Gå till innehåll

NLT - Trn, QQ blir set mot All-In


Recommended Posts

Har inte HH så jag postar ur minnet.

 

Stacksize 5k, mörkar på 15-25.

 

Får QQ utg. Höjer till 100.

 

Får en syn (eller kanske två). En av synarna är liggat, som vann hela turneringen - gratulerar!

 

Floppen kommer A-x-x, två klöver.

 

Jag satsar rätt mycket, runt 500, i ett försök att köpa potten. Liggat synar.

Turn kommer Q, dock i klöver. Jag satsar 600 - liggat går allin.

 

Vad göra nu? Efter en tids betänketid så lade jag ner mitt set i damer, skulle han ha färg har jag bara 10 outs på rivern. Ville inte chansa första turneringshanden. Sedan så blev jag shortstackad, fick skitkort och blev utdragen i sista handen jag spelade, ute näst sist, men men, jag kommer igen efter min semester.

 

Tycker ni att jag gjorde rätt som lade ner mitt set i damer? Eller borde jag ha satsat på att han inte har färgen? Visste ingenting alls om spelaren, hade jag vetat att liggat bara spelat poker i fyra dar hade jag nog synat, men nu hade jag inte den informationen. Trodde att han fått in färgen och vågade inte chansa så tidigt i turneringen. Gjorde jag fel tycker ni?

 

* Ändrar rubriken enligt nya guiden - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läggningen var nog rätt med din information. Jag hade i vart fall slängt min hand där. Däremot så är jag väldigt tveksam till dina överbettar, det ger nämligen inte så mycket mer att ta i så där än att betta 4/5 av pott. Alltså ökar din risk utan att din vinstchans ökar i motsvarande grad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag hade 28c i pocketen.. fick in färgen, du gjorde helt rätt där!

men som sagt, det är svårt att veta då jag synade dina 500.. jag vet inte vad jag hade gjort i motsvarande situation.

 

Och 82s preflopp är jag ju långt mer skeptisk till, det är du och Gus Hansen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag höjde ju till 100 preflop för att få ut sådana händer som din :)

 

Följdfråga: Ska man kanske höja ännu mer i början av turneringen när stackarna är små och blindsen låga? 4xBB kanske inte alltid räcker? Kan själv tänka mig syna en stor raise med t.ex. JTs om det bara kostar mig 75 extra och min stack är på 4000, hur är det egentligen? Ska man kanske dra på med 2-300 i första perioden när man väl spelar en hand?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag va på BB om jag minns rätt.. sen när det dök upp 2 klöver tog jag chansen, ska kolla historyn och se exakt hur det va

 

edit: gick inte att få historyn, bara dom 100 senaste ;\

Spelar faktiskt ingen roll vart du sitter med den handen mot en legitim höjning (och det blir inte mycket legitimare än ett överbet från första position), det är fold om du inte sitter mot någon som praktiskt taget spelar med öppna kort.

 

 

Ditt flopspel var rätt ordentligt snett det också, du hade väldigt långt ifrån dina odds på det draget och skulle förlorat i längden på det. En väldigt relevant detalj är om det var klöver ess på floppen eller ej, det är mycket bättre om det är det eftersom du då inte blir begravd under par i ess + samma färgdrag som du.

 

Slutligen har vi ditt allin-bet, om det inte är så att du sätter honom på triss så vill du ha syn här. Visst skulle du också vilja ha bort bättre händer, men det kommer inte att gå. Återstår att få loss draghänder eller få syn av sämre händer, eftersom potten är 1800 så tycker jag att det borde räcka med att höja till något under det - att överbetta gör att du enbart får syn av bättre händer och det är inte så bra i regel. Att höja pott borde vara ungefär rätt, alternativt bara syna och ställa in på river om inget c eller par kom. Jag lutar åt höjning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag höjde ju till 100 preflop för att få ut sådana händer som din :)

 

Följdfråga: Ska man kanske höja ännu mer i början av turneringen när stackarna är små och blindsen låga? 4xBB kanske inte alltid räcker? Kan själv tänka mig syna en stor raise med t.ex. JTs om det bara kostar mig 75 extra och min stack är på 4000, hur är det egentligen? Ska man kanske dra på med 2-300 i första perioden när man väl spelar en hand?

 

Nej absolut inte, för stora höjningar är minst lika illa som för små höjningar. Det bara öppnar upp för en massa jobbig misshandel, särskilt som det skapar gigantiska potter vilka oftast leder till showdown. Och att behöva visa sina kort är något som varje turneringsspelare gärna undviker, nästan lika mycket som han vill undvika att få in alla sina marker i mitten.

 

I de tidiga perioderna så gäller det att man kan spela med djupa pengar (I det här fallet 160bb, vilket inte är jättedjupt, men mycket djupt för att vara turnering), och då ligger emfasen på postfloppspelet, följdaktligen så är man mer intresserad av att dölja sin hand preflopp än att trycka ut folk. Plus att position är riktigt viktigt då, ju djupare pengar -> ju värdefullare är position.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag minns rätt (kan ha fel) så var inte esset i klöver.

 

Om han bara synat mitt bet på turn och sedan bettat en mindre summa på river (kanske runt 1k) så hade jag nog synat eller gått all-in och åkt på en rejälare smäll, då finns möjligheten att jag trott att han har AK eller tvåpar med A högt och spelat därefter...alternativt checkat ner handen. Dock så hade jag kanske fått in kåk/fyrtal där :)

 

Mitt överbet på floppen var förresten för att försöka få ut händer med A och låg kicker vilket ett pottbett (ca 200) tror jag skulle få svårt att göra det. Detsamma gäller draghänder, med 4k i startmarker är det bra mycket större chans att någon med färgdrag synar ett bet på 200 än ett bet på 500. Mitt bet på turn var ju ungefär halva potten eller lite mer, och preflop var det väl inget överbet (4xBB är ju en ganska så standardiserad raise).

 

Borde jag alltså ha höjt med mindre på floppen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag ville inte att han skulle syna då jag satt med så låga klöver, jag drog all in för att slippa få ångesten om det kommer en klöver på rivern.

 

helt fel är det väl inte att syna på 500 för en färg? har väl runt 50% chans att vinna handen.. jag e lite lost på matte men jag tycker ändå inte att det kändes fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag minns rätt (kan ha fel) så var inte esset i klöver.

 

Om han bara synat mitt bet på turn och sedan bettat en mindre summa på river (kanske runt 1k) så hade jag nog synat eller gått all-in och åkt på en rejälare smäll, då finns möjligheten att jag trott att han har AK eller tvåpar med A högt och spelat därefter...alternativt checkat ner handen. Dock så hade jag kanske fått in kåk/fyrtal där :)

Fast liggat kunde ju knappast veta att du hade set där, plus att man måste räkna med rätt så schyssta implicita odds för att göra den synen. Men, handen var felspelad typ hela vägen av er båda i min mening.

 

Mitt överbet på floppen var förresten för att försöka få ut händer med A och låg kicker vilket ett pottbett (ca 200) tror jag skulle få svårt att göra det. Detsamma gäller draghänder, med 4k i startmarker är det bra mycket större chans att någon med färgdrag synar ett bet på 200 än ett bet på 500. Mitt bet på turn var ju ungefär halva potten eller lite mer, och preflop var det väl inget överbet (4xBB är ju en ganska så standardiserad raise).

 

Borde jag alltså ha höjt med mindre på floppen?

Som sagt jag tycker att 3bb hade räckt, det är ju 1 Nusseman standardenheten för preflopphöjningar. Angående överbetet på floppen, om någon varit optimistisk nog att syna med ett ess preflopp kan du ge dig sjutton på att de stannar postflopp också. Överbet är farliga saker helt enkelt och leder till stora potter. Plus att du alla de gånger liggat missat floppen helt antagligen fått ut honom med ett mindre bet. Betta pott om du inte a) spelar mot en jättetomte som synar sånt med skräp och du dessutom antagligen är bäst eller b) stoppar in så mycket att du blir potcommitad med ett pottbet, då checkar du eller ställer in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag ville inte att han skulle syna då jag satt med så låga klöver, jag drog all in för att slippa få ångesten om det kommer en klöver på rivern.

Vilket iofs är rätt tänkt, det borde väl räckt med ett pottbet. Men med all-innen så garanterar du praktiskt taget att enbart bättre händer synar, jag tror dock inte att det var ett stort misstag att gå all-in.

 

 

helt fel är det väl inte att syna på 500 för en färg? har väl runt 50% chans att vinna handen.. jag e lite lost på matte men jag tycker ändå inte att det kändes fel.

Nej du har inte 50% chans att få in färgen. Sannolikheten att få in färgen är ungefär 38% om och endast om du går till rivern med den. Till turn så har du ganska exakt 20% att sätta färgen. Eftersom du inte var all-in så kan du bara räkna från en gata till en annan.

 

Så vad du faktiskt gjorde var att ta "vinstodds" som i bästa fall var 4:1 på ett bet som gav dig ungefär 1:1,5 när du i själva verket behövde 1:4+. Om Parre dessutom hade haft klöver ess så hade du dragit dött, så du hade ditt bästa falls scenario och det var i stort sett en katastrof. Du måste räkna med att i snitt få in mer än 2000 (så då måste parre syna en hel del med än sämre hand när färgen kommer på bordet, vilket är otroligt) för att din syn ska bli korrekt, och då ska du räkna med de gånger du torskar hela din stack till en högre färg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har nog rätt angående min flopbet när jag tänker efter. Är nog det att det var första handen och alla hade 4k som 2-300 kändes för lite, därför drog jag på ordentligt. Hade räckt med 2-250 och en pottbet på turn, resultatet hade väl antagligen blivit detsamma. Dock tycker inte jag att 4BB är en överbet, trots att den varierar lite från 1 Nussestandard :)

jag ville inte att han skulle syna då jag satt med så låga klöver, jag drog all in för att slippa få ångesten om det kommer en klöver på rivern.

 

Första handen i en turnering lär du nog enbart få syn av Axc och Kxc i det läget, så din bet är ju egentligen rätt onödig. Kunde till och med en tomte som jag som alltid gifter sig med sina händer slänga trisset så kommer de flesta andra antagligen att kunna detsamma :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...