Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag lirar ju nästan bara Big Bet och turneringar på nätet och då blir ju inte detta samtalsämne särskilt intressant. Ta upp maxbeloppet hela tiden liksom... Vad jag däremot funderar lite på är följande:

Online kan du, om du vill ge sken av att vara en förlorande spelare, köpa in dig för något udda belopp. Köp inte in dig för 100$, ta 94.25$, som att det är det sista du har på kontot. Chansen är liten att någon lägger märke till det, men du kan i alla fall inte förlora på det.

Om man exempelvis spelar på Empire där maxupptag är 50bb; tror du verkligen inte att man förlorar på att bara ta upp ~47 bb?

Är verkligen den lilla möjligheten att någon är uppmärksam nog att se ditt inköp och dessutom bry sig om det så mycket att han bedömer din kapacitet som spelare utifrån det, tillräckligt för att väga upp nackdelen av att köpa in sig kort med ett redan löjligt lågt satt tak?

Postad

En stor stack i limit kan ha en liten psykologisk effekt på motståndarna, antingen är du bra eller så har du tur, så man kanske inte skall dålig med dig, tänker dom. Men överskatta inte denna psykologiska ploj, den är marginell.

Que? Jag antar att du menar att de kanske undviker att bluffa/höja mot en, eller något sånt.

Hur mycket skall du då ha framför dig? Det är en personlighetsfråga, vissa personer kan inte spela en stor stack, och vissa har svårt att spela en liten stack. Om du har lite marker framför dig, så kan du inte, tvärt emot vad många tror, spela spekulativa händer. Dom tänker att dom har en begränsad nedsida - men det är fel tänk. Spelar du poker för att inte förlora så mycket, så har du mentalt fel inställning till spelet. Spekulativa händer kan du spela när du (och motståndaren) har mycket marker, så att du får val betalt när du prickar handen.

Det är väl inte så mycket en personlighetsfråga, som en kunskaps/teknik-fråga. Kan man inte spela med en stor stack så är ju det en lucka i ens spel, och något man missar en del pengar på jämfört med om man kunnat göra det ordentligt.

Följdaktligen så bör du väl dels anpassa inköpet efter relativ skicklighetsnivå sett till motståndarna, men också efter din egen skicklighetsnivå med den relevanta stackstorleken. Alltså om du inte kan hantera 2000ggr stora mörken så kanske du inte ska köpa in för så mycket även om du är bättre än dina motståndare.

Vidare kan det vara bra att anpassa inköpet till om spelarna kring bordet bluffar mycket - och du själv har svårt att avslöja bluffar.

Fast då kanske det inte är så lämpligt att spela big-bet över huvud taget, alternativt att man byter bord åtminstone.

Ett exempel, från Sökö (ett mycket bra och svårt spel, synd att så få spelar det). Inför sista kortet har du par i ess, och möter ? J T 2, där J och T är i spader, och får syn. Nu är det skönt om du (eller fi) är all-in, eller hur? För om fi på sista kortet får ett spader eller dam, kung, nia eller åtta, eller om bordet parar sig för honom, så har du ett väldigt jobbigt beslut. Syna eller ej - bluffar fi, eller fick han fyrgärg/stege (som slår ett par i sökö)? Liknande exempel kommer upp hela tiden i Pot-Limit Omaha, och även men inte lika frekvent i No-limit/ potlimit Texas.

Heh, det är lite av min favorit-feature med omaha. Det är ju otroligt soft att spela mot folk som ger upp för lätt på rivern.

Det kanske skulle vara på sin plats att klassificera big-bet poker ytterligare, och då efter hur mycket pengar man har. Några tankar om vilka viktklasser som är lämpliga?

Postad
En stor stack i limit kan ha en liten psykologisk effekt på motståndarna, antingen är du bra eller så har du tur, så man kanske inte skall dålig med dig, tänker dom. Men överskatta inte denna psykologiska ploj, den är marginell.
Que? Jag antar att du menar att de kanske undviker att bluffa/höja mot en, eller något sånt

Så kan det gå när man kopierar rakt av, och på det andra forumet har ett censurfilter som ändrar "jävlas" till "dålig"...

• 1 year later...
Postad
Que? Jag antar att du menar att de kanske undviker att bluffa/höja mot en, eller något sånt

Så kan det gå när man kopierar rakt av, och på det andra forumet har ett censurfilter som ändrar "jävlas" till "dålig"...

HAHAHA

• 6 months later...
Postad

Hah, vad är det för frikyrkligt forum? ;)