Gå till innehåll

Recommended Posts

• Svars 79
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Postad

Är det sommar och sol som gäller så är det ju alltid schysst med någon form av blaskig lager i iskall flaska. Gillar Bud i det sammanhanget.

Budweiser is like making love in a canoe - fucking close water.

Själv gillar jag Indonesiens nationalöl Bintang. Finns dock inte att få tag på i Sverige vad jag vet.

Postad

Det överlägset godaste är nog en Kilkenny draught.

Måste hålla med eurythmech om att detta är det klart godaste ölet. Över lag tycker jag att mörkt öl är mycket godare än ljust men om man nu skall ta ett gott ljust öl så får det bli Kaiser.

Postad

Pratar vi billig öl är ju Sofiero såklart överlägset, men det kanske var underförstått. I övrigt är jag standard och gillar tjeckiskt. Karlovacko är en favorit, blev en låda sist man var på bolaget.

Postad
Pratar vi billig öl är ju Sofiero såklart överlägset, men det kanske var underförstått. I övrigt är jag standard och gillar tjeckiskt. Karlovacko är en favorit, blev en låda sist man var på bolaget.

Nja, pratar vi billig lager så röstar jag på Bavaria, iskall direkt ur flaskan.

Postad
Nja, pratar vi billig lager så röstar jag på Bavaria, iskall direkt ur flaskan.

Pratar vi sån lyxöl så är det klart jag föredrar en hel del sorter över Sofiero. 25kr/litern+ börjar väl vara medeldyrt för en vanlig lager, no? Bra val dock.

Postad
Pratar vi sån lyxöl så är det klart jag föredrar en hel del sorter över Sofiero. 25kr/litern+ börjar väl vara medeldyrt för en vanlig lager, no? Bra val dock.

På bolaget här tog de 10,80kr för en 50cl-burk. Det är väl ändå billigöl? Flaska är såklart bättre, men det duger även på burk.

Postad
På bolaget här tog de 10,80kr för en 50cl-burk. Det är väl ändå billigöl? Flaska är såklart bättre, men det duger även på burk.

Jodå, men jag har alltid lyckats betala mer än det, typ 13 kr burken. ZOMG, I IS RIPPED OFF!!

Nog om detta dock. Är det nån som har den där hemmapumpen från OBH Nordica btw? Är lite sugen, bara för att. Trist att det bara finns Carlsberg att köpa till bara.

Postad
Känns som att 30kr/litern är "dyrt" på systemet, men vad vet jag, jag är ale/stout-tomte.
En snabbsökning ger att ungefär 10% av ölsorterna går för 50+kr/l. Känns som en rätt lämplig gräns för "dyrt".

Någon som prövat Drie Fonteinen eller Thomas Hardy's Ale för 186 respektive 192 kronor per liter?

För övrigt lite förvånad över att taket var så pass "lågt" för öl, iom att det är en väldans populär dryck med många entusiaster. Jämfört med vin, cognac, whisky och liknande så är det ju snorlågt, även om man tittar på den proportionella skillnaden mellan högsta och lägsta pris*. Beror väl åtminstone till en viss del på att 15 år gammal öl inte är så där tokfräsch och därmed inte är så samlarvänlig. Någon som har ytterligare förklaringar?

* Ok, jag kontrollerade inte det sista utan chansade.

Postad

Nog om detta dock. Är det nån som har den där hemmapumpen från OBH Nordica btw? Är lite sugen, bara för att. Trist att det bara finns Carlsberg att köpa till bara.

Läste på något annat forum att det är billigare att köpa Carlsberg på flaska eller burk.

Postad
Skummar dock lite väl mkt.

Du vet väl att man ska hälla upp öl rakt ner i glaset så att man får maximalt med skum, vänta tills det har sjunkit undan lite och så upprepa det hela tills hela ölen är upphälld. Då får man ut det mesta av smaken.

Postad
Du vet väl att man ska hälla upp öl rakt ner i glaset så att man får maximalt med skum, vänta tills det har sjunkit undan lite och så upprepa det hela tills hela ölen är upphälld. Då får man ut det mesta av smaken.

Det är väl iofs beroende på vilket öl det är.