Gå till innehåll

Pokerforum.nu - En infekterad prestigekoloni?


Recommended Posts

Mina damer och herrar!!

 

Personligen skriver jag inte överdrivet mycket i detta forum, dock så läser jag desto mer, och har gjort så de senaste 2 åren.

 

Mer ofta än sällan flyger det yxor i luften och det kritiseras i en grad som knappast är konstruktiv. Direkta personangrepp, total svärta utan pardon mot spelare som många gånger inte spelat ens hälften så länge som många här och som egentligen bara vill ha vägledning.

 

Misstolka mig inte, jag är av en argumenterande natur och sänker mer än gärna ett dåligt argument på ett kanske aggresivt sätt om beläggen finns.

Tycker också på något sätt det är roligt att läsa dessa flamewars, även om forumstandarden kanske sänks av detta.

 

Men vad beror det på?

 

Har du vunnit 1000$ på 2 veckor, så är du definitivt i samma liga som Forrest, Antonius och resterande toppspelare och har också självförtroende och attityd därefter. Vilken i sin tur tillåter dig till att kasta skit på precis vem som helst.

 

Och det är väl direkt sorligt att se en stor delen av trådarna som startas inleda med en ursäkt om man spelar dåligt med risk för att bli hånad och demolerad ett par inlägg senare.

 

Har knappast sett denna attityd på många forum i övrigt, och det är nog ärligt talat både på gott och ont... Men är det för att det är just poker det handlar om som gör detta forum så exceptionellt dömande, aggresivt och underhållande??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1000$ FTW!!!! ... nä förlåt... :oops:

 

Skrev tidigare lite om detta och min poäng var väl att forumstandarden förmodligen blir högre om illa underbygda åsikter snarast blir hårt åtgångna och postaren inte postar mer.

Skräpinlägg av noobs är ju inte direkt en bristvara som det är idag och de hade ju inte direkt varit färre om nu alla hade kramat om deras idioti istället för att öppet förakta den.

 

Samtidigt kan man ju känna viss sympati för tex DrRoland mfl som blir köttade gång efter annan...

 

Ta Prosharks som exempel. Där tillåts noobsen härja fritt... ingen vidare kvalitet i trådarna där direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kommenterat detta i många trådar, främst i "nybörjarfrågor gruppen". Väldigt många inleder trådar med "jag är en fisk" "ja spelar dåligt" "ja är nybörjare" å liknande bara för att slippa de kommentarerna (som de oftast ändå får).

 

Visst lite argumentation mellan medlemmar är ju en kul krydda, men de blir alldeles för mycke personangrepp, folk som analyserar en hand fel, ja ni som läser och skriver här ofta vet ju va som händer, man blir totalt överkörd!

 

-detta vet ja givetvis av egen erfarenhet då ja många gånger (främst i sng forumet) skrivit handanalyser som blivit mindre bra, men man får ju inget "tänk så här istället" som skulle göra väldigt bra. Nej nej de enda man får höra e ju att man inte kan nått å borde satsa på att bli boule-pro istället :P

 

givetvis är inte klimatet alltid så här hårt, men de händer ju ofta. Nu har ja dessutom spelat och studerat sng-spel ett tag, så mina kommentarer e oftast inte lika fiskiga som förr =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte varit på det här forumet så länge, men jag kan ju inte annat än att hålla med er om att det droppas fler "du är ju dum i huvet som spelar så" kommentarer än konstruktiva åsiker, vilket egentligen innebär att man skulle kunna plocka bort handanalysendelen ur forumet helt.. Har heller aldrig sett trådar som har startats endast för personangrepps skull.. Borde det egentligen inte vara instaban eller liknande på sådant?

 

Men, jag tror att det är lite så här i varje forum, det finns alltid spelare som har tjänat mycket på poker och som är ödmjuka och ger bra, konstruktiva åsiker till folk och faktiskt tar i åtanke vad nybörjarna tycker och tänker. Sen finns den andra typen som tycker att de är kungar av forumet och att deras åsiker alltid är rätt (vilket de iofs ofta även är), men med tanke på att det egentligen aldrig finns något rätt och fel i poker så är deras inlägg helt onödiga. Oftast kommer det även fram att de här spelarna inte alls spelar på de nivåer de försöker ge sken av :roll:

 

Vet inte hur man ska kunna fixa det dock förutom att försöka vara lite mer ödmjuk, även till noobs.. Annars är det ett riktigt schysst forum och kommer nog förhoppningsvis även vara det i framtiden :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många tror också att man ska hålla på att dalta med en bara för att man är nybörjare.

 

Varför ska de som kan egentligen lära ut? De förlorar ju både tid och kanske en snabbare framtida konkurrent ..

 

Försöker man lära varandra som är på samma nivå så är det en annan sak.

 

Men visst personangrepp ska inte förekomma men förekommer. Vissa bannas, vissa bannas inte. Vi (eller iaf jag) har olika toleransnivå mot olika medlemmar, beroende på div. relationer som har byggts på under ens tid på forumet samt vad personen ifråga har för kompetens etc. som gör han/hon viktigt för forumets kompetensnivå att inte falla pladask.

 

Mvh, KF!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ont om vänner, undertryckta individer "IRL", fysikskt avvikande från gällande skönhetsideal, socialt handikappade och/eller andra tillkortakommanden tror jag är vanliga orsaker. De som stämmer in i dom efterföljande hyllningskörerna är det förmodligen ännu mer synd om. Som tröst kan man ju alltid försvara en "dum" fråga med att de som ger ett drygt men korrekt svar i själva verket är otroligt mycket mer korkade genom att lära ut dessa kunskaper endast mot en egoistiskt "nu-känner-jag-mig-duktig"-känsla. Kontraproduktivt så det gäller.

 

Hursomhelst så tycker jag inte att detta är ett unikt fenomen för detta forum. Har själv sökt svar på frågor från fiske till datagrejer och gemensamt är att väldigt många die-hard nörds tar sig själv på för stort allvar och ser ner på alla som inte har 1337 scratch-on-tatuerat på axeln.

 

Tillägg:

Om det gäller en tillrättavisning av ett dåligt råd så tjänar man sällan på att gå på aggressivt då mottagaren som regel går in i försvarställning, ur vilket något positivt aldrig kommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte varit på det här forumet så länge, men jag kan ju inte annat än att hålla med er om att det droppas fler "du är ju dum i huvet som spelar så" kommentarer än konstruktiva åsiker,
Det är en konstruktiv åsikt att säga att någon spelar som en exproffsboxare med skottskador i frontloben.

 

Det viktigaste man kan lära sig är hitta ställen där man tydligt gör fel. "Du är dum i huvudet" hjälper visserligen inte särskilt mycket med det, men det är betydligt bättre än inget alls och mycket bättre än felaktigt medhåll. Kommer det från någon vars kunskap man är väldigt säker på så är det dessutom väldigt mycket bättre än ett invecklat resonemang från någon som bara spånar lite utan att riktigt veta vad han gör.

 

Det är också rätt retard att tro att angrepp på någons spel är personangrepp. Det är kritik mot ditt spel du bör leta efter, och gör du inte det så förtjänar du att förlora.

 

Nu skulle jag gärna se en analys till varför folk inte bara väntar sig att få rätt mycket arbete utfört inte bara gratis utan även på ett sockersött sätt.

 

Betalar man för det, eller diskuterar någorlunda på samma nivå, så kan jag förstå att man har lite artighetskrav då det är ett givande och ett tagande. Men en typisk spelare bör vara tacksam för en förolämpning gällande hans spel från en bättre spelare. Det ger nämligen en stark indikation på att han måste jobba på en bit av sitt spel som han inte visste om att han behövde jobba med. Få saker är mer värdefulla än så, eftersom felaktig kunskap man är säker på är rätt är mer skadligt än något annat vad gäller väntvärde.

 

Och angående förolämpningar från sämre spelare så är det rätt lätt att strunta i. Vilket man iofs inte behöver vara tacksam för eftersom det inte ger något vettigt informationsmässigt. Men det är fullt möjligt att se till att man inte kan se en användare, så har man problem med enskilda postare är det bara att välja bort dem så ser man aldrig dem igen.

 

Men dagen folk börjar agera rationellt är väl ungefär samma dag som jag gular på poker. Så får väl vara glad att folk är som de är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

Med gällande forumpolicy finns det ju uppenbara problem med uttryck som "Du är dum i huvudet", även om så uttryckt i all välmening, eftersom det mänskliga egot ofta skapar en agressiv motreaktion som då innebär att Angripare 1 går friad och Angripare 2 blir bannad. Man kan ju då tycka att Angripare 2 gått i en fälla. Men ett större problem är att debattnivån sprider sig och det mer eller mindre blir ett defaultklimat*; hangarounds använder samma pedagogik ("Du är dum i huvudet"-i-all-välmening, men misstolkad till "Du är dum i huvudet"-jag-är-mer-inne-än-du). Och var det en som trodde han/hon var en hangaround men inte var det, så blir även denne bannad och då kan man ju anse att han/hon blev lite trappad också.

 

Personligen läser jag mer analyser än jag skriver (därför att jag är dum i huvudet) och tycker generellt att analysnivån gått upp ett par snäpp senaste året medan trevnadsnivån gått ner flera snäpp. Och prioriteringen dem emellan är ju ganska given. Men visst vore det positivt om "Du är dum i huvudet" ersattes med "Du är ute och cyklar, därför att..." eller mer kortfattat "Du har fel, jag har rätt. Fundera igen.". Tycker att inte minst du Hjort har blivit oerhört mycket bättre på det senaste tiden (men jag missar väl säkert 90% av dina inlägg, så jag ber om ursäkt ifall jag har fel).

 

Det enda jag egentligen vill säga är: det finns alltid bättre alternativ till "Du är dum i huvudet", sett ur alla perspektiv.

 

 

* Inte minst i OT-forumet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många tror också att man ska hålla på att dalta med en bara för att man är nybörjare.

 

Varför ska de som kan egentligen lära ut? De förlorar ju både tid och kanske en snabbare framtida konkurrent ..

 

Förstår vad du menar, och jag håller med till en viss del. Det skadar ju en själv på så vis att de sämre spelarna blir bättre om man ger dem råd. Men samtidigt, hur kul är det för en nybörjare att komma in på en pokersajt, sätta in 500 spänn, torska dem på en tveksam hand, posta den här och få svaret "låålll.... så där kan du ju inte spela. du är ett kötthuvud, spela aldrig mer poker" Kommer den personen att lira igen? Troligtvis inte. Till skillnad från om man hade gett han lite vettig kritik, då hade han troligtvis fortsatt att lira..

 

Sen har bättre spelare absolut inget ansvar att lära ut. Men då kan de lika gärna strunta i att skriva i de trådarna, bespara andra dryga kommentarer, och låta dem som är "medelmåttiga" spelare och fortfarande har ork att göra analyser av nybörjarhänder göra det.

 

Hjort: Det jag syftade på var verkligen personangrepp, och inte angrepp på personers spel. Vissa personer blir alltid överkörda, eftersom de av några uppfattas som idioter, av olika anledningar. Detta leder till att deras åsikter ignoreras, och att de får kritik för sitt spel, i många fall där de faktiskt har vettiga åsikter och en bra, ny syn på spelet. Är inte det personangrepp så säg..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men samtidigt, hur kul är det för en nybörjare att komma in på en pokersajt, sätta in 500 spänn, torska dem på en tveksam hand, posta den här och få svaret "låålll.... så där kan du ju inte spela. du är ett kötthuvud, spela aldrig mer poker"

 

Jag kanske inte läser tillräckligt frekvent, men hur vanligt ÄR egentligen det där? Är det inte lite överdrivet? Jag tycker mig inte ha sett överdrivet många poster av den karaktären.

 

Sen har bättre spelare absolut inget ansvar att lära ut. Men då kan de lika gärna strunta i att skriva i de trådarna, bespara andra dryga kommentarer, och låta dem som är "medelmåttiga" spelare och fortfarande har ork att göra analyser av nybörjarhänder göra det.

 

Samma sak här - det är väl ungefär så det funkar, är det inte? Nu kan vi ju inte dela upp PF i "bra" och "medelmåttiga" spelare, eftersom alla på PF är exakt lika bra (även om de inte själva vet om det), men om man istället tar "långtida" kontra "mer färska" postare, så tycker jag det finns ett bra utbud av de senare som postar bra svar och tänkvärda svar i rätt många trådar, där den förra gruppen mer eller mindre inte skriver alls.

 

Annars är jag inne på samma spår som Hjort där faktiskt; om nån som är mycket bättre än mig (typ Nebbis, Hazeel, etc etc) skulle skriva "det där var riktigt jävla kallt" på en hand/ett resonemang jag postat, skulle jag tycka det var mycket bättre än att de inte skrev alls. Sen att jag skulle FÖREDRA att de skrev ett långt resonemang till kommentaren är väl rätt naturligt, men det kan man ju inte alltid kräva av folk, och att de öht skrev nåt skulle jag som sagt värdesätta mer än tystnad.

 

Vissa personer blir alltid överkörda, eftersom de av några uppfattas som idioter, av olika anledningar. Detta leder till att deras åsikter ignoreras, och att de får kritik för sitt spel, i många fall där de faktiskt har vettiga åsikter och en bra, ny syn på spelet.

 

Jag förstår vad du menar, men jag kan inte säga att jag håller med dig här heller. Jag tycker att de postare du beskriver faktiskt ofta har fått mer "dalt" historiskt än vad de kan förväntas få, och nånstans finns förstås en gräns för vad folk orkar med att förklara (läs: upprepa gång på gång).

 

Jämför med nån annanstans i samhället - om du hade turen att hitta en erkänt, riktigt vass mentor som tog sig an dig i valfritt område, då kan man ju förvänta sig att han nånstans kommer att ge upp om du aldrig utvecklas.

 

Ta en bra fotbollstränare t.ex, som du får chansen att träna för. Han kommer inte låta dig spela i laget tills du är 80 direkt, om du aldrig lär dig innebörden av offside-regeln och står upp i motståndarnas straffområde och skriker "Passa!" i 90 minuter. Skillnaden är väl att han kommer säga tack och adjö efter ett tag, och du har då inte valet att springa in på plan och ställa dig match efter match vid måtståndarmålet i fortsättningen också, medans det är precis vad som ibland verkar hända här.

 

Och här har "tränaren" inte ens betalt in the first place.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men en typisk spelare bör vara tacksam för en förolämpning gällande hans spel från en bättre spelare. Det ger nämligen en stark indikation på att han måste jobba på en bit av sitt spel som han inte visste om att han behövde jobba med. Få saker är mer värdefulla än så, eftersom felaktig kunskap man är säker på är rätt är mer skadligt än något annat vad gäller väntvärde.

 

Att skriva "du är dum i huvudet" är ju en personlig förolämpning, snarare än en förolämpning mot mitt spel. Det är en viktig skillnad. Nu hör iofs jag inte till den känsliga delen av befolkningen, och mig kan ni förolämpa så mycket ni vill så länge ni hjälper mitt spel framåt.

 

Men det kan ju vara värt att tänka på att en del människor faktiskt är lite känsligare. Och ingen är väl betjänt av att skrämma bort folk från PF?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att skriva "du är dum i huvudet" är ju en personlig förolämpning, snarare än en förolämpning mot mitt spel. Det är en viktig skillnad. Nu hör iofs jag inte till den känsliga delen av befolkningen, och mig kan ni förolämpa så mycket ni vill så länge ni hjälper mitt spel framåt.

 

Men det kan ju vara värt att tänka på att en del människor faktiskt är lite känsligare. Och ingen är väl betjänt av att skrämma bort folk från PF?

 

inlärningsmässigt kan en shock vara rätt bra verktyg

 

tror många framförallt low-mid-stakesgrinders kan må bra av att bli rejält sågade så de bryter sitt irrationella försvarande av sin egna spelstil.

 

 

slänger in lite allmänt om forumpostande.

 

The desire to rant, whine, or appeal for sympathy is a major factor sometimes the only factor causing many comments we see on

our forums and hear in card rooms. Far too many people claim to want to

improve their game or to learn something else, but really just want to

express their frustrations and preserve their delusions.

 

Look Critically At Your Own Actions And Motives.

 

Constantly ask yourself, Why did I say or do that? You will

often realize that you are trying to defend your ego, not learn. Whenever

you realize that youre being defensive, STOP doing it.

 

Dont Explain Or Defend Your Position.

 

Do not say why you acted in a certain way. Never say, "Yes, but..." First,

it will close your mind and prevent you from hearing what people are

saying. Second, it will reduce the flow of information. People may feel

that you are defensive and stop commenting or start arguing with you. You

will learn much more if you just listen.

 

After reading a draft of this article, a friend said, Im not

sure I agree Isnt the whole point of a discussion to have a

back-and-forth interchange? Otherwise, the conversation is completely

one-sided. I think it is OK to defend or explain your position as long as

you listen openly to the responses.

 

He has a good point, but I have serious doubts about defending your

position. I think you will learn more by just listening because

defensiveness is so common and destructive. However, if you can have an

open-minded interchange, you may learn even more. So Ill have to

fall back on that old rule, It depends. If, but only if, you

can keep your mind open while explaining your position, its OK to

do it. If youre not sure you can do both, just shut up and listen.

 

Dont Search for Confirming Opinions.

 

Because people have different opinions, you may be tempted to go

shopping for confirmation. Lets say I ask Mason and

David about a hand, and they say, Al, you misplayed it.

Their opinions should be enough to convince me. Unfortunately, if

Im defensive, I might ask for some more opinions, and I might look

for people who I expect to agree with me. If I ask enough people, I can

probably find someone perhaps a weak player -- who tells me

exactly what I want to hear: Alan, thats just the way I

would have played it.

 

Aha! Ive gotten the confirmation I need to protect my ego, but I

have also reinforced my own denial. Even if five experts say Im

wrong, and only one weak player supports me, I have support for my denial.

I wish I never went confirmation shopping, but I have done it

occasionally. You have probably done it too. If the first one or two

people you consult say youre wrong, stop shopping, accept reality,

and learn from your mistake.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Många tror också att man ska hålla på att dalta med en bara för att man är nybörjare.

 

Varför ska de som kan egentligen lära ut? De förlorar ju både tid och kanske en snabbare framtida konkurrent ..

 

Försöker man lära varandra som är på samma nivå så är det en annan sak.

 

Men visst personangrepp ska inte förekomma men förekommer. Vissa bannas, vissa bannas inte. Vi (eller iaf jag) har olika toleransnivå mot olika medlemmar, beroende på div. relationer som har byggts på under ens tid på forumet samt vad personen ifråga har för kompetens etc. som gör han/hon viktigt för forumets kompetensnivå att inte falla pladask.

 

Mvh, KF!

 

Det skulle vara intressant att veta vilka medlemmar som särbehandlas. Ett problem med detta forum är faktiskt moderatorernas flathet. Jag begär verkligen inte att det ska "daltas", eller att moderatorerna ska var någon slags poliskonstaplar, som bannar folk för minsta struntsak. Men jag har läst trådar, där folk sagt saker som "du borde ha en smäll på käften" - och ingen moderatorreaktion alls. En del postar rena sabotageinlägg i dagböcker, typ "lägg av med din poker nu!", kan ju hända att de blivit bannade senare, det har jag inte någon vetskap om.

 

Låter man det bli alltför högt i tak vad gäller personliga påhopp och spydigheter, kan forumet till slut bli rena aphuset, där det utnyttjas som en avstjälpningsplats för bad-beatsfrustrationer, som man vräker över andra forumdeltagare. Tycker själv att nivån sjunkit markant bara den senaste månaden.

Som helhet har det dock varit givande, men moderatorerna har ett ansvar för forumets utveckling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle vara intressant att veta vilka medlemmar som särbehandlas. Ett problem med detta forum är faktiskt moderatorernas flathet. Jag begär verkligen inte att det ska "daltas", eller att moderatorerna ska var någon slags poliskonstaplar, som bannar folk för minsta struntsak. Men jag har läst trådar, där folk sagt saker som "du borde ha en smäll på käften" - och ingen moderatorreaktion alls. En del postar rena sabotageinlägg i dagböcker, typ "lägg av med din poker nu!", kan ju hända att de blivit bannade senare, det har jag inte någon vetskap om.

 

Låter man det bli alltför högt i tak vad gäller personliga påhopp och spydigheter, kan forumet till slut bli rena aphuset, där det utnyttjas som en avstjälpningsplats för bad-beatsfrustrationer, som man vräker över andra forumdeltagare. Tycker själv att nivån sjunkit markant bara den senaste månaden.

Som helhet har det dock varit givande, men moderatorerna har ett ansvar för forumets utveckling.

 

Som det fungerar nu så ger vi varningar som inte syns för vanliga användare och skriver ett pm till personen men vi tar oftast inte bort inläggen. Så ofta kan det nog vara så att personen fått en tillsägelse. Vi kan inte läsa allt på forumet så använd gärna rapportera inlägg-knappen när ni ser något som ni tycker går över gränsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som det fungerar nu så ger vi varningar som inte syns för vanliga användare och skriver ett pm till personen men vi tar oftast inte bort inläggen. Så ofta kan det nog vara så att personen fått en tillsägelse. Vi kan inte läsa allt på forumet så använd gärna rapportera inlägg-knappen när ni ser något som ni tycker går över gränsen.

 

Var finns "rapportera inlägg" -knappen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...