Gå till innehåll

Hjälp med pokertermer


wolfbms

Recommended Posts

Man träffar sina kort, om det är vad du menar. T ex "han har XX% chans att träffa färgen/stegen/etc", "hon måste träffa en klöver på river för att vinna", etc.

 

Edit: Sånt som kommer så naturligt när man bara pratar eller skriver låter så klumpigt när man tänker efter. Tror "sätta" går att använda på samma sätt; han satte färgen/han träffade färgen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej tack. men för att citera(på ett ungefär) ett inlägg jag läste innan:

"Frågan är inte om han går inför att vinna eller hamna ITM, utan $EV"

Vad menar han med de?=)

 

... Det vet jag faktiskt inte såhär direkt rakt av.

Det låter lite som hopblandning av saker och ting. För att få +EV så måste man ju komma ITM, och då gärna vinna såklart.

Däremot kan man ju även se det som att han sitter i ett läge där han kan dubbla upp (och då fortsätta spela) eller bli av med alla sina marker (och då kunna spela sidoevent, cashgame)

Och om man räknar med det också i ekvationen kan man få fram ett annat EV. Alltså att för att gå långt i turneringen han är med i så måste han få ihop mera marker väldigt snart, eller så åker han ut och kan då tjäna pengar på annat spelande.

Det är iaf så jag tolkar det hela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Det vet jag faktiskt inte såhär direkt rakt av.

Det låter lite som hopblandning av saker och ting. För att få +EV så måste man ju komma ITM, och då gärna vinna såklart.

Däremot kan man ju även se det som att han sitter i ett läge där han kan dubbla upp (och då fortsätta spela) eller bli av med alla sina marker (och då kunna spela sidoevent, cashgame)

Och om man räknar med det också i ekvationen kan man få fram ett annat EV. Alltså att för att gå långt i turneringen han är med i så måste han få ihop mera marker väldigt snart, eller så åker han ut och kan då tjäna pengar på annat spelande.

Det är iaf så jag tolkar det hela.

 

 

Okej tack:)

EN annan fråga, vet du nånstans man kan kolla slutet på EPT, somna igår lite innan HU skulle jag tro?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad betyder $EV ? :/

kanske jag som är noobig nu, men fårgar man inte får man inget veta:)

 

Expected Value i enheten dollar, till skillnad från tex cEV som är i enheten marker (en relevant distinktion i turneringar, där marker inte direkt korrelerar med pengar i värde, så cEV står inte i direkt proportion till $EV).

 

Om frågan avser vad EV i sig betyder så är det din förväntade vinst/förlust. Tex om du singlar slant (50% vinstchans) och vinner $2 om du vinner men förlorar bara $1 annars så är ditt EV 50%*2-50%*1=0,5. Alltså förvänta du i längden vinna $0,5 per kast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Det vet jag faktiskt inte såhär direkt rakt av.

Det låter lite som hopblandning av saker och ting. För att få +EV så måste man ju komma ITM, och då gärna vinna såklart.

Däremot kan man ju även se det som att han sitter i ett läge där han kan dubbla upp (och då fortsätta spela) eller bli av med alla sina marker (och då kunna spela sidoevent, cashgame)

Och om man räknar med det också i ekvationen kan man få fram ett annat EV. Alltså att för att gå långt i turneringen han är med i så måste han få ihop mera marker väldigt snart, eller så åker han ut och kan då tjäna pengar på annat spelande.

Det är iaf så jag tolkar det hela.

 

Nej det är inte en sammanblandning, det låter som ett standardsvar på ett standard-feltänk i SnG-forumet. Ofta hör man folk säga att de spelar för att vinna turneringen, eller att de siktar i första hand på att komma ITM (dvs de siktar först på att komma trea och först därefter börjar de sikta på högre placeringar. Ingen av dessa strategier är optimal för att tjäna pengar (dvs maximera sitt $EV).

 

Att helt sikta på att vinna (kuriosa: Vilket man oftast gör genom att försöka maximera cEV - du behöver alla marker för att vinna) så tappar man mkt värde genom att man ofta åker ut för tidigt, och genom att safe-spela för att komma ITM så missar man värde genom att man mer sällan vinner det stora priset.

 

Bästa strategin är att spela en mer viktad strategi, som ger hyffsade chanser att vinna, men som är hyffsat safe så man kommer ITM ofta även om man inte vinner. Detta är vad som brukar menas med att maximera $EV i det sammanhang som exemplet var hämtat från.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...