Magaluf Raider Postad 16 Februari , 2005 Rapport Postad 16 Februari , 2005 Expekt 3$ tourny, final table, 7 pers kvar. Blinds 8/4K, tre pers inkl. jag på ca 30K. Hero CO-1 med QQ, ingen action före killen före mig som går all-in. I det här skedet spelades väldigt få potter till showdown. Misstänkte att de flesta spel för ögonblicket var blindsteals. Alltså. Funderade en stund och synade all-in med en mindre stack. Killen vänder upp AQ Normalt en god chans, men.. redan på floppen kom ett A Fick nöja mig med en 7:e plats efter mitt oförsiktiga? spel. Eller hade ni andra gjort likadant? Expekts tournys har en top-heavy prisstruktur så jag tänkte chansa lite. (Flytt till turneringspoker då handen är intressant men inte uppfyller riktlinjerna för HH's - Kubo) Citera
Nickefik Postad 16 Februari , 2005 Rapport Postad 16 Februari , 2005 Jag tycker inte du chansar det minsta när du synar med QQ. Du kan omöjligt lägga ner den handen i det här läget, för med stor sannolikhet lär du inte få bättre starthänder på ett bra tag, och mörkarna kommer att äta upp din stack och du tvingas all in i ett läge då du har sämre kort. Självklart är det ingen automatisk vinst bara för att man har en bra starthand. Men som du själv säger så är det många blindssteals när en turnering kommit så här långt. Så man kan räkna med att det inte alltid är monsterhänder som går all in. Det kan vara ett lägre pocket pair, eller som i det här fallet AQ. Vilket fall som helst så är ju du en stor favorit. Bättre än så blir det inte. Jag skulle gärna gå all in med QQ mot AQ varenda pott. Så du gjorde helt rätt, något annat alternativ finns inte. Citera
EAK Postad 16 Februari , 2005 Rapport Postad 16 Februari , 2005 En tomtes svar: Syna all-in. Hade han haft AA eller KK så borde han inte ha spelat på det viset. Så hade jag varit du så hade jag synat då du bör ha en bättre hand. Sen hade du otur och blev utdragen. Men då du har en stack av den storleken och hittar 2 söta damer mot en eventuell blindsteal, inte mycket att tänka på... Som du säger så är Expekts tourneys top heavy och det är klart att du siktar på top 3. Hade du vunnit så skulle du haft ett bra läge att komma i top 3. Citera
Jensa Postad 16 Februari , 2005 Rapport Postad 16 Februari , 2005 Att folda finns inte på kartan i det läget. Bara att trycka in å blunda. Citera
MaLiik Postad 16 Februari , 2005 Rapport Postad 16 Februari , 2005 Jag vet inte vad man skall säga, hade du chans att slå ut killen, vilken placering låg du på före du synade osv? jag tycker att det kan finnas anledning till att inte syna om du har QQ. Dock är dessa fall mindre än 10% av samtliga så du gjorde nog iaf som jag gjort... Citera
Jensa Postad 16 Februari , 2005 Rapport Postad 16 Februari , 2005 Med blinds på 8/4K och en stack på ca 30K kan man inte lägga QQ. Man kan ju liksom inte vänta på att få AA för att trycka in. QQ är ju ett monster i det läget. Citera
Hjort Postad 16 Februari , 2005 Rapport Postad 16 Februari , 2005 Med mindre än 10bb kvar så kommer jag i stort sett aldrig folda QQ. Citera
ades_va Postad 16 Februari , 2005 Rapport Postad 16 Februari , 2005 En tomtes svar: Syna all-in. Hade han haft AA eller KK så borde han inte ha spelat på det viset. Så hade jag varit du så hade jag synat då du bör ha en bättre hand. Sen hade du otur och blev utdragen. Men då du har en stack av den storleken och hittar 2 söta damer mot en eventuell blindsteal, inte mycket att tänka på... Som du säger så är Expekts tourneys top heavy och det är klart att du siktar på top 3. Hade du vunnit så skulle du haft ett bra läge att komma i top 3. Varför skulle han inte spelat så med AA/KK när han bara möter en snubbe, och den killen har ~4bb ? Worst case scenario var att sno blinds(12k), bästa var att vår hjälte skulle ha synat - om han hade haft AA/KK alltså. Citera
EAK Postad 16 Februari , 2005 Rapport Postad 16 Februari , 2005 Varför skulle han inte spelat så med AA/KK när han bara möter en snubbe, och den killen har ~4bb ?Worst case scenario var att sno blinds(12k), bästa var att vår hjälte skulle ha synat - om han hade haft AA/KK alltså. Sitter jag med AA eller KK och har en shortstack efter mig skulle jag iaf vilja ta alla hans pengar. Ställer jag in så vet jag att han förmodligen bara synar med en väldigt bra hand, kan inte tänka mig att han skulle syna med t.ex. AXo där x<T. Däremot skulle jag kunna tänka mig att i hjältens situation försöka sno med AXo. Det är trotsallt lättare att stjäla genom all-in med en halvbra hand än vad det är syna en all-in med samma hand... Det jag menar är att du genom en minimiraise eller genom att limpa kan uppnå, är att du får syn av fler händer. Skulle iaf ge honom en chans att bluffa eller att träffa floppen halvbra. Worst case med min strategi är givetvis att bara få blindsen, men chansen att få hela hjältens stack vore större. Hur tokigt resonerar jag egentligen? Men som sagt, det är inte för inte som jag bor uppe i skogen/norrut/äger ett gäng med renar/en släde/har stor mage och en fet röd luva på huvudet. Citera
ades_va Postad 16 Februari , 2005 Rapport Postad 16 Februari , 2005 Miniraise skulle innebära mer än halva fi's(hero i detta fall) stack, limp skulle kunna leda till utdragning(trips, tvåpar). Som sagt så var all-in'en under ~4bb för fi, så en syn med alla AK-AT samt de flesta pp's vore inte helt fel. Citera
EAK Postad 16 Februari , 2005 Rapport Postad 16 Februari , 2005 Kan inte se vad AQ killen hade för stack? Själv har jag ganska ofta upplevt att en bully kan miniraisa för att sno blindsen, bara för att lägga sig mot en dubblering (all-in) från en mindre stack. All-in'en för fi (alltså hjälten?) för mindre än 4bb. Visst hade jag tryckt in stålarna med AK-AT och 77-AA mot en all-in. Men jag tror fortfarande att jag skulle vilja ha någon annan till att bluffa på potten preflop för att få in mer chips (alltså om jag satt med AA, KK). Risken för utdragning finns alltid. Och visst smakar limp lite illa. Men beroende på stämningen vid bordet skulle jag mycket väl kunna tänka mig att limpa med AA, KK. Fortfarande mycket beroende på vad jag har för storlek på stacken och vilka som är kvar i handen. Citera
CrazyMike Postad 16 Februari , 2005 Rapport Postad 16 Februari , 2005 Tidigt i en turnering tycker jag inte det finns någon anledning att syna en all-in med Q,Q så tillvida man inte sitter på en så pass stor stack att det inte skadar en så mkt vid en förlust. I detta läget gjorde du helt rätt tycker jag. Tänk efter. Vilka händer är det som är bättre än dig i detta läget? A,A och K,K. Killen har A,Q och har endast 3 outs (bortsett från färg och stegdrag) mot dig. Bara för att man är favorit kan man såklart inte vinna alla gånger och i detta fallet gjorde din motståndare ett misstag och du tjänade mest på det som hände vilket är bra poker. Nu hade du otur och åkte ur. Så är det men du gjorde helt rätt. I och med att du är på väg att bli shortstacked relativt blindsen så anser jag det inte går att säga att du gjorde fel. Visst, om du tror att du är bättre än de andra i finalen så kan du lägga dig då du vet att du kommer kunna spela ut dom senare. Att syna eller själv gå all-in preflop är alltid att gambla med olika sannolikheter. Du vet ju inte vilka kort som kommer. Men pga av nivån på blindsen så skulle jag vilja säga att du gjorde helt rätt. Citera
Nidson Postad 16 Februari , 2005 Rapport Postad 16 Februari , 2005 Visst, om du tror att du är bättre än de andra i finalen så kan du lägga dig då du vet att du kommer kunna spela ut dom senare. Att syna eller själv gå all-in preflop är alltid att gambla med olika sannolikheter. Du vet ju inte vilka kort som kommer. Men pga av nivån på blindsen så skulle jag vilja säga att du gjorde helt rätt. Med 4bb i stacken finns det liksom inget utrymme att spela ut sina motståndare med någon bättre move än att gå all in med QQ. Citera
CrazyMike Postad 16 Februari , 2005 Rapport Postad 16 Februari , 2005 Med 4bb i stacken finns det liksom inget utrymme att spela ut sina motståndare med någon bättre move än att gå all in med QQ. Nej precis. Det var därför jag skrev: "Men pga av nivån på blindsen så skulle jag vilja säga att du gjorde helt rätt." Citera
dlinder Postad 16 Februari , 2005 Rapport Postad 16 Februari , 2005 Du hade kunnat ha ganska många fler chips och det hade ändå varit en given syn. Citera
Magaluf Raider Postad 16 Februari , 2005 Författare Rapport Postad 16 Februari , 2005 Thnx för era tankar, grabbar. Då var det nog hyfsat rätt tänkt ändå. Har spelat FL sen i november men är rätt ny med NL, kör microlimit & tourny för att försöka få in en stil som fungerar och är tacksam för all input. Citera
Recommended Posts