Gå till innehåll

NL Shorthanded tips pls.


sentenced

Recommended Posts

Skulle vilja höra om någon har nåt råd att ge mig angående mitt sätt att spela NL shorthanded eftersom jag i stort sett fortfarande är en fisk. Sätter upp lite punkter på hur jag spelar och hoppas få lite respons om saker som suger/funkar etc.

 

- Höjer alltid först in oavsett hand.

 

- Gör CB i stort sett alltid (inte utan bra drag eller träff mot fler än 2 pers)

 

- Höjer med alla par, AK, AQ, AJ, A10, Ax suited, suited connectors 4+5 och uppåt.

(någon fler hand som jag borde höja med och någon av dessa händer som ska slopas ur mitt register?)

 

:cry: Det jag har dålig koll på är

 

- Vilka händer jag bara synar ett raise med

 

- Vilka händer jag bör reraisa med

 

:-D Skulle även vara najs om någon förklarar vilka händer jag absolut INTE ska syna eller reraisa med som jag annars skulle höjt med först in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken nivå spelar du på? Olika spel kan vara mindre bra/mer bra beroende på vilken nivå man spelar på.

 

Annars, mina två strån.

 

- Anpassa CB efter flopstruktur (tumregel; parad bräda=mindre CB-bet, dragvänlig bräda=större CB-bet).

- Syna inte passiv FI:s värdebet på rivern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske borde spara lite av raise eller fold preflop till högre nivåer. Får känslan av att du spela på låga nivåer pga du beskriver dig själv som fisk. Att raisa på SC är ofta fel i mina ögon särskilt ur position. Jag håller gärna potten liten preflop med den sortens händer, iaf som 45s.

 

Höj mer för värde med händer som högre par och AK/AQ när du spelar på lägre nivåer om inte motståndet är veka och du kan bluffa bort dem lätt på floppen om du missar vill säga.

 

Tänk på att inte alltid CB även när du träffar. Mestadels CB men inte alltid. Checka ibland flop och skjut på turn osv. Checka ofta floppen istället för CB om du är ur position både tom och med en hand.

 

CBettar du alltid så blir du lite lättläst om du raisar så många händer om du säger. Risken är att du hänger dig själv förr eller senare när nån slowspelar ett toppair eller liknande. Låt dem inte ta för givet att du kommer CB.

 

Lycka till och glöm inte att spela spelaren mer än du spelar kortsystem. Anpassa dig hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ax och sc är inga monsterhänder synar iprincip aldrig in mig med dem om inte multivay. Höjer oftast först in med dem för att balansera liksom med par. Det viktigaste och ofta svåraste är att veta med vad man ska raisa 3 betta mm, där kan man tjäna rätt mycket om man ligger rätt och kan pressa fi, variansen stiger dock.

Syna ibland in dig med en hand som står sig bra mot motståndarens HD om han CO-bettar ofta. I annat fall beror det på implicita/read om du ska syna in dig. Oftast är det rätt att kasta pp,Sc,AX mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- Höjer med alla par, AK, AQ, AJ, A10, Ax suited, suited connectors 4+5 och uppåt.

(någon fler hand som jag borde höja med och någon av dessa händer som ska slopas ur mitt register?)

 

Bara jag som tycker att han är alldeles för lös? Nu vet jag inte vilken nivå du lirar på men jag tycker du kan bli mycket tightare. Upp till NL200 så känns det rätt att spela TAG (eftersom det inte finns så många bra TAG spelare på låga nivåer). Vid NL200 så hade jag börjat lira 45sc men jag hade nog fortfarande foldat AT-AJ i tidig position.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske är lite för lös, kan bero på att jag sett för mycket stoxvideos han höjer ju med i stort sett alla händer jag själv skrev ner och även KQ först in. Spelar som sagt låga nivåer om någon undrar brukar växla mellan lite olika beroende på vad rullen tillåter och hur självförtoendet ligger för stunden. Skälet till att jag höjer med SC är att jag gillar att spela såna händer men diggar inte att öppningslimpa. Det jag känner mig vara sämst på är i vilka lägen jag ska raisa, checkraisa, check-calla i som det är nu är jag nog ganska lättläst eftersom det brukar bli höja pre betta flopp check-folda turn utan träff.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu synar jag alla höjningar (normala höjningar) med alla pp under 10 och en del SC samt AJ+A10 suited, reraisar oftast med AK, AQ och dom 5 högsta paren. Något som borde ändras här?

 

Om du synar alla höjningar med pp under 10 samt med SC så förstår jag att du går back, såna starthänder får man ju "ganska" ofta men man vinner sällan på dem, det är min erfarenhet iaf.

Jag tycker du ska spela mer tight till skillnad mot att spela de flesta händer som jag får intrycket av att du gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du menar att man aldrig ska syna en raise eller? Klart jag synar med alla pp floppar jag en triss kan jag ju ta en stack och EN DEL SC skrev jag för man kan floppa ruskigt fina floppar om man har tur. Vad ska jag annars syna en raise med? Tänker inte reraisa med låga pp för i längden lär man ju gå back klart mycker mer på det spelet eftersom man i stort sett alltid måste bluffa floppen och framåt sedan vilket jag inte är så sugen på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du synar alla höjningar med pp under 10 samt med SC så förstår jag att du går back, såna starthänder får man ju "ganska" ofta men man vinner sällan på dem, det är min erfarenhet iaf.

Jag tycker du ska spela mer tight till skillnad mot att spela de flesta händer som jag får intrycket av att du gör.

 

Instasyn på alla PP förutsatt att stackarna är normaldjupa. SC är lite mer svårspelade för nybörjaren så de kan man vara lite restriktiv med tills man känner sig mer säker på postflopspelet, men också klar syn för de flesta spelare, särskilt ip.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du menar att man aldrig ska syna en raise eller? Klart jag synar med alla pp floppar jag en triss kan jag ju ta en stack och EN DEL SC skrev jag för man kan floppa ruskigt fina floppar om man har tur. Vad ska jag annars syna en raise med? Tänker inte reraisa med låga pp för i längden lär man ju gå back klart mycker mer på det spelet eftersom man i stort sett alltid måste bluffa floppen och framåt sedan vilket jag inte är så sugen på.

 

 

Klart man ska syna en raise om man har en stark hand, men tar man för vana att syna för ofta så går man ju minus pga att man helt enkelt bara chansar på att träffa rätt?

Det var inte min mening att göra dig upprörd ville bara ge dig ett råd som funkat för mig.

 

Jag trivs med att lira tight och från position och bluffar väl i stort sett aldrig.

 

Myssion: Du har som vanligt helt rätt i det du skriver, det jag reagerade på var att sentenced skrev att han synade alla höjningar oavsett vilken valör pp har, jag synar väldigt sällan höjningar om jag har tex 33 eller 44 på hand. Som sagt jag är ingen expert men jag har gått in för att lira bra händer och från position samt att vara aggressiv när jag får de bra korten.

 

Hoppas iaf att sentenced kan vända sin negativa trend och ber återigen om ursäkt om jag uttryckt mig fel eller klumpigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du lust att förklara...

 

Nej, det har jag inte, för jag verkar nog tycka/tänka ungefär samma som du där. Däremot tyckte jag att MIF Redhawks-gliringen var väldigt rolig. Dock hamnar inlägget nog, vid närmare eftertanke, bara på en andraplats på min 2007-lista, eftersom förstaplatsen sedan igårkväll ockuperas av oggeking.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...