Gå till innehåll

Variera höjningsstorlek pre efter position?


mgps

Recommended Posts

har hört att bla chris ferguson och phil ivey gör detta.

 

dvs höjer mer ju bättre position de har. på så vis får man ju spela större potter i position än ur.

 

detta låter ju väldigt vettigt uppenbarligen. men finns det något negativt?

 

någon som gör detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar att höja mindre ur tidig position när jag spelar SnG, lite mer i sen position och i SB, för det handlar så mycket om risk/reward pga de stora blindsen. I CG gör jag faktiskt ofta tvärtom (beroende på bakomvarande på bordet förstås). Ju tidigare pos, desto fler synmuppar bakom, desto mer kan man höja för värde, och desto större höjning krävs för att skapa HU-pott. Höjer man 3xbb utg på ett synmuppbord så slutar det oftast med en 6-waypott och det gillar man inte med någon hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är helt på Myssions sida här.

 

Mörkarna får ju det lättare när man höjer mycket på knappen. Kass position, stort inträde till potten -> enkelt vik. Liten höjning med många händer, kass position, bra pottodds -> svårt beslut.

 

Angående 3-bet så är det ju skit samma oavsett höjning.

 

En liten höjning UTG och en eller två syn från mellanposition, svårt beslut för knappen med 57s? Nej. Hej då AA..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är helt på Myssions sida här.

 

Mörkarna får ju det lättare när man höjer mycket på knappen. Kass position, stort inträde till potten -> enkelt vik. Liten höjning med många händer, kass position, bra pottodds -> svårt beslut.

 

Angående 3-bet så är det ju skit samma oavsett höjning.

 

En liten höjning UTG och en eller två syn från mellanposition, svårt beslut för knappen med 57s? Nej. Hej då AA..

 

Om du resonerar att du inte vill ha någon syn när du är i tidig position med bra hand så kan man väll höja mycket. Men de flesta vill tvärtom se en flopp med bra hand.

På knappen kan du spela många händer och har inget emot att vinna blindsen bara. Därför höjer man mycket varje gång. (maskerar sina riktigt bra händer med).

 

Om blindsen får en liten bet från knappen så är det ju inte svårt beslut. Ganska lätt syn med hyfsad hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du resonerar att du inte vill ha någon syn när du är i tidig position med bra hand så kan man väll höja mycket. Men de flesta vill tvärtom se en flopp med bra hand.

På knappen kan du spela många händer och har inget emot att vinna blindsen bara. Därför höjer man mycket varje gång. (maskerar sina riktigt bra händer med).

 

Om blindsen får en liten bet från knappen så är det ju inte svårt beslut. Ganska lätt syn med hyfsad hand.

 

Oj...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du resonerar att du inte vill ha någon syn när du är i tidig position med bra hand så kan man väll höja mycket. Men de flesta vill tvärtom se en flopp med bra hand.

 

Att höja mkt har inget att göra med att du inte vill ha syn, utan att du i stort sett alltid vill skapa en HU-pott, och ju fler spelare som är kvar att agera bakom dig, desto större är chansen att du får en flervägspott, och ju mer behöver du höja för att skapa en HU-pott.

 

 

På knappen kan du spela många händer och har inget emot att vinna blindsen bara. Därför höjer man mycket varje gång. (maskerar sina riktigt bra händer med).

 

Du vill inte vinna blindsen, du vill spela en hand i position.

 

Om blindsen får en liten bet från knappen så är det ju inte svårt beslut. Ganska lätt syn med hyfsad hand.

 

Som sagt, du vill att fi ska syna. Fi sitter ur position, om du då höjer mycket så tillåter du inte honom att göra misstag, du gör det tvärtom lätt för honom att släppa marginella händer och bara spela starka händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du sa en del självklarheter och en del som var tvärtemot vad de sa bara.

 

myssions ide med att höja lite på knappen var ju att lura in blindsen med halvdana händer i kass position.

 

finns en anledning att alla(?) går minus i blindsen...

 

 

konstaterat att det finns för och nackdelar med det iaf.

 

jag kanske provar ett tag för att se hur det går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har hört att bla chris ferguson och phil ivey gör detta.

 

dvs höjer mer ju bättre position de har. på så vis får man ju spela större potter i position än ur.

 

detta låter ju väldigt vettigt uppenbarligen. men finns det något negativt?

 

någon som gör detta?

 

Tänk som sagt på att dessa är i stort sett uteslutande turrelirare, vilket påverkar korrekt strategi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk som sagt på att dessa är i stort sett uteslutande turrelirare, vilket påverkar korrekt strategi.

 

vad menar du? att jag inte bör göra det i CG?

 

phil ivey är väl för övrigt lika mycket en CG-lirare?

vet ej om de spelar likadant i CG dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar det jag skrev i min ursprungliga post.

 

CF är ju uteslutande turrelirare, och det är också det han pratar om när han pratar om höjningar.

 

Jag har inte så jättekoll på PI, men lirar han inte mest FL när han lirar CG? Anyway så är jag rättså säker på att han har rekommenderat det i en turrekontext isf.

 

IMO så bör du inte spela så i CG, nej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vill inte vinna blindsen, du vill spela en hand i position.

 

Blindsen är på 1.5bb. Är ganska säker på att det är väldigt få händer som har ett bättre snittvärde än så. Nu blir ju värdet såklart bättre just pga knappen men tror ändå de flesta händer gärna ser att man bara vinner blindsen.

 

Någon som har många händer i PT kan gärna kolla upp detta, det är helt klart intressant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blindsen är på 1.5bb. Är ganska säker på att det är väldigt få händer som har ett bättre snittvärde än så. Nu blir ju värdet såklart bättre just pga knappen men tror ändå de flesta händer gärna ser att man bara vinner blindsen.

Kan inte nog understykas. Hur stor del av vår raise-HD på knappen tjänar vi på att någon av blindarna synar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, vi tjänar inget på syn från blindsen men jag tror knappast att vi har särskilt mycket emot det.

 

Men för att bli lite praktisk så höjer jag lika oavsett position och tror heller inte att det har så stor betydelse om vi håller oss inom standard intervall 3-4bb + limp. Om jag ska tro något så tror jag snarare på 3 än 4bb för SH LAG spel, 4 för den mer tajta spelaren alternativt fullring. Men som sagt det är rena spekulationer och inget jag har så starka åsikter om.

 

Men när vi ändå diskuterar; från tidig position har vi i snitt bättre händer, killarna i pos kan gärna få betala för att spela ut oss. I fråga om pottkontroll så vet väl vi alla hur lätt det är ur position så då är det väl snarare bra att få in så mycket som möjligt tidigt i handen. Det omvända gäller naturligtvis för sen position, här har vi möjlighet att bättre styra potten med fler spekulativa händer så en lägre pott är kanske att föredra om vi nu får en flopp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

relaterad tråd: "Why I miniraise and make other donk plays"

 

http://forumserver.twoplustwo.com/showflat.php?Cat=0&Number=8810062&an=0&page=0#Post8810062

 

tycker det ligger en del i vad han säger om miniraisar. de blir ofta fiskstämplade men är svåra att förvsra mot.

 

är det en billig steal eller ett monster som vill ha action?

 

Det är återigen råd för MTT's.

 

FWIW så miniraisar jag oftast i tidig position i sngs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Måste fråga om det är helt fiskigt eller inte att i blindkrig höja till 4ggr BB på SB och till 3ggr BB på big blind då jag hellre spelar höjda händer i position. Tycker detta har funkat bra för mig hittills då jag inte får så många fisksyner från BB och slipper spela fler potter ur position och istället får syn oftare då det är lättare att spela potter i position.

 

Däremot säger väl argumentet att det är bättre att spela mindre potter ur position och större potter i position emot detta... så vad gäller tycker ni?

 

Edit: Detta gäller för NL200 shorthanded med 5 personsbord...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...