Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Poker Stars

No Limit Holdem Tournament

Blinds: t100/t200

(Ante: t25)

5 players

Converter

Stack sizes:

UTG: t1772

CO: t6490

Button: t384

SB: t2393

Hero: t2461

Pre-flop: (5 players) Hero is BB with 9♥ A♣

3 folds, SB calls t100 (pot was t425), Hero?

Ja som sagt, push eller fold

Postad
Poker Stars

No Limit Holdem Tournament

Blinds: t100/t200

(Ante: t25)

5 players

Converter

Stack sizes:

UTG: t1772

CO: t6490

Button: t384

SB: t2393

Hero: t2461

Pre-flop: (5 players) Hero is BB with 9♥ A♣

3 folds, SB calls t100 (pot was t425), Hero?

Ja som sagt, push eller fold

Solklar push då du har mindra än 6M i stacken.

Postad

skulle säga att det är ganska readsberoende, både på vad fi har gjort innan och vad du har gjort innan. Vet han att du är aggro så kan han ju trappa dig med en stark hand. Oftast tyder limpen från SB på att de vill se en billig flop och de flesta släpper för en raise. Du har endå 12 BB i stacken och en höjning med 3 bb brukar göra jobbet och gör det inte det så kan du släppa om du får ett ställ emot dig, får du syn får du ta det där ifrån. Att pusha med 12 bb känns lite overkill.

//Matte

Postad
... en höjning med 3 bb brukar göra jobbet och gör det inte det så kan du släppa om du får ett ställ emot dig ...

Öppnar man inte upp för just ett sådant move från SB då? Dvs, säger man inte i princip "ok, jag höjer nu för jag tror att du är svag, men om du slår om så foldar jag ..."?

Postad
1. Instapush.

2. Skit i M.

3. 12xbb, mjä, det som ligger i potten nu motsvarar blinds på 200/400.

4. Ship it.

5. Holla.

Myssion, jag har saknat dina inlägg, än mer nu när Conspiracy bestämt sig för att ta time-out. Kan man hoppas på lite fler Myssion poster i SnG delarna. Det är ju delvis ditt "fel" att jag är en SnG:are nu:-)

Förresten, kan du utveckla 3?

Postad

2. Skit i M.

3. 12xbb, mjä, det som ligger i potten nu motsvarar blinds på 200/400.

Håller med Blattan om att man vill ha din åsikter. Men utveckla detta:

2. Skit i M? Trodde det va en grundläggande del i hur man spelar turneringspoker i slutet av turnering? Eller så har jag tolkat Harrington fel i alla år.

3. 12xbb, mjä, .... motsvarande 200/400. Hur får du det. 5x25 i ante + sb + bb = 425/varv (x 2 knappt om man vill räkna på 9-mannabord). Fn det stämmer ju du har rätt. Som vanligt :oops: !

Postad

2. Nä, du har väl tolkat Harrington rätt, men HoH är inte SnG-böcker, och H är ingen SnG-spelare, right?

3. Det ligger 625 i potten vi har 2200 kvar i stacken, dvs lika mycket som det hade legat om det blindsen varit 200/400. Blir lite fel att säga 12xbb då.

Postad
2. Nä, du har väl tolkat Harrington rätt, men HoH är inte SnG-böcker, och H är ingen SnG-spelare, right?

3. Det ligger 625 i potten vi har 2200 kvar i stacken, dvs lika mycket som det hade legat om det blindsen varit 200/400. Blir lite fel att säga 12xbb då.

2. Jag tog handen som en MTT-hand och inte en SnG-hand eftersom det var antar med i bilden. Och att H inte är SnG är kristallklart.

3. Okey. Oxå kristallklart nu.

Postad

Alltså, det finns inget praktiskt tillfälle då man har nytta av att prata om M i SnGs.

Vad gäller handen så är det så klart en instapush.

En annan sak jag märkt i forumet, rent generellt, har ingen någonsin några reads på motståndarna? PAHUD iaf?

Postad
Alltså, det finns inget praktiskt tillfälle då man har nytta av att prata om M i SnGs.

En annan sak jag märkt i forumet, rent generellt, har ingen någonsin några reads på motståndarna? PAHUD iaf?

Vet att det inte finns praktiska tillfällen för M i SnG. Trodde mitt svar va glasklart i den frågan.

Jorå, men inte om det är första gången och första/andra handen kanske.

Postad

PAHUD vad?! Nu är jag lite lost här, vad pratar ni om? :oops:

Edit: Nuuuu vet jag vad ni pratar om! Jag använder ju PokerOffice så det blir nog lite reads från Livetrackern när jag väl kommit igång på Stars.

Postad

Potten är 525 och om blindsen hade varit 2/400 hade det legat 925 i potten.

Edit: Sedan framgår det ju inte av HHn om stackstorlekarna är efter att man postat blinds och ante eller ej.

Sedan undrar jag varför du börjar blanda ihop måttet, antal BB man har i stacken, med vad som ligger i potten?

//Matte

Postad

Ja, 525, my bad.

Tolkade det också som att stackstorlekarna är före blindsen är postade, då det brukar vara så.

Det väsentliga är ju inte hur stor din stack är i förhållande till blindsen, utan hur stor den är i förhållande till just potten. Det förstnämnda är ett jättebra riktvärde i de flesta fall, men när det är ante i spel och/eller man sitter i blindsen blir det lite annorlunda. Om det inte hade varit ante och vi hade suttit först in i SB, så hade potten varit 300, men nu är det i stället 525. Anledningen till att 10xbb är standardriktmärket för att pusha är att en mindre höjning i princip gör det fel att vika mot en push, och då kan man lika gärna pusha själv för att maximera FE. När potten är lite större, som här, så ökar den tröskeln där det kommer att vara korrekt att syna en push med any two efter att ha höjt.

Sedan är det motståndar- och situationsberoende. Ju mer benägen fi är att pusha mot vår raise, beroende på egen spelstil, vår image, stackstorlekar, stackplaceringar, hur många som är kvar etc, desto högre är gränsen för hur många bb vi vill ha i stacken för att pusha hellre än att höja. Om omständigheternan gör att fi är jättebenägen att slå om med en vid range så kan det vara korrekt att pusha vid t.ex. 15xbb i stacken, om vi har en hand som vi måste vika mot hans push om vi höjer mindre.

Om vi följer ditt förslag (höj till 800) så kostar det oss 1568 att vinna 4861, vilket gör det fel att vika mot push även om vi har en skräphand, så då kan vi lika gärna pusha själva från början. Även med lite sämre odds där vi kan vika korrekt så är vi inte jätteförtjusta i att bjuda in fi till att pusha bort oss här. Dessutom är vår hand sådan att vi sätter oss i en svår sits om vi får en push mot oss med marginella odds. AK hade varit instasyn och 57o instavik, men med händer som A9 skapar vi helt enkelt ett onödigt svårt beslut för oss själva, och risken att vi gör ett misstag ökar.

Men visst, mot en jättevek fi som bara skulle repusha med jättestål här och ofta viker mot en mindre höjning så kan vi göra på det viset.

Postad

Myssion säger det mesta i sin post ovan, wp. De t525 som ligger i potten motsvarar ~21% av vår stack, borde inte det räcka som argument för push egentligen?

En faktor som jag inte tror att någon har nämnt än (?!) är att vi befinner oss på semibubblan (vilket i praktiskt taget är samma sak som bubblan i det här fallet eftersom en av stackarna är jättejättekort). SB kan inte syna en push särskilt ofta mtp på stackarna helt enkelt, därför är A9 typ nöten IMHO och jag pushar rättså brett här.

Postad
Myssion säger det mesta i sin post ovan, wp. De t525 som ligger i potten motsvarar ~21% av vår stack, borde inte det räcka som argument för push egentligen?

En faktor som jag inte tror att någon har nämnt än (?!) är att vi befinner oss på semibubblan (vilket i praktiskt taget är samma sak som bubblan i det här fallet eftersom en av stackarna är jättejättekort). SB kan inte syna en push särskilt ofta mtp på stackarna helt enkelt, därför är A9 typ nöten IMHO och jag pushar rättså brett här.

Håller helt med dig om att de 525 (dvs ca 20% av Hero's stack) är anledning nog att pusha!

Angående att spelet är på semibubblan så måste jag säga att jag ALLTID börjar mitt "bubbelspel" när spelet är just på semibubblan. Anledningen till detta är dels att de flesta andra brukar (åtminstone på min nivå :lol: ) tighta till sig när det är fem spelare kvar, dels att jag gärna vill bygga på stacken för att ha ett bättre utgångsläge både på bubblan i ITM. Detta resulterar givetvis i att spelet för min del rätt ofta tar slut på semibubblan och bubblan :-D.

Postad

Givande, tack Myssion och Conspiracy. Precis som Max har jag också lite för mycket 4 och 5 platser vilket gjort att jag försökt tajta till men tydligen har jag tajtat till mig för mycket:cry: Well, det blev en bra diskussion och jag lärde mig nåt nytt igen:-)