Gå till innehåll

NLT SnG ($60) - ATs, för aggressivt preflop?

Recommended Posts

Postad

Med en limpare innan mig kanske detta är för aggressivt. Det här är nog mitt standardspel så jag tänkte mest passa på att checka linjen. Inga reads btw.

Poker Stars

No Limit Holdem Tournament

Blinds: t100/t200

7 players

Converter

Stack sizes:

UTG: t1795

UTG+1: t1595

CO: t887

BB: t1840

MP1: t1780

CO: t2700

Hero: t2505

SB: t1545

BB: t1580

Pre-flop: (7 players) Hero is Button with A:heart: T:heart:

2 folds, MP1 calls t200 (pot was t300), CO folds, Hero raises all-in t2505

Postad
valet står mellan 3*BB raise eller push.....ja tycker 60-70% Push och resten standardraise.....problemet me raisen är att den blir svårspelad på floppen oavsett om vi träffar A eller T...

Hmm...i mina ögon finns inte standardraise. Både push och fold känns mycket bättre.

Kan också tillägga att först in pushar jag denna. Standardraise med en stack på 12.5BB känns kallt.

Postad
Kan också tillägga att först in pushar jag denna. Standardraise med en stack på 12.5BB känns kallt.

Nog för att du gärna slipper en flop med den handen, två punkter mot push:

1) Vilka händer pushar du i det läget? Bara händer som ogärna ser en flop? Blir lite exploaterbart isf.

2) 12BB push öht med en hand som AT känns sådär när det gäller risk/reward.

Jag hatar den här typen av situationer.

Postad
Beror lite på vad VPIP statsen visar om jag pushar lr inte. Syn finns oxå för mig.

Använder inte PT/PO men det skulle såklart vara användbart.

Limp med 12BB känns oxå rätt kallt, hur spelar du en missad flopp? Hur hade du spelat handen med 10BB istället?

Postad
Nog för att du gärna slipper en flop med den handen, två punkter mot push:

1) Vilka händer pushar du i det läget? Bara händer som ogärna ser en flop? Blir lite exploaterbart isf.

2) 12BB push öht med en hand som AT känns sådär när det gäller risk/reward.

Jag hatar den här typen av situationer.

1) De enda händer jag skulle kunna få för mig att inte pusha är AA/KK. Men det är väldigt sällan jag inte pushar dom. Finns det några duktiga regulars vid bordet så måste jag pusha AA/KK.

Det blir extremt exploaterbar annars, agree.

2) Menar du i denna situation eller push först in? Antar att du menar först in...Alternativet är ju att höja upp till 2.5BB. Problemet är att blindsen kommer slå om med en rätt bred HD. I mina ögon är det detta som skiljer sig lite på $60 jämfört med lägre nivåer, blindsen har en generellt sett betydligt bredare re-steal HD. Jag har liksom inte lust att syna en re-raise AI med ATs (trots att deras HD är rätt bred). Spelar hellre straightforward för att slippa en massa jobbiga beslut som bara förstärker den ändå smått brutala variansen.

Om vi använder den här handen som exempel men förutsätter att vi är först in från knappen (ingen limpare alltså), höjer vi till 2.5BB så kommer blindsen utan tvekan slå om med Ax och en massa andra händer, visst kommer vi ofta att leda men vi kommer oxå få omslag av händer som QJ och andra händer där vi inte är jättestor favorit (som vi är mot Ax). Vid push kommer vi förmodligen oxå kunna få låga PP att lägga sig, vilket vi såklart vill. Äh, är för trött för att kunna förklara hur jag menar :)

Postad
1) De enda händer jag skulle kunna få för mig att inte pusha är AA/KK. Men det är väldigt sällan jag inte pushar dom. Finns det några duktiga regulars vid bordet så måste jag pusha AA/KK.

Det blir extremt exploaterbar annars, agree.

2) Menar du i denna situation eller push först in? Antar att du menar först in...Alternativet är ju att höja upp till 2.5BB. Problemet är att blindsen kommer slå om med en rätt bred HD. I mina ögon är det detta som skiljer sig lite på $60 jämfört med lägre nivåer, blindsen har en generellt sett betydligt bredare re-steal HD. Jag har liksom inte lust att syna en re-raise AI med ATs (trots att deras HD är rätt bred). Spelar hellre straightforward för att slippa en massa jobbiga beslut som bara förstärker den ändå smått brutala variansen.

Om vi använder den här handen som exempel men förutsätter att vi är först in från knappen (ingen limpare alltså), höjer vi till 2.5BB så kommer blindsen utan tvekan slå om med Ax och en massa andra händer, visst kommer vi ofta att leda men vi kommer oxå få omslag av händer som QJ och andra händer där vi inte är jättestor favorit (som vi är mot Ax). Vid push kommer vi förmodligen oxå kunna få låga PP att lägga sig, vilket vi såklart vill. Äh, är för trött för att kunna förklara hur jag menar :)

Jäkligt intressanta tankebanor.... me like. Får mig att fundera lite över hur jag själv spelar. Personligen hade jag nog synat iom position men kanske får tänka om lite.

Postad

Consp.: Makes sense. Måste försöka smälta detta bara, för jag är både med och inte med på noterna. :D

En sak vi (jag) missat är att effektiva stackar är <10*BB då den enda förutom du själv med >10*BB har lagt sig. Det måste ju tala än mer för push.

EDIT: Ja det är klart som fan att det gör! Nu ska jag gå och dunka huvudet i en sten.

Postad

Limp med 12BB känns oxå rätt kallt, hur spelar du en missad flopp? Hur hade du spelat handen med 10BB istället?

-Skulle inte klara mig utan VPIP och PreF raise statsen, det är sjukt EV+ på det.

-Mot 3 checkar jag tom, mot 2 bett jag 3-400. HAr blindsen slagit om till 100/200 precis tycker jag man kan tänka sig en syn men är det nära 200/400 nivån så är push mer attraktivt. Då känns det inte lika jävligt om man skulle åka heller då det ä dags o börja chansa lite.

Jobbigt att pusha mot limpare. Speciellt mot en med stack under 10bb. Vad ska han limpa med liksom?

Först in är detta en given push.

Jag brukar tänka så först på 200/400 nivån, det är många som limpar små par o annat skräp på 200 nivån så ser inte spöken under sängen pga limpen.

Postad

Tycker 10BB gör att spelet det senaste bordet får avgöra då.

Postad
Vad lönar det sig att ställa frågan när den inte har något svar?

Om du syftar på mig får du gärna förklara vad du menar. En limp med monster (AA-KK) är väl inte helt långsökt, allt annat pushar en vettig tänkande fi med här.