allt detta så finns nog inget hopp om att du någonsin ska göra det tyvärr, för du har balls och det är en viktig faktor.

Det är inte för att vara elak jag säger detta utan för att vara snäll faktiskt.

Egentligen handlar detta inte om själva handen utan att du inte förstår vårat argument.. Om du hade gjort det så skulle du ha möjlighet att argumentera. Men du talar inte "samma språk som oss"

Over and out.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska passa på att skryta i denna tråd att jag i söndags blev 5:a i stars million. Jag har mängder av turneringsvinster i mindre turrar (10K-100K). Och jag har alltid spelat enligt sättet jag beskrivit, en stil för rebuy o en för freezeout.

 

Enligt dig med andra har jag tappat värdefull +EV men enligt mig har jag värderat riskerna och ofta betalar det sig genom att hitta bättre lägen att få in pengarna. Med 5500 pers med fick jag in pengar i underläge 1 enda gång med ett tvåpar mot stege på flopp och lyckträffade kåk, men gjorde i övrigt inget som kunde äventyra min stack. Jag stal, pushade raisare, och lyckades trots tight image få betalt på mina starka händer. Limpade med med draghänder i flervägspotter osv.

 

Och pga en bad beat med 30 kvar där jag tappade halva stacken låg jag inte bättre till än att jag kunde bli 5:a. Utan den hade det definitivt funnits bra chans att ta hem den.

 

Vet att du kommer säga att jag hade gått ännu bättre om jag tagit dessa tveksamma spel men jag hade antagligen också bustat förr eller senare om jag letar upp dessa lägen och är beredd att spela om stacken i dem. Och säkert också säga att 5:a garanterar inte ens att jag är duktig på MTT´s.

 

Ju säkrare jag är på min hand dessto mer chips vill jag ju ha i potten och tvärtom. Och i exemplet som ges finns det en stor risk att vi ger oss in med stacken i en pott vi är marginell favorit om ens favorit.

 

Lägg och vänta på bättre läge helt enkelt, och börja spela starkare händer än AJ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som tvivlar och är besatta av att hitta marginella +EV situationer, ge mig svar på 2 frågor.

 

Vad sätter ni FI´s HD till här?

Vilka händer i den HD´n skulle han reraisa med som handen spelas?

 

Det är en 55$ på party, FI har en del marker vilket bör betyda att han är relativt duktig, åtmindstone får du anta det då du är utan read. Du har naturligtvis inte heller read på om han är snortajt el bluffgalning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

grattis för fan

 

men det gör det fortfarande inte bättre att spela på ett sätt som skrämmer bort sämre händer och committar dig till att spela mot bättre (se reraise/fold diskussionen) när du har en hyfsad men inte jättebra hand...

 

 

Förstår om du inte orkat läsa hela tråden men jag förespråkar fold till 99%, och den resterande procenten är reraise.

 

Reraisen är för att om vi är dumma nog att spela AJ lägga CB och få reraise sen vara beredda att spela den är det ingen ide att syna ner då vi ofta är slagna, vi ska försöka få bort FI innan dess, finns ju lägen där han slänger AJ+AQ om vi visar att vi ska ha potten.

 

Faktum är ju detta,

 

Antingen är vi slagna(som jag tror),då ska vi kasta och inte syna.

 

Eller så leder vi, då är det väl lika bra att ösa in pengar och hoppas på syn.

 

Hur vet vi detta då frågar ni? Det vet vi inte, men får definitivt inte reda på det om vi synar och ytterligare en raise från FI kommer.

 

Min ide är helt enkelt att bestämma sig utifrån hur handen spelats om man vill fortsätta här och nu. Pottodds or not.

 

Ingen förespråkare för syn har fortfarande presenterat en vettig HD... I wait

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen förespråkare för syn har fortfarande presenterat en vettig HD... I wait

 

Jag väntar också. Efterfrågade just detsamma för ett bra tag sedan i tråden. Vi "foldare" tenderade i början av tråden att välja fold på basis av en HD-analys, medan "synarna" tenderade att välja syn på basis av explicita pottodds (hur det nu kan vara relevant när man varken tar hänsyn till fi:s HD och därmed våra vinstodds, eller de omvända implicita som är eländiga i den här handen).

 

Stort grattis till 40K$. WP!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...