Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har spelat No limit i typ 2 år nu och går sakta + men funderar på att börja spela limit istället, är det någon fördel med limit vs no limit? Och börjar bli less på att det aldrig "släpper" i nolimit känns mest som ett evigt grindande för att i slutändan ligga +-0 efter 1 timmes spelande. Vinner ofta många småpotter för att sen förlora allt på någon snygg 2 outare. Fördelar limit/nolimit? Och är det lättare eller svårare att gå + på limit/nolimit?

Postad

I allmänhet mer mekaniskt spel i limit, dessutom mer frustration med utdragningar då man inte kan ge felaktiga odds åt drag. NL har mycket större vinstpotential om man är en hygglig spelare. Låter som att du inte kan folda dina "stora" händer i NL och därför förlorar och skyller på "utdragningar".

Postad

Anledningen till att man kan vinna mycket mer i NL är ju att misstagen är så otroligt mycket dyrare än i limit, och dåliga spelare begår misstag hela tiden. Det var ju anledningen till att NL nästan försvann från cash-gamen under lång tid, fisken förlorade för snabbt.

Postad
utdragningar som jag skyller på kan vara tex Q10 bordet Q/10/6 och river kommer en 6:a och man förlorar mot 10/6 såna utdragningar klagar jag på ja

Då har du inte spelat tillräckligt mycket för att det ska jämna ut sig och har haft otur. 50,000 händer är väl ungefär lagom för att börja utvärdera om man är en vinnande spelare. Det vanligaste jag hör från förlorande spelare som anser sig vara bra och spelar bra starthänder etc (s.k TAG-fish) är att de blir utdragna hela tiden (men de stoppar ändå in massor i potten när de inte längre har bästa handen). Denna typ av spelare har det nog lite lättare i limit där starthänder är viktigare och postflopspelet lite mindre viktigt.

Postad
utdragningar som jag skyller på kan vara tex Q10 bordet Q/10/6 och river kommer en 6:a och man förlorar mot 10/6 såna utdragningar klagar jag på ja
Du kommer inte gilla limit. :D

Also: Du suger antagligen på poker. Säger det inte för att värdera dig som person, men har du lirat i två år och inte avancerat under tidernas mest fiskigaste period kommer du troligen aldrig tillhöra toppskiktet. Kan vara dags att fundera på annan hobby.

Postad
Bla bla bla... Denna typ av spelare har det nog lite lättare i limit där starthänder är viktigare och postflopspelet lite mindre viktigt.

Du vet inte vad du pratar om så sluta ge felinformation! Tvärtom är postspelet avgörande i limit och jag skulle säga att man behöver mera kunskap där än i NL eftersom du inte kan köpa ut spelare på samma sätt. Man är oftare uppe mot en eller flera spelare som ser turn och river...

50K händer är inget underlag för att avgöra särskilt mycket...

EDIT: Ser att ditt perspektiv kanske är lowlimit fullring...(?) i så fall kan jag ge dig rätt i att starthänder är regel nr 1.

Postad

Hur kan postflopspelet vara viktigare i limit när en betydligt mindre andel av pengarna åker in då än i NL? I limit kanske man kan spara eller tjäna 1-2 BB extra på att lägga sig på river eller få in en tunn värdebet. I NL går ofta halva stacken in på river om båda gillar sina händer. Det enda limit jag testat är fullring ja, och det var väldigt viktigt att bara spela bra händer.

Postad

Eftersom du spelar NL lowlimit är det bättre att låta fixedspelare beskriva limit än att du kommer med felinformation.

Var får du ifrån att mindre pengar "åker in" post i limit? Det är fa på flopp och turn du bygger pott i limit. Eftersom man inte närsomhelst kan satsa allt man har för att eventuellt tvinga bort spelare eller få bra betalt, så kräver det annorlunda kunskaper i att läsa händer, motståndare och att semibluffa och värdebeta. Det är i postspelet vinsten ligger om man behärskar det!

Ditt resonemang slår dessutom knut på sig själv. Det du kallar TAG-fish har bra starthänder men spelar illa post och förlorar för att de tror bra starthänder är nog för att vara bra och vinna. Samtidigt som starthänder är viktigast och postspelet mindre viktigt... hmmm

Postad
Hur kan postflopspelet vara viktigare i limit när en betydligt mindre andel av pengarna åker in då än i NL?
Du kan inte spela limit, lägg ned. Jämför snittandel av potten som går in turn river i limit HU med NL HU så kommer du bli överraskad.

Var får du ifrån att mindre pengar "åker in" post i limit? Det är fa på flopp och turn du bygger pott i limit. Eftersom man inte närsomhelst kan satsa allt man har för att eventuellt tvinga bort spelare eller få bra betalt, så kräver det annorlunda kunskaper i att läsa händer, motståndare och att semibluffa och värdebeta. Det är i postspelet vinsten lgger om man behärskar det!
Det där är också pretty much fel. Precis som alla råd som börjar vikta gator hit och dit.

Fokuserar man på en bit isolerat är man stekt oavsett.

Postad

Du kommer inte ifrån grinden vad du än spelar, poker är ett grindspel. Den stora nackdelen med limit är att raken är hiskeligt hög på låga nivåer jämfört med vad den är i NL.

För övrigt ska ni nog lyssna på vad Hjort säger. :)

Postad
Du kommer inte ifrån grinden vad du än spelar, poker är ett grindspel.

Exactly. Tycker man att det är drygt att ligga plusminusnoll efter så "länge" som en timmes spel så är nog inte poker grejen man ska syssla med.

Postad

Hjort tack du vet nog bäst, har plussat runt 30k kronor så helt jävla blåst är jag då inte, läst massa böcker ser allt som har med poker att göra så fisk ja kanske jag vet inte men du vet verkligen inte så inga fler idiotiska kommentarer från dig tack. Ville veta skillnaden mellan nl/limit och skrev att jag var less på att bli utdragen inte höra hur fisk jag är. (dom som skriver sånt är oftast helst jävla sämst själva skulle jag tro).

Postad
Hjort tack du vet nog bäst, har plussat runt 30k kronor så helt jävla blåst är jag då inte, läst massa böcker ser allt som har med poker att göra så fisk ja kanske jag vet inte men du vet verkligen inte så inga fler idiotiska kommentarer från dig tack. Ville veta skillnaden mellan nl/limit och skrev att jag var less på att bli utdragen inte höra hur fisk jag är. (dom som skriver sånt är oftast helst jävla sämst själva skulle jag tro).

Du blir ju inte av med utdragningarna om du byter till limit, tvärt om, det blir mycket värre ;)

Postad

Ok, nu har du gjort bort dig. Det blir en dag i skamvrån!

Postad
Det där är också pretty much fel. Precis som alla råd som börjar vikta gator hit och dit.

Att man bygger pott post och att spel efter flopp är avgörande i limit är pretty much right, sen exakt vilka gator det handlar om kan kanske vara svårt att specificera. Men när du kommer till river HU finns inte så mycket att bygga längre så har du väntat dit är du fel ute. Ville tydligt förklara i generella termer eftersom han var helt ute och cyklade.

Postad
[...]har plussat runt 30k kronor så helt jävla blåst är jag då inte

Och börjar bli less på att det aldrig "släpper" i nolimit känns mest som ett evigt grindande för att i slutändan ligga +-0 efter 1 timmes spelande.

Vilken nivå spelar du då?

30k sek är väl fina pengar. Varför ska du byta game om du är en vinnande spelare från första början.

Postad

Säger inte att postflop är oviktigt i limit eller att starthänder är oväsentligt i NL. Båda delarna finns i all hold'em (även om postflop i stort sett är ickeexisterande sent i turneringar etc med extremt grunda stackar). Dock är det mer avgörande att ta rätt beslut i NL t.ex på turn om man blir c/r HU för 40bb och vet att antagligen åker ytterligare 100 bb in på river jämfört med om man blir c/r HU i limit för ett BB och vet att man kan få se en showdown för ytterligare ett BB på river. Besluten finns där hela tiden och är lika krävande i limit som NL, men varje felaktigt beslut kostar mycket mer i no limit eftersom hela ens stack potentiellt står på spel hela tiden.

Om du plussat 30k så står du ju inte riktigt och stampar hela tiden, vilken nivå och över hur många händer? Alla har inte potential att gå upp i nivå hela tiden och krossa spelen för 7+ PTBB/100.

Om nu ditt problem är alla utdragningar (som är en del av all poker), så är nog inte limit lösningen. I alla fall på de lägre nivåerna där jag spelat hänger folk med på lite allt möjligt och ofta klonkar nån in nåt 2 par eller liknande på river som krossar dig. Visst tjänar man på detta i längden, men det är betydligt snabbare att klonka ett set i NL och ta en hel 100bb stack på en gång av någon stackars fisk med TP.

Postad
Säger inte att postflop är oviktigt i limit eller att starthänder är oväsentligt i NL. Båda delarna finns i all hold'em (även om postflop i stort sett är ickeexisterande sent i turneringar etc med extremt grunda stackar). Dock är det mer avgörande att ta rätt beslut i NL t.ex på turn om man blir c/r HU för 40bb och vet att antagligen åker ytterligare 100 bb in på river jämfört med om man blir c/r HU i limit för ett BB och vet att man kan få se en showdown för ytterligare ett BB på river. Besluten finns där hela tiden och är lika krävande i limit som NL, men varje felaktigt beslut kostar mycket mer i no limit eftersom hela ens stack potentiellt står på spel hela tiden.

Vet inte om jag håller riktigt med, men jag har inte spelat NL mycket. Men i limit så måste du ta sånna beslut nästan varje pott du spelar, i NL är det inte så ofta du blir c/r för 40bb.

Postad

Bra poäng att det är fler beslut att ta per hand normalt i limit eftersom fler händer går till showdown. Dock är ju varje beslut i NL mer krävande eftersom du måste bestämma storlek på bets/höjningar och gäller mer pengar. Möjligt att de faktorerna tar ut varandra i längden. Ni som spelar mkt limit kanske kan berätta för mig dock hur involverade är ni egentligen i alla småbeslut om ni spelar en massa bord samtidigt. Tänker ni på alla situationer och vilka spelare ni möter eller faller ni ofta tillbaka på ett standardspel ni har för en viss typ av hand?

Postad
Bra poäng att det är fler beslut att ta per hand normalt i limit eftersom fler händer går till showdown. Dock är ju varje beslut i NL mer krävande eftersom du måste bestämma storlek på bets/höjningar och gäller mer pengar. Möjligt att de faktorerna tar ut varandra i längden. Ni som spelar mkt limit kanske kan berätta för mig dock hur involverade är ni egentligen i alla småbeslut om ni spelar en massa bord samtidigt. Tänker ni på alla situationer och vilka spelare ni möter eller faller ni ofta tillbaka på ett standardspel ni har för en viss typ av hand?

Jag läste i en intervju med Erik Sagström där han sa att han vet exakt hur han ska spela alla händer i fixed limit. Det säger väl en hel del.