Gå till innehåll

AQ med halvträff igen


Recommended Posts

TPTK mot färgdrag på brädan och näst först att prata efter floppen. Det är lite typiskt och just sådana situationer som man vill undvika (därav det kloka i fold pf).

Jag skulle säga att antingen leder vi stort (mot flera lägre pp) eller är sjukt efter (mot träffat set eller AA KK QQ). Dock borde väl någon av dessa premiumhänderna höjt mera pre, eller?

Vi får även ställa in oss på att vi har minst en eller kanske två färgdrag som inget hellre vill se ett tredje hjärter på bordet.

Vi kunde ju, om vi hade bestämt oss för att sticka ut hakan och ta kommandot en stund, ha höjt kraftigt pre för att sålla bort några låga pp och färgspekulanter men som vi spelat nu har vi som sagt ingen aning om vi är mycket före eller väldigt efter.

Givet antalet motståndare skulle jag sätta mina pengar på alternativ 2 och göra en CF mot alla bet större än halvpott. Kan dock få för mig att fisksyna med om det är tillräckligt billigt, speciellt om 2-3 andra kastar korten mot en liten bet. Så länge vi håller nere potten kan vi låta dragen få billiga kort för att sedan (givet att inget drag sitter) plocka fram vår vackra dam vid showdown. Har vi varit med och matat en slowspelad triss så får det väl vara hänt, men jag har sett tillräckligt många missade drag som håvat in pengar mot andra missade drag på lägsta par eller t.o.m. kung hög.

 

Nej, svårspelat som det utvecklade sig men fortfarande ingan annan att skylla på än dig själv som satt dig där utan tillräckligt med info.

 

... Jocke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kunde ju, om vi hade bestämt oss för att sticka ut hakan och ta kommandot en stund, ha höjt kraftigt pre för att sålla bort några låga pp och färgspekulanter men som vi spelat nu har vi som sagt ingen aning om vi är mycket före eller väldigt efter.

 

[...]

 

Nej, svårspelat som det utvecklade sig men fortfarande ingan annan att skylla på än dig själv som satt dig där utan tillräckligt med info.

 

Snälla...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snälla...

 

OK, vad missade jag nu för något? Förklara dig (igen?) är du snäll.

 

Som jag förstått det så har vi 'limpat' med i en höjd familjepott tidigt i en inte allt för dyr SnG. Vi har träffat bra, men långt ifrån bäst. Det ligger färgdrag ute och vi kan ju inte känna oss helt bekväma med endast TPTK.

 

Säger du blixtfold eller push?

 

Fold är ju ett utmärkt sätt att inte förlora mera marker men samtidigt är det ju ett garanterat sätt att inte vinna några heller.

Push sätter visserligen de andra på prov men får du syn så lär det ju vara av händer som garanterat dominerar din dam, och vi har ju fortfarande 5 levande moståndare som troligtvis inte har AA KK (eller lurigt spelad sådana preflop) men mycket väl kan ha set eller tvåpar.

 

... Jocke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, vad missade jag nu för något?

 

Det här:

 

Ursprungligen postat av JockePett

Vi kunde ju, om vi hade bestämt oss för att sticka ut hakan och ta kommandot en stund, ha höjt kraftigt pre för att sålla bort några låga pp och färgspekulanter men som vi spelat nu har vi som sagt ingen aning om vi är mycket före eller väldigt efter.

 

[...]

 

Nej, svårspelat som det utvecklade sig men fortfarande ingan annan att skylla på än dig själv som satt dig där utan tillräckligt med info.

 

 

 

//Matte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Orkar inte skriva så mkt, är sjuk.

 

"vi borde ha återhöjt pre så att vi vet var vi står/får info" är helt fel.

 

Jag viker pre, vi är dominerade för ofta etc.

 

Som spelat viker jag på flop. TPTK med AQ i en 7-vägspott där någon har höjt efter limpare är inte så jättehett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker också det är väldigt intressant... Hur många blindnivåer spelar ni så här? Är ni inte rädda att ni är uppe mot AK/AA/KK de ggr ni har QQ om det varit raise innan?

 

E man väl alltid rädd för att va upp emot :lol:

 

Men här va frågan va man spela i det här läget med syn, syn, raise, syn på raise. Då blir svaret QQ+, AK.

 

Däremot så precis som Conspiracy säger så limpar man gärna med, med AQs. I sen pos som CO/buttom kan jag i oöppnad pott även höja 2,5-3xBB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

E man väl alltid rädd för att va upp emot :lol:

 

Men här va frågan va man spela i det här läget med syn, syn, raise, syn på raise. Då blir svaret QQ+, AK.

 

Däremot så precis som Conspiracy säger så limpar man gärna med, med AQs. I sen pos som CO/buttom kan jag i oöppnad pott även höja 2,5-3xBB.

 

Jag tror att du menar preflop, och isf så finns det ju en räcka händer till som du vill spela med... T ex 22-JJ och suited connectors.

Menar du att du oftast limpar och EVENTUELLT höjer en oöppnad pott med AQ suited CO/Button???

 

Samt 22-JJ.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att du menar preflop, och isf så finns det ju en räcka händer till som du vill spela med... T ex 22-JJ och suited connectors.

Menar du att du oftast limpar och EVENTUELLT höjer en oöppnad pott med AQ suited CO/Button???

 

Menar gör tjurarna i småland, säger frugan. :lol:

 

Spel PREFLOPP låga blindnivåer.

 

EVENTUELLT, tror inte jag använt det ordet. Kan även, tror jag va rätt uttryck. Innebär inte att jag alltid gör det men heller inte att jag aldrig gör det. I oöppnad pott är nog höjning vanligare än limp i oöppnad pott på de pos.

 

SC under AK spelar jag aldrig på den här blindnivån (undantag KQ i sen pos oöppnad pott mot tajta Fi). Innebär alldeles för ofta att man förbrukar stack istället för att bygga stack, och på de tidiga nivåerna är det överlevnad och bevarad stack som är prioritet 1.

 

PP, kan möljigen spela JJ-99 i mellanpos om jag får limpa med och inte tror att någon kommer att höja efter mig. I sen pos spelas ev 88-66 men enbart i ohöjd pott.

 

Allt handlar ju under de första tre blindnivåerna att överleva och inte tappa stack är viktigare än att bygga stack. Ser nog gärna till att hålla ner potterna med annat än monster.

 

Rätt eller fel kan diskuteras, men för mig har detta funkat (förutom variansen i feb/mars). Men kom gärna med argument för annat Vrakman så ska jag läsa och begrunda. Jag har säkert, fel, Jag HAR brister i mitt spel, det har alla. Och tror man inte man har det så ska man nog fundera på att sluta spela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:lol:

Menar gör tjurarna i småland, säger frugan. :lol:

 

Spel PREFLOPP låga blindnivåer.

 

EVENTUELLT, tror inte jag använt det ordet. Kan även, tror jag va rätt uttryck. Innebär inte att jag alltid gör det men heller inte att jag aldrig gör det. I oöppnad pott är nog höjning vanligare än limp i oöppnad pott på de pos.

 

SC under AK spelar jag aldrig på den här blindnivån (undantag KQ i sen pos oöppnad pott mot tajta Fi). Innebär alldeles för ofta att man förbrukar stack istället för att bygga stack, och på de tidiga nivåerna är det överlevnad och bevarad stack som är prioritet 1.

 

PP, kan möljigen spela JJ-99 i mellanpos om jag får limpa med och inte tror att någon kommer att höja efter mig. I sen pos spelas ev 88-66 men enbart i ohöjd pott.

 

Allt handlar ju under de första tre blindnivåerna att överleva och inte tappa stack är viktigare än att bygga stack. Ser nog gärna till att hålla ner potterna med annat än monster.

 

Rätt eller fel kan diskuteras, men för mig har detta funkat (förutom variansen i feb/mars). Men kom gärna med argument för annat Vrakman så ska jag läsa och begrunda. Jag har säkert, fel, Jag HAR brister i mitt spel, det har alla. Och tror man inte man har det så ska man nog fundera på att sluta spela.

 

Det stämmer nog att du inte använde eventuellt, men jag tolkar innebörden som ungefär så...;-)

Jag tycker att din HD är alldeles för trång, i position vill vi väl ändå spela fler händer än så? Jag håller med om att höja UTG så tidigt är jobbigt med nästan alla händer, men när vi har position och hyggliga löv så går det väl inte att sitta och vänta på att blindsen ska höjas? Varför inte klicka in sig på ett turbobord direkt? För mig handlar det dock inte om att överleva de första tre blindsnivåerna, jag tar gärna ett markerövertag tidigt:lol:

 

Jag tolkar det som att du limpar dina PP i mellanposition och sen position, men varför bara ned till 66? varför inte 55-22? varför inte limpa par i tidig position? Man brukar ju säga att det tidigt i turneringen ger bra potodds, sen blir de helt ospelbara, för att åter bli spelbara i sent skede. Spelar du dem bara sent i turneringen?

 

Klart att vi alla har brister, det är ju därför vi sitter här:mrgreen: Jag gillar dock inte argumentet att "det har hittills funkat bra". Många här som skriver så, men har man testat en annan spelstil då? Kanske skulle gå ännu bättre då? Vet inte om jag svarade på din fråga:lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:lol:

 

Det stämmer nog att du inte använde eventuellt, men jag tolkar innebörden som ungefär så...;-) :

 

Är du kvinna? :shock: . De brukar inte läsa vad man skriver utan att "tolka" det på eget sätt :lol:;-) .

 

Jag tycker att din HD är alldeles för trång, i position vill vi väl ändå spela fler händer än så? Jag håller med om att höja UTG så tidigt är jobbigt med nästan alla händer, men när vi har position och hyggliga löv så går det väl inte att sitta och vänta på att blindsen ska höjas? Varför inte klicka in sig på ett turbobord direkt? För mig handlar det dock inte om att överleva de första tre blindsnivåerna, jag tar gärna ett markerövertag tidigt:lol: :

 

Det är det fler som tycker så du är inte ensam. Och jag tar gärna ett markerövertag oxå. Men hellre i spelet runt bubblan än tidigt. Och det är det som är fördelen i en normal att man har tid att vänta på bra starthänder. Det är betydligt svårare i en turbo. Fördelen är oftast att jag när jag väl börjar spela så blir jag aggresiv och har då fått en tajt image, förhoppningsvis ;-) . Detta innebär att jag kan plocka hem blinds med relativt "dåliga" starthänder och det är värt mkt när de har gått upp.

 

 

Jag tolkar det som att du limpar dina PP i mellanposition och sen position, men varför bara ned till 66? varför inte 55-22? varför inte limpa par i tidig position? Man brukar ju säga att det tidigt i turneringen ger bra potodds, sen blir de helt ospelbara, för att åter bli spelbara i sent skede. Spelar du dem bara sent i turneringen?:

 

I princip ja (här kan jag medge att jag ibland funderar över detta i sen pos).

För att det inte är värt det i mina ögon i tidig pos då : Många kvar att tala och risken för raise och ev reraise som gör att jag behöver folda överväger de ev pottodds de få gånger man får se floppen (här är jag lite osäker på mitt spel dock).

 

 

Klart att vi alla har brister, det är ju därför vi sitter här:mrgreen: Jag gillar dock inte argumentet att "det har hittills funkat bra". Många här som skriver så, men har man testat en annan spelstil då? Kanske skulle gå ännu bättre då? Vet inte om jag svarade på din fråga:lol:

 

Jag menade (tjurarna igen) inte dig speciellt utan rent generellt om det där med "att lära". Argumentet "hittills" var nog inte så bra det håller jag med om men ja, jag har provat en lösare spelstil men gått över till den här efter att jag varit ännu tajtare/dummare. Säger absolut inte att den är rätt eller att jag är en bra spelare, utan menar att det just nu är en spelstil som passar mig.

 

Men som jag skrev tidigare. Jag kommer att fundera på dina synpunkter på mitt spel och självklart fundera/överväga på om det är så att de kan täppa till några av de luckor jag har i mitt spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är vi ute och glider på topic-skalan, men det känns konstruktivt och bra denna gång, så jag hakar på. Lite funderingar ang. låga vs. jättelåga par (66 vs 33 t.ex.) i ett tidigt skede av en SnG:

 

Om du synar med ett lågt/jättelågt PP i ett tidigt skede i en SnG (varför känns det som jag upprepar mig?) så gör du det i stort sett uteslutande för set value. Därvid anser jag att ett jättelågt par har nästan samma värde som ett lågt. Ok, du kan bli översettad, men vafan (strålande argumentation va? :D). Skillnaden i överset-risk är rätt marginell mellan 66 och 33. Det är bara 2 händer mer som kan översetta när du har 33:an, och hur ofta händer det? Visst, det gör att det krävs bättre odds, men det är så marginellt att man inte bara därutifrån kan säga "jag synar med 66 men inte 33". Det beror ju isf på om det är borderline med de implicita oddsen, men hur vet vi det på ett generellt plan?

 

I cash game, däremot, så är en del av värdet med att spela ett lågt par att det faktiskt är en färdig hand. Ofta kan du betta vidare ett oträffat lågt par eller syna ned pga show down value. När det gäller jättelåga par (fan vad jag älskar att använda egen terminologi, hur banal den än må vara) så är detta värde kraftigt reducerat, för att inte säga obefintligt. Alltså, i cash game finns en annan faktor som bidrar till parens värde, och denna faktor skiljer sig betydligt åt mellan de låga och de jättelåga paren. Därför skiljer de sig mer i värde i cash game än i det tidiga skedet av en SnG.

 

Ungefär samma sak gäller låga och jättelåga par i slutskedet av en SnG. Här har paren i sig ett showdownvärde som gör att vi är mer benägna att pusha dem. Dock skiljer sig detta SD-värde betydligt mellan låga och jättelåga, pga samma faktor som jag nämnde i föregående stycke.

 

Ergo, jag tycker skillnaden mellan t.ex. 66 och 33 är mindre i början av en SnG än i slutet av densamma och i cash game. Därför spelar jag nästan lika gärna 33 som 66 i detta skede.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Klyka. Sorry också för OT.

Får väl inse att gnagaren och jag har olika spelstilar, men jag tycker att det är liten eller ingen skillnad på de olika PP:na som diskuteras. De spelas ju enbart för setvärde som Klyka beskrev, och då är det ju knappt någon skillnad... Äh, läs Klykas svar istället :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att din HD är alldeles för trång, i position vill vi väl ändå spela fler händer än så? Jag håller med om att höja UTG så tidigt är jobbigt med nästan alla händer, men när vi har position och hyggliga löv så går det väl inte att sitta och vänta på att blindsen ska höjas? Varför inte klicka in sig på ett turbobord direkt? För mig handlar det dock inte om att överleva de första tre blindsnivåerna, jag tar gärna ett markerövertag tidigt

 

Grejen är att bevara stack är överordnat bygga stack i det tidiga skedet av en SnG.

 

Jag gillar dock inte argumentet att "det har hittills funkat bra". Många här som skriver så, men har man testat en annan spelstil då? Kanske skulle gå ännu bättre då?

 

Håller med till 200%, värdelöst "argument", och helt meningslöst att skriva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejen är att bevara stack är överordnat bygga stack i det tidiga skedet av en SnG.

 

 

 

Håller med till 200%, värdelöst "argument", och helt meningslöst att skriva.

 

Håller förstås med, men tycker att det låter alldeles för tajt att bara spela QQ-AK+ (nästan oavsett position). PP spelar jag gärna tidigt i turneringar, bara det inte kostar alldeles för mkt, men oftast gör det inte det:-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Håller med till 200%, värdelöst "argument", och helt meningslöst att skriva.

 

Me to, även om det va jag som skrev det.

Har redan insett det värdelösa i det argumentet och det var inte riktigt så jag menade (tjurrna igen). Men skrivet är skrivet och i skamvrån får man stå :oops: .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...