Gå till innehåll

Träffad AJ möter miniraise


dr_kvist

Recommended Posts

  • Svars 129
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

På nåt sätt kändes det som om din möjlighet att droppa såna här kommenterar försvann i och med "Synknappen använder man för att trappa fisk".

 

Oj. Den där kommentaren verkar ha blivit huvudämnet i tråden för dig. Håller du inte med om att fold eller raise är att föredra i de flesta situationer framför att passivt syna? I så fall har vi olika syn på hur man spelar poker. Vi kan väl bara enas om det. OK?

 

Om vi nu förutsätter att fi spelar t.ex A2 offsuit på det här viset, tycker jag han är en fisk och då trappar vi ju faktiskt fisk med callknappen.

 

Men jag har aldrig förutsatt att fi är en fisk med A8 eller pocket-fyror. I brist på read utgår jag från att fi är kompetent, tills jag ser något som tyder på motsatsen. Jag försökte från början att sätta mig i fi:s sits och gissa vad han hade, baserat på hur han spelar. Utifrån mitt sätt att spela poker, har fi en bättre hand och vill ha OP kvar i handen och mjölka honom. Han synar och MINRAISAR vår hero som sitter med en ganska svag hand ur position och inte vet mycket om var han står i handen. Om jag är fi här och minraisar, så gör jag det inte med ett sämre ess (tar jag inte preflopraisen med) eller ett par sämre än ess. De högre paren har jag reraisat med preflop och 88-TT minraisar jag inte med på floppen (om jag mot förmodan synat passivt i position med dom preflop istället för att isolera). Fold eller en rejälare raise. 22-55 spelar jag inte så här. Dragen minraisar jag inte heller med. För mig framstår det som mycket sannolikt att fi vill bygga pott med en hand som han verkligen gillar.

 

Sen sitter hero dessutom ganska bra till i en turnering. Att spela en potentiellt stor pott ur position med en hand som man inte har kontroll på tycker jag är onödigt. Bättre att ha tålamod och vänta på ett bättre tillfälle. Han har gott om utrymme. Sugs ha med att syna ner den här handen, kanske han är nere på knäna när fi visar upp sin hand efter rivern och chipsen glider iväg åt fel håll.

 

Sen får ni gärna dissa den analysen också, för det här är mitt sista inlägg i tråden och jag skiter i vad ni hittar på att skriva, för min uppfattning är klar och härmed beskriven.

 

Alltså förordar jag fold i första hand, reraise i andra hand och den i mina ögon passiva synen som det sämsta alternativet.

 

Tjingeling!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om fi nu är kompetent så minraisar han ju hela sin range på den här floppen, iom att ni era tomtar viker TPGK.

 

Sen borde det faktiskt vara ban på att fortfarande hävda att raise > syn, eftersom det bara innebär att man diskuterar trots att man inte läst igenom tråden ordentligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade väl ingen aning om du förespråkat vik eller raise, ickesyn som ickesyn, liksom...

 

...Nu lirar jag väldigt sällan cashgame på nätet, men det här måste ju vara väldigt basic.

 

Hur menar du Eurytmech - blir man bannad om man inte byter till din åsikt?

 

...och det är en turneringshand

 

Och så slänger du mycket bekvämt in en helt ny parameter: plötsligt har fi en stark read på oss och vet att vi slänger AJ för en miniraise med any two. Vips har vi ett rope-a-dope-läge, eftersom vi nu vet (min tur att manipulera förutsättningarna) att han kommer att försöka minraisa oss av alla händer med vilka två kort som helst. Call börjar bli jätterätt. Vi trappar fisk med call-knappen.

 

Tycker du verkligen att en knekt är en "good kicker" här? Tolkar jag förkortningen i din mening om att alla som inte tycker som du är tomtar rätt? Eller menar du "top pair ganskagood kicker"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synknappen använder man bara när man trappar fisk.

 

Har inte tid å läsa hela tråden men de som argumenterar för syn menar väl att det e just det man gör här om man synar. själv tycker ja dock chansen för att fi är och kommer fortsätta att va ute å cykla känns för liten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som ni kanske förstår så är jag inte en särskillt van turneringsspelare. Jag fick 15$ i bonus på party, latchade upp dom till 55 på omaha och bestämde mig för att köra en turre.

 

Jag spyr på hela handen. Fi extraherade förmodligen största möjliga värde från mig. På det stora hela så måste jag säga att jag tror sulla och weedobooty har en väldigt bra poäng: jag ligger väldigt bra till i turneringenen så att undgå trubbel > att vinna mer chips. Att raise är > syn håller jag definitivt inte med om, och det tycker jag inte ens behöver diskuteras.

 

Jag har sedan tidigare en del respekt för andra postares tyckande (framförallt sansrom, men även brut och eurythmech) men jag tror att ni kanske ser handen för mycket ur ett CG perspektiv (och så gjorde även jag). Det jag kan vinna på handen betyder så väldigt mycket mindre för min turneringsframgång än det jag kan förlora. Pottodds be damned, om jag förlorar potten har jag tappat en stack som gott och väl kunde bärt mig till FT utan vidare ansträngning. Vinner jag har jag ännu något bättre stack än tidigare, men förlusten svider så mycket mer än vad vinsten hade gaganat.

 

Jag har inga statisktiska beräkningar på detta, mer en "gut feeling" eller erfarenhet eller whatever. Jag blir gärna motbevisad.

 

(ursäkta även fredag klockan 0500, fylleskrvier som vanligt och är säkert mycket resultatorienterad :D)

 

 

***** Hand History for Game 5928153078 *****

NL Texas Hold'em Trny: 33196222 Level: 5 Blinds(150/300) - Tuesday, May 01, 13:07:42 ET 2007

Table Regular (1008093) Table #5 (Real Money)

Seat 9 is the button

Total number of players : 10

Seat 3: romack35 ( 14,660 )

Seat 5: dr_kvist_ ( 19,475 )

Seat 9: miss_pooli ( 17,740 )

Seat 10: muddaa88 ( 12,105 )

Seat 8: blackjack21j ( 3,070 )

Seat 6: VLingham ( 14,525 )

Seat 7: MC1955 ( 5,035 )

Seat 1: sugarpiece ( 29,340 )

Seat 2: sparkmtl ( 4,920 )

Seat 4: smallslick2 ( 11,595 )

Trny: 33196222 Level: 5

Blinds(150/300)

** Dealing down cards **

Dealt to dr_kvist_ [ Ac Jd ]

sparkmtl folds

romack35 folds

smallslick2 folds

dr_kvist_ raises [900]

VLingham calls [900]

MC1955 folds

blackjack21j folds

miss_pooli folds

muddaa88 folds

sugarpiece calls [600]

** Dealing Flop ** [ 7c, 6h, As ]

sugarpiece checks

dr_kvist_ bets [1,800]

VLingham raises [3,600]

sugarpiece folds

dr_kvist_ calls [1,800]

** Dealing Turn ** [ Kd ]

dr_kvist_ checks

VLingham bets [1,500]

dr_kvist_ calls [1,500]

** Dealing River ** [ 4h ]

dr_kvist_ bets [3,300]

VLingham is all-In [8,525]

Your time bank will be activated in 5 secs. If you do not want it to be used, please act now.

dr_kvist_ folds

VLingham does not show cards.

VLingham wins 24,875 chips

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Både de som argumenterar för syn och de (inkl. jag själv) som argumenterar för fold anser ju att de spelar rätt, så det innebär väl inte något konstigare än att båda HAR rätt utifrån just sin pokerfilosofi.

 

Jag känner mig personligen väldigt hemma i Weedobootys resonemang i inlägget igår kl 23:34. Kunde nästan ha skrivit det själv, ord för ord. Men det är jag det, och jag har full förståelse för att andra spelar annorlunda. Det är ju det som gör att poker är kul. Skulle alla spela exakt som jag så hade jag redan slutat med poker. Om inte annat så för att jag inte längre skulle kunna plussa då. ;-)

 

Jag tycker det är tomtevarning på att konkludera att andra sidan har helt fel – punkt slut – när det, som i detta fall, är en ganska lång tråd och det finns gott om representanter för båda sidorna. Då har man ju inte tänkt utanför sin egen lilla box. Jag kan naturligtvis bara tala för mig själv, men personligen blir jag mycket imponerad av skarp analys, men inte det minsta av t.ex. att någon har samlat på sig många inlägg i ett forum. Det borde vara analysen – VARFÖR man väljer ett visst alternativ – som är intressant, snarare än ATT man väljer ett visst alternativt.

 

Turneringspoker kan man ju som bekant spela enligt (minst) två olika huvudprinciper (jag hoppas att det är tillåtet att nyttja begrepp från Harrington i denna avdelning), nämligen smallball och longball. Smallball innebär att man i möjligaste mån undviker att spela stora potter när man är osäker på var man står. Man gillar inte varians i stacken och man tycker framför allt att det är otrevligt med omvända implicerade pottodds. Longball är mer av ”high risk – high expected reward”. Daniel Negreanu är en typisk smallball-spelare, medan Sam Farha är en utpräglad longball-spelare. Båda är framgångsrika turneringspokerspelare.

 

För oss som är väl insatta i finansiell teori är dessa två helt olika sätt att resonera och fatta beslut båda två helt normala, även om en och samma person inte använder båda samtidigt. Mitt normala spel är dock smallball, och jag foldar därför. En longball-spelare foldar inte, som vi har sett. Man kan dock inte säga att någon av dem gör fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra inlägg från många håll. Själv lirar jag nog iofs inte heller åt tighta hållet normalt sett utan hittar gärna lägen där jag kan dubbla min stack. Men grundtanken i denna hand är att om jag har honom slagen kommer potten inte bli större, däremot kommer den bli det om han har mig slagen. Och det ska till några fina kort för att jag ska känna mig säker på min hand.

 

För mig är detta en hand jag sällan skulle lira, och skulle jag ev vara short/commited eller lira i en rebuy, hade jag ställt/reraisat hellre än synat. För tror jag han kan reraisa mig med sämre hand kan han nog syna sig allin med sämre hand, visst, har han bluffat så får han inte chans att fortsätta bluffa, men till min fördel bör han kunna slänga händer som slår mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

55$ turnering på Party. Bordet är precis nysammansatt så inga reads och ingen image att tala om. Jag har lyckats samla ihop rätt stor stack och även Fi är relativt djup. Hur bemöter jag hans miniraise?

 

***** Hand History for Game 5928153078 *****

NL Texas Hold'em Trny: 33196222 Level: 5 Blinds(150/300) - Tuesday, May 01, 13:07:42 ET 2007

Table Regular (1008093) Table #5 (Real Money)

Seat 9 is the button

Total number of players : 10

Seat 3: romack35 ( 14,660 )

Seat 5: dr_kvist_ ( 19,475 )

Seat 9: miss_pooli ( 17,740 )

Seat 10: muddaa88 ( 12,105 )

Seat 8: blackjack21j ( 3,070 )

Seat 6: VLingham ( 14,525 )

Seat 7: MC1955 ( 5,035 )

Seat 1: sugarpiece ( 29,340 )

Seat 2: sparkmtl ( 4,920 )

Seat 4: smallslick2 ( 11,595 )

Trny: 33196222 Level: 5

Blinds(150/300)

** Dealing down cards **

Dealt to dr_kvist_ [ Ac Jd ]

sparkmtl folds

romack35 folds

smallslick2 folds

dr_kvist_ raises [900]

VLingham calls [900]

MC1955 folds

blackjack21j folds

miss_pooli folds

muddaa88 folds

sugarpiece calls [600]

** Dealing Flop ** [ 7c, 6h, As ]

sugarpiece checks

dr_kvist_ bets [1,800]

VLingham raises [3,600]

dr_kvist: ?

 

 

Omslaget kan mycket väl vara ett dåligt ess som vill komma undan billigt på senare gator... säg A10s A9s...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

55$ turnering på Party. Bordet är precis nysammansatt så inga reads och ingen image att tala om. Jag har lyckats samla ihop rätt stor stack och även Fi är relativt djup. Hur bemöter jag hans miniraise?

 

***** Hand History for Game 5928153078 *****

NL Texas Hold'em Trny: 33196222 Level: 5 Blinds(150/300) - Tuesday, May 01, 13:07:42 ET 2007

Table Regular (1008093) Table #5 (Real Money)

Seat 9 is the button

Total number of players : 10

Seat 3: romack35 ( 14,660 )

Seat 5: dr_kvist_ ( 19,475 )

Seat 9: miss_pooli ( 17,740 )

Seat 10: muddaa88 ( 12,105 )

Seat 8: blackjack21j ( 3,070 )

Seat 6: VLingham ( 14,525 )

Seat 7: MC1955 ( 5,035 )

Seat 1: sugarpiece ( 29,340 )

Seat 2: sparkmtl ( 4,920 )

Seat 4: smallslick2 ( 11,595 )

Trny: 33196222 Level: 5

Blinds(150/300)

** Dealing down cards **

Dealt to dr_kvist_ [ Ac Jd ]

sparkmtl folds

romack35 folds

smallslick2 folds

dr_kvist_ raises [900]

VLingham calls [900]

MC1955 folds

blackjack21j folds

miss_pooli folds

muddaa88 folds

sugarpiece calls [600]

** Dealing Flop ** [ 7c, 6h, As ]

sugarpiece checks

dr_kvist_ bets [1,800]

VLingham raises [3,600]

dr_kvist: ?

 

 

Omslaget kan mycket väl vara ett dåligt ess som vill komma undan billigt på senare gator... säg A10s A9s...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

miniriaisen för o komma undan billigt (o tjäna en liten slant mot vissa drag) gör man inte på floppen utan på turn. sen känns det mer som ett cashgamespel, men folk kanske gör det i turneringar o på floppen. inget jag sett spec mkt iaf.

 

däremot inte sagt att vissa kan spela så o sedan checka ner bakom hela vägen, men de brukar oftast syna en bet på river som gör potten större för dem. om de inte gör det utan har a5s el ngt såådant bluffar de ju ofttast med bäst hand om vi foldar o höjer med en sämre om vi synar.

checkar han bakom på turn när blank faller o vi betar en blank river har troligtvis potten blivit större än om han syn-syn-fold (svårt o se honom syna 3 betar o vi vinner) el syn-check-syn el syn-syn-check (svårt o beta AJ för värde på 3 gator där, oftast måste vi check turn el river)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

miniriaisen för o komma undan billigt (o tjäna en liten slant mot vissa drag) gör man inte på floppen utan på turn. sen känns det mer som ett cashgamespel, men folk kanske gör det i turneringar o på floppen. inget jag sett spec mkt iaf.

 

däremot inte sagt att vissa kan spela så o sedan checka ner bakom hela vägen, men de brukar oftast syna en bet på river som gör potten större för dem. om de inte gör det utan har a5s el ngt såådant bluffar de ju ofttast med bäst hand om vi foldar o höjer med en sämre om vi synar.

checkar han bakom på turn när blank faller o vi betar en blank river har troligtvis potten blivit större än om han syn-syn-fold (svårt o se honom syna 3 betar o vi vinner) el syn-check-syn el syn-syn-check (svårt o beta AJ för värde på 3 gator där, oftast måste vi check turn el river)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

miniriaisen för o komma undan billigt (o tjäna en liten slant mot vissa drag) gör man inte på floppen utan på turn.

 

Varför?

 

Sen får man ju ta med i beräkningarna att Fi kan sitta på stegdraget också, och då är det ju definitivt på floppen som höjningen ska sitta, för att se en billig river.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

miniriaisen för o komma undan billigt (o tjäna en liten slant mot vissa drag) gör man inte på floppen utan på turn.

 

Varför?

 

Sen får man ju ta med i beräkningarna att Fi kan sitta på stegdraget också, och då är det ju definitivt på floppen som höjningen ska sitta, för att se en billig river.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför chekcar du inte river?

 

riverbettet är hemskt i min mening. spelet är väl fine fram tills dess om man nu ska spela AJ i tidig pos.

 

är han dålig nog att spela ett sämre A som han gör lär han säkert värdebetta river åt dig.

 

 

för övrigt är det klart man synar på turn herregud liksom. visst kan det vara ett mjölkbett men bättre att folda flopp isåfall än att folda turn.

 

 

sen checkar vi river och se rvad han gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför chekcar du inte river?

 

riverbettet är hemskt i min mening. spelet är väl fine fram tills dess om man nu ska spela AJ i tidig pos.

 

är han dålig nog att spela ett sämre A som han gör lär han säkert värdebetta river åt dig.

 

 

för övrigt är det klart man synar på turn herregud liksom. visst kan det vara ett mjölkbett men bättre att folda flopp isåfall än att folda turn.

 

 

sen checkar vi river och se rvad han gör.

 

Jo ångrade det i efterhand såklart... Tanken var naturligtvis att jag var rädd att han skulle pusha river med väldigt många händer och att jag då inte kunde syna. Jag ville helt enkelt få showdown utan att betala hela hans stack. Jag tänker att han kommer syna med alla sämre A och vissa bättre händer. När han pushar så vet jag ju att jag e slagen (?). Om han hade synat med AT så kanske det inte sett så hemskt ut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag fick fan ont huvet av den här tråden...

 

men ja tror ni som hatar passivt spel borde ta till er det folk försöker säga. kanske inte för den här handen i sig men för framtiden. tror det är en fet läcka och inte kunna spela marginella situationer ordentligt utan bara hoppas på tydliga fördelar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag fick fan ont huvet av den här tråden...

 

men ja tror ni som hatar passivt spel borde ta till er det folk försöker säga. kanske inte för den här handen i sig men för framtiden. tror det är en fet läcka och inte kunna spela marginella situationer ordentligt utan bara hoppas på tydliga fördelar

 

 

Handen är möjligen ett måstespel i ett CG men definitivt inget man ska försöka sig på i en turre, finns allt för många överlägset böättre lägen att hitta chips än att ta denna onödiga risk som handen innebär, och för många fällor på vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte heller turneringsspel handlar om att "hitta bättre lägen", utan att i varje givet läge maximera sin EV. Visst är det annorlunda än cashgame eftersom $EV är skiljt från cEV, men principen är densamma.

 

Lite halv-OT måste "hitta bättre lägen"-fisk vara den bästa read man nånsin kan på på en spelare. Oj vad mycket gratischips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men det är inget svårt att syna det här och sen checkfolda mot mer aggression senare... finns fullt av folk som minraisar för info och sen stänger av. dessutom passar det perfekt in i vanlig "stack a donk" linje så det ger oss viss balans med vissa starka händers linjer.

 

sen får jag la tycka att just den här situationen är rätt körig, just i nån vettig handrange som vi har nån equity mot men man skulle nog bli förvånad vad folk är kapabla att ha. så att syna flop e ganska självklart, oftast foldar vi dock turn här men det är inte så farligt.

 

vad gör du med aq här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sen håller jag med dlinder om att vi inte alls kan räkna med en massa asbra lägen senare. spela dom situationer du är i på ett ordentligt sätt istället för och hoppas på AA mot KK all in pf senare. Om det är så att du alltid får en massa finlägen så borde du vinna en massa turneringar, eller ha en massa oflyt, eh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte heller turneringsspel handlar om att "hitta bättre lägen", utan att i varje givet läge maximera sin EV. Visst är det annorlunda än cashgame eftersom $EV är skiljt från cEV, men principen är densamma.

 

Lite halv-OT måste "hitta bättre lägen"-fisk vara den bästa read man nånsin kan på på en spelare. Oj vad mycket gratischips.

 

Jaja, kör du på det, jag har vunnit 40 talet turneringar med 200-1800 personer med i rangen 10$-100$ och har aldrig letat "svåra" beslut, visst har jag tagit mängder av coinflips preflop med AK vs PP i lägen som krävt det eller då jag känt mig ha ett överläge, men anser att om man spelar dessa typer av händer med motiveringen "de är billigt" som en del verkar tycka så är man djupt ute. Dessa händer är svåra att uppskatta och väldigt ofta sitter FI just på AQ,AK här, kanske har han tom hittat trissen.

 

För om vi nu anser oss slagna i denna pott på flopp har vi tre outs motsvarande 12%, vi kan aldrig garantera oss själva implicita odds om vi träffar, vi kan inte heller vara säkra på om vi kommer få odds att följa med till river så varför spela handen? Oddsen är dåliga, handen suger.

 

Enda anledningen att syna är om man har readen på honom som agressiv bluffare, kan då tänka mig att syna ner honom, men random FI gör inte en reraise utan anledning.

 

Dessutom gillar jag inte att visa upp den passiva imagen som inte bara synen ger, utan hela sättet vi måste spela handen för showdown. Att raisa, raisa,syna, checksyna exempelvis. Det ger resten av bordet en bra blick att vi har svårt att släppa händer som är tveksamma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...