Gå till innehåll

windows vista+poker?


thefman

Recommended Posts

Ska köpa en ny dator snart och funderar fortfarande på om det är värt att ta Vista. Eftersom jag enbart kommer ha datorn till poker känns det som ett säkrare kort att ta XP. Varför ska jag välja ett OS som tar mer resurser + att det kan krångla med vissa pokerklienter. -EV?

 

Vista kommer med SP1 i höst någon gång. Det är nog bäst att vänta tills den är ute ett tag och andra använt den och insett att den inte är katastrofal innan någon ens bör tänka på att välja vista.

 

Det var först i SP2 som XP blev ok att använda. Antalet säkerhetshål innan dess var katastrofalt.

 

Det finns en gammal skröna som säger att Microsoft brukar lyckas först i tredje försöket och den är förvånadsvärt korrekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kört vista ett tag och provat de flesta större nätverken. Installationen på prima-klienter startade inte först, provade då "Kör som administratör", då funkade de utan problem. Så det brukar vara bästa medicinen, "Kör som administratör".... :) I övrigt har jag inte stött på några problem.

 

Jag har kört Vista ett tag nu och allt fungerar OK. En sak som är lite irriterande är att jag måste ange datorns administratörs-lösenord varje gång jag startar någon pokerklient. Jag har UAC påslaget och har angett att jag "Kör som administratör" för klient-programmen. Ändå får jag lösenordsfrågan varje gång. Finns det någon inställning att göra för att slippa detta? Dvs har jag en gång angett lösenordet (helt OK) så vill jag att Vista kommer ihåg detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vista kommer med SP1 i höst någon gång. Det är nog bäst att vänta tills den är ute ett tag och andra använt den och insett att den inte är katastrofal innan någon ens bör tänka på att välja vista.

 

Det var först i SP2 som XP blev ok att använda. Antalet säkerhetshål innan dess var katastrofalt.

 

Det finns en gammal skröna som säger att Microsoft brukar lyckas först i tredje försöket och den är förvånadsvärt korrekt.

 

Hmmm, Vista ÄR säkrare än XP redan nu. Antalet exploits för XP är skyhögt över vad som finns för Vista. Att XP blev säkert först med SP2 är ju också en sanning med modifikation, om du jämför mot t.ex. Win2000 så fanns där betydligt fler säkerhetshål än i XP. När det gäller säkerhet så gäller dock som tidigare: bra och RÄTT konfigurerad brandvägg/router, aktuellt antivirus, personlig brandvägg aktiv och RÄTT konfigurerad, bra lösenord, ingen/begränsad exponering till internet och sen installerar man naturligtvis inte alla möjliga program. Säkerhet är tyvärr dels svårt att hantera för gemene man och dessutom frestas man att bortse ifrån alla säkerhetsfunktioner som man har för att istället få enkelhet in absurdum.

 

De problem som finns är ju kompatibilitet med äldre programvaror/utrustning. Jag misstänker att produkter som PokerTracker/PokerOffice kan ha kompatibilitetsproblem. Klienterna hos alla de stora nätverken bör dock vara uppgraderade vid detta laget.

 

Att Vista sen kräver mer systemresurser än XP är väl inte förvånande. "Alla" nya OS/applikationer kräver ju mer då de har ny funktionalitet. Man får räkna med att behöva mer minne i första hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört Vista ett tag nu och allt fungerar OK. En sak som är lite irriterande är att jag måste ange datorns administratörs-lösenord varje gång jag startar någon pokerklient. Jag har UAC påslaget och har angett att jag "Kör som administratör" för klient-programmen. Ändå får jag lösenordsfrågan varje gång. Finns det någon inställning att göra för att slippa detta? Dvs har jag en gång angett lösenordet (helt OK) så vill jag att Vista kommer ihåg detta.

 

Jag sitter vid en XP-dator just nu men det går att ställa ner "paranoid-graden" någonstans så att du bara bekräftar med ett godkänn när en applikation kräver tillgång till delar i Vista som en vanlig användare inte skall ändra.

Det är tyvärr så att pokerklienter fortfarande inte alltid kan köras som vanlig användare vilket säger mer om hur de är utvecklade än om Vista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört Vista ett tag nu och allt fungerar OK. En sak som är lite irriterande är att jag måste ange datorns administratörs-lösenord varje gång jag startar någon pokerklient.

Vilket är en av Vistas svaghet, varför ska alla små program kräva admin rättigheter? Ska du installera tetris, så ska de ha admin rättigheter, why?

Minsta okännda progg ska ha admin rättigheter. Varför ska detta lilla program helt plöttsligt ha såna rättigheter?

edit: Ska väl tillägga att när de börjar ploppa upp en massa rutor med frågor, hur många orkar läsa dom till slut? Man bara klickar vidare och ger rättigheter till slut, annars kan man ju inte testa de där finurliga progget man hittade nyss. Men att jag måste testa det med att ge det admin rättigheter övergår mitt förstånd, alternativt inte testa det alls.

Tycker det påminner väldigt mycket om ActiveX-kontrollerna lösningen, när dom ska installleras. *plopp* Vill du installera... Ja/Nej... hmmm

 

Hmmm, Vista ÄR säkrare än XP redan nu.

Hmmm, vad jag kan påminna mig om från både secunia och sitic funkar så gott alla rapporterade vulnerablities på både XP och Vista, Explorer 6 och 7.

Eventuellt menar du att gamla saker inte funkar(men dom funkar inte på en patchad, skyddad XP heller). Men alla nya saker som rapporteras funkar på båda operativ systemen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket är en av Vistas svaghet, varför ska alla små program kräva admin rättigheter? Ska du installera tetris, så ska de ha admin rättigheter, why?

Minsta okännda progg ska ha admin rättigheter. Varför ska detta lilla program helt plöttsligt ha såna rättigheter?

edit: Ska väl tillägga att när de börjar ploppa upp en massa rutor med frågor, hur många orkar läsa dom till slut? Man bara klickar vidare och ger rättigheter till slut, annars kan man ju inte testa de där finurliga progget man hittade nyss. Men att jag måste testa det med att ge det admin rättigheter övergår mitt förstånd, alternativt inte testa det alls.

Tycker det påminner väldigt mycket om ActiveX-kontrollerna lösningen, när dom ska installleras. *plopp* Vill du installera... Ja/Nej... hmmm

Detta är ju en av säkerhetsdetaljerna i Vista! Snarare är det så att programtillverkarna ännu inte lärt sig göra ordentliga program. Det är okey att man behöver utökade rättigheter för att installera men att det skall krävas administratörsrättigheter för att köra ett program är värdelöst av leverantörerna.

 

Stänger man av alla säkerhetsdelar, kör som administratör och tillåter all trafik så kan man pilla hur mycket man vill, men då får man f-n ta konsekvenserna av sin egen dumhet också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är helt obegripligt att någon överhuvudtaget kan tänka sig använda Vista. Eller, obegripligt är det kanske inte, men om man tar sig tid att sätta sig in i vad licensavtalet innebär så kan inte någon vettig människa längre vara beredd att klicka på 'accept'. I princip äger ju Microsoft datorn och har rätt att göra precis vad fan som helst utan att ens tala om det.

Jag måste säga att XP har fungerat väldigt bra och är den klart bästa versionen av Windows hittills, men någon Vista lär det aldrig bli för min del. Jag tror att MS slår undan benen för sig själv denna gången och att båda MacOS och Linux kommer att vinna mark, och då ser jag ingen som helst anledning att använda Vista.

Synd att det ännu inte är fler pokersidor som stödjer andra plattformar. Det är ju också en förståelig anledning till att många kan tänka sig acceptera vad som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synd att det ännu inte är fler pokersidor som stödjer andra plattformar. Det är ju också en förståelig anledning till att många kan tänka sig acceptera vad som helst.

 

Är det bara pokern det hänger på så kan man ju med fördel köra en Windows-emulator eller någon form av VM på sin Linux och där stoppa in pokerklienterna och t ex PT.

 

Man får väl se till att stänga ute Microsoft (och alla andra) från Vista med en extern brandvägg.

 

För övrigt håller jag med om att XP funkar bra. Har inte haft några som helst problem med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får väl se till att stänga ute Microsoft (och alla andra) från Vista med en extern brandvägg.

Har du bara port 80 öppet så är det öppet hus till dig, oavsett hur fin extern brandvägg du har. Vill du ha lite mer säkerhet måste du även ha en filtrering på applikationsnivå.

 

Vad gäller XP, Vista, Mac OS eller Linux så är ju valet fritt (inte gratis).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stänger man av alla säkerhetsdelar, kör som administratör och tillåter all trafik så kan man pilla hur mycket man vill, men då får man f-n ta konsekvenserna av sin egen dumhet också.

 

Ja, det är de som säkerheten bygger på i Vista: Microsoft frisäger sig från allt ansvar så fort du ska testa minsta lilla program(du har ju godkännt genom ett antal popup rutor). User accounts i Vista är i stort sätt det samma som finns i XP, Kör som... funktionen. Men i Vista kan du inte längre välja hur det ska köras, utan allt ska ha admin rättigheter. Varför ska tex Tetris ha admin privilegier, varför kan man inte köra det med user-rättigheter??? Ett av dom bästa säkerhets knepen är ju att aldrig köra/surfa som admin, men här tvingas man installera allt med admin rättigheter...och Vista varnar och frisäger sig från vad som kan hända.

 

Så visst, som nån sa: man är ägd av MS.

 

Läste nånstans också ett uttalande från MS: Man är säker så länge man använder MS egen mail klient. Tycker det säger mycket om Vistas filosofi: Om du vågar installera nåt annat på vårat operativ system, så är det inte vårat fel det går på tok.

 

Ska väl tilllägga: Det är inte säkerheten jag inte gillar, utan sättet dom löser det på.(Inte sagt att det är säkert ändå, som sagt, dom flesta sårbarheter som rapportaras till Secunia gäller även Vista.)

 

Sedan känns det mera som om Vista åtgärdat ett gammalt malware problem, hindra tex mottagna filer/email bilagor att köras av en dum användare. Men här hjälper ju sunt förnuft att inte ta emot o inte köra(det går att stänga av att ta emot bilagor/filer i IM-klienter och Epost klienter om man är osäker.)

 

Och hur många av dom som normalt tog emot filer från polare med WinXP kommer att svara nej när dom får samma fil i Vista? Skillnaden är ju nu bara att det bllir adminpriviliegier i Vista efter man klickat OK ett antal gånger.(Visst, dumt, men jag talar om normala användaren, dom kommer knappast att neka att ta emot/köra filen nu heller i Vista)

 

Problemet är bara att idag sprids det mesta genom att besöka websidor, inte genom att ta emot filer.

Miljontals sajter infekterar din pc

http://sakerhet.idg.se/2.1070/1.107742

Var tionde webbsajt smittar din dator

http://www.e24.se/dynamiskt/telefoninternet/did_15458906.asp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...