Gå till innehåll

NLT200 - jobbigt stegdrag, FE med push?


Recommended Posts

Ska du argumentera för höjning pre så är det enda du kan snacka om att motståndarna är tjockdåliga*, QJ har inget med saken att göra.

 

* Hur du nu vet det efter att ha spelat kring 0 händer med dem.

 

Med anytwo Från BB mot openlimp från knappen mot random FI på 1/2 som är allt vi vet om motståndarna efter 0 händer så börjar jag alltid med att tro att dom är dåliga. Så jag tror man får en fold tillräckligt mycket oftare än man får en syn för att det ska vara rätt att höja. Dock är det kanske i denna situation inte första handen vid bordet.

 

Men ja det enda jag kan snacka om är dom är tjockdåliga i så fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ett klockrent beslut att pusha.

 

Din argumentation är ju rätt.... *konstpaus*.... för högre midstakes och uppåt... att lägga ned tid och kraft på att i någon högre grad balansera sitt spel på 1-2 är helt meningslöst och definitivt -EV. Ska man göra det är det för att förbereda sitt spel för högre stakes och inget annat. Spelarbasen är grymt bred och lirarna ofrånkomligen inte särskilt kompetenta.

 

Och varför skulle det vara onödigt att diskutera FE? En okänd Fi på 1-2$ dunkar in typ 40% av sin stack, mot oss som agerat starkt... vi har att göra med en kille med fullt inköp som inte förefaller tiltad... tror vi mycket sällan har att göra med någon typ av steg-kombo, väldigt sällan en ren bluff men väldigt, väldigt ofta en made hand som kommer syna oss.

 

Som så ofta väljer folk att helt bortse från vilka stakes det är som spelas... semibluffar/bluffar av den här typen är mycket, mycket ovanliga på low stakes... är spelaren inte tiltad eller en unik aggro-spelare så har ju Fi här 19/20 en made hand som han kommer syna med, svårare än så är det inte...

 

Och nej Hjort... du kommer inte ha någon större glädje av att ha visat upp din Q-J vid en show down... lol... så jävla dum i huvudet.

 

Det är ett variansspel. Skulle själv ha pushat för att det är kul att gambla men det finns inget klockrent spel i det här läget. Fold eller Push... är väl mest en smaksak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I punkrock_kid-världen där ingen bluffar, de flesta borstar tänderna och alla gör sina läxor ja.

Vad fan yrar du om? Har du öht spelat 1/2 på väldigt lång tid och vet hur spelet är? Förmodligen inte och jag kan lova dig att han kommer ha en stark hand som kommer att syna väldigt, väldigt ofta. Jag fick reda på idag att du inte gillar min dagbok och det är upp till dig men du kan väl lika gärna skriva det direkt i min dagbok istället för att sitta och skriva dina bottenlistor i någon mirC-kanal?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad fan yrar du om? Har du öht spelat 1/2 på väldigt lång tid och vet hur spelet är? Förmodligen inte och jag kan lova dig att han kommer ha en stark hand som kommer att syna väldigt, väldigt ofta. Jag fick reda på idag att du inte gillar min dagbok och det är upp till dig men du kan väl lika gärna skriva det direkt i min dagbok istället för att sitta och skriva dina bottenlistor i någon mirC-kanal?

Vad jag vet så har ingen sagt att denna hand utspelade sig på Prima-nätverket. Har man hyffsat slaskig image så får man väldigt ofta mothugg på såna här floppar av rags. Jag vet inte vart du har lirat NL200 men i regel är det en sjukt aggro nivå... Givetvis möter du som är så vek inte mothugg här ofta men du kan fan inte säga att han har en hand som T9/22 som sämst. Det verkar vara du som har dålig erfarenhet av NL200-liret.

 

Förstår inte heller varför DU förespråkar fold här, det är ju battle of the blinds! =D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad fan yrar du om? Har du öht spelat 1/2 på väldigt lång tid och vet hur spelet är? Förmodligen inte och jag kan lova dig att han kommer ha en stark hand som kommer att syna väldigt, väldigt ofta. Jag fick reda på idag att du inte gillar min dagbok och det är upp till dig men du kan väl lika gärna skriva det direkt i min dagbok istället för att sitta och skriva dina bottenlistor i någon mirC-kanal?

Jo, jag har fått min beskärda del av NL50-NL200 då jag livecoachat en av mina kamrater en hel del nyligen som spelar på just de nivåerna. Att snäva in hdn till 22 är absurt imo, då det kan vara allt från "inforaise" med mittpar till ren bluff eller stål. Han behöver inte lägga så väldigt många gånger för att en push ska bli +EV och utan en stark read så skulle jag se allt annat än push som dassigt spel.

 

Vad gäller din db så kom den på tal då en snubbe där yttrade frasen: "punkrock_kid är möjligtvis den sämste som skriver dagbok?". Det är lite omständigt att svara honom in din db. Men visst, vill du ha det i din dagbok så klistra in detta då:

 

"Jag, Staahla, varken följer eller gillar punkrock_kids dagbok."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur menar du då att inte handstyrkan spelar in?
Jag menar att vissa händer är så starka att de ska höjas mot alla motståndare. Då är handstyrkan det primära argumentet. Vad gäller QJ så är handstyrkan sådan att den ska höjas mot en ganska liten del av alla möjliga motståndare och därför är motståndarmodellen det viktiga, snarare än handstyrkan.

 

Så om jag ska låtsas ha någon genomtänkt standard för mina uttalanden så är handstyrkan den primära faktorn när man ska höja mot alla utom väldigt få motståndare (samt checka/folda också förstås) och motståndarmodellen i övriga fall.

 

För övrigt så tror jag ni underskattar värdet av att bibehålla gratisfloppar i bb. Lyckas ni få motståndaren att gå från att openlimpa 30-40% av sina händer till att alltid openraisa är det inte särskilt lyckat.

 

Angående "domination" så betyder det nog inte längre samma sak som det betydde för ett par år sen. Då rörde det sig mest om distributioner med stora proportioner överpar vs par samt utkickade ess i den enas favör. 76s vs QJo skulle alltså inte anses vara dominerad eftersom övertaget dels är litet och det dels uppstår rätt få brädor där båda händerna är starka.

 

FB, den sorts resonemang du gör i den här handen bör vara en rätt stor del av orsaken till att du faktiskt inte spelar högt utan har så pass stor erfarenhet som du har av babystakes. Lustigt nog så stödjer dina påståenden om spelarkompositionen på 1-2 min approach. Vilken för övrigt också är bättre lämpad för exploatering än "måste sätta spelare jag aldrig spelat mot på en hand samt göra jättestora antagaden om deras strategi baserat på jättelite info och maximera EV för just den här handen och just den här, extremt osäkra, informationsmängden"-metoden. Vi kan kalla den senare för MSSJASMPEHSGJAODSBPJIOMEVFJDHHOJDHEOIM-metoden för att få ett mer koncist uttryck.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ett klockrent beslut att pusha.

 

Att du tror något annat beror på att ditt mentala ramverk kring spelet är fundamentalt bristande på en massa sätt. Främst att du försöker dig på en massa modeller för EV-maximering för enskilda händer istället för att tänka kring ranges, betsekvenser och balans. Att tänka kring värde är väldigt ofta tidsslöseri pga bristande info. Inte helt sällan är det direkt skadligt. Jag har förklarat varför en massa gånger förut och är rätt trött på det. Se min post som ett kort facit istället för en grundläggande förklaring.

 

Ja, då säger man det istället för att QJo är stark. Typ något i stil med "en snubbe som openlimpar på knappen är troligen så vek att det är lönsamt att stjäla potten med any-two". Det finns problem med det också, bla metagrejen att man troligen inte kommer få lika många free-rides i bb framöver. Sen är det lite andra frågetecken också.

 

Men som sagt, just handstyrkan är knappast orsak att höja här.

 

Jag tror det är kod för "jag orkar inte tänka särskilt mycket mer kring den här handen eller motivera mig och vet ärligt talat inte särskilt mycket om värdet hit eller dit".

 

Eller så är det bara symtom för "reads är allt"-skolan som egentligen inte tänker så där väldigt mycket.

 

Hehe det är ganska intressant hur du kan säga något tveksamt och få ett svar och sedan bearbeta argumenten övertygande konstant. Jag säger inte att du har fel, jag är för full för att säga det, det menar jag inte alls. Bara att det är imponerande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe det är ganska intressant hur du kan säga något tveksamt och få ett svar och sedan bearbeta argumenten övertygande konstant.
Det kallas improvisation.

 

Argumentation vore ju ingen utmaning alls om man började med färdiguttänkta resonemang som täcker alla eventualiteter. Betydligt roligare att slänga ur sig lite vad som helst och sedan se om man kan få det att stå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Equity från pokerstove:

 

Mot set och T9(som i orealistiskt gummitight) har vi 30%.

 

Mot följande: TT-99, 22, ATs, KTs, QJs, JTs, T9s, T2s, 92s, 87s, ATo, KTo, QJo, T9o, T2o, 92o, 87o, har vi 45%

 

Hur kan det hära inte vara en push. Härligt för metagame också =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill förresten inflika att mitt resonemang inte så mycket bygger på equitysiffror, även om de så klart hjälper också. Det är helt enkelt så att om man har starkast möjliga draghand på floppen så ska man i princip aldrig folda utan alternativen är normalt raise eller syn, med viktning mot raise.

 

Sparar lite tankemöda kring sådana här händer när man väl insett det.

 

Det är lite den typen av grejer man kommer fram till när man tänker på en annan nivå en hand-EV och det sparar en jäkla massa tid och gör att man kan koncentrera sig på viktigare saker istället. Som vilka betlinjer man använder och vilka händer som hamnar vart, eller hur motståndarna spelar. Helt perfekt om man är lite lat. Det gör också att man inte blir i närheten av lika sårbar för att ha gjort readfel eller liknande eftersom strategier man plockar fram på det här sättet är väldigt mycket stryktåligare än strategier som baseras på väldigt snäva handranges och liknande.

 

Tänka på betlinjer och innehåll för sig själv och motståndaren är way mycket bättre än att försöka klura ut exakt EV för enskilda händer. Det gör att man bara behöver stoppa in en hand i en betlinje och sen inte behöver oroa sig så jäkla mycket för hur just den handens EV ser ut så länge linjen som helhet är stabil.

 

Att jag kan säga att man alltid ska spela bästa möjliga drag hårt är ett direkt resultat av det här, eftersom ens linjer även mot alla utom de allra tightaste nötgrindare åtminstone ska innehålla några semibluffar. Och då står ju så klart toppdragen först i kö.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Argumentation vore ju ingen utmaning alls om man började med färdiguttänkta resonemang som täcker alla eventualiteter. Betydligt roligare att slänga ur sig lite vad som helst och sedan se om man kan få det att stå.

Hjort är tillbaks i högform - härligt att se. Pf.nu är värt att besöka igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj va mycket poster :)

 

Anyway, nej jag hade ingen direkt read.

Min image är väl ganska LAG, iaf jämfört med andra på bordet. Jag spelar dock ganska tricky/konservativt postflop i vissa lägen men det tror jag inte Fi:s plockar upp.

 

Är ganska övertygad om att han hade höjt 99 TT preflop. Hans raise på flop känns dock konstig oavsätt vad han har för kort faktiskt... Så jag antar att han spelar konstigt/är dålig.

 

Svårt att veta om man har FE men asså tycker ändå han måste väl folda Ahi bluff, singlepair (AT KT QT JT A9 K9 Q9 J9 etc.)... Stegdragen synar han ju men dem har jag som sagt edge mot.

 

 

Handen sluta med att jag ställde in och han folda. Antagligen satt han bluff... kommer inte ihåg nu om han stekfolda eller blixfolda men ja tror han tänkte typ i 3 sec eller nåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...