Weedobooty Postad 30 December , 2006 Rapport Postad 30 December , 2006 Jag måste få lufta den här handen. Jag tycker jag gjorde helt rätt, men jag fick svidande kritik vid bordet. Först det viktigaste - bakgrunden: Full tilt. $0.50-1 no-limit, 9 seats. Till vänster om mig sitter en kille (vi kallar honom HAN) som är enormt lös/aggressiv. Han har 70% flops seen och 29% preflop raise. Han stjäl varenda gång han får en chans. Jag har studerat honom ett tag och väntat tålamodigt på smashläget. Jag har också sett att ju mer han raisar för att stjäla, desto sämre hand har han. Full Tilt Poker No Limit Holdem Ring game Blinds: $0.50/$1 9 players Converter Pre-flop: (9 players) JAG is SB with K:heart: Q:diamond: 3 folds, MP2 calls, MP3 folds, CO calls, Button calls, JAG calls, OK, här är läget perfekt. En spelare i mittenposition, cutoff och knappen limpar in. Jag förutsätter att ingen av dom har en hand som dom vill satsa hela sin stack på. Jag är också helt övertygad om att BB i det här läget kommer att försöka stjäla potten med vilka två kort som helst. Ju mer han raisar, desto sämre hand har han. BB (HAN) raises to $10, och alla tre som limpat in lägger sig som väntat, Precis vad jag trodde. Antag nu att han har "any two". Jag tror att han synar en all-in med AA-22, AKs-A6s, KQs-KTs, QJs, AKo-A8o och KQo, vilket är ungefär 16% av de händer han gör sitt move med (100%). Mot den handdistributionen är jag 60/40 underdog. Jag vinner alltså potten på $14 84% av gångerna, $62 om han synar och jag vinner (40% av 16%) och förlorar $58 om han synar och vinner (60% av 16%) Jag ställer in. Vill ha max fold equity och inga svåra beslut på floppen (slött, jag vet). JAG raises all-in $89.5, BB (HAN) calls all-in $48.7. Uncalled bets: $30.8 returned to JAG. JAG showed Kh Qd BB showed Jd Kd Tjohej, här har jag 68% chans att vinna och 5,5% chans att splitta potten. Jag kan visa sen hur det gick, men det är ointressant. Jag fick kritik vid bordet för att "man kan väl inte gå all-in med KQ offsuit". Det pågick en diskussion i tjugo minuter om vilken fisk jag var och jag försökte förklara mitt resonemang tills jag märkte att det inte gick och diskusionen övergick till sandlådenivå så jag gav upp. Vad tycker ni? Citera
erik87 Postad 30 December , 2006 Rapport Postad 30 December , 2006 om du har en sån bra read är det väl helt ok. Men vad håller du på med och försöker försvara spelet för? Du tjänar absolut ingenting på det och fiskarna kan ju få för sig att lära sig nått, det håller inte! Citera
badtorsker Postad 30 December , 2006 Rapport Postad 30 December , 2006 Håller med erik87. Om du har en sån bra read som du påstår dig att ha så är det ju rätt spelat, men det är ju bara löjligt att försöka övertyga dom andra vid bordet att det var bra spelat. Citera
psykologen Postad 30 December , 2006 Rapport Postad 30 December , 2006 Är det inte sämre spel att syna med kJ? Citera
Tottyville Postad 30 December , 2006 Rapport Postad 30 December , 2006 Psykologen har precis svarat det jag skulle svara, igen. Lite snabbare än mig. Det tåls även att tilläggas att fi inte hade fullt buyin, vilket gör ditt spel helt okej. Citera
Lunkan88 Postad 31 December , 2006 Rapport Postad 31 December , 2006 Bra spelat. Diskutera inte poker vid bordet. Du vill väl inte lära upp motståndarna? Citera
m1978 Postad 31 December , 2006 Rapport Postad 31 December , 2006 Är det inte sämre spel att syna med kJ? Håller me psykologen här, det var uppenbarligen en usel spelare du mötte. Vad jag är förvånad över är att han inte klonkade sin knekt eller floppade en stege eller något liknande. Det är ju oftast när man gör rätt beslut å får en usel syn som man blir utdragen, iaf känns det så Citera
HenkeHero Postad 31 December , 2006 Rapport Postad 31 December , 2006 Bra spelat. Diskutera inte poker vid bordet. Du vill väl inte lära upp motståndarna? Man ska absolut diskutera poker vid bordet vid rätt tillfälle. Men man ska självklart ljuga och bedra så dom dåliga får fel "info" och dom bra tror man är en fisk så blir det lättare att stacka dom! Citera
Hjort Postad 1 Januari , 2007 Rapport Postad 1 Januari , 2007 Det visar ju bara hur kassa de typiska spelarna är. Citera
m4dh4tter Postad 1 Januari , 2007 Rapport Postad 1 Januari , 2007 Man ska absolut diskutera poker vid bordet vid rätt tillfälle. Men man ska självklart ljuga och bedra så dom dåliga får fel "info" och dom bra tror man är en fisk så blir det lättare att stacka dom! lysande taktik, skall jag börja med snarast. risk bara att jag säger ngt smart när jag spelar dum och effekt blir motsatt.... Citera
jackbalsam Postad 1 Januari , 2007 Rapport Postad 1 Januari , 2007 Du gjorde ett fel. ...och jag försökte förklara mitt resonemang Citera
eurythmech Postad 1 Januari , 2007 Rapport Postad 1 Januari , 2007 1. det här är inte en handanalys 2. ska han spela upp till > 20% av sin stack och vika mot push 5 gånger av 6? Citera
jutteson Postad 1 Januari , 2007 Rapport Postad 1 Januari , 2007 Spelare som HAN är ju drömmotståndarna! Har man en bra read på dom och vinner över dom gnäller dom alltid och då ska man bara hoppas att dom köper in igen. Citera
Hjort Postad 2 Januari , 2007 Rapport Postad 2 Januari , 2007 lysande taktik, skall jag börja med snarast. risk bara att jag säger ngt smart när jag spelar dum och effekt blir motsatt.... Nej, det är en dålig taktik och dessutom jäkligt irriterande. För det första vill du att dina motståndare över huvud taget ska tänka på annat än taktik, för det andra så bryr sig de flesta väldigt lite om vad du säger när de tar beslut mot dig. Skillnaden blir istället att de börjar tänka kring sitt eget spel och tycker att du är en irriterande tönt. Citera
ulaf Postad 2 Januari , 2007 Rapport Postad 2 Januari , 2007 Jag tycker det är dåligt att pusha. Man vill ju fånga honom när man har någonting. Citera
ulaf Postad 2 Januari , 2007 Rapport Postad 2 Januari , 2007 Dessutom tror jag inte du gjorde de där fancy EV-uträkningarna innan utan efter. Är det inte det här som kallas rationalisering? Citera
Hjort Postad 2 Januari , 2007 Rapport Postad 2 Januari , 2007 Jag tycker det är dåligt att pusha. Man vill ju fånga honom när man har någonting. Men tjena, han har ju en superstark hand mot bb:s range. Vad är det du inte förstår? Citera
ulaf Postad 2 Januari , 2007 Rapport Postad 2 Januari , 2007 Nu när jag läser att han tror han kan få fold så gör det väl mer sense, annars tycker jag bara att man kan "vänta på ett bättre läge" för att använda klyschan. Men jag kanske tänker för mycket turneringspoker (/tänker helt fel) när jag inte söker upp minsta +EV-läge med väldigt hög varians. OP säger i efterhand att han är 40% dog mot syn-HD:n, och det var väl ungefär det jag inte fattade, att man orkar ta det läget. Håller fast vid att jag tror att trådskaparen fösöker rättfärdiga sitt spel lika mycket för sig själv som för andra, men vad vet jag. Citera
nypon189 Postad 2 Januari , 2007 Rapport Postad 2 Januari , 2007 Tycker att det här visar på vilket kraftigt vapen bluff-synen är.......bluff-syna mera kära pokerspelare (gärna mot mig Citera
bossbaver Postad 2 Januari , 2007 Rapport Postad 2 Januari , 2007 helt ok lirat av dig tycker jag... destovärre lirat av FI... vad sätter han dig på? hur har DU spelat tidigare? Citera
Hjort Postad 2 Januari , 2007 Rapport Postad 2 Januari , 2007 Nu när jag läser att han tror han kan få fold så gör det väl mer sense, annars tycker jag bara att man kan "vänta på ett bättre läge" för att använda klyschan. Varför då? Finns inget som säger att du får ett bättre läge innan han bustat eller att du inte kan ta det här läget och få en chans till. "Bättre läge" är oberoende av hur det går den här handen. Och om han dubblar så kommer du få ett monsterläge senare. OP säger i efterhand att han är 40% dog mot syn-HD:n, och det var väl ungefär det jag inte fattade, att man orkar ta det läget. Tja, det är ju lugnt eftersom han får vik skitofta i så fall. Citera
baller Postad 2 Januari , 2007 Rapport Postad 2 Januari , 2007 Det är väl just det, det här är cashgame, inte turnering... är det + värde så är det... Och please, försök inte rätfärdiga dina spel vid bordet, tycker spelarna vid bordet att du är clown, well, desto bättre... Citera
Klyka Postad 2 Januari , 2007 Rapport Postad 2 Januari , 2007 Ulaf, om FE var mindre så hade ju SD value varit större ist. Svårt att inte få EV+ på en push mot denna fi i detta läge. Citera
ulaf Postad 2 Januari , 2007 Rapport Postad 2 Januari , 2007 Ulaf, om FE var mindre så hade ju SD value varit större ist. Svårt att inte få EV+ på en push mot denna fi i detta läge. Bra poäng. Jag är lite sng-skadad för tillfället och förutsätter alltid att fold equity i de flesta lägen går mot noll. Citera
Recommended Posts