Gå till innehåll

NL - Lägga KK preflop i cashgame?


Steinmeyer

Recommended Posts

1: Riggsnack är fånigt och det finns redan en tråd för det.

2: Folda KK preflop... gaaah! Går inte! Jag kan inte det i alla fall.

 

De bästa händerna jag kan påminna mig att jag foldat nyligen är JJ och AQ. Stoltast är jag över AQ. Satt i två timmar i ett homegame utan att få en enda vettig hand, en kille i tidig position raisar up 5zBB (standard här), killen två platser till höger om mig femdublar det. Han har knappt spelat en hand på hela kvällen, har gnällt om hur dåliga kort han har fått, OCH är ny i gänget. I mitt sinne fanns det bara 3 händer han skulle reraisa så med preflop och alla tre dominerar mig så jag foldar. Han hade AK, så jag var extremt nöjd med min fold även om det var bittert att behöva slänga enda "grupp 2" handen jag fått hela kvällen.

 

Bör noteras att han några timmar och en hel del öl senare gjorde samma reraise med KJ, när jag satt med QQ. DÅ tryckte jag in stacken :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De bästa händerna jag kan påminna mig att jag foldat nyligen är JJ och AQ. Stoltast är jag över AQ. Satt i två timmar i ett homegame utan att få en enda vettig hand, en kille i tidig position raisar up 5zBB (standard här), killen två platser till höger om mig femdublar det.

 

 

Vill inte vara en bully men AQ foldar man väl ofta preflop? Eller är det bara jag? Raisar jag och får en hyfsad reraise efter mig så slänger jag dem. T.o.m. för en singleraise om jag t.ex. är SB på ett fullbord och tidig pos trycker in en skaplig raise (ev. fiskread borträknad), jag har ingen anledning att syna då. Väldigt enkelt, han representerar AK eller ett högt pp, möjligen AQ. Träffar jag mot högt PP är mitt A skrämselkort för honom och jag tar hem en liten pot med vad som lika gärna skulle kunna vara 7-2os, har han AK är det samma princip med den extra effekten att jag kan träffa A och förlora 50% av det jag har på bordet, han kan också ha AA/KK och vinna stort om jag träffar Q.

 

Jag låter kanske paranoid och visst, det är inte så troligt att dessa situationer uppstår. Men när man inte har nån +EV förutom själva potten krävs inte många ev. -EV situationer för att rättfärdiga en fold.

 

Det är dock självklart gränsfall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag tycker absolut inte man foldar AQ "ofta", enda gången är ju när man är säker på att fi har AA, KK, QQ eller AK. Trots allt bara 4 händer som man är körd mot, men visst händer det att man foldar. Grejen här var mer att det var den enda vettiga starthanden jag hade fått på hela kvällen, och att bordet (som vanligt) var extremt loose och hyfsat aggro (folk raisar med typ alla A och alla två-höga-kort).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag tycker absolut inte man foldar AQ "ofta", enda gången är ju när man är säker på att fi har AA, KK, QQ eller AK. Trots allt bara 4 händer som man är körd mot, men visst händer det att man foldar. Grejen här var mer att det var den enda vettiga starthanden jag hade fått på hela kvällen, och att bordet (som vanligt) var extremt loose och hyfsat aggro (folk raisar med typ alla A och alla två-höga-kort).

 

Man behöver väl ändå inte vara helt säker på att fi har AA, KK, QQ eller AK för att folda AQ? I så fall synar du alltså feta raise preflop om du sätter fi på handdistributionen AA, KK, QQ, JJ eller AK, i och med att du är 50/50 mot JJ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh, jag menade inget illa, men jag tror nog ändå att du värderar AQ betydligt högre än vad jag gör. I ett NL cashgame på 10 personer är AQ i princip en skräphand så länge man inte är först in med den. I en slutet av en turnering med lite färre motståndare och högre blinds är ju däremot AQ superstark.

 

Jaja, det där visste du ju redan men men..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh, jag menade inget illa, men jag tror nog ändå att du värderar AQ betydligt högre än vad jag gör. I ett NL cashgame på 10 personer är AQ i princip en skräphand så länge man inte är först in med den. I en slutet av en turnering med lite färre motståndare och högre blinds är ju däremot AQ superstark.

 

Jaja, det där visste du ju redan men men..

 

Sorry, var lite grinig när jag svarade. Men såhär:

 

I ett extremt loose game, som homegames vanligtvis är, är AQ (suited eller inte) en hyfsat stark hand även i 10-manna, I alla fall i det homegamet som jag pratar om. Där är en rimlig hand-distribution för en preflop raise AK-AT, Axs, AA-77... till och med händer som KQ och KJ används för att höja. I den distributionen så dominerar AQ fler händer än den är dominerad av (alla AJ-Ax, KQ tänk dessutom på att det finns mycket fler AJ än AA), leder stort mot många (KJs och liknande) och coinflip mot JJ-22. Jag blev själv förvånad när den "näst tightaste" spelaren synade min preflop raise med Axs (jag hade KK), sånt spel är ju vanligt i softa homegames, och det var verkligen den enda andra "tighta" killen (jag är naturligtvis den överlägset mest tighta i sammanhanget).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet vad du menar Stoneburg.

 

Ofta när man spelar i såna games tänker man att man ska spela "riktigt" och foldar den bästa handen. Två ägg reraisar varann preflop och man slänger typ AQ, så visar det sig att en hade KT och den andra Q3s.

 

Detta kan vara förödande i en turnering och man måste lossa på sina krav för att inte dö av blindsen, men i cashgame tror jag att man kan sitta, vänta och helt enkelt ta att man ibland foldar bästa handen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

99ggr av 100 så är du inte uppe mot AA på den nivån. Skulle de ha AA, finns endast en sak att göra i chatten...

Eftersom någon av nio motståndare har AA när man själv har KK innan någon gjort något 1 gång av 20 så är det knappast 1/100 när det blivit raise, re-raise, re-re-raise.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

99ggr av 100 så är du inte uppe mot AA på den nivån. Skulle de ha AA, finns endast en sak att göra i chatten...

Eftersom någon av nio motståndare har AA när man själv har KK innan någon gjort något 1 gång av 20 så är det knappast 1/100 när det blivit raise, re-raise, re-re-raise.

 

Hur räknar man fram att det är 1 gång av 20? Låter väldigt ofta det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har mitt livs värsta badstreak just nu på eurobet (partynätverket) Spelade upp mina insatta 500$ till 1565$ på en månad (NL 0.5$/1$). Då började raset som pågått nu i fyra-fem veckor.. Nu har jag 749$ kvar.

Är det inte möjligt att 500->1565 var din "streak", "fluktation" eller vad man vill kalla det och ditt såkallad "ras" i själva verket inte är en fluktuation alls?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sist jag foldade KK i cashgame var väl situationen något likt detta:

No limit (24h) 0.5-1€ 6-H. En kille höjer först ut, 4 BB. Jag på knappen höjer till 15 BB. Stora blinden går all-in. Notera att Stora blinden sitter på fullstor stack, så jag utgår (vet inte hur korrekt det är) att han inte är en total tomte. Jag foldar mina KK. Öppnaren (short-stack) synar. Vid showdown har öppnaren QJ off, och blinden AJ. Sistnämnda vinner med högt kort.

 

AJ skriver sedan i chatten att han är full, vilket senare bekräftas då jag tar hela hans stack med 99 som overpair.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...