Gå till innehåll

Deklaration (hur, var?)


Notells

Recommended Posts

Hej,

 

Hur ska man deklarera för sina pokervinster? Jag spelar endast skattefritt, men när jag för över summor till mitt bankkonto noteras ju detta.

 

Så för att inte åka på någon form av restskatt eller annan skatt måste man väl deklarera var pengarna kommer ifrån?

 

Hur gör man det? Om det endast görs i deklarationen, vilka fält fyller man i och vad skriver man? "Inkomst genom poker inom EU/EES."?

 

Mvh,

Notells

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Banken meddelar endast skatteverket om transaktioner från utlandet överstiger 150K SEK. Detta för att få en ungefärlig koll på hur mycket pengar som flyttas in och ut från landet. Men eftersom du skriver att du spelar inom EU så skall du ju inte betala någon skatt på det och bör ju således heller inte behöva deklarera det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många som undrar över detta, speciellt om man kommer nolltaxera som jag kommer göra nästa år men ändå fått in stora summor på sitt bankkonto.

 

Alla säger "skattefria sidor behöver du ej ta upp i deklarationen punkt slut"

 

Men det är egentligen inte det som är det stora problemet utan det är sköntaxeringen som kan komma år efter vad jag förstått om du har stora tillgångar men ingen inkomst. Frågan är ju då (eftersom bevisbördan ligger på en själv och inte skatteverket) hur man ska bevisa detta. Räcker det med en skärmdump som säger insatt xxx$ utaget xxxxx$ eller vill dom ha mer?

 

Tror dock aldrig vi kommer få veta detta innan nån av oss som nollar råkar ut för en granskning. Håller tummarna för att bödeln inte tar mej som första försökskanin..:shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Banken meddelar endast skatteverket om transaktioner från utlandet överstiger 150K SEK. Detta för att få en ungefärlig koll på hur mycket pengar som flyttas in och ut från landet. Men eftersom du skriver att du spelar inom EU så skall du ju inte betala någon skatt på det och bör ju således heller inte behöva deklarera det.

 

 

Så Skatteverket fattar själva att pengarna kommer från pokerspel inom EU/EES utan att jag skriver det nånstans? Det är detta jag undrar över! För gör dem inte det skattas väl överskottet automatiskt? (Hur kan de veta att pengarna inte kommer från exempelvis inkomst av tjänst från utlandet som jag försökt få skattefritt?)

 

Och om det är så att Skatteverket fattar att pengarna kommer från pokerspel inom EU/EES, då skulle man ju inte riskera sköntaxering eftersom de själva har den kollen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man vunnit pengarna på skattefria webbplatser så gör man följande:

 

Ingenting.

 

Skulle skattemyndiogheten skicka förfrågningar om att ni fått pengar utan att skattat för dem så är det bara och skicka ett snällt brev där ni bara säger att ni vunnit pengarna på EU-pokersiter och att såvitt du förstått så skall de pengarna skattas i det EU-land där du vann pengarna och är därmed skattefria i Sverige och skall inte deklareras.

 

Kräver de bevis på detta så är det bara och skicka med skrämdumpar över transaktionerna från dessa EU-siter.

 

Det finns inga som helst skäl att anta att om ovanstående råd följs att ni på något sätt råkar illa ut.

 

PS Om det är så att pengarna vunnits på andra siter än EU-siter och skattemyndigheten kommer på er så blir det vanligtvis 40% i extraskatt på pengarna - detta förutom de 30% i skatt som då måste betalas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

PS Om det är så att pengarna vunnits på andra siter än EU-siter och skattemyndigheten kommer på er så blir det vanligtvis 40% i extraskatt på pengarna - detta förutom de 30% i skatt som då måste betalas.

 

Så på 100k kr blir det 30 000 + 40 000 som de ska ha, om de upptäcker en fifflare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...