Gå till innehåll

Djupa stackar, hur anpassa spelet?


jojje2k

Recommended Posts

Ibland händer det ju att man sitter med 300 x BB+ och då antar jag att man måste anpassa spelet en del?

 

Vad bör man tänka på? Någon som sitter på någon artikel om spel med djupa stackar eller har egen erfarenhet?

 

Jag antar att implicita odds och position blir mycket viktigare och händer som AJ,AQ,AK inte är lika heta som med 100 x BB?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Höga par och två kort med gubbar och gummor på har fortfarande stort värde. Liksom du spelar inte enparsträff med QJo mot 50 eller 100 bb för värde heller särskilt ofta. Det är småpottshänder/bluffstopparhänder och då spelar 50 eller 1000bb inte så stor roll.

 

Vad som sjunker något eller rättare sagt man får börja spela mer försiktigt är stackarhänder som svårligen kan bilda nöten som låga par och dåliga SC.

 

Säg 400bb och 33 på handen, ett set där känns aldrig riktigt bekvämt och istället för att fundera över hur man ska få fiendens stack in i mitten får man börja tänka potkontroll.

 

Axs, KQs, JTs etc är händer man kan spela någorlunda bekvämt. Låga pockets och små SC kräver mer tanke och finess.

 

Position blir såklart ännu mer viktigt när du så gott som alltid kommer komma till river med mycket kvar, specielt då med händer av typen låga set, 7-höga färger etc.

 

Mitt grundtips är att spela rejält mycket i position, leta nöthänder och bygg potten på lämpligt sätt, gäller att få till en hyfsad pott när man har många nötouts, 2-3 pottbet när nöten trillar in brukar betyda stack mot halvpissig fi.

Under tiden plockar man upp så många småpotter man kan och sätter press på fi med position, jobbar in halvstora och små potter med vanliga händer som TPGK, tvåpar, bluffstoppare etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad bör man tänka på? Någon som sitter på någon artikel om spel med djupa stackar eller har egen erfarenhet?

Finns ett kapital om detta i Sklanskys "Texas Holdem No Limit"-bok.

Jag antar att implicita odds och position blir mycket viktigare och händer som AJ,AQ,AK inte är lika heta som med 100 x BB?
Jag håller med. Spel med djupa stackar innebär, allt som oftast, att den som har förmågan att INTE få in degen med topparen vinner.

 

Exempelvis blir AK en kass hand på en A-hög bräda om du får ett tredje omslag emot dig på floppen. Höga par är såklart alltid värdefulla, men med så stor stack vill du inte gå all-in mot en lika djupstackad lirare med AA om du först sett en flopp som saknar ess.

 

Kort sagt behöver du dra till nötterna eller nästnötterna för att tycka det är kul att gå all-in, och som du redan skrivit så sjunker således värdet på höga händer som inte är suited, och - tycker jag - även låga suited connectors (pga omvända implicita odds - risken att du förlorar hela stacken mot en bättre färg). Däremot är Axs och par alltid bra händer. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...