Gå till innehåll

FL - Check/Raise som inte går som det är tänkt


Mjonasson

Recommended Posts

Pacific 2/4.

 

Fyra ganska lösa killar som betar turn med nästan vad som helst. SB är Loose-Passive.

 

Jag sitter på BB med Q:club: 7:heart:.

 

6 limpar.

Fyra av limparna är ganska lösa killar som betar turn med nästan vad som helst.. Femte liparen och button är loose agg.

 

Flop: Q:spade: Q:diamond: 8:spade:

Jag checkar.

Tanken är att c/r när en av de senare limparna betar. .

 

Alla checkar fram till button som bettar.

Vad skall jag göra?

Mina tankar går sä här: Om jag callar kommer med stor sannolikhet minst 4 limpare också callar, vilket är lite mycket på denna brädan för att det skall kännas bekvämt. Finns en del kort jag inte vill ha, t ex ett :spade: till, inte heller vill jag ha en 8a till; någon kan sitta på JT, eller J9 och därmed kan det komma stegdrag också på turnen. Jag vill alltså få ner antalet spelare en del, men ändå ha kvar några jag kan mjölka.

 

O andra sidan, om jag raisar här kommer alla limparna att lägga sig och jag förlorar många bets.

 

Det känns som om jag spelade riktigt kasst här, frågan är hur kasst? Och vad skall jag göra i det här läget? Raisa/Calla?

 

//Mjonasson

 

* Lite RP - QoS * * Edit: Skall stå flop, inte turn *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I det här läget så vill du ju helst att killen till vänster om dig betar så att folk kan betala av två bet på avbetalning istället för i en klumpsumma. Därför är det bra att veta vilken spelare som kommer beta om man checkraisar, vet man inte det är det ofta bättre att bara beta ut.

 

Nu när du ändå checkat så är det antagligen lika bra att checkraisa ändå, färgdragen kommer ju ändå syna och det är ju lika bra att du tar betalat/får reda på läget när beten är billiga.

 

Alltså, när du väl checkat tycker jag du ska höja eftersom det kan tänkas vara lättare att få in mer pengar nu ändå och du ändå inte får ett bättre checkraiseläge på turn. Ytterligare en orsak är att det hjälper dig att inte få in tre stora bet på turn mot en dominerande hand.

 

Men jag tycker egentligen inte att du ska checka till att börja med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver turn men menar flop?

I just den situation du beskriver hade jag callat, de med färg/stegdrag lär vara med ändå och med bara ett bet finns chans att en del med halvbra händer hänger med längre, kanske ända tills river. Rent valuebet alltså, för jag hade utgått från att QQQ håller tills korten/action på bordet visar något annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall självklart stå flop :) My mistake(ändrat nu).

 

Anledningen till C/R från början var att dra in lite mer bets. Men kanske hade det varit bättre att bara beta denna. Nu när jag tänker på det var det ju nog ganska dumt. Om jag det kommit ett safecard på turn hade jag inte kunnat göra en C/R då, eftersom det troligtvis skulle checkas till mig om ingen annan sitter på Q. Därmed skulle många drag får odds att syna för en bet.

 

Ibland försöker jag försöka spela smartare än jag är :)

 

//Mjonasson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej hopp!

 

Jag är absolut inget proffs och lirar inte på 2/4 nivå (även om jag siktar dit) men kan väl ändå tala om hur jag skulle spelat. Ganska rättframt utan krusiduller om du förstår. Beta och driv ut spelarna så fort du bara kan. Jag skulle inte våga riskera något "fancy" play i detta läge. Jag skulle enbart vara intresserad av att vinna pengarna. En triss är i mitt tycke ingen monsterhand där man kan dra ner på tempot och mjölka på. Sitter det en bunt lösa spelare vid bordet så hänger dom med i 9 fall av 10 även om du betar och höjer.

 

/pangloss

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

förstår inte varför du inte vill ha en 8 till det måste väll vara ett bra kort för dej?

 

Håller helt med. Din kicker är inte mycket att hänga i julgranen, så är du uppe mot en dam till tror jag att en åtta är det bästa kortet du kan få, förutom en sjua då. Du behöver ju absolut inte bli orolig över ett eventuellt fyrtal i sådana fall - sitter någon på 88 ligger du ju ändå jäkligt långt efter från början, så en åtta kommer aldrig att försämra din hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...