Gå till innehåll

Valutaspekulation


Recommended Posts

Jag har ingen aning om hemsidor eller något (och är för slö för att kolla upp länkar), men däremot: Om du är intresserad av valutaspekulation bör du antingen ha en klar bild av valutautvecklingen på lång sikt och handla med derivat, eller så bör du ha direktuppkoppling mot marknaden och bra koll på marknadsdjupet innan du ens tänker tanken. Det finns nämligen inga direkt "sanna" växelkurser (spot), utan affärerna görs upp mellan motparterna när intressena möts, och kursen bestäms därefter. Men har du en prognos på lång sikt och tror på dig själv (plus att du hittar kurser som motsäger din prognos, förstås): kör på. I vilket fall som helst: hur går det med såsen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, du kan väl kolla in http://www.forex24.se för lite basic info, om du googlar FX+trading får du upp hur mycket som helst. Finns gott om böcker att köpa också, kolla in amazon. Sen behöver du nånstans att trada, http://www.oanda.com skulle nog passa bra. Det finns ställen där man kan ha högre belåningsgrad, typ 100:1, men oandas 20:1 ska räcka mer än väl. De har ett trevligt forum också.

 

Märk väl att det inte finns en massa tomtar som ger bort pengar i "FX-gamet", det är inte som poker. Vill man få till en bra avkastning så måste man verkligen vara duktig, även om reklamen för böcker och tradingplattformar antyder annat. Finns dock en likhet med poker, det kan vara väldigt volatilt, så man kan komma långt med tur också. Men utnyttja Playmoneykontot, ett sånt måste man nog börja med, och dessutom "lira" på ett bra tag innan dom riktiga stålarna sätts på spel. gl.

 

EDIT: Såg inte att du länkat till betonmarkets. Är det finansiell spread betting du är ute efter, så är det förstås lite skillnad. Vet dock inte var det kan vara lämpligt med konto isf, tror dock att man fortfarande kommer undan skatt på det sättet. Förhoppningsvis har nån annan lite mer info om spread betting varianten. I brist på annat kanske http://www.spreadbetting.se och http://www.financial-spread-betting.com/Forex-trading-spread.html ge lite info, även om infon knappast är objektiv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen aning om hemsidor eller något (och är för slö för att kolla upp länkar), men däremot: Om du är intresserad av valutaspekulation bör du antingen ha en klar bild av valutautvecklingen på lång sikt och handla med derivat, eller så bör du ha direktuppkoppling mot marknaden och bra koll på marknadsdjupet innan du ens tänker tanken. Det finns nämligen inga direkt "sanna" växelkurser (spot), utan affärerna görs upp mellan motparterna när intressena möts, och kursen bestäms därefter. Men har du en prognos på lång sikt och tror på dig själv (plus att du hittar kurser som motsäger din prognos, förstås): kör på. I vilket fall som helst: hur går det med såsen?

 

Jag har nollkoll. Vill mest förstå hur marknaden fungerar så någon Soros är jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Håller med föregående talare. Du kommer få pisskurser mm

 

Vadå? Spreads på 2pip, på de vanligaste valutaparen, är väl ganska vanliga. Är väl en ganska låg "rake".

 

Det bästa tipset kan jag ge dig: Börja inte spekulera i valuta.

 

Du spelar inte på lika villkor mot de valutatraders som sitter på bankerna, som är de som konsekvent vinner på FX-marknaden.

 

Tja, tipset är förstås bra. Men är det inte så att FX-marknaden är en av de mera "rättvisa". Till exempel hög likviditet och inte samma problem med inside info. som tex aktiemarknaden. Men du kanske vet nåt som inte jag vet....

 

Albert: Jag skulle vilja se en ny dagbok: "Albert goes FX". Lär finnas nätmäklare som ger möjlighet till 400:1 belåning. go go go go. Du kommer att slå Mr.daffe i tävlingen: Vem har störst swings. ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att man som privatperson skulle ha +ev i valutaspekulation är givetvis rejält osannolikt. Vad som däremot skulle kunna vara intressant är att "kurssäkra" den svajiga dollarkursen när man som pokerspelare sitter alldeles för hårt viktad i usd. Detta borde väl gå att göra på de där valuta-bettingsidorna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

#8

Visst, ofta trendar valutor ganska fint och man kan gå in och ur positioner väldigt snabbt. Men, som privatperson, sitter du med slöa system, får reda på nyheter senare, har inte tillgång till alla analyser, marknadsbrev och annan info som laget av medarbetare på investmentbanker mm ger sina valutatraders.

 

De vinster som går att hitta på FX-marknaden finns oftast när centralbanker går in och tar positioner....men hur vet man när det sker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...