Gå till innehåll

Rykteskraft?


Albert

Recommended Posts

Känns som en riktigt onödig funktion på just detta forum faktiskt.

Vi är här för att diskutera, inte för ryggdunka varandra.

 

Det har en bra funktion, iaf om folk börjar använda den. Nämligen att man lättare kan skilja på tomtar, troll och pokerwizards när man läser inlägg av folk som man inte själv känner till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hänger inte med. Är det bara antalet ryggdunkar som ska skilja agnarna från vetet

 

Kan man bara ryggdunka? Jag skulle också gärna se att man påpeka om någon skrivit dåligt. Om ryktet helt enkelt motsvarar antalet ryggdunkningar tycker jag det är svårt att få ut något vettigt av det. En person som skriver mängder och inlägg och gillas av 10% av forummedlemmarna kommer att få bra rykte. En person som däremot bara är inne och skriver ibland men alltid skriver bra kommer inte att ha speciellt bra rykte.

 

Det är klart, man kan ju kanske dela ryktet med antalet inlägg om man vill ha ut något vettigt. Men jag skulle nog hellre se att en person som bara skriver trams hamnar på minus så att man lätt kan skilja sådana från personer som helt enkelt skriver sällan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man bara ryggdunka? Jag skulle också gärna se att man påpeka om någon skrivit dåligt. Om ryktet helt enkelt motsvarar antalet ryggdunkningar tycker jag det är svårt att få ut något vettigt av det. En person som skriver mängder och inlägg och gillas av 10% av forummedlemmarna kommer att få bra rykte. En person som däremot bara är inne och skriver ibland men alltid skriver bra kommer inte att ha speciellt bra rykte.

 

Det är klart, man kan ju kanske dela ryktet med antalet inlägg om man vill ha ut något vettigt. Men jag skulle nog hellre se att en person som bara skriver trams hamnar på minus så att man lätt kan skilja sådana från personer som helt enkelt skriver sällan.

Det går att ge negativ återkoppling också. Men just nu verkar ingenting som har med ryktesfunktionen att göra fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går att ge negativ återkoppling också. Men just nu verkar ingenting som har med ryktesfunktionen att göra fungera.
'

 

Jag ser bara en knapp för positiv återkoppling (hjärtat). Den biten tror jag funkar, är nog bara det att det inte visas något förrän man har ett visst antal "ryggdunkningar".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

'

 

Jag ser bara en knapp för positiv återkoppling (hjärtat). Den biten tror jag funkar, är nog bara det att det inte visas något förrän man har ett visst antal "ryggdunkningar".

 

Men om man trycker på Hjärtat står det ju "Jag håller med" alt. "Jag håller inte med". Är inte det Positivt resp. Negativt då?

 

Mvh, KF!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så man ska behöva posthora igen nu då...

 

Hade nog hellre sett indelningen "korkat/smart" eftersom det faktiskt går att tycka olika i sakfrågor och ändå vara intresserad av vad någon har att säga.

 

Ytterligare en grej är att jag skulle vilja kunna styra vilkas ryktespuffning jag bryr mig om. En randomanvändares åsikt om något intresserar mig inte särskilt, och jag kommer knappast tycka att samma saker är intressanta som denn*. Får väl hoppas att det blir någon Wisdom of Crowds-effekt, men jag tror ämnet är för komplext och folks intuition för dålig för att det ska funka särskilt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har en bra funktion, iaf om folk börjar använda den. Nämligen att man lättare kan skilja på tomtar, troll och pokerwizards när man läser inlägg av folk som man inte själv känner till.

I bästa fall är det en bra funktion i teorin. I ett forum som är till för diskussioner är det en jävla skitfunktion som tar väldigt mycket fokus från vad som egentligen sägs till vem som säger det. Lite som inläggsräknaren i kubik. Och det är till 100% dåligt. Förresten lider det här (och de flesta andra) diskussionsforum redan av det fenomenet så det räcker och blir över. Om man inte kan avgöra om en person är ett troll eller en topofthelajnskribent utifrån vad personen skriver i sina inlägg tror jag inte att en ryggdunksindikator gör vare sig till eller från när man söker information.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I bästa fall är det en bra funktion i teorin. I ett forum som är till för diskussioner är det en jävla skitfunktion som tar väldigt mycket fokus från vad som egentligen sägs till vem som säger det. Lite som inläggsräknaren i kubik. Och det är till 100% dåligt. Förresten lider det här (och de flesta andra) diskussionsforum redan av det fenomenet så det räcker och blir över. Om man inte kan avgöra om en person är ett troll eller en topofthelajnskribent utifrån vad personen skriver i sina inlägg tror jag inte att en ryggdunksindikator gör vare sig till eller från när man söker information.

 

Jag håller med om att de flesta forum lider av att fokus är på personen istället för diskussionen. Och det är tråkigt om ryktesfunktionen leder till ännu mer sånt. Å andra sidan, om nu folk vill stirra sig blind på en statusmätare så är åtminstone ryktesmätaren något lite bättre än inläggsmätaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fall där den fyller en bra funktion imo är när det är nån snubbe som postat nåt skumt nån gång, tex "jag vill komma i kontakt med spelare som tjänat minst $100k, maila mig (ps. gärna från en hotmailadress)". Om alla gav en sån snubbe dåligt rykte så skulle han inte kunna lura så många fler framöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fall där den fyller en bra funktion imo är när det är nån snubbe som postat nåt skumt nån gång, tex "jag vill komma i kontakt med spelare som tjänat minst $100k, maila mig (ps. gärna från en hotmailadress)". Om alla gav en sån snubbe dåligt rykte så skulle han inte kunna lura så många fler framöver.

 

Man verkar inte kunna ge någon sämre rykte, bara bättre.

 

EDIT: Det stämmer ju inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fall där den fyller en bra funktion imo är när det är nån snubbe som postat nåt skumt nån gång, tex "jag vill komma i kontakt med spelare som tjänat minst $100k, maila mig (ps. gärna från en hotmailadress)". Om alla gav en sån snubbe dåligt rykte så skulle han inte kunna lura så många fler framöver.

Men det finns ju redan en funktion för att rapportera inlägg till moderatorerna. Det är dessutom antagligen effektivare på mer än ett sätt.

 

Om syftet med "rykteskraft" är att man genom att titta på en skribents värde ska kunna avgöra om ett inlägg är läsvärt eller inte skulle det vara jättebra om någon som bestämmer ville ta en ordentlig funderare på om det är en särskilt lyckad idé. Om syftet däremot är att på ett lite mer kontrollerat sätt lyfta fram guldkorn är det bättre, men det verkar inte som om det är så det är tänkt.

 

Att få hjälp att hitta inlägg som någon mer eller mindre likasinnad gillar tycker jag också låter som en helt ok funktion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fått några rykten (syns på kontrollpanelen) fast utan kommentar. När jag klickar på hjärtat vid det berörda inlägget står det att ryktet på inlägget varken är positivt eller negativt. Och trots några rykten så står det rykteskraft 0 på mig.

 

Summa summarum: Jag fattar ingenting.. När man ger rykte så är det enda som händer att personen i fråga ser eventuella kommentarer i kontrollpanelen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...