bjornufknu Postad 2 Januari , 2007 Rapport Postad 2 Januari , 2007 Jag fyller snart gubbe och har börjat tänka på bästa sättet att pensionsspara. Finns det någon här som lever helt/delvis på poker och som pensionssparar med pokerpengar på något vis? Eftersom jag saknar "riktigt" arbete har jag noll i pensionsgrundande inkomst. Ungefär hur många % av en vanlig bruttolön går till ppm, premiepension osv osv? Säg att man har ett vanligt jobb och tjänar 20kkr före skatt. Läggs det totalt typ 2000kr/mån till min pension? 3000kr? 4000kr? Har surfat runt på diverse sidor för att lära mig mer om detta, men det är inte så vanligt att en person ifråga livnär sig på poker... Hur gör en person med eget företag? Alla seriösa inlägg och förslag mottages varmt! Citera
lallaren Postad 5 Januari , 2007 Rapport Postad 5 Januari , 2007 Du får väl göra någon sorts modell? Sådant beror ju påen del olika saker. Här är något du kan leka med i freemath(gratis opens source program) eller matlab. Du kan ju ändra parametrarna som du vill beroende på dina omständigheter. avkastning=0.05 inbetalningstid=15 utbetalningstid=20 utbetalning=12000 inbetalning=7000 sum=0; for i=1:inbetalningstid*12; sum=sum+inbetalning; sum=sum*(1+avkastning/12); end sum for i=1:utbetalningstid*12; sum=sum-utbetalning; sum=sum*(1+avkastning/12); end sum Sedan har jag säkert gjort en massa fel i ränteuträkningarna, den överskattas med någon tiondels procent men jag tror att man kan få ett hum i alla fall. Citera
MJ Postad 5 Januari , 2007 Rapport Postad 5 Januari , 2007 16% till premiepension 2.5% till ppm Mitt råd till dig är att undvika "traditionellt" pensionsparande, vilket främst gynnar höginkomsttagare med "vanliga" jobb. Pensionspara i fonder med risknivå som känns lämplig. Du kan ju också köpa aktier på egen hand för att det är roligare. Indexfonder kanske kan vara något? (moderna fonder)Själv har jag samlat ihop till en pension som är i närheten av noll. Lycka till! Citera
bjornufknu Postad 5 Januari , 2007 Författare Rapport Postad 5 Januari , 2007 Hej och tack för era svar. Jo, detta med att undvika traditionellt pensionssparande har jag redan tänkt på. I värsta fall blir man kanske dödligt sjuk vid 40 eller så, hemska tanke, och då är det inte så kul att ha alla pensionsslantar låsta i ett pensionsspar som är otillängliga... Jag handlar en del i aktier för närvarande, men inte så seriöst. Fonder har jag tänkt prata med min bank om nästa vecka. Det var procentsatsen som jag var ute efter, tack så mycket! Citera
vetgirig Postad 5 Januari , 2007 Rapport Postad 5 Januari , 2007 De flesta företagare tar ut lön från sina företag så de skattar och pensionssparar som vanlig löntagare. Det vanliga sättet för de som inte är löntagare är att bygga upp en förmögenhet. Traditionellt pensionsparande i bank är EV- eftersom man inte får göra löneavdrag för dem. Skaffa i stället en långsiktig aktieportfölj med aktier som har bra direktavkastning och är stabila och tråkiga. Dela det på 10 aktier bland de de mest omsatta och i olika brancher så borde det gå bra långsiktigt. Citera
Macroman Postad 5 Januari , 2007 Rapport Postad 5 Januari , 2007 Hej och tack för era svar. Jo, detta med att undvika traditionellt pensionssparande har jag redan tänkt på. I värsta fall blir man kanske dödligt sjuk vid 40 eller så, hemska tanke, och då är det inte så kul att ha alla pensionsslantar låsta i ett pensionsspar som är otillängliga... Jag handlar en del i aktier för närvarande, men inte så seriöst. Fonder har jag tänkt prata med min bank om nästa vecka. Det var procentsatsen som jag var ute efter, tack så mycket! Undvik att prata med banken! Det är som att fråga en bilförsäljare om du behöver en bil. Banken kommer bara att försöka pracka på dig sina egna skräpprodukter. Citera
Kidder Postad 6 Maj , 2007 Rapport Postad 6 Maj , 2007 Jag tycker visst du kan sätta en del i tradionellt pensionssparande. Nu vet jag inte vilken disciplin du har men en stor fördel är ju just att pengarna är låsta till du 55 år, dvs du kan aldrig "nalla" av ditt pensionssparande Citera
aoh Postad 6 Maj , 2007 Rapport Postad 6 Maj , 2007 Jag tycker visst du kan sätta en del i tradionellt pensionssparande. Nu vet jag inte vilken disciplin du har men en stor fördel är ju just att pengarna är låsta till du 55 år, dvs du kan aldrig "nalla" av ditt pensionssparande Ett mycket dåligt råd eftersom pensionssparande skattas som inkomst av tjänst vid utbetalning och eftersom du inte har någon inkomst/skatt att dra av inbetalningarna mot såblir det en ren förlustaffär. Jag förslår att du mixar ihop en fondportfölj med högratade fonder istället. Gissningsvis behöver du spara runt 7000 kr/månad för att få en någorlunda hyffsad pension. Citera
dabrother Postad 6 Maj , 2007 Rapport Postad 6 Maj , 2007 spara i aktie/fonder skulle jag föredrag. gör det redan nu, trots jag e rätt ung Citera
Kollikock Postad 6 Maj , 2007 Rapport Postad 6 Maj , 2007 Efter att ha pratat en stund med Avanzas kundservice kom vi fram till att kapitalförsäkring är det bästa alternativet för mig. Saker som gör att det alternativet är bra: * Ej avdragsgillt i deklarationen (mao ingen nackdel att jag inte har någon vanlig inkomst) * Jag räknar kallt med att ha en avkastning på över 5% per år och eftersom jag slipper reavinstbeskattningen är detta en bättre sparform än vanlig aktie/fonddepå * Pengarna är inte låsta ifall jag skulle bli dödligt sjuk vid 40 års ålder (Att de inte är låsta är inget problem för mig eftersom jag är disciplinerad när det gäller sådana här saker.) Citera
Spelgalen Postad 6 Maj , 2007 Rapport Postad 6 Maj , 2007 banga att pensionsspara! ekonomiskt självmord imho Citera
Kidder Postad 6 Maj , 2007 Rapport Postad 6 Maj , 2007 Ett mycket dåligt råd eftersom pensionssparande skattas som inkomst av tjänst vid utbetalning och eftersom du inte har någon inkomst/skatt att dra av inbetalningarna mot såblir det en ren förlustaffär. Jag förslår att du mixar ihop en fondportfölj med högratade fonder istället. Gissningsvis behöver du spara runt 7000 kr/månad för att få en någorlunda hyffsad pension. Såg att nån hade tagit en kapitalförsäkring vilket i detta fallet borde vara bättre. Mitt inlägg syftar till att han borde låsa pengarna eftersom inkomsten är väldigt varierande... Citera
JoeFalk Postad 7 Maj , 2007 Rapport Postad 7 Maj , 2007 Efter att ha pratat en stund med Avanzas kundservice kom vi fram till att kapitalförsäkring är det bästa alternativet för mig. Du är säkert medveten om problemet med den sparformen hoppas jag. Dvs Du kan aldrig kvitta vinster och förluster. I medgång är det en utomordentlig grej men när det sviktar så blir fölusterna 30% hårdare. Även om du visste det så kanske inte alla tänker på det när man startar. Citera
JoeFalk Postad 7 Maj , 2007 Rapport Postad 7 Maj , 2007 Efter att ha pratat en stund med Avanzas kundservice kom vi fram till att kapitalförsäkring är det bästa alternativet för mig. Du är säkert medveten om problemet med den sparformen hoppas jag. Dvs Du kan aldrig kvitta vinster och förluster. I medgång är det en utomordentlig grej men när det sviktar så blir fölusterna 30% hårdare. Även om du visste det så kanske inte alla tänker på det när man startar. Citera
Incognito Postad 7 Maj , 2007 Rapport Postad 7 Maj , 2007 Angående kapitalförsäkringar har jag hört talas om att pengarna ska vara bundna under en viss tid, stämmer detta ? Vad ligger skattesatsen på där, ca 2%/år (på hela kapitalet iofs men för den riskbenägne är ju detta mumma ändå)? Vilka banker erbjuder det sparalternativet? Sparbanken Finn (som för närvarnde har) verkar inte ha det alternativet , kan inte hitta ngn info om att dom skulle ha det men jag kan ju missat det. Citera
Incognito Postad 7 Maj , 2007 Rapport Postad 7 Maj , 2007 Angående kapitalförsäkringar har jag hört talas om att pengarna ska vara bundna under en viss tid, stämmer detta ? Vad ligger skattesatsen på där, ca 2%/år (på hela kapitalet iofs men för den riskbenägne är ju detta mumma ändå)? Vilka banker erbjuder det sparalternativet? Sparbanken Finn (som för närvarnde har) verkar inte ha det alternativet , kan inte hitta ngn info om att dom skulle ha det men jag kan ju missat det. Citera
Kollikock Postad 7 Maj , 2007 Rapport Postad 7 Maj , 2007 Du är säkert medveten om problemet med den sparformen hoppas jag.Dvs Du kan aldrig kvitta vinster och förluster. I medgång är det en utomordentlig grej men när det sviktar så blir fölusterna 30% hårdare. Även om du visste det så kanske inte alla tänker på det när man startar. Borde så klart ha nämnt det. Även om jag inte riktigt förstår det. Jag räknar med att plussa varje år, vad ska jag då kvitta? Jag betalar ju ingen reavinstskatt. Angående kapitalförsäkringar har jag hört talas om att pengarna ska vara bundna under en viss tid, stämmer detta ? Vad ligger skattesatsen på där, ca 2%/år (på hela kapitalet iofs men för den riskbenägne är ju detta mumma ändå)? Vilka banker erbjuder det sparalternativet? Sparbanken Finn (som för närvarnde har) verkar inte ha det alternativet , kan inte hitta ngn info om att dom skulle ha det men jag kan ju missat det. 0,97% per år hos Avanza för tillfället. Använd inte banker. Banker är dyra. Banker lurar dig på pengar. Från Avanzas hemsida: Nu kan du dessutom ta ut pengar från din kapitalförsäkring redan från första dagen (helt avgiftsfritt) och det går även att belåna innehavet precis som i en vanlig depå. Helt återköp medges efter första försäkringsåret. Delåterköp är tillåtna från första dagen. Citera
Kollikock Postad 7 Maj , 2007 Rapport Postad 7 Maj , 2007 Du är säkert medveten om problemet med den sparformen hoppas jag.Dvs Du kan aldrig kvitta vinster och förluster. I medgång är det en utomordentlig grej men när det sviktar så blir fölusterna 30% hårdare. Även om du visste det så kanske inte alla tänker på det när man startar. Borde så klart ha nämnt det. Även om jag inte riktigt förstår det. Jag räknar med att plussa varje år, vad ska jag då kvitta? Jag betalar ju ingen reavinstskatt. Angående kapitalförsäkringar har jag hört talas om att pengarna ska vara bundna under en viss tid, stämmer detta ? Vad ligger skattesatsen på där, ca 2%/år (på hela kapitalet iofs men för den riskbenägne är ju detta mumma ändå)? Vilka banker erbjuder det sparalternativet? Sparbanken Finn (som för närvarnde har) verkar inte ha det alternativet , kan inte hitta ngn info om att dom skulle ha det men jag kan ju missat det. 0,97% per år hos Avanza för tillfället. Använd inte banker. Banker är dyra. Banker lurar dig på pengar. Från Avanzas hemsida: Nu kan du dessutom ta ut pengar från din kapitalförsäkring redan från första dagen (helt avgiftsfritt) och det går även att belåna innehavet precis som i en vanlig depå. Helt återköp medges efter första försäkringsåret. Delåterköp är tillåtna från första dagen. Citera
Agent Cooper Postad 7 Maj , 2007 Rapport Postad 7 Maj , 2007 Jag räknar med att plussa varje år, vad ska jag då kvitta? LOL. Citera
Agent Cooper Postad 7 Maj , 2007 Rapport Postad 7 Maj , 2007 Jag räknar med att plussa varje år, vad ska jag då kvitta? LOL. Citera
DaPine87 Postad 7 Maj , 2007 Rapport Postad 7 Maj , 2007 LOL. men hjälp han ist för att tönta dig! Citera
DaPine87 Postad 7 Maj , 2007 Rapport Postad 7 Maj , 2007 LOL. men hjälp han ist för att tönta dig! Citera
Kollikock Postad 7 Maj , 2007 Rapport Postad 7 Maj , 2007 LOL. Jag förstår helt ärligt inte det LOL:iga. Enlighten me, please. Citera
Kollikock Postad 7 Maj , 2007 Rapport Postad 7 Maj , 2007 LOL. Jag förstår helt ärligt inte det LOL:iga. Enlighten me, please. Citera
lok123 Postad 7 Maj , 2007 Rapport Postad 7 Maj , 2007 Gissningsvis behöver du spara runt 7000 kr/månad för att få en någorlunda hyffsad pension. 7000 blir en ganska bra summa, bara det du sparar forsta aret blir efter 40 ar vart 7000*12*1.05^40=591000 med 5% eller 3.8 miljoner med 10% avkastning per ar. Om man raknar att du gar i pension om 40 ar blir det dessa siffror: 5% avkastning: Investerat 3 360 000 Totalt: 10 654 540 Efter skatt: 8 466 177 10% avkastning: Investerat: 3 360 000 Totalt: 40 895 552 Efter skatt 29 634 886 Om man nu vill ha i dagens penningavarde far man dra av for inflationen, vad den nu kommer bli over 40 ar. Jag reserverar mig for massa felberakningar forstas Citera
Recommended Posts