Gå till innehåll

hyra ut pokerbord till spel


pozz2

Recommended Posts

Har ett internet cafe som jag har satt in ett pokerbord i,man kan låna detta för en mindre summa. Om dom som spelar gör det om pengar kan jag då bli åtalad för detta?

 

Det beror bland annat på om det är ett slutet sällskap eller inte samt hur stora insatserna är ("äventyrligt" eller inte), om det är cash game eller freezout. Utifrån det du säger är det svårt att ge ett klart svar, men visst finns det en risk att du drar på dig polisens uppmärksamhet och att de kollar upp om det kan finnas misstanke om brott mot dobbleribestämmelsen i brottsbalken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men jag arrangerar inget spel utan de gör dom som spelar själva.

 

Den som tillåter pokerspel om pengar i lokaler dit allmänheten har tillträde kan dömas till straffansvar:

 

"14 § Anordnar någon olovligen för allmänheten spel eller liknande verksamhet, vars utgång helt eller till väsentlig del beror på slumpen, och framstår verksamheten med hänsyn till sin art, insatsernas ekonomiska värde och övriga omständigheter som äventyrlig eller ägnad att tillföra anordnaren en betydande ekonomisk vinning, dömes för dobbleri till böter eller fängelse i högst två år. Detsamma gäller den som tillåter en sådan verksamhet i en lägenhet eller ett annat utrymme som han upplåtit åt allmänheten. Lag (1986:1007).

 

(Brottsbalken 16 kap)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...