skalle88 Postad 18 April , 2007 Rapport Postad 18 April , 2007 Jag har hört att man kan spela tptk för en stack med 50BB. Finns det något generaliserande system för vilken hand du måste ha i förhållande till hur många BB i stacken innan du kan spela för stacken? Självklart olika beroende på Fi's osv osv osv. Men ändå. Citera
Gyre Postad 18 April , 2007 Rapport Postad 18 April , 2007 Nej, det finns det inte. Skulle det finnas är det helt värdelöst. Citera
Baloos Postad 18 April , 2007 Rapport Postad 18 April , 2007 Tycker ändå att det är ganska bra att resonera i dessa termer eftersom det sätter gränser för hur mycket man kan bli exploaterad. Som du säger, TPTK för 50, en småstack vill trycka in 40 mot ditt TPGK, ett set för 100-200 på floppen etc. Finns många situationer som man kan sortera in i facket "måste betala av oavsett" och förenkla för sig själv ganska mycket. Specielt då i situationer där du förlorar apmycket om han inte har vad han representerar men i längden förlorar väldigt lite på om han alltid har det. KK mot AA pre är väl det mest klassiska. Citera
Gyre Postad 18 April , 2007 Rapport Postad 18 April , 2007 Tycker ändå att det är ganska bra att resonera i dessa termer eftersom det sätter gränser för hur mycket man kan bli exploaterad. Som du säger, TPTK för 50, en småstack vill trycka in 40 mot ditt TPGK, ett set för 100-200 på floppen etc. Finns många situationer som man kan sortera in i facket "måste betala av oavsett" och förenkla för sig själv ganska mycket. Specielt då i situationer där du förlorar apmycket om han inte har vad han representerar men i längden förlorar väldigt lite på om han alltid har det. KK mot AA pre är väl det mest klassiska. Det är klart att det går att spåna i detta, det finns ju alltid en brytpunkt där ett spel går från vinnande till förlorande. Men att försöka lära sig spela efter att 50bb är ok för TPTK och 150 för set är bara galet, då det hela tiden beror så många olika faktorer. Citera
Ignatius Postad 18 April , 2007 Rapport Postad 18 April , 2007 Jag tror nog att många nybörjare skulle tjäna på att aldrig spela TPTK för mer än cirka 50BB. Tumregler är bra för den som (ännu) inte förstår så många detaljer. Ungefär som att alltid höja före floppen med AA och KK. Det ger inte maximal utdelning i alla situationer men ger i genomsnitt bra resultat. Citera
Gyre Postad 18 April , 2007 Rapport Postad 18 April , 2007 Jag tror nog att många nybörjare skulle tjäna på att aldrig spela TPTK för mer än cirka 50BB. Tumregler är bra för den som (ännu) inte förstår så många detaljer. Ungefär som att alltid höja före floppen med AA och KK. Det ger inte maximal utdelning i alla situationer men ger i genomsnitt bra resultat. Kanske funkar, men jag skulle tro att det är dåligt för utvecklingen. Citera
Nidson Postad 18 April , 2007 Rapport Postad 18 April , 2007 Man måste nog slänga in lite fler premisser. Limpad pot och floppen kommer 567 i samma färg - då är inte 55 så ståligt längre. Lägg till lite fler brasklappar, och till slut är tipsen inte så generella längre. Citera
Kollikock Postad 18 April , 2007 Rapport Postad 18 April , 2007 En gång hörde jag heltok mumla någonting i stil med att han gärna ställer pre med A5s om han har en stack på >850bb. Jag vet inte varför dock. Citera
brut Postad 18 April , 2007 Rapport Postad 18 April , 2007 Jag har hört att man kan spela tptk för en stack med 50BB. Beror på vad potten står på och på vilken gata det är när det ska till att spelas om stacken. Inte ska man i en lipad pott med en läskig bräda på river medverka i att potten går från 2BB till 100BB. I en höjd pott så är det ju ofta rätt att stacka av på floppen men behöver inte vara ex om du har A7 och träffar på 567 floppen. Citera
Gyre Postad 18 April , 2007 Rapport Postad 18 April , 2007 En gång hörde jag heltok mumla någonting i stil med att han gärna ställer pre med A5s om han har en stack på >850bb. Jag vet inte varför dock. Grym fold-equity. Ofta bara AA som synar, nötspel. Citera
Baloos Postad 18 April , 2007 Rapport Postad 18 April , 2007 Det är klart att det går att spåna i detta, det finns ju alltid en brytpunkt där ett spel går från vinnande till förlorande. Men att försöka lära sig spela efter att 50bb är ok för TPTK och 150 för set är bara galet, då det hela tiden beror så många olika faktorer. Det är väldigt breda regler som det efterfrågas om i topic. Dock kan man se när man är rejält ute och svajar och det ger övning att tänka i dessa banor, jämför handstyrka kontra HD, det är samma typ av jämviktstänkande, bara att metodiken är skarpare och mer almängiltigt i det senare tänket. Du får riktlinjer på lägen där det är ok att syna/vika. Ett annat sätt att se på saken är att du tydliggör straffet för att ha fel kontra vinsten i att ha rätt. Om vi snackar folda set för 100bb i höjd HU pott på floppen, så blir det ganska tydligt att du har ett enormt straff på att att vika felaktigt men ett ganska snällt straff på att aldrig någonsin vika. Citera
Recommended Posts