Gå till innehåll

Ny hobby sökes


Cyntax

Recommended Posts

  • Svars 74
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Samlade på Simpsons-prylar för en 5-6 år sedan. Har två kartonger i källaren med Simpsons-relaterade actionfigurer, lunchlådor, samlarkort, tidningar, piltavlor och 1 meter hög Mjukis-Homer mm. Funderar på att ta upp samlingen igen när jag får större boende. Inte kul att lägga alla inköp i en låda. Sen så var det ju inte så lätt att "hitta" fynd på loppisar och sånt så man fick vända sig till specialsorterade samlarbutiker. Charmen försvinner ju lite när allt finns på E-bay också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En tjej - behöver inte binda upp dig till något och kan roa dig med när du känner för det.
Perfekta lösningen? Enligt mig e de de iaf..
Hihi, kul idé! Men jag har redan fru + två flickor, 10 och 1 år i huset.

 

byt saker med folk..

lagom stört o jävligt roligt när man lyckas byta upp bra.

jag gick från ett par begagnade öronproppar, via bl.a en tandborste o landade till slut på ett kontantkort med 150spänn.. på ca 2h

finns en amerikan som gick från en borste till ett skivkontrakt eller nåt sånt.. kanske inte nån vidare seriös hobby, men skoj som fan

Bra idé. Man kan börja med t.ex. tre saker som man byter, så byter man upp sig hela tiden och ser var man slutar om t.ex. 1 år. Sen börjar man på ny kula med nå nytt skräp. Krävs inte så mycket heller. Det finns nog stor chans jag gör nå liknande.

Men, det var ändå inte riktigt vad jag sökte. Ville ha en ny hobby som kräver lite mer kunskap, där det finns fakta att söka också.

Vad sägs om att börja cykla mtb? Inte bara roligt och nyttigt, du får även adrenalin-kicken :)

 

Börja t.ex. med att leta rätt på en shyst cykel oc en klubb som du kan hänga på. Glöm inte hjälmen!

 

mvh

Ant

Jag är inte den som söker adrenalinkickar. Är nog en fegis. Se bara på min dagbok och min spelstil. Inga onödiga risker. Då börjar jag hellre om att jobba/springa och åka skidor.

För 10 år sedan (och 30 kilo) gjorde jag lite drygt 4 km på 16 min (terräng). Idag skulle jag inte ens göra samma sträcka på 46 min.

Bra förslag hittills. Jag gillar:

 

1. Samla på hattar

2. Samla på DVD-filmer. Kanske animé. Eller porr. Eller ja varför inte slå två flugor i en smäll och börja samla på animéporr.

 

Eller varför inte hattporr?

Du är så söt Martin!

haha klockrent inlägg mys! :D

 

ja gillar folk som samlar på tv-spel å då menar ja gamla rariteter, inte ett chippat ps1 från 97 :P

 

sen gillar ja att nörda sig på nått spel eller liknande som inte görs via dator (eller konsoler), utan typ sällskapsspel med taktik-strategi å inte bara tur.

Backgammon å othello kanske (vild gissning).

 

Att samla saker e ju en ganska vanlig hobby så kanske hitta på nått mer praktiskt som att tälja eller nått annat "fixar-fix", de e coolt.... även om de inte e så mycke status i 2000-talets IT-samhälle ;-)

Ja, det behöver inte vara en "samlingshobby". Att börja bygga byggsatser kan vara kul. Men då är risken att någon trashar det. Får vänta nåra år tills Alva iaf. kan mer än 10 ord.

Andra fixa-saker: flugbindning, mecka/kör radiostyrda bilar/båtar/helikoptrar/flygplan.

 

Radiostyrda prylar jag... på www.alibaba.com kan man hitta massvis med kinesiska firmor att importera sånt från. Jag är sugen på att köpa mig en fin radiostyrd helikopter. Importerar man själv blir det 35-75% billigare. Någon som är sugen på att gruppimportera en radiostyrd helikopter eller ett flygplan?

Du kan börja samla på TV-spel, jag gör det själv så då skulle vi kunna börja byta med varandra ;)

Samlar mest på 8-bit NES och SNES, tänker dock inte skaffa alla spel eftersom det finns kring 500 titlar om inte mer också. Några går väl på $500. Sedan finns det en som gått för $5k-$10k som det bara finns 20 exemplar eller liknande. Men det tänker jag inte heller skaffa.

 

I början blev det en jäkla massa spel, men har sålt bort det mesta och samlar nu bara på de popoläraste och roligaste spelen, som jag vet att jag själv spelar, självklart ska allt vara komplett då :) Samlar bara på NTSC, lättare att hitta i bättre skick och det mesta är billigare. Tycker ni att det ska vara Svensksålt eller behöver det ej spela någon roll?

 

Om någon får lust att köpa något kan ni ju kolla in några av mina auktioner, säljer bort lite dubletter och sådant som jag ej kommer lira. (PAL versioner och någon enstaka NTSC :))

http://www.tradera.com/category/auctionlist.aspx?ftgnr=773628&filtertype=0&sortby=6

 

När jag var mindre så samlade jag på en massa saker, tror att det ska finnas i någon låda någonstans om inte morsan slängt iväg allt. Blev lite intresserad nu att kanske fortsätta på någon annan samling. Har som inte så mycket kvar av min TV-samling, iaf inte när det gäller NES och SNES.

TV-Spel har jag en bra grund att stå på. 1994-1996 hade jag en tv-spelsbutik och i förrådet står lådvis med gamla spel. Jag har flera hundra spelkassetter till NES och Megadrive. Även fungerande konsoller osv. Det fanns ett gammalt Vectrex också, men det sålde jag med grym vinst.

Fan, är dom värda så mycket? Jag måste ju ha en förmögenhet i källaren!

Vem gillade inte Buster (tidningen alltså).

Dvs. samla på Buster tidningarna.

Samla på tidiningar är säkert kul. Men, då tror jag att jag hellre samlar på böcker. Gamla kokböcker kanske? Dom kan man faktiskt ha använding för också.

Bli en Doll-Guy och börja samla på Realdolls.
:roll: Var får du dina ideér från?

Samlade på Simpsons-prylar för en 5-6 år sedan. Har två kartonger i källaren med Simpsons-relaterade actionfigurer, lunchlådor, samlarkort, tidningar, piltavlor och 1 meter hög Mjukis-Homer mm. Funderar på att ta upp samlingen igen när jag får större boende. Inte kul att lägga alla inköp i en låda. Sen så var det ju inte så lätt att "hitta" fynd på loppisar och sånt så man fick vända sig till specialsorterade samlarbutiker. Charmen försvinner ju lite när allt finns på E-bay också.
Nu när jag tänker efter så när jag var yngre (3-6 år gammal?) hade jag en grym samling med små plastfigurer. Alltså cowboys, indianer och krigsgubbar. Det kan vara något!

Min samling finns självklart inte kvar.

Samla på Svensk white-trash kultur.

 

Myssion kan nog ge dig tips på var du ska leta ;)

Kultur mmmm :)

 

Fram till sommaren ska jag samla på högskolepoäng iaf. Sen får vi se!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samla på titlar!

 

Du får din första av mig: Pf’s helt klart kufigaste snubbe våren 2007. Grattis!

 

Har själv funderat på att börja bygga modellflygplan och andra militärfordon. Jag byggde rätt många sådana i mellanstadiet men tyvärr skadades de flesta i någon flytt. Att lillkickan kanske har sönder dem tror jag inte. Du får väl bygga i källaren eller någonstans där hon inte kommer åt.

Kom ihåg: Skala 1:72 och inga gubbar i plast, de skall vara i tenn, handgjutna i Frankrike av ngt företag jag inte minns namnet på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjutna för hand då! Fan vet om ”handgjutna” är fel heller. ”Handsmidda”, ”Handsnidade” är ju fullt legitima ord som inte innebär att man använt händerna som verktyg mot materialet. Hmm.. nej, Sansrom, din diss funkar inte.

Det var ingen diss, jag försökte bara vara rolig. :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jennez är för aggressiv för att det ska vara skojigt att skämta med honom. Eller kanske snarare: Jennez är så rolig att skämta med, för han blir så aggressiv. :)

 

Har egentligen ingenting med aggressiviet att göra. Det är bara det att jag tolkar alla inlägg (inklusive HH:s) som rena personangrepp och då måste jag ju gå i försvarsställning och göra utfall för att slå ifrån mig. Eller det kanske inte är tillåtet? Va? Eller? Man kan ju tycka att det borde vara det! Men ok, visst, vill ni spela hårt så ska jag spela hårt. Från och med nu är ingenting heligt! Bring it ooon!!! :twisted:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du samla på nåt så måste det ju vara hockeykort. Minns hur man hustlade klasskompisarna back in the day som bara ville ha typ Anaheim-spelare, för att de hade så fräck logga.

 

Annars känns väl samlande lite trist. Liksom, "nu har jag allt, now what?" Gör ngt mer utvecklande, läs, lär dig språk, grotta ned dig i Sv. Stormaktstiden, bli objektumsexuell, meditera, dreja, snickra, måla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du samla på nåt så måste det ju vara hockeykort. Minns hur man hustlade klasskompisarna back in the day som bara ville ha typ Anaheim-spelare, för att de hade så fräck logga.

 

Annars känns väl samlande lite trist. Liksom, "nu har jag allt, now what?" Gör ngt mer utvecklande, läs, lär dig språk, grotta ned dig i Sv. Stormaktstiden, bli objektumsexuell, meditera, dreja, snickra, måla.

Hockeykort: njae.

Språk: Mycket bra idé! Finns språkkurser i bibblan och på internet lär man hitta mycket material. Dessutom finns det universitetskurser i många språk.

Svenska och engelska anser jag att jag behärskar. Franska och tyska läste jag på högstadiet/gymnasiet. 2001-2002 gjorde jag en attack på rumänska och 2003-3005 lite finska. Om jag väljer att annat språk än finska kommer min fru att misshandla mig... och hur kul är det? (jag menar hur kul är finska, att bli misshandlad kan jag behöva)

Måla: morsan är ju semiprofessionell konstnär. Så det har man i generna :roll:

 

Kom med mera förslag. Ni är ju bra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska nog prova de där med att byta grejer. Ett gem känns som en bra startpunkt. Nån som behöver ett gem?

 

Jag har kommit på ett par idéer till hur jag mkt enkelt kan göra några heminredningsdetaljer med lite snitsig design. Tänkte eventuellt prova och lägga ut på tradera. Vore kul om nån ville köpa, isf kanske det kan bli en hobby för mig. Nåt för dig att prova?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att spinna vidare på det där med språk: Lär dig japanska! Det är en utmaning med tre olika alfabet (hur skrivs det i pluralis?) och en helt annan meningsuppbyggnad än vår. Lära sig skriva snygga tecken är en bonus, liksom att du på köpet kommer få inblick i en mkt intressant kultur.

 

Har ett par vänner som gjort detta (båda har lärt sig gratis via nätet), och de är eld och lågor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det riktigt passar in på din definition, av hobby men 2 bekanta har gjort en jäkligt kul grej. De började med 1000 kronor(sommaren -06), och köpte en (1) grej för detta online på ebay/blocket och liknande. Sen dess har de sålt sin sak, köpt en ny för pengarna ochhållt på så. De skall ha deadline nyårsafton 2008. Den som då har den mest värdefulla saken vinner.

Har du bara någon du kan tävla med lovar jag att du har något att göra.

Mina bekanta har gått upp i detta helt, och gör inte mycket annat på jobbet än att leta saker online.

Just nu står det fritidsbåt (värde ca15000) - vitrinskåp (ca 22000). Snacka om att killen med båten är stressad. :-D

 

Tilläggas kan att den med högst värde får det den andra skrapat ihop. Kul att vinna och stå med ett fritidshus utanför Baggböle som nyårspresent..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du letar efter en hobby, skall det vara något som du eventuellt kan tjäna pengar på eller något som kostar pengar?

 

Några idéer från mig:

  • Designa en egen font! Patentskydda den och sälj den till nån reklamare med Mac
  • Dreja lera! Brudarna (säkert fru Cyntax också) verkar tända på det och man får kladda som vuxen.
  • Skriv memoarer/dagbok! Funkar vid sidan om allt annat och kul när du blir (ännu) äldre. Komplettera med lite bilder.
  • Flugbindning! Du var väl inne på det redan och jag höll på med det i flera år, man kan fastna i mönster hur änge som helst (kan bero på lacket också).
  • Rita mönster på väggarna! Skissa upp något, låna en overhead och måla en vägg eller två. Ungarna älskar nya mönster i rummet.
  • Fotografera! Köp en systemkamera, pilla med alla inställningar du hittar, plåta allt/alla du ser, redigera (ev retuschera om det är på en gammal SnG-grinder) och förstora planscher av bilderna. Mycket lättare nu med digitalkameror än då jag började och man fick vänta på framkallning.

Där har du en start i alla fall, jag önskar att jag också hade så mycket tid över att jag behövde hitta en ny hobby...

 

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det riktigt passar in på din definition, av hobby men 2 bekanta har gjort en jäkligt kul grej. De började med 1000 kronor(sommaren -06), och köpte en (1) grej för detta online på ebay/blocket och liknande. Sen dess har de sålt sin sak, köpt en ny för pengarna ochhållt på så. De skall ha deadline nyårsafton 2008. Den som då har den mest värdefulla saken vinner.

Har du bara någon du kan tävla med lovar jag att du har något att göra.

Mina bekanta har gått upp i detta helt, och gör inte mycket annat på jobbet än att leta saker online.

Just nu står det fritidsbåt (värde ca15000) - vitrinskåp (ca 22000). Snacka om att killen med båten är stressad. :-D

 

Tilläggas kan att den med högst värde får det den andra skrapat ihop. Kul att vinna och stå med ett fritidshus utanför Baggböle som nyårspresent..

 

 

 

Tycker mig minnas att jag läste på aftonbladet om en kille som började med en hårnål (eller något liknande) och slutade med en väldigt fin villa, i USA, på ett år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...