Gå till innehåll

All-in statistik


mostrom

Recommended Posts

vissa av postarna här ens vad $+EV betyder.

 

ja det är sant att ur ett kort perspektiv på låga fisk nivåer (under 100$ sng's) så är det bara räkna vad som är +EV i Handrangen jämfört med motståndarna.

 

Men sjukt många fler faktorer som spelar in på högre nivåer. Så som respekt för spelarna, weakness. m.m

 

Lol donkaments.

"Respekt, weakness m.m" borde väl bara innebära att man ändrar motståndarens hd? Eller menar du att begreppet hd inte längre finns när man kommer över $20 sng?

Bra förstapost btw, wp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 89
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

sitter själv och spelar, därav det kanske lät lite osammanhängande. eller väldigt, när jag nu läser det igen :)

 

men förstår inte varför man ska vara otrevlig och sitta och tillrättavisa folk och kasta soppa när man själv är lowstakegrinder..

 

menade inte att vara otrevlig, men tror han som skrev inlägget från början ville ha kreativa svar och inte bli hånad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sitter själv och spelar, därav det kanske lät lite osammanhängande. eller väldigt, när jag nu läser det igen :)

 

men förstår inte varför man ska vara otrevlig och sitta och tillrättavisa folk och kasta soppa när man själv är lowstakegrinder..

 

menade inte att vara otrevlig, men tror han som skrev inlägget från början ville ha kreativa svar och inte bli hånad.

 

Jag spelar $24 SnGs atm så jag känner mig träffad så kan väl ge ett svar...

 

Om någon skriver ett korkat inlägg (jag säger inte att OP i denna tråden är korkad utan menar rent generellt) så har det IMHO ingen betydelse vilka stakes man spelar.

 

Tillbaka till den här tråden.. jag tror inte att mitt första svar i den här tråden var drygt eller liknande. Om jag inte minns fel så skrev jag att det relevanta är att fokusera på att maximera $EV istället för att fundera på om hade tur/otur när man vann/förlorade en AI.

 

Det största felet med att tänka i termer som tur/otur i en AI-situation är ju att det jätteofta är rätt att ställa med ATC och att det i själva verket kanske är Fi som gör et för lös syn när man förlorar. Om jag exempelvis ställer med 32o och Fi synar med Q5s så är det ju Fi som spelar dåligt och jag som spelar bra, trots att han synade med en bättre hand och vann*.

 

* = beror ju självklart på stackar/blinds/antal spelare kvar osv, det var ett exempel.

 

----

 

Kippe... ditt svar om att högre SnGs handlar om mer än att maximera $EV är ju såklart jättefel. Du skriver att du undrar om folk verkligen vet vad $EV+ är för något men i själva verket verkar det som om det är du som inte vet vad det är. Eftersom det är fler regulars på högre SnGs så är det självklart fler variabler att väga in när man ställer/synar en push men det är ju alla dessa variabler som gör att du kan sätta Fi på en push-HD/syn-HD och därmed maximera $EV.

 

Kanske är det du menar oxå men jag förstod inte riktigt ditt förra inlägg, sorry isf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det är fler regulars på högre SnGs så är det självklart fler variabler att väga in när man ställer/synar en push.

 

 

Där har vi det.

 

Jag är trött efter en 15h session.

 

 

Apropå ingenting, använder du GFTS? Antar det.

 

Hur får du det att Autofinda Tourney Windows? Går det, eller är det bara auto export och auto add to exportlist som funkar?

 

Verkar drygt att behöva trycka på Find Tourney varje gång man öppnar ett nytt fönster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det är fler regulars på högre SnGs så är det självklart fler variabler att väga in när man ställer/synar en push.

 

 

Där har vi det.

 

Jag är trött efter en 15h session.

 

 

Apropå ingenting, använder du GFTS? Antar det.

 

Hur får du det att Autofinda Tourney Windows? Går det, eller är det bara auto export och auto add to exportlist som funkar?

 

Verkar drygt att behöva trycka på Find Tourney varje gång man öppnar ett nytt fönster.

 

nötgrind, I like. Vilka buy-ins spelar du på? Hmm, GFTS vet jag inte vad det är. Det jag däremot vet är att det finns ett grymt AHK-script till FTP som någon svensk har gjort (någon på forumet kanske?). Just nu spelar jag på tjejens laptop och har inte orkat installera en massa grejer, kör bara 5 bord på den här datorn så det finns inget direkt behov heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eury och C/O: Det är ingen som har påstått sig vilja använda detta till att analysera sitt spel, så sluta tjata om det.

 

Så till saken:

 

All in-situationer har i sig många skicklighets- och turmoment. Jag ska lista några av dem:

Vilka kort får spelarna före dig? TUR

Lägger sig spelarna före dig? - SKICKLIGHET (Förklaras i editen längst ned)

Vilken starthand har du? - TUR

Vilka spelare är kvar när det är din tur att agera? - TUR

Vilka syn-HD:s har dina motspelare? - SKICKLIGHET (bedömningsfråga)

Är det $EV+ att pusha mot denna HD? - SKICKLIGHET (fråga om equity och ICM mm)

Vilken starthand har fi? - TUR

 

Och om han nu har en hand som finns med i hans verkliga syn-HD så synar han. Då följer:

 

Vilken hand vinner? - TUR

 

Och det är bara detta sista turmoment som du vill bedöma. Det ger en ganska dålig bild av vad som faktiskt inverkat. Och som eury säger så finns det ju tur och skicklighet i många andra skeden. Tur som man inte tänker på. Exempelvis var det extrem tur att fi råkade sitta på en bluff just den gång då du själv bluffade med hela stacken - men du gratulerade dig själv för en snygg bluff. Eller den gång som det kom 2 överkort till dina pocketknektar så du hittade folden utan att ha en aning om att fi satt på låga trissen. Etc.

 

Backgammonprogram har precis det som du söker. Men där kan man också mäta alla turmoment. Backgammonprogrammen har kommit långt i att kunna utvärdera en situation och bedöma dess EV. Om du spelar på ett sätt som minskar ditt EV, så räknar programmet ut hur stort ditt misstag är i termer av EV-försämring. Om tärningen å sin sida ändrar ditt EV så räknar programmet ut hur mkt ditt EV förbättrades eller försämrades av tärningens utfall. Summan av dessa tärningsförorsakade EV-förändringar är din tur/otur i en match. Om du subtraherar (hur stavas det?) värdet av dina misstag från värdet av din tur/otur, (EDIT: och adderar värdet (för dig) av motståndarnas misstag) så får du din faktiska vinst/förlust i matchen.

 

I turneringspoker är det desto svårare att göra detta, därför att vi inte har en aning om hur bra ditt EV är i de flesta situationer. I vissa shortstacksituationer så ger SNGPT en fingervisning, och där kan man mäta. Problemet är bara att detta säger väldigt lite om din sammanlagda tur/otur.

 

Som sagt, det finns så mkt fler och viktigare slumpmoment än vilka kort som kommer efter att två spelare väl är all in mot varandra.

 

************

 

Edit:

"Lägger sig spelarna före dig? - SKICKLIGHET"

 

Hur går detta ihop? Har väl inget med skicklighet att göra om mina motståndare lägger sig? Både nja och nej:

 

Innan detta moment så kom ju "Vilka kort får spelarna före dig? TUR". Här har vi turen. Sen vad de gör av de kort de får har ju med deras respektive skicklighetsnivå att göra - dvs skillnaden i skicklighet mellan dig och dem. Gör de rätt eller gör de fel?

 

Det var till exempel kanske otur för dig att fi fick 66 när du fick 55, för hans bästa drag i den specifika situationen kanske är att pusha vilket ger dig ett sämre EV än om han skulle folda. Men det var oskickligt av honom att faktiskt folda ist för att pusha, vilket höjer din relativa skicklighetsnivå mot honom. Hans oskicklighet är din (relativa) skicklighet.

 

*******************

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sen var det nog mer menat till han eury :)

 

Mmm...att jag spelar lågt har ju mycket inverkan på det faktum att jag har rätt i det jag säger...

 

Eury och C/O: Det är ingen som har påstått sig vilja använda detta till att analysera sitt spel, så sluta tjata om det.

 

OP trodde sig ha någon som helst användning av informationen, jag hälsade att man alltid kan lägga sin tid på att bli bättre istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OP trodde sig ha någon som helst användning av informationen, jag hälsade att man alltid kan lägga sin tid på att bli bättre istället.

Han menade att han ville lugna sitt sinne med "ja, ja, det var ju mest variansens fel" - vilket, om man verkligen hade ett verktyg som kunde med viss säkerhet säga detta (ungefär som backgammonprogrammen), säkerligen skulle kunna hålla en del ifrån tilt. Så helt galet är det nog inte alls.

 

Att du tycker det är fullkommligt ointressant är noterat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men, hur är att titta på all-insituationer och se om man haft oflyt (i den inte allt för stora delen av spelet) inte en form av analys?

Det är klart att det är en analys, men det är inte en analys av ens spelstil. Ni har fått det till att låta som att OP vill använda detta till att hitta fel i sitt spel, och nåt sånt har det aldrig varit tal om.

 

Sen angående "i den inte allt för stora delen av spelet", etc så ser du att jag i stort håller med dig i mitt långa inlägg ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...