Gå till innehåll

Hur stor är den förväntade vinst?


unreal

Recommended Posts

  • Svars 52
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Lambys artikel är bra, läs den.

 

Själv tjänar jag drygt 2100 BB i timmen på 2/4 limit - hoppade in på ett bord i tron att det var ett nolimitbord, fick JJ, J på floppen och trevägscappat hela vägen. Sedan hoppade jag av.

 

Visst är jag duktig? Tror ni att det går att upprätthålla denna statistik? Skall jag bli proffs? :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, artikeln verkar bra i stort. Men här är en sak jag invänder emot:

Så nästa gång du summerar en spelkväll på Partypoker och du vunnit 17 dollar på 2,5 timmar spelandes 3 bord på 0,5/1$ nivån (eller 7 dollar om du spelar ett bord) så måste du inse att du spelat väldigt bra (eller haft väldig tur)! Lika bra som proffsen spelar på sin nivå.

Iofs ingen stor grej, men här är ju det den omtalade farbror varians som visar sitt fula tryne. Ett resultat på 17BB efter 450 händer (herr lamby räknade ju med 60/bordstimme) är väl helt enkelt inget särskilt ovanligt resultat, så att säga att man antingen haft en väldig tur eller spelat som ett proffs tycker jag helt enkelt är fel. Oavsett om man är vinnare eller förlorare så kommer man ju ha sådana här resultat lite då och då, och det är inte så mycket att höja på ögonbrynen åt.

 

Däremot så har han ju helt rätt i att man inte ska tro att det är ens förväntade resultat, vilket jag antar var huvudpoängen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

På 15-20 timmar har du spelat ungefär 1000 händer. Du behöver mycket större material för att kunna gissa hur mycket du tjänar i snitt, gärna 15000-20000 händer. Svårt att säga nu om farbror varians har hejat lite på dig eller om du bara är skicklig. Time will tell.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hänger inte riktigt med på detta med BB/timme.

Har alltid fått för mig att BB står för Big Blind, vilket alltså innebär att exempelvis 4 BB/timme på ett 1/2-bord innebär att man vunnit i snitt $8 per timme.

Men BB står alltså för Big Bet? inte Big Blind?

nån som vill förklara lite kort hur det fungerar?

 

Jag vill även kommentera samma avsnitt ur artikeln som Johan tog upp.

En förtjänst på $17 under 2,5 timmars spelande på tre bord, är det verkligen att anse som god förtjänst, skickligt spelande och enorm tur?

Jag är visserligen ny på pokerborden, men har iallafall skrapat ihop $75 på under 4 timmars spelande. Spelandet har skett på 0,5/1 Limit, eller 1/2 Limit.

 

Det känns ju lite tråkigt om man kan förvänta sig att förtjänsten kommer minska med tiden, när den snarare borde öka allt eftersom man får mer och mer erfarenhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hänger inte riktigt med på detta med BB/timme.

Har alltid fått för mig att BB står för Big Blind, vilket alltså innebär att exempelvis 4 BB/timme på ett 1/2-bord innebär att man vunnit i snitt $8 per timme.

Men BB står alltså för Big Bet? inte Big Blind?

nån som vill förklara lite kort hur det fungerar?

 

Pratar man om Limit så står BB i förväntad vinst-sammanhang för Big Bet.

Pratar man NL/PL, då Big Bets i princip inte existerar (p.g.a. att du kan välja själv vad du ska satsa) så står BB för big blinds.

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pratar man om Limit så står BB i förväntad vinst-sammanhang för Big Bet.

Pratar man NL/PL, då Big Bets i princip inte existerar (p.g.a. att du kan välja själv vad du ska satsa) så står BB för big blinds.

 

//Hickmott

 

 

Ok. Jag kanske är en smula trög, men är Big Bet detsamma som värdet på Big Blind?

Eller är det detsamma som värdet på exempelvis 2:an i ett 1/2 Limitspel?

 

Vänligen ha överseende ;->

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Jag kanske är en smula trög, men är Big Bet detsamma som värdet på Big Blind?

Eller är det detsamma som värdet på exempelvis 2:an i ett 1/2 Limitspel?

 

Vänligen ha överseende ;->

 

Inga problem. Men eftersom denna fråga varit uppe tidigare så hänvisar jag till FAQ-gruppen, mer exakt detta inlägg.

 

Enjoy!

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Stort tack gdaily, artikeln gav mig precis det svar jag ville ha!!!

 

Inte trodde jag att folk skulle missförstå min fråga om förväntad timpenning i PL/NL holdem så totalt!

En vinnande spelare tjänar cirka 1 BB/timma i FL holdem, baserat på en längre tidsperiod naturligtvis, och borde rimligtvis i PL/NL efter en längre tid ha en förväntad timpenning betydligt högre än -100 BB/timma!!!

Att även en vinnande spelare har förlustperioder har jag räknat ut för länge sedan!!!

Doyle Brunson var ju i sin bok Super System mycket stolt över sina 54 vinnande sessioner i rad! Efter dom sessionerna kanske han hade en förlustsession på 100 BB, vad vet jag... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Nu har jag ca 30,000 händer registrerade med ett snitt på 5.3 BB/H detta inkluderar en bad streak som jag haft i mer än en vecka. Hur pass mycket säger detta och hur stor är sannolikheten att mitt EV ligger däromkring? Vet ngn om en formel där man räkna ut sånt?

Är det no-limit eller fixlimit?

 

Vidare så måste du ange ditt BB/100 händer istället för att det ska bli vidare relevant. 5,3BB/h är ju inte orimligt om man spelar 4 fullbord på en gång och ens motståndare suger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det no-limit eller fixlimit?

 

Vidare så måste du ange ditt BB/100 händer istället för att det ska bli vidare relevant. 5,3BB/h är ju inte orimligt om man spelar 4 fullbord på en gång och ens motståndare suger.

 

Fixlimit mellan 2-4 och 30-60 men till mer än 70% nivåerna 5-10 och 10-20, nästan uteslutande shorthanded och ett bord åt gången. Mitt BB/100 var 4,8.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är ett rimligt värde för BB/100 om man uteslutande spelar FL 0.5/1 vid tiomannabord?

 

Vet inte, 2BB/100 kanske, fast jag tror inte att en nybörjare kan vänta sig det. 1,5 är nog rimligare för någon som ännu är rätt färsk men villig att anstränga sig. Är man duktig så bör det kunna bli högre, men då har man inte på 0,5-1 att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...