Gå till innehåll

Bubblan och ITM med låga blindar


Asagud

Recommended Posts

Ja som rubriken antyder funderar jag mycket över spelet med 2-4 spelare kvar men fortfarande låga blinds.

Då jag spelar på ganska låga nivåer är det en väldigt vanlig företelse att många lösa spelare åker ut tidigt. När man sedan kommer till bubblan fungerar inte alls den "vanliga" strategin med ett aggressivt spel utan alla synar fortfarande en 3-4BB-höjning utan att fundera.

 

Samma sak HU, när blindarna inte är någon idé att försöka stjäla, allt blir synat och värdet på dem är väldigt lågt.

 

Inte så bra frågor, men nån som har kommit på någon nyttig information runt de här situationerna får gärna upplysa mig =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

spela turbo om du inte klarar av spel med låga blinds och du anser dig själv bemästra spel med stora blinds bra?

 

aldrig råkat ut för situationen du beskriver och jag spelar bara turbos. Eller jo, visst tar det längre tid ibland, men varför detta skulle vara ett problem har jag svårt att förstå. Bara vänta med att lösa upp sig och se till att man inte sjunker under satten gräns...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej nu har jag fått ett antal användbara tips om hur man ska vänta. Det brukar vara typ det jag gör, men funderade också ifall det finns något mer optimalt sätt att spela under den tiden. Men det låter på er som att det inte gör det, så lika bra att jag vänjer mig vid att vänta =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte ganska osmart att köra sit out tills det är 4-5 pers kvar? Har svårt att tänka mig att man kommer ITM bara genom att köra sit out. Förutsätter att det är 3 som kommer ITM. Kör man sit out o inte spelar en hand innan det är 4-5 pers kvar så bör man vara ganska shortstackad. Är inte så kul att sitta med 900 kvar i chip när de andra har 3-4000.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det blir det, detta är ju i de fallen att blindarna är låga med få personer kvar vid bordet. En höjning på 3-5BB blir tom synad med medelhöga händer typ J8 och dylikt

 

Syner på all-ins är inte lika frekventa, och jag ser inte värdet i att gå all-in med AA KK, de händerna kan man få väldigt bra betalt av på andra sätt

 

Är det inte genom att folk synar 5BB med J8 du får bra betalt med AA och KK? Fattar inte faktiskt? :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är därför han inte vill ställa utan standardhöja.

 

Alltså, jag fattar nog inte vad trådskaparen menar överhuvudtaget? Om man höjer med bra händer, vill man inte ha syn då? Om man pushar vid "rätt" tillfälle så är spelet +EV oavsett om man blir synad eller ej. Nä, jag fattar inte... :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte ganska osmart att köra sit out tills det är 4-5 pers kvar? Har svårt att tänka mig att man kommer ITM bara genom att köra sit out. Förutsätter att det är 3 som kommer ITM. Kör man sit out o inte spelar en hand innan det är 4-5 pers kvar så bör man vara ganska shortstackad. Är inte så kul att sitta med 900 kvar i chip när de andra har 3-4000.

 

Det är verkligen inte att föredra precis. Tror inte ngn försökte antyda det i tråden att det var smart heller. Tror ngn bara mena på att ibland känns det som folk spelar ut sig snabbt (spelar som galningar) och det förekommer faktiskt att man ibland inte behövt spela en enda hand för att hamna i ITM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spel med relativt låga blinds i SnG:s är jag ganska van med från livespel. Några tips.

 

1. Höj inte upp så fruktansvärt mycket, ta hem potterna med CB på floppen i stället. 2.5bb-3bb tycker jag är lagom, oavsett hand.

2. Försök att sakta bygga upp en stack, så att om det visar sig att blindarna hinner gå upp och det fortfarande är bubbla så kan du utnyttja vanligt hänsynslöst bubbelspel.

3. Om du är duktig kommer du att kunna tjäna mycket marker just i detta skede. Var tacksam att strukturen ser ut som den gör, och lär dig spela shorthanded.

4. Försvara relativt ofta bb. Dina motståndare kommer att göra misstag och då tar du hela deras stack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För övrigt HU spelar du inte för att stjäla blindar så mycket, det går utmärkt att syna pre-flop, du har ju position. Att höja har fördelen att du får spela en större pott i position. Din motståndare bör syna med väldigt många händer om du höjer. Om han inte gör det är det ju bara att höja för att stjäla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...