Gå till innehåll

Erick Lindgren Tournament Strategy


FlushCrash

Recommended Posts

Here is a nice Interview with Erick Lindgren:

 

 

 

In tournaments, I play lots of hands. I'll put my money in with all kinds of connected cards, especially when in position. I might limp, I might min-raise or raise a little more than the minimum, depending on the circumstances. I'm looking to keep my table off balance so they don't know where I'm coming from.

 

My overall goal is to pick up a lot of small pots without a lot of resistance. I might raise in position and hope for a call from one of the blinds. If I raise pre-flop with something like 6-7, I might miss the flop entirely, but the raise puts me in control of the hand. On the flop, I'll likely bet if checked to, even if I miss. That small bet on the flop will usually win me a small, but helpful pot.

 

Of course, sometimes it won't work out. I'll bet and get check-raised on occasions. But that's okay, because I actually don't lose much in the hands that I have to surrender. Overall, I get to gradually add to my chip stack by chopping at small pot after small pot.

 

The other major advantage to my style is that, occasionally, I will hit a flop hard. If I do happen to flop a straight, it's difficult for other players to put me on something like 5-7 or 6-8. If one of my opponents also gets a piece of the flop, I'll get paid off in a big way.

 

By adding to my stack early, I have a real advantage over players who play a cautious, tight game. The extra chips that I accumulate allow me to survive some tough spots. So, if I happen to get involved in a race with A-K or a pair of Tens, I can withstand a loss. An opponent who's playing tight will likely be on the rail after losing a single race.

 

New players often ask me how they can learn to play more pots. I always suggest that they drop down significantly in stakes and practice. If you're playing 2-4 no-limit, drop down to .50-1 - a level where some losses won't hurt you.

 

Once you're at that table, try to play eight hands out of 10. Play everything but 2-8 or 3-9 - hands that are entirely unconnected. When you get yourself involved with this kind of frequency, you'll have to concentrate more on your opponents than on your own cards. You'll have to be on the lookout for opportunities to take down pots with well-timed stabs. You'll also learn how to proceed in situations where you flop a good, but dangerous hand.

 

By dropping down and playing a lot of hands, you're going to learn a lot about poker. You're also going to have a lot of fun. Lord knows, playing 50% of the hands is a whole lot more entertaining than sitting around waiting for Aces.

 

If you look at the success that Gavin Smith, Daniel Negreanu and myself have had over the last couple of years, you'll see that being active can be an excellent way to score big in tournaments. It takes practice to play this style, but it can lead to great results and be a lot of fun.

 

 

 

Erick Lindgren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ligger ju såklart en hel del i det han säger. Att vara aktiv och spela löst gör en oberäknärlig,detta är naturligvis sant. Däremot att man skulle gå ner och lira 0,5/1NL bara för att träna vara lös i turneringar har jag svårt se skulle utveckla en som pokerspelare utan bra vägledning och coachning. Kan vara väldigt svårt att ta steget om man i vanliga fall är en naturligt tajt spelare, som Lane Flack säger i "No Limit" "you gotta find a stile that fits you own personality, thats when you start making money". (inte hundra exakt om det var så ordagrant, men ni fattar vad jag menar). Så det är nog bättre att försöka hitta en spelstil man själv trvis med, men det är aldrig fel att experimentera lite :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, alltså jag kan väl delvis hålla med i det han har att säga. Om man lirar 8/10händer och spelar mycket med 75s, 86s, (vilket iofs inte är något fel, jag brukar göra det själv i cashgame) så förstår ju dom andra vid bordet att man inte har AA varje hand och är väldigt loose. Förstår inte hur han kan få respekt på bordet genom att mini-raisa ofta och spela så många händer som han gör.

Personligen tror jag det är bättre att spela turneringar tight-aggresivt, alltså att inte se typ 8/10 händer pf utan hålla ner den siffran lite, och sen gå hårt på flop/turn/river oavsett vad som kommer. Om du spelar relativt tight före flop så tror ju folk verkligen att du prickar dom ggr du spelar dina händer. Man sätter sin trovärdighet på spel när man spelar såpass många händer och lyckas träffa varje gång...? Det blir för genomskinligt enligt mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lindgren har en poäng faktiskt. Jag känner ofta att med en tight-aggressiv stil så sätter man för stor del av sin stack i spel på de händer man väl spelar. Ofta hamnar jag i otakt, raisar preflop och bränner iväg ett continuation med en AK/AQ på en missad flopp, och får lägga mig mot en reraise. Detta behöver inte hända speciellt många gånger för att man ska hamna under en kritiskt all in-gräns chipmässigt. Att istället välja att försöka vinna många småpotter tidigt kan vid ett normaltight bord ofta fungera rätt bra. Självklart är detta inget som fungerar speciellt bra i $5-MTTs där folk synar all in preflop med KQ off eller A5 off.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vore kanske lämpligt att ange källan när man publicerar en artikel rakt av. Jag undrar faktiskt lite över syftet med att som nyreggad forumpostare lägga in en artikel rakt av utan kommentarer och sedan inte följa upp den. Hur som helst var det ju intressanta idéer Erick Lindgren framför i artikeln.

 

Snubben vill ju lira pf freerolls...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vore kanske lämpligt att ange källan när man publicerar en artikel rakt av. Jag undrar faktiskt lite över syftet med att som nyreggad forumpostare lägga in en artikel rakt av utan kommentarer och sedan inte följa upp den. Hur som helst var det ju intressanta idéer Erick Lindgren framför i artikeln.

 

Ser inte problemet. Det är inte så att han påstår att det är han själv som skrivit utan det står ju klart att det är en artikel av Erick Lindgren.

 

Det är pro tips från Full Tilt Poker om du verkligen undrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser inte problemet. Det är inte så att han påstår att det är han själv som skrivit utan det står ju klart att det är en artikel av Erick Lindgren.

 

Det är pro tips från Full Tilt Poker om du verkligen undrar.

 

Tror nog att såväl Erick Lindgren som Full Tilt Poker skulle se det som ett problem om man kopierar en artikel rakt av och publicerar den i ett forum, utan att ange källan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...