Gå till innehåll

Hoppa av gymnasiet och ändå fixa betyg


froggy

Recommended Posts

Har testat söka men vet ej vad jag ska söka på riktigt.

 

Ska fatta mig kort, har tidigare hoppat av två gymnasieutbildningar och går förnärvarande på en som jag vill hoppa av.

 

Det jag undrar är om det finns någon möjlighet att ta någon distansutbildning eller läsa kurser på distans via högskola och få komplett gymnasiekompitens.

 

Morgontrötthet i kombination med att utbildningen suger gör att jag vill köra på distans istället.

 

Är 18 år.

 

 

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 68
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Har testat söka men vet ej vad jag ska söka på riktigt.

 

Ska fatta mig kort, har tidigare hoppat av två gymnasieutbildningar och går förnärvarande på en som jag vill hoppa av.

 

Det jag undrar är om det finns någon möjlighet att ta någon distansutbildning eller läsa kurser på distans via högskola och få komplett gymnasiekompitens.

 

Morgontrötthet i kombination med att utbildningen suger gör att jag vill köra på distans istället.

 

Är 18 år.

 

 

mvh

 

Du kan plugga upp dina betyg på komvux. http://www.lernia.se är ganska bra, finns många andra me, googla ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle trivas och må bättre av att göra en distansutbildning istället. Har fått VG och MVG i alla prov hittils men eftersom jag har låg närvaro väntas många IG.

 

Distansutbildningar går man ju bara efter prov så som sagt skulle det passa mig bättre.

 

Fler tips om distansutbildningar skulle uppskattas.

 

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sluta lyssna efter tips du vill höra.

Alltså. Du måste väl förstå att du har större chans att hitta en högskoleutbildning där undervisningen sker roughly 0900-1700 än en distans- eller kvällsutbildning, som dessutom passar dina akademiska kriterier.

 

Och jag menar...kommer du fortsätta vara "morgontrött" när du letar jobb?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sluta lyssna efter tips du vill höra.

Alltså. Du måste väl förstå att du har större chans att hitta en högskoleutbildning där undervisningen sker roughly 0900-1700 än en distans- eller kvällsutbildning, som dessutom passar dina akademiska kriterier.

 

Och jag menar...kommer du fortsätta vara "morgontrött" när du letar jobb?

 

 

Endast distansutbildning är något för mig, kommer i vilket fall hoppa av gymnasiet. Därför skulle tips på hur man går tillväga för att ta det vara guldvärt.

 

Skolan gör mig morgontrött, när jag gått på praktik eller sommarjobb har jag kunnat gå upp utan problem.

 

Hade det funnits en linje där mesta av utbildningen är genom praktik hade jag tagit den från första början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför hoppar du inte av och praktiserar någonstans nåt år då? Eller ännu bättre, skaffar dig ett riktigt jobb! Jobba ett år på Donken så ska du se att du blir motiverad till att stiga upp på morgonen!

 

Från en morgontrött Jennez (som har jobbat på Donken i 2 veckor för ca 10 år sedan)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är något du ska fråga en studievägledare på din skola. Studievägledaren kommer förmodligen att ge rådet att du trots allt fixar dina betyg på konventionellt sätt, genom kamma till dig och fortsätta gå i skolan som "alla andra". Det är faktiskt ett bra råd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skit i studievägledaren. Det måste vara Sveriges onödigaste yrke. Frågan är om de gör någonting öht på sin arbetstid. Frågar en elev om någon utbildning slår de upp svaret i samma katalog som brukar ligga utanför deras kontor.

 

Ta inte någon praktikplats som erbjuds. Du kommer troligen att få jobba i någon parkförvaltning för 100kr om dagen eller nåt i den stilen.

 

Ska du hoppa av (vilket låter som en sund ide så länge du återupptar dina studier hyfsat snart) så se till att skaffa dig ett jobb på egen hand. Det blir ett skitjobb men du kommer iaf få mer betalt än du får på en random praktikplats.

 

Finns ingen som helst mening med att du ska försova dig genom resten av gymnasiet och sedan stå där med studentmössan och se glad ut med fickan full av IG.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du säger att du har VG-MVG på dina prov men att du kommer få IG ändå eftersom att du har dålig närvoro. På vår skola säger iaf lärarna att närvaron inte ska vara betygsgrundande.

 

 

 

Tyvärr har denna ruttna skola annan policy. Fick flera IG varningar på utvecklingssamtalet med motiveringen av låg närvaro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men har för mig att komvux ska plocka bort möjligheten att läsa upp sina betyg efter gymnasiet bara för att det är för många som du som strunatar i skolan och kostar oss skatte betalare än massa pengar i onödan. Kan någon bekräfta eller dementera detta.

 

En fråga som du kan ställa dig är varför har du hoppat av redan två utbildningar och ska hoppa av en tredje. Det kan ju inte vara så att allla gymnasieskolor i din omgivning är dåliga.

 

 

PS. gå och lägg dig i tid istället för att sitta upp på nätterna och förmodligen spela poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr har denna ruttna skola annan policy. Fick flera IG varningar på utvecklingssamtalet med motiveringen av låg närvaro.

 

Vi är i Sverige på 2000-talet, grabben. Vad din skola har för policy är skit samma. Skolorna ska följa skollagen, och de kan inte avtala bort den med nån fjantig policy. Ring Aftonbladet (tror de svarar även kvällstid).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betyg för ordning för ordning och uppförande existerar inte i dagens gymnasieskola även om Folkpartiet vill det. Att ge betyg för något annat än kunskap är INTE rätt, läs på lite om skolagen sedan kan du skälla ut lärarna. Det är helt enkelt inte tillåtet att ge betyg för annat än dina faktiska kunskaper i ämnet.

 

Gymnasiet lär man sig i princip ingenting på, är man smart så kan man tenta av ett års gymnasie på några veckors seriöst pluggande istället för att strosa runt och göra ingenting i ett år. Fördelen att gå gymnasiet är kompisar få lite kontakter inför jobbsökande och liknande grejer och hela den sociala biten. Självkart så beror det vilken linje man går och hur smart man är med. SYO kan du hoppa över helt dom vet inget/kan inget/försöker övertala dig nåt du inte vill/ger dig fel information. IMO så är det mer skada än nytta att gå till SYO. Jag vet inte vad jag tycker du ska göra men det dummaste du gör är iaf att göra ingeting och fortsätta som förut. Det kommer du att ångra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men har för mig att komvux ska plocka bort möjligheten att läsa upp sina betyg efter gymnasiet bara för att det är för många som du som strunatar i skolan och kostar oss skatte betalare än massa pengar i onödan. Kan någon bekräfta eller dementera detta.
Stämmer att de kommer ändra det ja. Men det är ju för att det gått en sån löjlig betygsinflation pga ambitiösa, men inte så smarta, elever som läser upp sina betyg från mediokert till bra.

 

I övrigt håller jag med greywolf. Med förbehållet att det gäller om man är rätt smart, typ 120+ i IQ. Annars blir det rätt svårt att bara grinda in en gymnasieutbildning på ett år.

 

Överlag så rekommenderar jag också att kolla upp möjligheterna att läsa ett så kompakt program som möjligt. Dvs undvik allt du inte verkligen måste läsa för att få högskolekompetens. Det enda det gör är att göra det svårt att hålla ett högt snitt och tråka ut dig. Litteraturen, lärarna och undervisningsformen är väldigt undermånlig för i stort sett alla ämnen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag ser det handlar gymnasiet inte främst om själva skolgången, utan om det sociala. Det är helt oslagbart på den biten, faktiskt.

 

Jag har också ganska kass närvaro och riskerar en del betyg pga det (kanske inte så illa som ig men ändå) och det är ju ett galet felresonemang av lärarna. Det enda jag tycker är svårt i skolan är det som inte intresserar mig på något sätt. Typ Sh C, den bedrövligaste och tråkigaste kursen som uppfunnits. Känner igen mig mycket i dina problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi är i Sverige på 2000-talet, grabben. Vad din skola har för policy är skit samma. Skolorna ska följa skollagen, och de kan inte avtala bort den med nån fjantig policy. Ring Aftonbladet (tror de svarar även kvällstid).

 

 

 

Visste jag ej.

 

Någon som vet bra citat från skollagen som jag kan visa lärarna? Och vilket bästa sätt bör jag gå tillväga om lärarna ger mig IG trots G/VG/MVG på alla prov?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...