Gå till innehåll

Blocking bet vs value bet på river


Hap

Recommended Posts

För att förklara för ickevetande:

 

Ett blocking bet gör du för att hålla potten nere och själv sätta priset för din motståndare att få se nästa gata. Detta görs ofta med bra, men inte jättebra, händer och drag (när du inte vill att din motståndare ska potta).

 

Value bet är enklare och beskrivs i princip som det högsta möjliga bet du tror att du kan få betalt av FI med en sämre hand.

 

Dock pratar folk om att göra ett blocking bet på river. Kan någon förklara principerna och skillnaderna mellan dessa två strategier när inga fler kort ska komma?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan att orka fundera jättemkt över det:

 

Värdebetet gör du för att du tror att fi kommer att checka massa händer bakom (eller redan har checkat) som du hade kunnat få syn av om du hade betat.

 

Blockingbetet gör du för att inte fi ska göra en bluff som du inte kan syna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du felbeskriver termerna och idéerna bakom.

 

Valuebet handlar om synsannolikhet * storlek och blockbet handlar om att mixa starka och mellanhänder för att kontrollera pottstorleken för mellanhänderna i situationer där man ofta inte är så stark men kan ha väldigt starka händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att förklara för ickevetande:

 

Ett blocking bet gör du för att hålla potten nere och själv sätta priset för din motståndare att få se nästa gata. Detta görs ofta med bra, men inte jättebra, händer och drag (när du inte vill att din motståndare ska potta).

 

Value bet är enklare och beskrivs i princip som det högsta möjliga bet du tror att du kan få betalt av FI med en sämre hand.

 

Dock pratar folk om att göra ett blocking bet på river. Kan någon förklara principerna och skillnaderna mellan dessa två strategier när inga fler kort ska komma?

I princip som du beskriver blockbet ovan fast du tar bort "drag" och ersätter "nästa gata" med "en showdown". Sen skulle jag vilja byta ut "priset för din motståndare" i originalposten med "priset för dig och din motståndare" eller liknande, oavsett om man är på river eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du felbeskriver termerna och idéerna bakom.

 

Valuebet handlar om synsannolikhet * storlek och blockbet handlar om att mixa starka och mellanhänder för att kontrollera pottstorleken för mellanhänderna i situationer där man ofta inte är så stark men kan ha väldigt starka händer.

 

Jag förstår vad du menar angående valuebet. Men jag beskrev det du säger på ett väldigt enkelt sätt, men det kanske var dumt gjort av mig. Hursomhelst är jag medveten om procentsatser och EV uträkning, men i slutändan handlar det om att beta så att man får maximalt betalt.

 

Kan du inte beskriva mer hur man kan använda ett blocking bet på rivern med en mellanstark, och en väldigt stark hand?

 

Tack för alla inlägg. Det verkar i alla fall inte som det råder total samstämmighet om skillnaderna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

blockbet handlar om att mixa starka och mellanhänder för att kontrollera pottstorleken för mellanhänderna i situationer där man ofta inte är så stark men kan ha väldigt starka händer.

Ett bet i blockbetsstorlek med en väldigt stark hand gränsar väl mot induceringsbet?

 

Såhär tänker jag mig på ett ungefär (avser endast river HU):

 

Bluff med några händer som helt saknar visningsvärde

Check/fold med de flesta dåliga händer

Blockbet med händer med hyfsat SD-värde

Värdebet med de flesta bra händer

Induceringsbet med några av de allra bästa händerna

 

Värdebetten och bluffarna har ~samma betstorlek

Blockbetten och induceringsbetten har ~samma betstorlek

 

Värdebetten balanseras av bluffar

Blockbetten balanseras av induceringsbet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såhär tänker jag mig på ett ungefär (avser endast river HU):

 

Bluff med några händer som helt saknar visningsvärde

Check/fold med de flesta dåliga händer

Blockbet med händer med hyfsat SD-värde

Värdebet med de flesta bra händer

Induceringsbet med några av de allra bästa händerna

Ja, ungefär så. Fast du glömde checksyn och checkraise.

 

Småbet är alltså inte något som ska förekomma ofta, utan under särskilda förhållanden. Jag vet faktiskt inte vilka det är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...