Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Mycket lik Ängelns fråga, men med andra stackar och blindsnivåer. Har inte tillgång till HH:n nu, men det utspelade sig ungefär såhär:

Blindsen var 150/300, och så här såg fördelningen ut innan blindsen postades:

Button: 900

SB: 1400

HERO (BB): 1600

FI1: 4800

FI2: 4800

FI1 & FI2 foldar. Button går all in. SB går också all in. Jag plockar upp 88. Bägge två har varit ganska försikta med att pusha.

Min tankegång var följande: Button är desperat och pushar antagligen med en väldigt vid HD. SB har sannolikt någon vettig hand, då han har varit försiktig tidigare med push/syn. Eftersom jag täcker bägge borde det väl vara syn? Om jag foldar har jag bara drygt 4 BB kvar.

Vad gör ni i detta läge, och varför?

För resultat, markera:

Button visade upp 65 off-suite

SB visade upp AK suited

88 stog sig och Hero plockade hem potten.

EDIT: 3 platser får betalt, struktur 50/30/20.

Postad

Om jag förstår det hela rätt så är det tre priser vi pratar om.

Om vi börjar med scenariot att du lägger dig, då kommer antingen Button att åka ut och SB ha 2500 i marker eller button ha 1800 i marker och SB 500.

Hur det än blir kommer du alltså att ligga 4a markermässigt. Om du synar däremot kommer du antingen åka ut (mer eller mindre, du har ju då endast 200kvar) eller så kommer du upp i 3900 i marker. Med 3900 i marker ligger du inte så långt efter FI1 och FI2. Vid fold kommer du ligga bra till för bubblan istället.

Så med detta sagt hade jag nog ställt in jag med med mina 88.

Postad

Jag är ingen expert.

Jag skulle gjort som du, synat, med 4BB kvar efter en fold finns det ingen mening med att vara försiktig.

Jag skulle innan synen gissat att Button kanske hade A6 eller liknande och SB AK-AJ eller lågt pockets(högt hade han väl synat bara i ett tafatt försök att få in dig =D )

så min gissning hade varit att det varit tre överkort som du inte vill se, och med de oddsen är det väl en självklar syn när blindsen är så höga =)

Rätta mig någon

Postad
Om du synar däremot kommer du antingen åka ut (mer eller mindre, du har ju då endast 200kvar) eller så kommer du upp i 3900 i marker.

Det finns ju ett scenario till, nämligen att Button vinner huvudpotten, och jag vinner sidopotten. I.s.f. har Button 2700 i marker och jag har 1200. Detta tolkar jag som ytterligare ett argument för syn.

Editerade orginalposten avseende struktur.

Postad
Det finns ju ett scenario till, nämligen att Button vinner huvudpotten, och jag vinner sidopotten. I.s.f. har Button 2700 i marker och jag har 1200. Detta tolkar jag som ytterligare ett argument för syn.

Editerade orginalposten avseende struktur.

Vid det scenariot ligger vi ungefär likadant till som om vi inte synar (mer eller mindre) känns det som. Men då är det en person mindre vid bordet iaf.

Det känns lite som att vi går mot utslagen - bra chans till vinst - gneta sig bort från bubblan. Och jag tar nog det istället för scenariot om vi inte synar att ligga på gneta sig bort från bubblan då vi då har 1600 kvar i chips..

Postad

Jag tror ändå att vi vinner mera pengar i längden genom att syna i det här läget!!

Vi lägg kommer vi ligga dåligt till för att hamna ITM ändå.

Och om vi vinner potten har vi vittring på 1a-priset.

Postad

Vårt ICM vid vinst är 31.9%, vid vik 12.9% om mellanstacken vinner och 12.7% om lillstacken vinner.

Om vi synar men inte vinner huvudpotten finns några olika scenarier:

Lillen tripplar, vi förlorar sidopotten: 2.1%

Lillen tripplar, vi vinner sidopotten: 12.1%

Lillen åker ut, vi cripplas: 2.3%

Okej...snabb uträkning med arslet och en kri...eh ett tangentbord:

Huvudpott:

Vi vinner 3/9 (i) 31.9%

Mellanstack vinner 4/9 (ii) 2.3%

Lillstack vinner 2/9 (iii) 6.4%

(iii) Vi vinner sidopotten 3/7 (12.1%)

Vi förlorar sidopotten 4/7 (2.1%)

Det här ger sammantaget, efter ovanstående antaganden, ett ICM på 13.1% för syn, dvs marginellt före vik.

Men då är så klart mina antaganden ganska idealiserade, dessutom vill jag ha lite större marginal än så här.

Postad

Det här ger sammantaget, efter ovanstående antaganden, ett ICM på 13.1% för syn, dvs marginellt före vik.

Men då är så klart mina antaganden ganska idealiserade, dessutom vill jag ha lite större marginal än så här.

Tack Eury för uträkningen!

Fråga: Varför vill du ha större marginal? Borde man inte försöka gripa tag i varje möjlighet att maximera $EV? Vart drar du din gräns för vad som är värt att jaga?

Postad

Dels är osäkerheten i den uppställning vad gäller motståndares handdistributioner så pass stor att den kan medföra differenser på flera procentenheter i mitt ICM-värde för syn. Värdet för fold är dock oberoende av motståndarnas HD.

Dessutom anser jag mig vara klart bättre än mina motståndare på att spela shortstackspel, och ser min stack som något undervärderad av ICM.

Postad

Fold utan att tvekan, låga par är svaga mot två motståndare, det blir en oproportionerlig sänkning av dina vinstoddser, antag att du har över 50 % vinstchans mot två överkort, mot två spelare med överkort är det inte över 33% längre, FOLD FOLD FOLD