Gå till innehåll

Bärbar eller stationär?


Comandini

Recommended Posts

Funderar på att köpa en ny dator. Men vet inte om jag ska ta en bärbar eller stationär.

 

Förstår inte riktigt hur bra dem bärbara datorerna egentligen är?

Vad får man för bärbar för 10 000 kr? Behöver egenltigen datorn endabart till poker och skolarbeten. Men FM 05 också förstås. Klarar en bärbar dator spel så som FM eller t.ex nåt krigar spel som CS (Och NEJ jag spelar inte cs :D )

 

Vad kör ni på? Bärbart eller stationärt?

 

Och Varför?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle nog köpa en stationär om du ska spela lite mer krävande spel, framför allt för att du kan få en bättre skärm och grafikkort.

 

Ska du bara köra kontorsapplikationer, surfa och spela poker, då skulle jag nog välja en bärbar under 2.5 kg, så att den är riktigt bärbar. :)

 

- QoS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte riktigt hur "bra" en bärbar är. ´Kollat runt lite och hittat många runt 10 000 kr. Men processorn ligger oftast runt 1,4-1,6. Är itne det lite? Eller det är annorlunda på en bärbar och en stationär?

 

Funderar på en stationär, men lät inte helt fel att sola på trädäcket och spela poker på sommaren=)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Comandini, beror på vad du ska ha den till, sen är hastigheten på processorn inte alltid det som bestämmer den totala prestandan.

 

Dels har du olika typer av processorer, sen har dessa olika typer av cache minnen, sen har du olika chipset för minnesbuss hantering etc etc.

 

Dom flesta av dagens processorer klarar poker och kontorsprogram utan några större problem, se istället till att ha ordenligt med minne i burken du köper.

 

Sen kan det vara bra med lägre klockfrekvens på processorn i en bärbar, i många fall drar det mindre ström och du får bättre batteritid och slipper t ex irritrande fläktljud, men samma sak där olika processorer är olika lämpliga för bärbara.

 

- QoS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Qos, men jag förstod inte något av vad du skrev hehe. Klockminne?

 

Men spel, t.ex. FM 05 går inte att spela på bärbar? Går gör de kanske, men jävligt segt?

 

Sen hur lång tid klarar en "medel" bärbar med batteri? Kommer ha många långa bortmatcher i år och då hade de varit skönt med en bärbar dator till skolarbeten och liknande.

 

Ingen som har någon länk till en dator att rekommendera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

QoS: Du som verkar ha koll på de här med bärbara datorer.

Jag har kollat runt lite på Internet och hittat många likvärdiga datorer runt 10 000. Dem flesta har en processor på 1,6, men sen hitta jag nån med 3,06, 2,8 och 2800+ är samma pris som 1,6. Är detta samma typ av processor eller hur är det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bästa från två världar: Skaffa en bärbar med en dockningsstation så du kan sitta med en stor skärm, tangentbord och mus när du ska sitta länge och jobba men ändå ha friheten med en bärbar när du behöver. :D

 

Nu behöver det inte ens vara så krångligt. Öven dom mindre bärabara brukar ha VGA och USB på datorn. koppla bara in skärm, mus,extren hd,nätverk och du har en dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...