Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tackar för en väl genomgången analys. Hade jag varit säker på att jag spelat handen rätt så hade jag ju aldrig frågat min kompis som så snällt hänvisade till pokerforum.nu då han tycker att "Limit Hold'em är ett jävla skitspel!".

Postad
Tackar för en väl genomgången analys. Hade jag varit säker på att jag spelat handen rätt så hade jag ju aldrig frågat min kompis som så snällt hänvisade till pokerforum.nu då han tycker att "Limit Hold'em är ett jävla skitspel!".

Du måste skaffa nya kompisar. :-) Shorthanded limit holdem är ett underbart spel och fruktansvärt mycket mer intressant än no limit.

Postad

Det jag beskrev som ett alternativ till att 3beta pre är det här spelet:

PokerRoom 5/10 Hold'em (5 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FlopTurnRiver)

Preflop: Hero is SB with 5diamond.gif, 5heart.gif.

UTG calls, MP raises, 1 fold, Hero calls, BB calls, UTG calls.

Flop: (8 SB) 6diamond.gif, 2diamond.gif, Kheart.gif(4 players)

Hero checks, BB checks, UTG checks, MP bets, Hero rasises, BB folds, UTG folds, MP folds.

Final Pot: 5.50 BB

Postad

Jag tycker inte det känns bra att syna med 55 OOP innan jag vet hur mkt det kommer att kosta när prefloprundan är över. (På BB tex kommer jag aldrig vika något pp till något pris.) Helst vill jag spela 55 HU i pos, går inte det vill jag spela dom billigt mot många fi och flopa set.

Postad
Jag tycker inte det känns bra att syna med 55 OOP innan jag vet hur mkt det kommer att kosta när prefloprundan är över. (På BB tex kommer jag aldrig vika något pp till något pris.) Helst vill jag spela 55 HU i pos, går inte det vill jag spela dom billigt mot många fi och flopa set.

I ett lagom passivt, tight/weak spel kan det vara ett mycket kraftfullare alternativ, plus att du får in fler bets och mer info. Synar nån här vet du precis var du står och kan agera därefter. Att alltid folda eller 3beta de här lägena är ett förlorande spel anser jag. Här kommer en till nästan identisk med trådskaparens bara för det... :)

PokerRoom 5/10 Hold'em (5 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FlopTurnRiver)

Preflop: Hero is SB with 3spade.gif, 3diamond.gif.

1 fold, MP raises, 1 fold, Hero calls, 1 fold.

Flop: (5 SB) Jspade.gif, 5diamond.gif, Jdiamond.gif(2 players)

Hero checks, MP bets, Hero raises, MP folds.

Final Pot: 4 BB

Postad

spydah hand 1:

Håller med om att call är bättre här, dels pga utg-limparn och pga något större respekt generellt för mp-raiser än knapp. Floppen tycker jag också passar för checkraise (och jag antar att betfold på turn fanns med i planeringen), men det finns många floppar jag hade kört checkfold på.

spydah hand 2:

Tycker felet här är att du bjuder in BB i potten, vilket han iofs tackade nej till ändå. Floppen var ju nästan perfekt bortsett från att du missade och här finns det fler checkraise-floppar än i första handen. Tror fortfarande det är bättre att 3-beta pre och leda ut på floppen, eftersom du oftare får bort BB. Syn-checkraise känns mer som ett BB-spel.

Med småpar vill jag inte bjuda in till en tremanna i usel position utan chans att köpa frikort eller nåt. Jag kanske är lite mesig med dem från SB, men om det bara är en raisare, även om denne är knappen, släpper jag dem ofta, iaf tills jag upptäcker att knappen snor lite för ofta och att BB är en ännu större mes (och då uppgraderas ganska många händer till 3-betarhänder).

Postad

Nej det går att spela så här som ett alternativ vid rätt tillfälle men som du säger i hand 2 kan jag göra bort mig för att inte isolera. Det fanns två anledningar till att jag spelade handen sådär nu:

Jag dominerar bordet, och någon hand innan hade jag haft J rags på liknande bräda och visste att den skulle sitta kvar på fis näthinna. Dels hade jag den här tråden i tanke när handen kom och ville leva som jag lär. :)