Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

elite69 har varit väldigt lös. Synat floppen massor för att slänga turn/river. Verkar gå med oavsett träff i början, har dock inte sett honom gå till showdown särskillt ofta. UlfofOl har inte gjort så mycket väsen av sig. Verkar spela ABC-poker, men jag har inte så många giv att gå på.

Jag är inte så intresserad av kommentarer på preflopspelet men finns det något ni vill anmärka på flopp och turn så gör gärna det. Annars är det som sagt rivern jag är mest tveksam till.

Seat 1 is the button.

Seat 1: elite69 ($116.50 in chips)

Seat 2: UlfofOl ($130 in chips)

Seat 3: redmundir ($39 in chips)

Seat 4: GreenCap ($122 in chips)

Seat 5: Nagual001 ($20 in chips)

Seat 6: hailstorm ($92.25 in chips)

UlfofOl: posts small blind $0.50

redmundir: posts big blind $1

Nagual001: posts big blind $1 + posts small blind $0.50

dealt to GreenCap [Qc Td]

GreenCap: calls $1

Nagual001: checks

hailstorm: calls $1

elite69: calls $1

UlfofOl: calls $0.50

redmundir: checks

Pott 5:50$

----- FLOP ----- [6c Tc 5d]

UlfofOl: checks

redmundir: checks

GreenCap: bets $5 Toppar/ok kicker. Jag betar...

Nagual001: folds

hailstorm: folds

elite69: calls $5

UlfofOl: calls $5

redmundir: folds

Pott 20:50$

----- TURN ----- [6c Tc 5d] [Th]

GreenCap: bets $15 Tja...? Något annat alternativ? Är väl uppenbart att jag har en tia men det ligger ju ett färgdrag jag vill skydda mig mot.

elite69: calls $15

UlfofOl: calls $15

Pott 65:50$

elite69 synar vilket verkar vara hans standardspel med position. UlfofOl´s syn vet jag egentligen inget om. Färgdrag? Tia med sämre kicker? Dolt monster?

----- RIVER ----- [6c Tc 5d Th] [8h]

GreenCap: checks

elite69: checks

Jag checkar rivern med tanke på att den missade färgen slänger om jag betar eller kanske bluffar (elite69) om jag checkar, även om det borde vara uppenbart att jag har en tia så tror jag en hel del kan chansa med en bluff där. Har jag missbedömt situationen och UlfofOl har ett monster kanske jag kommer billigt undan och elite69 kan åtminstone inte höja mig (jag synar troligen en bet iaf).

Direkt efteråt tänker jag däremot på att sannolikheten för att båda sitter med färgdrag ju är mindre, så vad hade "den andra" isf? Rimligtvis en tia. och borde inte denna höjt med en bättre kicker för att göra färgdraget dyrt? Är inte ett missat färgdrag och en sämre tia ganska rimligt bud? Men vågar jag beta på att jag har prickat bådas händer så exakt? Och tian med en sämre kicker kan ju beta ibland om jag checkar, eller? (hålstegedraget 79 är jag inte orolig för men risken finns ju naturligtvis. Men nu bortsåg jag från den handen)

Är rivern en check eller bet?

Postad

Jag hade nog gjort ett bet på rivern också. I och med att du sitter "i mitten" och du inte sätter elite69 på nåt bättre (än vad du har) så finns ju risken att det blir en rundcheck som det blev och det vill vi väl inte ha? Tror inte nån satt med en tia med sämre kicker. Borde inte han ha betat på rivern då?

Postad
Anledningen till att du hamnar i den här trista situationen är att du spelar skräp preflop ur position. Ännu värre, du limpar skräp ur position.

Ja, vinna en pot på $65 är verkligen trist...

ps. jag utgår från att hero vann potten.

Postad
Anledningen till att du hamnar i den här trista situationen är att du spelar skräp preflop ur position. Ännu värre, du limpar skräp ur position.

Jag betar river.

Håller inte med om att det är en trist situation och för mig funkar det med att limpa med sådana händer. Men det verkar ju som om en bet är vad som vore bäst på rivern och jag får säga att det håller jag med om.

Postad

Jo, jag vann den och jag upptäckte senare att man kunde se vad motståndarna hade för kort i handhistoriken. Brukar inte vara inne där så ofta så det hade jag missat:oops:

elite69 hade Ac 6x och den andre hade K2 i klöver. Färgdraget var väl ganska tippat men A6 hade jag inte räknat med även om han var lös. Hade jag vetat att han hängde med så långt med sådana händer hade jag definitivt bettat igen på rivern, men, den informationen hade jag ju inte då. Vet inte om han synar rivern med sånt, men baserat på vad jag visste då så har jag som jag nämnde i förra posten "bestämt" mig för att bet nog är bättre (i tron att få betalt av en sämre T).

Sen kan jag ju så klart vara fel ute:roll:

Postad
elite69 hade Ac 6x och den andre hade K2 i klöver. Färgdraget var väl ganska tippat men A6 hade jag inte räknat med även om han var lös. Hade jag vetat att han hängde med så långt med sådana händer hade jag definitivt bettat igen på rivern, men, den informationen hade jag ju inte då. Vet inte om han synar rivern med sånt, men baserat på vad jag visste då så har jag som jag nämnde i förra posten "bestämt" mig för att bet nog är bättre (i tron att få betalt av en sämre T).

Sen kan jag ju så klart vara fel ute:roll:

Troligtvis hade du inte fått nån syn om du betat rivern. Kanske A6 hade varit så nyfiken att han synat en mindre bet.

Postad
Vill du utveckla det?

Jag ligger plus i pokeroffice med den handen.

Troligtvis hade du inte fått nån syn om du betat rivern. Kanske A6 hade varit så nyfiken att han synat en mindre bet.

Håller med. Han borde inte synat men kunde kanske göra det ändå när han trots allt synat 15 dollar på turn med handen. Men då visste jag ju inte att han hade just A6

Tack för alla kommentarer, visste väl att det var en bet där och det är helt klart en av mina svagheter att jag värdebetar rivern för lite. Får jobba på det :oops:

Postad
Jag ligger plus i pokeroffice med den handen.

Över hur många händer? Har du jämfört med hur du ligger till när du höjer den först in? Hur påverkas ditt EV på dina starka händer (AA/AK/KK etc) som du höjer först in när du limpar med svagare händer? m.m. m.m.

Att du ligger plus i PO är inte tillräckligt med information för att hävda att det är bättre "för dig" att limpa än att höja eller folda.

EDIT: Och jag utgår från att du sorterar för position när du säger att du ligger plus med QTo?

Postad
Över hur många händer? Har du jämfört med hur du ligger till när du höjer den först in? Hur påverkas ditt EV på dina starka händer (AA/AK/KK etc) som du höjer först in när du limpar med svagare händer? m.m. m.m.

Att du ligger plus i PO är inte tillräckligt med information för att hävda att det är bättre "för dig" att limpa än att höja eller folda.

Jag känner till det där men det var inte mer än så jag orkade utveckla i mitt svar. Men när du ändå tagit dig besväret och postat så får väl jag göra detsamma. Jag känner till det där du skriver om att massa saker påverkar och att ligga plus inte är samma sak som att ligga optimalt plus. Beroende på massa faktorer så foldar jag, limpar jag eller höjer med den handen preflop. Just därför skrev jag i OP:

Jag är inte så intresserad av kommentarer på preflopspelet men finns det något ni vill anmärka på flopp och turn så gör gärna det. Annars är det som sagt rivern jag är mest tveksam till.

Kan väl sammanfatta det med att jag är lååångt därifrån att ta hänsyn till sakerna korrekt, men jag är iaf medveten om dem och jag tar ett steg i taget. Just nu var det dock bara riverspelet som jag ville fokusera på.

Postad

Blev förresten lite nyfiken!

Vad anser ni (myssion och ebisumaru) är rimliga starthänder shorthanded? För visst är jag medveten om att mina starthänder inte är tightast i länet. Vore kul att höra från några PF:are hur tight ni spelar pre.

Postad

Vad anser ni (myssion och ebisumaru) är rimliga starthänder shorthanded? För visst är jag medveten om att mina starthänder inte är tightast i länet. Vore kul att höra från några PF:are hur tight ni spelar pre.

VP$IP mellan 20-25 pre.raise 15-20, känns som en ganska rimlig nivå, (även om du kan spela mkt tightare och lösare och ändå plussa duktigt).. Tror inte att deras åsikt handlar så mkt om QT som om position, utg spel bruker de flesta vettiga spelare hålla ganska tight eftersom du sätter dig i jobbiga situationer när du måste spela bajshänder ur position i multivägspotter...

QTo ska självklart höjas från CO och button.

Undrar även vad du gör när du limpat den utg och CO höjer synar du då eller foldar?

Postad

En bra tumregel är att aldrig limpa först in. Att ge några exakta händer att spela är svårt men från UTG är alla par, AT+, de flesta Axs, KQ, de flesta SC, vissa suited onegappers en ganska rimlig mängd händer. Men det beror ju så klart en del på vilka spelare som är bakom. Du kan spela säkert dubbelt så många händer lönsamt på knappen som UTG.

Postad
En bra tumregel är att aldrig limpa först in.

QFT!

Att ge några exakta händer att spela är svårt men från UTG är alla par, AT+, de flesta Axs, KQ, de flesta SC, vissa suited onegappers en ganska rimlig mängd händer.

Möter man mycket synstationer på lägre nivåer kan man byta ut SC/Axs mot fler broadways. Höga oparade kort som skapar TP ökar i värde, medan SC/Axs som man oftast hamnar i semibluffsituationer med, minskar i värde.

Utöka sedan ju senare position du sitter i.

Ju duktigare man är postflop desto fler händer kan man spela pre.

Postad
Undrar även vad du gör när du limpat den utg och CO höjer synar du då eller foldar?

Tyvärr måste jag ge det så tråkiga svaret att det beror på. Tror jag att jag kan spela ut personen och det är rätt läge för det så fortsätter jag, annars kastar jag. Jag möter så ofta personer som är livrädda för folk som synar ur position. Mot dessa floatar(?) jag så ofta jag tror jag kan komma undan med det utan att de "vaknar upp". En del bryter ALDRG mönstret CB på floppen, check på turn vid miss och fold på rivern om jag betar. Då är det otroligt lätt att hitta synen eftersom de oftast inte sitter med höga par rent statistiskt (gör det de så slänger jag ju naturligtvis pre). Betar de igen på turn är jag slagen och viker. Då har jag förlorat mina pengar från preflop och floppen men eftersom man oftast missar så tar jag oftast potten vilket leder till +EV. Dessutom ser jag lösare ut för de som observerar och jag kan ta bättre betalt mot dem med mina riktiga händer. Jag har även ett gäng weaktighta personer i mina anteckningar som aldrig CB om de inte träffar och de är ju också lätta att syna pre. Tyvärr försvinner de ju ganska snabbt eftersom pengarna tar slut för dem.

Och så vidare... (men jag hävdar absolut inte att mitt sätt är bra. Jag vinner på poker men jag tror/vet att jag tillhör de sämre procenten av de vinnande spelarna så det finns ju utrymme för förbättring. Och jag känner ibland att preflopspelet är en av läckorna. Men då glider man in på punkrock-kids dagbok och inser att man spelar tight som Dan Harrington i jämförelse och han (punkrock) är ju en vinnande spelare av allt att dömma. Så vad gör man:roll: )

Och vad betyder QFT?

Postad

Och så vidare... (men jag hävdar absolut inte att mitt sätt är bra. Jag vinner på poker men jag tror/vet att jag tillhör de sämre procenten av de vinnande spelarna så det finns ju utrymme för förbättring. Och jag känner ibland att preflopspelet är en av läckorna. Men då glider man in på punkrock-kids dagbok och inser att man spelar tight som Dan Harrington i jämförelse och han (punkrock) är ju en vinnande spelare av allt att dömma. Så vad gör man:roll: )

Jag tror inte han spelar QTo UTG (för det mesta iaf) och jag vet att han aldrig limpar QTo UTG.

Postad

Det är en tråkig situation eftersom han har ganska små möjligheter att få betalt av en sämre hand och måste mer eller mindre betala av en bättre.

Postad

Men då glider man in på punkrock-kids dagbok och inser att man spelar tight som Dan Harrington i jämförelse och han (punkrock) är ju en vinnande spelare av allt att dömma. Så vad gör man:roll:

Hahahaha! Det här tycker jag va kul :D

Postad

:lol:

6-handat spelar jag aldrig QTo UTG och om jag skulle spela den skulle jag som Ebi nämnde definitvt inte limpa. Förstår inte varför man skulle vilja göra det?

Ett tips i övrigt som åtminstone kan vara bra att tänka på tills du ska möta bättre spelare än vad du gör nu och som andra redan nämnt är att tänka mer på position än på dina hålkort. Var relativt restriktiv i de två första positionerna och lösa upp spelet ju närmare knappen du kommer. Straffa limpare med lösa uppslag från CO och knappen och trebetta frekvent från knappen när det kommer uppslag från CO. Även om motspelarna vet att du trebettar en hyfsat stor range så kommer de fortfarande inte kunna spela många av sina händer profitabelt av den anledningen att det sitter OOP.

Postad

Tack så mycket för svaren. Ska försöka ta tag i mitt spel preflop. Och roligt att få ett svar av dig med punkrock. Har följt din dagbok från början till slut. Aldrig skrivit något dock. Mycket bra läsning.

Tack alla