Gå till innehåll

Weedobooty har en plan

Weedobooty

Recommended Posts

Jag har lite motflyt nu. Det här är inget suckout-whine, men jag spelade en intressant hand i morse med "the hand from hell" - AA. Fi är aggressiv och har pressat mig i position flera gånger. Jag sätter honom på ett drag här, och det precis vad han har. Ett jävla superdrag med så många outs att han faktiskt är favorit med ungefär en procent. Och jag vinner ju inte ens när jag är 80% favorit...

Jag kanske skulle ha foldat för de sista centen :-D Vet inte varför jag inte fick in dom på reraisen.

Full Tilt No-Limit Hold'em, $1 BB (9 handed) Full-Tilt Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FlopTurnRiver)

SB ($97)

BB ($25.60)

UTG ($86.15)

UTG+1 ($55.05)

MP1 ($98.50)

Hero ($110.55)

MP3 ($58.20)

CO ($27.80)

Button ($113.10)

Preflop: Hero is MP2 with Aspade.gif, Adiamond.gif.

1 fold, UTG+1 calls $1, 1 fold, Hero raises to $5, 2 folds, Button calls $5, 2 folds, UTG+1 calls $4.

Flop: ($16.50) 6club.gif, 4spade.gif, 5spade.gif(3 players)

UTG+1 checks, Hero bets $16.5, Button raises to $33, UTG+1 folds, Hero raises to $122, Button raises to $141.1 (All-In), Hero calls $0.04 (All-In).

Turn: ($260.60) 3club.gif(2 players, 2 all-in)

River: ($260.60) 4club.gif(2 players, 2 all-in)

Final Pot: $260.60

Results below:

Hero has As Ad (two pair, aces and fours).

Button has 7s 9s (straight, seven high).

Outcome: Button wins $279.65.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

• Svars 1,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag är lite stolt över min självdisciplin. I går morse kände jag att jag var lite utbränd på poker. Jag spelade sur och grinig och gjorde några tveksamma spel, så nu har jag legat lågt sen dess.

Jag har faktiskt lite ågren för den här semestern. Det blir mitt längsta uppehåll från pokern sen jag började nästan fem år sen. Jag ska i alla fall ta med mig en pokerbok. Jag ska läsa om den där "Professional no-limit hold'em", som jag läste på Las Vegas-resan. Jag var inte riktigt på humör att ta till mig allt i boken då, eftersom jag spelade 12-14 timmar om dygnet.

Länk till kommentar

Nu ska jag gnälla lite.

Jävla äckel-downswing. Fullständigt kortdöd varvat med tre-outare och två-outare så man bara vill ta ut pengarna och sluta för gott.

Kronan på verket är handen där jag med AK trebetar en snubbe som fyrbetar mig med AQ. Floppen kommer QQ2. Bra spelat, kompis.

Jag tror jag är nere på noll för månaden efter ett litet uppsving de första dagarna.

Nu spelar jag nog inget mer förrän i april, så nu får fiskarna skjuta långskott på nån annan ett tag.

Länk till kommentar

Och nu ska jag slå mig själv i huvet lite: jag har inte spelat bra den senaste veckan. Man måste vara brutalt ärlig mot sig själv. Jag tenderar att bli kreativ när det gäller att sätta fi på en hand för att släppa framför all TPTK och överpar. En checkraise på den här nivån är sällan ett hålstegedrag. Merparten av spelarna här har exakt det dom representerar och ibland tänker jag ut kluriga bluffhänder att sätta dom på för att gå all-in istället för att folda. Dom är så tajta och passiva att man vet att dom har mer än ett par när dom börjar spela aggressivt och med lite mer pengar. Det är lite för lönsamt att set-majna mot mig just nu.

Exploaterbart kanske nån säger, men om man är observant, så känner man till det lilla fåtalet som är kapabla att representera nånting dom inte har med en stor bluff. Dom får man ge en annan behandling.

Jag såg att förresten min VP$IP ligger fyra procentenheter lägre än mina toppmånader i somras. Det är intressant. Det betyder att jag spelar ungefär 300 färre händer på en månad. Jag spelar 7500-8000 händer per månad (jobbar, pendlar, har familj och företag på sidan om).

Egentligen skulle jag vilja ta med mig datorn på semestern och dissikera mitt spel, men jag vet inte om jag orkar kånka den till Thailand.

Länk till kommentar

Hur länge är ni i Thailand ? Ska ni resa runt eller blir det samma ställe hela resan??

Två veckor. Khao Lak. Ska du också dit?

Hörde precis att en kille här på jobbet hade varit i Thailand i tre veckor och haft mulet väder i två veckor... Det får dom ta och göra nånting åt.

Länk till kommentar

Jag raisar med en ganska bred range när jag är först in i mitt- eller sen position. En bra spelare (ja, dom finns även på NL100-nivån) noterar naturligtvis det och trebettar med en ganska vid range.

Jag har funderat en del på om inte jag kan bli bättre på såna här situationer. För det första foldar jag lite för ofta. För det andra, så fyrbetar jag för lite. Här handlar det ju faktiskt ganska lite om vad man har för kort och mycket mer om vad man har för read på trebettaren. Mina fyrbet har nog varit 70% AA, 25% KK och nån enstaka gång nåt annat. :oops:

Känner så väl igen mig i det du skriver här. Har du någon strategi för hur du vill förändra dig?

Själv har jag börjat 4-beta lite händer som inte är dominerade, typ 9Ts, 77-JJ osv ifall jag och fi är djupa. Jag har ingen som helst teoretisk bakgrund till varför dessa händer är lämpliga som balansspel till KK+, känslan är dock att NL100 lirare släpper allt utom QQ+ mot 4-bet vilket kanske gör spelet profitabelt? Hursomhelst, jag har börjat få lite mer aktion på mina KK, AA preflop numera, vilket ju är fint.

Länk till kommentar

Ja det här är en av de saker jag ska ta mig en rejäl funderare på under de närmaste veckorna.

Frågan är om rangen är så viktig egentligen. Får man syn eller fem-bet, så är man ju uppe mot en monsterhand (eller en dåre) i regel, så då vet man ungefär vad man har att slå. Man vill inte vara dominerad och man vill ha en chans att floppa ett monster.

Fast om det handlar mest om fi:s fold equity är en hand som 62o bra, för den kan man ju check-folda med gott samvete på de flesta floppar.

Åtta timmar till Thailand... Jag hörde att det skulle bli snöblandat regn i morgon. I Sverige alltså :-D

Länk till kommentar

lustigt att det varit relativt få inlägg annat än op i dagboken för den är ju faktiskt riktigt välskriven och bra. Läste igenom en bit tillbaks nu..

Samma nivå som jag lirar. fast jag kör pacific. Kanske kommer göra som du snart weed och starta en dagbok, borde ju vara både lärorikt och kul. Hmm..låga aktivitetsnivån kanske beror just på nivån, de mest välbesökta dagböckerna verkar vara hos high stakes lirare :o

Länk till kommentar

• 2 weeks later...

Jajamän, nu är man tillbaks i vardagen. Thailandssemestern var perfekt. Enda minuset var några stygn i benet efter närkontakt med propellern på en speedboat, men det var spännande att få träffa en Thailändsk doktor.

Ingen poker har jag spelat, så man var ju sugen när man kom hem. Jag spelade lite billiga SNG's på Party för att aktivera mitt konto. Det är sjukt vad dåligt folk spelar. Tyskar, ryssar, rumäner och italienare... Easy money.

Hur som helst, jag har tänkt. Jag hade med mig datorn och jag har grävt i Poker tracker. Jag försökte sätta mig in i hur det är att spela mot mig. Jag kom fram till att det nog är ganska jobbigt. Jag funderade på hur jag kan göra det ännu jobbigare. Några saker har jag hittat:

-Om jag checkar ur position, kan man vara ganska säker på att inte bli checkraisad. Jag kommer att checkraisa lite mer, både med semibluffar och riktiga händer. Jag tycker inte checkraise är ett jätteviktigt vapen i NLH, men jag ska göra det lite mer.

-Jag ger lite för höga implicita odds med överpar och TPTK. Det är lite för lönsamt att set-mina mot mig om jag kommer in från tidig position. Jag ska vara lite mer restriktiv med att committa mig med överpar/TPTK. Jag ska också blanda in en liten procent starthänder från tidig position där jag absolut inte lämnar några implicita odds alls om inte jag träffar hårt (små par och suited connectors). Jag c-betar lite för ofta och det kan en observant motståndare exploatera.

-Spelare som trebetar mig tunt kommer att få mothugg. Det här är det jag har klurat mest på och nu vet jag hur jag ska tackla dom. Jag återkommer med lite detaljer om hur jag har tänkt.

-Jag kommer att blanda in en liten procent limp-reraise preflop mot såna där spelare som auto-raisar limpare från knappen med any two.

-Jag kommer också att spela lite lösare preflop. Jag har gått från 17/13 till 13/11 (full ring) och det är för tajt. Tillbaka till ungefär 17/13 tror jag blir bra. Där har jag legat de månader som det har gått som bäst.

-Jag kommer att vara lite observant på vad jag spelar från blindsen. Draghänder ur position är -EV och de där händerna man spelar från small blind bara för att det är nästan gratis i ohöjda potter gör man nog bäst i att bara dumpa.

Länk till kommentar

Det är skönt att vara igång igen. Full tilt hälsade mig välkommen tillbaka med en klonk. Fi är en aggro-donk, så mina damer krossar hans trebet-range här. Auto-ställ. Man kan inte ha otur jämt...

Full Tilt No-Limit Hold'em, $1 BB (9 handed) Full-Tilt Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FlopTurnRiver Cards)

Hero ($106.95)

UTG+1 ($36.85)

MP1 ($28.35)

MP2 ($55.60)

MP3 ($64.80)

CO ($50.40)

Button ($70.50)

SB ($99)

BB ($166.35)

Preflop: Hero is UTG with qs.gif, qh.gif.

Hero raises to $4, UTG+1 calls $4, 3 folds, CO raises to $17.5, 3 folds, Hero raises to $110.95 (All-In), UTG+1 folds, CO calls $32.90 (All-In).

Flop: ($106.30) 6h.gif, 6c.gif, 2d.gif(2 players, 2 all-in)

Turn: ($106.30) 8d.gif(2 players, 2 all-in)

River: ($106.30) qd.gif(2 players, 2 all-in)

Final Pot: $106.30

Results below:

Hero has Qs Qh (full house, queens full of sixes).

CO has Ah Ac (two pair, aces and sixes).

Outcome: Hero wins $166.85.

Länk till kommentar

Jag har upptäckt en intressant fenomen. Jag spelar ju på mornarna före jobbet. Det är runt midnatt på östkusten i USA. Det verkar som att en del tittar på klockan och upptäcker att det är läggdags. Om man sitter med en liten stack så ska man gambla lite med den. Som till exempel den här killen som ställer in 39xBB med Q4 offsuit. Han lär ju inte få action av en sämre hand...

Full Tilt No-Limit Hold'em, $1 BB (9 handed) Full-Tilt Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FlopTurnRiver Cards)

Hero ($157.35)

Button ($28.35)

SB ($57.70)

BB ($56.95)

UTG ($100)

UTG+1 ($39)

MP1 ($42.15)

MP2 ($97.50)

MP3 ($168.50)

Preflop: Hero is CO with ad.gif, ac.gif.

1 fold, UTG+1 raises to $39 (All-In), 3 folds, Hero calls $39, 3 folds.

Flop: ($0) 9h.gif, 3h.gif, ts.gif(2 players, 1 all-in)

Turn: ($0) 7h.gif(2 players, 1 all-in)

River: ($0) 7c.gif(2 players, 1 all-in)

Final Pot: $79.50

Results below:

UTG+1 has 4s Qh (one pair, sevens).

Hero has Ad Ac (two pair, aces and sevens).

Outcome: Hero wins $79.50.

Länk till kommentar

Jag gjorde en jobbig läggning. Jag har ju bestämt att jag inte ska dega in med överpar i alla lägen. Fi som trebetar har jag ingen read på. Fi som synar min raise + reraise är en fisk. Jag sätter honom på en hand i stil med TT, JJ eller AK.

Sen betar han pott in i två motståndare, varav den ena redan är committad. Jag känner att mina damer är slagna här. Det känns förbannat vek-tajt, men alternativet är att spela för hela stacken och jag är inte beredd att göra det utan en bättre read.

Kommentarer nån?

Full Tilt No-Limit Hold'em, $1 BB (9 handed) Full-Tilt Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FlopTurnRiver)

Hero ($100)

UTG+1 ($140.40)

MP1 ($73)

MP2 ($38)

MP3 ($29)

CO ($123.15)

Button ($36.10)

SB ($210.90)

BB ($151.10)

Preflop: Hero is UTG with qh.gif, qs.gif.

Hero raises to $4, UTG+1 raises to $13.5, 1 fold, MP2 calls $13.50, 5 folds, Hero calls $9.50.

Flop: ($42) 9c.gif, 2h.gif, 9d.gif(3 players)

Hero checks, UTG+1 bets $42, MP2 calls $24.50 (All-In), Hero folds.

(Jag vet inte varför handkonverteraren vägrar lägga ut kortsymbolerna. Färgerna är irrelevanta i exemplet)

Länk till kommentar

Det är fint när man har en galen table image och får kort. Jag hade en tafflig fisk till höger och han limpade och jag raisade och han la sig. Det här hände en massa gånger. Jag visste att han var irriterad och väntade på ett läge att slå tillbaks. Sen plockade jag upp AA på lilla blinden. Han limpade från cutoff och jag smällde upp till 6. Han synade. Flop T62 rainbow. Jag betade ut 10 och han synade. Turn 8. Jag betade 33 och han ställde in. Har han ett set får man väl betala av här. Han hade AJ. No hand no draw. Tackar och bockar.

Och sen klonkade jag i en stor pott. För andra gången på en vecka faktiskt, vad är det som händer? Nåväl. Jag såg floppen gratis på BB med A5 och floppen kom 25A. All in på floppen mot killen som limpat med 22. Turn en femma. Jag skäms lite över att göra sånt där, men å andra sidan brukar jag stå på den förlorande sidan av klonkningarna nio gånger av tio, så lite återbäring har jag väl gjort mig förtjänt av.

Jag tycker att jag spelar mycket bra just nu. Jag ligger på ungefär 13BB/100 de senaste 30 sessionerna.

Länk till kommentar

Vilken besvikelse söndagsmorgonen blev. Jag går upp tidigt på söndagmornar för pokerns skull. Det är lördagnatt i USA och folk är helt värdelösa.

Men i söndags var det Full tilt som var helt värdelöst, för det var nere. Jag jobbar själv i IT-branchen, så jag vet hur det ser ut bakom kulisserna när man slår ut telefonin för 3000 kunder hos en telefonileverantör eller när faktureringen går fel på ett försäkringsbolag. Jag kan tänka mig att dom hade det lite svettigt på supporten och driften på FT. Undrar vad det kostar för dom att stå stilla i tio timmar.

Jag spelade lite SNG's och konstaterade återigen att här finns de sämsta spelarna. Det var på Party, så det var spanjorer, tyskar, italienare och fransmän. Det satt bl.a en spanjor där som var usel. Han limpade alla potter och synade allt och hade dragit in några rejäla klonkningar så han hade bra med chips. Jag var chipleader. På 60/120-nivån limpade han från tidig nivå. Jag satt med AA. Jag visste att han inte hade nån foldknapp, så jag höjde till 1000. Han synade. Floppen kom T74 rainbow. Jag betade all in ungefär 2.500 och han tänkte och tänkte. Till slut hittade han synen med KQ.

Folk från de här länderna som vägrar lära sig engelska är enormt handikappade. Dom kan inte läsa pokerböcker eller artiklar och dom kan inte se cardrunnersvideos eller vara aktiva på olika pokerforum. Klart att dom är sämre och har mycket svårare att lära sig att spela bra.

Jag såg att tyskarna har ett eget forum på tyska på 2+2. Hela det fenomenet är ju så tyskt så man skrattar ihjäl sig.

Jag fick ett mail från Party Poker. Eftersom mitt konto har varit inaktivt över 180 dagar, anser dom sig tvungna att börja stjäla mina pengar. Jag hade tydligen $18 kvar och så hade dom snott $6 eller nåt. Det blev en liten utmaning att jag skulle spela upp mina tolv dollar så att jag kunde köpa lite böcker på Amazon (bl. a Harringtons två nya), så nu har jag spelat upp dom till $120.

Länk till kommentar

Jag gjorde en marginell riversyn som jag inte är säker på om jag gillar. Jag känner till fi ganska väl. Vi kan kalla honom "dobieatwar", för det heter han. Han satt och gnällde på twoplustwo för ett tag sen, så jag detaljstuderade honom lite. Han sitter och minraisar och fjuttbetar och spelar faktiskt skitkonstigt. Hursomhelst, han synar min raise och mitt bet när jag floppar topp-paret. Jag checkar till honom på river för att kanske få honom att beta en sämre kung, men han kan ju mycket väl ha mig slagen med nåt tvåpar eller en stege. Kolla vad han har och hur han spelar den! Så jävla dåligt. Syn preflop - dåligt. Syn på floppen - tveksamt. Syn på turn med hålstegedrag - tveksamt. Och sen inkasserar han ju inte när han klonkar in sin runner-runner-stege.

Full Tilt No-Limit Hold'em, $1 BB (7 handed) Full-Tilt Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FlopTurnRiver)

MP2 ($74.05)

CO ($108.80)

Button ($127)

Hero ($109.85)

BB ($90.75)

UTG ($40)

MP1 ($39)

Preflop: Hero is SB with qs.gif, kc.gif.

4 folds, Hero raises to $4, BB calls $2.50.

Flop: ($7.50) 7s.gif, kd.gif, ts.gif(3 players)

Hero bets $5.5, BB calls $5.50.

Turn: ($18.50) 8d.gif(3 players)

Hero bets $12, BB calls $12.

River: ($42.50) 9c.gif(3 players)

Hero checks, BB bets $23, Hero calls $23.

Final Pot: $88.50

Results below:

UTG doesn't show.

Hero has Qs Kc (one pair, kings).

BB has Ac Js (straight, jack high).

Outcome: BB wins $88.50.

Med såna här dåliga motståndare kan det inte gå fel. Låt dom klonka nån gång ibland, så fortsätter dom att jaga.

Länk till kommentar

Jag ser att handkonverterarer är uppfuckad. Ingen idé att lägga ut händer om det ser ut så där.

Jag spelar grymt bra just nu. Dessutom har jag haft lite tur i ett par stora potter på sistone.

BB/100 är 19 för 30 senaste sessionerna. Jag bokför varenda session jag spelar i ett Excel-ark. BB/100 för 30 senaste är ett bra nyckeltal för dagsformen, tycker jag. Jag spelar fyra bord i stöten, så det blir ett mått på senaste veckans spel ungefär.

Länk till kommentar

Hej!

Jag är arg på dig.

När du åkte till Thailand (?) lovade du mig att komma fram med en optimal 4-betsstrategi/range för NL100 då folk tröttnat på HEROs ständiga potöppnande..

Var är den nu?

nej då, lev väl. Du skriver bra! Keep it up.

// ah.

Jomen vänta nu, jag har faktiskt jobbat på det där när jag var i Thailand. Jag tänkte komplettera med lite siffror först, men jag har dom inte här (jag ska egentligen jobba när jag är på jobbet).

Kortfattat så handlar det inte så mycket om vilken range man fyrbetar med. Det handlar mer om vilken range fi trebettar med och vilken range han foldar/går all-in med (eller synar, vad man nu gör det med?) om man fyrbetar honom.

Det har ett litet mervärde om man fyrbetar med en hand som kan bli en bra hand om man mot förmodan blir synad. Små och mellanhöga par tillför ett litet mervärde eftersom man kan floppa ett set, men som sagt - hur ofta blir det en flop i det här läget? Dominerade händer (t.ex AQ) och suited connectors är sämre. JJ och QQ är knepigast och där är det egentligen en annan situation.

En tajt spelare som trebettar med en tajt range och har svårt att lägga en hand efter floppen kan man syna för setvärde om stackarna är tillräckligt djupa.

Sen måste man ha koll på stackarna. Man vill inte få in mer än 1/3 av effektiva stacken och sen folda för ett fembet. Fyrbetet ska inte vara så stort, för då är man committad. Ett lite mindre fyrbet kan se starkt ut.

Det här får man inte göra för ofta. Man måste ha järnkoll på sin table image för att kunna bedöma chansen för att det ska fungera.

Jag tar gärna synpunkter på det här.

Länk till kommentar