Gå till innehåll

Panikplugg till tenta


CarlLee

Recommended Posts

1. Dra ut nätverkskabeln/-kortet ur datorn (det viktigaste).

2. Varva starkt kaffe ur stor termos med Red Bull och koffeintabletter.

3. Koncentrera dig på gamla tentor.

 

Funkar inte att sitta hemma överhuvudtaget. Sitt i någon av skolans lässalar, tyst och absolut ingenting annat att göra än att plugga. I övrigt håller jag med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gamla tentor, powerking, gamla tentor.

 

säg att du har 3dagar på dig innan tenta och du har inte gått på en föreläsning och har ingen aning om vad det är du läser. kör då ungefär såhär:

 

dag 1: 1h skaffa literatur, 1h skaffa gamla tentor. 4h skumma igenom gamla tentor, 4h skumma igenom litteraturen.

dag 2. 16h läsa gamla tentor. börja anteckna lösningmetoder

dag 3. 10h lösa gamla tentor. handla powerking och lösgodis inför tentan. sova.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gamla tentor är ju ett vältjänt fenomen även för mig. Jag hade något mer avancerat hjälpmedel i åtanke. Det vill säga jag hoppades att någon visste något jag själv inte visste.

 

Jag tackar att ni tog er tid ändå :)

 

Använder själv ett prog som heter Mindjet mindmanager pro 6. Sjukt bra mindmapprogram med massa funktioner, perfekt när man pluggar vid datorn. Men det blir lätt att man sitter o skriver massa (o)nödiga inlägg på pokerforum istället :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idiotmetoden som dock förutsätter att du inte är helt lost när du börjar:

 

1. Skaffa gamla tentor med lösningar i någorlunda stort antal, i alla fall runt 10 st.

 

2. Nöt samma uppgifter om och om igen tills du kan dem mer eller mindre utantill. I början kan du tvingas acceptera mycket av det du i princip kommer att skriva av som ren och skär magi men det brukar faktiskt klarna efter ett tag. Jag brukade inte köra igenom varje tenta för sig utan istället hela tiden köra så liknande uppgifter som möjligt för att underlätta för nötningsprocessen.

 

3. Hoppas på att författaren till kommande tenta inte får för sig att vara alltför kreativ.

 

4. Spendera minst halva tentatiden med att räkna på sannolikheten att du lyckats ljuga ihop en trea.

 

5. Du har nu en ganska bra grund inför omtentan där du kör samma metod igen, fast det traumatiska minnet av förra gången du försökte lära dig allt på en helg gör att du börjar 1-1,5 dag tidigare. En given trea, nästan utan ansträngning!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gamla tentor är ju ett vältjänt fenomen även för mig. Jag hade något mer avancerat hjälpmedel i åtanke. Det vill säga jag hoppades att någon visste något jag själv inte visste.

 

Jag tackar att ni tog er tid ändå :)

 

Använder själv ett prog som heter Mindjet mindmanager pro 6. Sjukt bra mindmapprogram med massa funktioner, perfekt när man pluggar vid datorn. Men det blir lätt att man sitter o skriver massa (o)nödiga inlägg på pokerforum istället :)

 

Har du nån länk till det där programmet? Verkar bra...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur går ni tillväga då ni behöver ta in en stor mängd information på så kort och effektiv tid som möjligt?

 

Studyaids?

Kaffeöverdos?

etc..

 

Det första du kan börja med att göra är att sluta surfa runt på sådana här sidor och ägna din tid åt att trycka in information i skallen. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...